Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Jag ser inget större problem i detta, utvecklingen måste gå framåt någon gång. Gillar ni det inte? Kör någon Linux-distro eller vad ni nu tycker är ett alternativ istället så är problemet löst? Med tanke på hur många som gnäller på Microsoft och Windows 10 så verkar det råda Pingvinsjuka.

Kör och trivs överlag riktigt bra med Windows 10 så mig påverkar det inget. Helt upp till användaren vad de kör för OS i sin dator, ja. På samma vis väljer man att inte använda den mjuk- och hårdvara som inte stöds med. Fritt fram att göra som man vill, kanske rent av börja koda den där Linux-distron som krossar Windows och gör "Year of Linux" verklighet.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad mot vad Google gör med Nougat genom att kräva stöd för Vulcan. Man kan inte stödja gammalt skit hur länge som helst.

Kalla det påtryckningar insinuerar att det skulle varit något motstånd från chipptillverkarna och det tror jag inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför får dom inte göra det på nya saker?

Skit i att köpa det.

Windows 10 får nästa generations processorer inte stöd för äldre versioner av operativsystemet, detta efter påtryckningar från Microsoft.

Vem vill ha windows 7 på en 2017 CPU?
Det vill jag veta!

Gav en god halvtimme på att hitta listan du talade om. Den.. verkar inte existera? Det verkar mest vara samma som jag tidigare sett i den tråden, folk som står på varsin barikad och skriker sin propaganda. Har du en direkt länk måntro? Kikade dessutom specifikt på dina inlägg där du nämner windows 10, men det hjälpte inte heller.

Jag har ingen aning om jag vill köra Windows 7 nästa år, då jag inte vet hur Windows 10 kommer se ut då. Förhoppningsvis finns det då anledningar att byta dit, håller som sagt tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Nu är nyckeln låst till ditt Microsoft konto så bara du har samma konto funkar det på ny dator.

Om man lät MS bestämma och missade att man kan installera 10:an utan något förbaskat MS-konto, ja. Nu missade jag inte det, och varken har eller vill ha något sådan konto. Frågan är väl nu bara när MS tar bort möjligheten att slippa...

För mig kommer det således säkerligen bli tvunget att ringa deras förbannade telefontjänst när det är dags för större hårdvarubyte. Jag hade uppskattat om jag fått behålla retail-status på min nyckel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nja, helt gratis var det ju inte. Nyckeln man fick är låst till den specifika hårdvaran man hade vid uppgraderingstillfället (d.v.s. OEM, oavsett om Windows 7/8/8.1 nyckeln är retail eller OEM) - byter man moderkort nu i efterhand så måste man även köpa en ny licens! Kanske går att ringa Microsofts kundservice för att lösa problemet, men man har ju läst om de fallen då de helt enkelt vägrar göra det för att "OEM ska vara OEM".

man kan ringa så fixar de det, några polare gjorde det efter att ha uppdaterat från retail o sen uppgraderade de datorn.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Edit: Fel av mig. Såg nu att XP-POS har gått ut. Det är ingen support på och man är oansvarig om man som företag har det installerat eftersom det inte uppdateras längre. Det ska ut och bort, helt enkelt.

Nja.
https://support.microsoft.com/en-us/gp/lifewinembed
"Windows Embedded POSReady 2009. This product for Point of Sale devices reflects the updates available in Windows Embedded Standard 2009. It was originally released on 2009, and extended support will end on April 9, 2019."

Så vitt jag vet är den XP.
Har för mig att någon sa att även de betalade fixarna som USAs försvar ville ha kom lite senare i någon variant till XP Emedded POS delen. Men det Ska man nog ta med mycket salt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Linux är långt ifrån att kunna köras som OSX/Windows dock...

Inte nog med att det är betydligt svårare för en Svensson att navigera sig genom, utan skiter sig något så är det ytterst få service ställen som kan hantera Linux om man lämnar in datorn där.

Och nej, alla är inte Sweclockare med 10+ års erfarenhet av datorer som jobb eller hobby. Även om jag själv ser mig som en "power user" så tycker jag Linux är mer komplext än vad det behöver vara, speciellt med allt vad "sudo apt -get -update" innebär.

Allt beror ju på vad man lärt sig ursprungligen och vilken referensram man har.

Tycker det är onödigt komplext att inte ha all konfiguration samlad på ett ställe (Kontrollpanelen+Settings+Group Policy Editor+Registry editor) och att man måste hämta sina program från obetrodda källor "på webben" (sen finns ju Windows Store - men ärligt hur många program finns där?).

Tacka vet jag /etc och pakethanterare.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Redan windows 7 är gammalt nu...

Varför stödja gamla OS ingen vill utvecka drivers för gamla OS

Vadå drivers? Det är just cpu'er vi snackar om eller? Är väl inga problem att köra t.ex Pascal i Windows 7. Tycker W10 är bra på sina håll, men det har då blivit värre och värre, har suttit med 10an som mitt dagliga OS sedan Preview från sent 2014, det är alltså närmare 2 år som jag suttit med Windows 10. Allting blir bara sämre och sämre. Efter Windows uppdateringar har min prestanda i vissa spel blivit sämre, jag har mer problem med program som inte fungerar som dom skall än jag hade innan operativet blev officiellt släppt. Filer och program som Windows själv tar bort, utan mitt godkännande. Om allting med tiden bara blivit sämre, hur kommer då inte W10 vara om några år till?

Microsoft är nog dom som gjort mig mest besviken, av något företag. Blir att pröva W7 igen framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Windows 10 kan bli ett ypperligt operativsystem om:
1 Bloat apps som edge, moln funktioner, antivirus, cortana och annat skit blir väljbara vid installationen
2 Tar bort all reklam från start menyn
3 Användaren själv får välja vad, hur och när han vill uppdatera programvaran
4 Ingen data om användaren samlas eller skickas till m$ om nu inte så önskas av kunden

Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord: LTSB åt privatpersoner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nja.
https://support.microsoft.com/en-us/gp/lifewinembed
"Windows Embedded POSReady 2009. This product for Point of Sale devices reflects the updates available in Windows Embedded Standard 2009. It was originally released on 2009, and extended support will end on April 9, 2019."

Så vitt jag vet är den XP.
Har för mig att någon sa att även de betalade fixarna som USAs försvar ville ha kom lite senare i någon variant till XP Emedded POS delen. Men det Ska man nog ta med mycket salt.

Aha, trodde detta var sista XP-embed, från sidan du länkar: "Windows XP Embedded Service Pack 3 (SP3). This is the original toolkit and componentized version of Windows XP. It was originally released in 2002, and Extended Support will end on Jan. 12, 2016."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

1. Inte supporta inte lika med att de ej kommer fungera genom en hypervisor.

2. Det viktiga är windows server stöder och ej desktop versionerna av windows.

3. Bara för att man själv knappt surfar på sin egen dator, så betyder det inte att det finns folk som gör annat.
Så ens personliga behov är irrelevant för vilket behov hela samhället har.
Alltså lite större företag som Volvo, Ericsson, vattenfall etc har lite svårare och mer kostsamt att byta ut sin mjukvara/hårdvara som är i produktionen än vad gemene P12 har. Där många av dessa lite större företag har riktigt gamla windows versioner idrift och ibland kör dem virtuellt på ny hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jaha. Det är nog ändå god tid att säga adjö till Bill och hans värdelösa operativsystem vid nästa processoruppgradering, har inga som helst problem att hitta fullgoda alternativ.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Härligt, med mindre segregation kanske drivare blir mer optimerade för ändamålet. Bakåtsträvarna och besserwissrarna kan gott sitta med gamla komponenter, de behöver ändå inte nya då deras gamla förlegade OS ändå inte kan utnyttja det till fullo (DX 11 och bakåt).

Har vi kanske någon som fortfarande vägrar byta från MSDOS 1.0?😂

Linux är alldeles för segregererat iom alla olika distar, skulle inte vilja spela med det, dessutom är det på tok för litet för att det ska komma någon större satsning på spel, det är en väldigt liten andel spel som finns både till Linux och Windows.

Man ska använda operativet till det som det är bra till, se det som ett verktyg, ett verktyg är inte optimalt till att göra allt med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Enda anledningen till att folk sitter kvar på 7 är ju för att de tror microsoft ska stjäla och sälja deras identitet till aliens som vill kolonisera jorden

Ja det är för att det är sant! Vänta bara ska du se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Windows 10 kan bli ett ypperligt operativsystem om:
1 Bloat apps som edge, moln funktioner, antivirus, cortana och annat skit blir väljbara vid installationen
2 Tar bort all reklam från start menyn
3 Användaren själv får välja vad, hur och när han vill uppdatera programvaran
4 Ingen data om användaren samlas eller skickas till m$ om nu inte så önskas av kunden

Skickades från m.sweclockers.com

1 Då blir det många som klagar över hur komplicerat det är att installera. Sen är det fritt fram att installera andra antivirus och om de inte gör det så tycker då jag att det är en samhällstjänst att Windows Defender tar över. Antivirus är som vaccin, ju fler som har det desto bättre skydd för alla. Och Cortana funkat ju inte i Sverige hursomhelst..
2 Jag har ingen reklam där?
3. Håller inte med. Väldigt mycket från Windows Update är uppdateringar för att täcka till säkerhetshål. De ska absolut inte gå att välja bort. De ska installeras så fort som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ni som sagt emot mig i detta. Börjar ni tro mig snart?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Härligt, med mindre segregation kanske drivare blir mer optimerade för ändamålet. Bakåtsträvarna och besserwissrarna kan gott sitta med gamla komponenter, de behöver ändå inte nya då deras gamla förlegade OS ändå inte kan utnyttja det till fullo (DX 11 och bakåt).

Har vi kanske någon som fortfarande vägrar byta från MSDOS 1.0?😂

Att drivertillverkare slutar supporta gammal hårdvara är en nödvändighet, annars skulle driverna bli hur bloatade som helst.

Men den finns många som kör gamla operativsystem, kanske inte dos 1.0 som var dålig men windows 3.1. (en fransk flygplats) https://news.vice.com/article/windows-31-is-still-alive-and-i...

Jag har en bekant som gjorde nyligen gjorde en uppgradering av en win98 maskin på en flygplats och det gick på över 5miljoner. Så mitt råd till alla framåtsträvare är just att söka upp företag och göra uppgraderingar åt dem.
Liksom en grym windows maskin med skärm får man på siba/elgiganten för 30 000kr. Sedan kostar det någon tusenlapp att åka dit, säg att allt på 100 000kr inklussive lyxhotel etc. Varför är det då inte fler framåtsträvare som bara tar och gör dessa väldigt enkla uppgraderingar tro?
Är de inte intresserade av att bli miljonärer över ett helgjobb eller vad för det är ju så otroligt enkelt att bara byta ut windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Problemet med Windows 10 är att man ej kan spela gamla spel och speciellt inte DirectDraw spel vilket man kan med Windows 7. Windows 10 gränssnitt är också en salig blandning av Metro och det klassiska gränssnittet, det är som om MS inte kan bestämma sig för vilket som de ska köra med. Alla dumma Windows Store program som ligger bland alla andra program i programlistan och klottar ner och alla går inte att avinstallera.

Finns mer men orkar inte rabbla upp dem alla här. Är dock väldigt nöjd med Windows 10 som helthet förutom sakerna jag nämnt ovanför.

Hittils inte hittat ett enda spel som funkade med Windows 7 som inte funkar med Windows 10. Kan ju inte vara mer än en handfull titlar..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PalmiNio:

Well Mac saknar det djupa hårdvarustödet, thats for sure. Detta är absolut the main issue för att jag aldrig akn helt gå över till Mac.

Visst är det svårt att klämma in de senaste PCIe grafikkorten i en MBP, men om man jämför laptops med Windows med laptops med macOS där extra maskinvara stoppas in via USB, Thunderbolt eller körs trådlöst håller jag inte med om att macOS speciellt mycket sämre stöd än Windows. Använder USB-Ethernet, USB-serial, skrivare och en rad andra saker som alla fungerar out-of-the-box för båda OSen.

Skrivet av tvelander:

Nä men jag förstår om man inte vill ge windows 10 drivers till en 2009 laptop.

Apple har ju fördelen dom har så lite hårdvara hålla reda på, det har inte windows, för att dom gör ju inte alla drivers till alla datorer.

Problemet är betydligt större än så. Laptops från 2014, som då levererades med Windows 8.1, och där allt verkligen fungerade klockrent under Win8.1 har problem i Win10. Ett exempel är XPS15 där grafikdrivarna strular under Win10 (satans Optimus, ska aldrig köpa en laptop med dGPU igen!), som tur är går det att "lösa" genom att tvinga in Win8.1 drivarna för chipset och Intel GPUn.

Ett riktigt sorgebarn under Windows är sleep-mode, begriper inte hur det kan vara så svårt att få till korrekt (framförallt när det är en sak som fungerar 100 % av fallen på alla MBP och MBA jag haft). Detta är också något som fungerade helt perfekt under Win8.1, vilket som sagt kom med datorn, under Win10 fungerar det oftast men inte alltid. Ibland bara vägrar datorn att vakna, med hård omstart som enda lösning... Här finns tyvärr ingen känd lösningen än och Dell lär knappast lägga några resurser på det då det finns två nyare modeller av XPS15. En laptop > 20k som lanserades sent 2013, kom till Sverige tidigt 2014 är alltså redan historia p.g.a. undermåligt HW-stöd i senaste Windows...

I.o.f.s. gäller även det omvända. Vi kör Win7 på jobbet (jag fördrar absolut Win8 och Win10 över Win7!), det på datorer som i dagens läge levereras med Windows 10. Visst fungerar det mesta helt OK även i Win7, verkar som "företagsmodeller" får rätt bra drivar-stöd för just Win7 då många företag är kvar där. Men det finns problem, problem jag gissar inte existerar om man kört det OS datorn levererades med.

Och verkar ju inte hjälpa med få versioner, Surface 3/4 har ju haft betydligt mer problem än MBA/MBP. Finns betydligt större variation i HW hos 7-8 år av MBP/MBA...

Nästa laptop blir en MBP med macOS (Linux går ju lika bra att virtualisera där som under Windows). Spelar ingen roll att de är dyra i inköp, sett till livslängden är de klart billigare än Windows-dito.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Antitrustlagstiftning existerar det, eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

I.o.f.s. gäller även det omvända. Vi kör Win7 på jobbet (jag fördrar absolut Win8 och Win10 över Win7!), det på datorer som i dagens läge levereras med Windows 10. Visst fungerar det mesta helt OK även i Win7, verkar som "företagsmodeller" får rätt bra drivar-stöd för just Win7 då många företag är kvar där. Men det finns problem, problem jag gissar inte existerar om man kört det OS datorn levererades med.

På mitt jobb med, det skulle inte förvåna mig om Windows 7 är det vanligaste operativsystemet på nya datorer idag som säljs för tekniker som ska jobba med datorkommunikation emot fysisk hårdvaror av olika slag.

Nå jag ser problemet med de riktiga maskiner som är i drift, privatpersoners datorer går däremot ofta bara att byta ut. Som din Dell ovanför, det är egentligen bara att köpa en ny när behovet uppstår och för majoriteten så klarar de sig fint med windows 7 i många år till och då har laptoppen blivit gammal.

Datorer som är i drift och licenskostnaden för att enbart uppgradera mjukvarorna rullar på över miljonen. Och det går på tusentals utvecklingstimmar att uppgradera och systemet under inga omständigheter får ha driftstörningar, ja det är då problemet med att nya processorer ej stöder gamla windows börjar bli stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Enda anledningen till att folk sitter kvar på 7 är ju för att de tror microsoft ska stjäla och sälja deras identitet till aliens som vill kolonisera jorden

Kan man bli mer trångsynt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Enda anledningen till att folk sitter kvar på 7 är ju för att de tror microsoft ska stjäla och sälja deras identitet till aliens som vill kolonisera jorden

Not really.
Jag struntar i allt vad övervakningsmög heter.
Däremot läggs det in massa mög i w10, och mer och mer kommer varje update.
Mer och mer saker spärras ex i Anniversary, som driver update locked, tweaks som fungerat innan någerlunda är borta osv.

Dom låser oset mer och mer varje update, aka dom vill vara som Apple.
Enda skillnaden är att MS installerar mer och mer bloatware varje update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte ett enda företag vill utvecka för 7 år gammalt OS

Andra mjukvaruutvecklare för Windows-plattformen än Microsoft har bundit upp sig för att supporta och släppa buggfixar till äldre versioner av sina program som var gjorda för äldre versioner av Windows.
Vissa vill fortsätta att släppa nya versioner av sina program för äldre versioner av Windows därför att användarna efterfrågar det. Det är t.ex. många företag som inte har uppgraderat från Windows 7 på sina kontors-PC.

Jag är rädd för att Microsoft ovilja att stödja nyare processorer i äldre operativsystem skulle göra det svårt eller t.om omöjligt för mjukvaruutvecklare att testa sina program även i virtuella maskiner med äldre operativsystem på nyare processorer. De skulle kanske bli tvungna att ha kvar äldre maskiner som inte blivit uppdaterade.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Men du har inte svarat på någonting. För det fanns ingen fråga till dig. Du drog bara igång att spy galla över mig. Det är personangrepp.

Nej jag har inte svarat på något. Du gjorde ett påstående, "Inte ens när det var gratis ville folk ha det...". Påståendet är inte sant, vilket alla vet, inklusive du själv. När jag poängterar detta gömmer du dig bakom "personangrepp". Så upp till till bevis istället, min fråga till dig:

- Kan du utveckla ditt påstående till något som bidrar till tråden? Gärna med argument för eller emot varför folk inte ville ha produkten ens när den var gratis? Eller kanske statistik från en källa som generellt kan anses tillförlitlig som påvisar att "ingen ville ha Windows 10"?

Eller väljer du att klassificera ovanstående fråga som personangrepp (fast jag inte ens vet vem du är) för att slippa undan att ta ansvar för ditt påstående? Jag misstänker att du antingen inte kommer svara alls eller svara defensivt igen i ett hopplöst försök att leda bort fokus från min fråga.

Men bevisa mig gärna fel. Jag älskar att lära mig nya saker.

Permalänk
Medlem

Nja. Så länge Windows 10 tänker hålla på och barnvakta mig så tänker jag sitta på 7 så länge det är hållbart.

Jag är helt med på att skrota gamla dåliga tekniker, men en teknik blir inte dålig bara för att den är gammal eller för att en nyare finns. I egenskap av PC Master Race tycker jag Windows 10 går i helt fel riktning. Man blir alltmer maktlös över sin egen dator i takt med att de gradvis migrerar hela systemet till deras lilla UWP-miljö. Och deras tvinga-på-försök gör en inte mer angelägen direkt. Känns lite som Facebook-fasoner som köper upp tjänst efter tjänst i jakt på själar.

*redo med medeltjock foliehatt*

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som desktop OS har Windows absolut en del kvalitéer som Linux saknar, främst en rad applikationer som endast finns för Windows. Ser dock inte riktigt vad macOS skulle sakna bortsett från spelstöd, men det definierar rimligen inte "djupet" för ett OS.

Som arbetsstations-OS och än mer som server-OS finns det väldigt mycket som Linux har och Windows/macOS saknar. Windows killer app för skrivbordet är och förblir MS Office, det finns dock för macOS.

Skrivet av hansfilipelo:

Både macOS och GNU/Linux har bra mycket tekniskt djup - om det är det som åsyftas. Kan inte riktigt se att det är omöjligt att köra någon av de plattformarna utan allt hänger ju på personlig preferens och/eller synen på öppen vs stängd källkod.

Tycker kommentaren är omotiverad, försök gärna att inte starta ett flamewar

försöker inte starta ett flamewar, men antar att det är vad du tolkar kommentaren som. jag ser inte linux som ett användarvänligt system. det är snyggt och du kan få många saker att hända. det har ett enormt djup. men se till antalet spel som utvecklas till linux är en limiterande faktor. en annan är drivrutinerna som supportas för grafiksidan. eller så fort du ska göra något lite mer avancerat så måste man kunna rätt mycket om hur linux fungerar och hur man använder terminalen. göra samma sak i windows är så mycket lättare, att customisera inställningar är mycket lättare i windows. kommer ihåg när jag skulle göra en custom install av openvpn på linux och det vart ett helvete.
macOS eller vad du nu vill kalla det för är så otroligt riktat. det är programmerat som apple vill att du ska använda den. enormt svårt att köra spel på en mac och lär knappast vara något som supportas i framtiden med tanke på att dom aldrig levereras med ett vettigt grafikkort.
mac har de väldigt lätt med program och hur allt fungerar däremot, men du har inte mycket chans till att ändra saker i systemet på djupare nivå.
windows är en spion men har mycket djup och enorm support. enkelt och spela spel på och lätt att customisera allt.

jag vill ha ett system som är bäst av alla världar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nja. Så länge Windows 10 tänker hålla på och barnvakta mig så tänker jag sitta på 7 så länge det är hållbart.

Jag är helt med på att skrota gamla dåliga tekniker, men en teknik blir inte dålig bara för att den är gammal eller för att en nyare finns. I egenskap av PC Master Race tycker jag Windows 10 går i helt fel riktning. Man blir alltmer maktlös över sin egen dator i takt med att de gradvis migrerar hela systemet till deras lilla UWP-miljö. Och deras tvinga-på-försök gör en inte mer angelägen direkt. Känns lite som Facebook-fasoner som köper upp tjänst efter tjänst i jakt på själar.

*redo med medeltjock foliehatt*

Windows 10 och dess framtida versioner(om de fortsätter att likna Windows 8/10) passar perfekt till Pokémon generationen. Behövde installera Windows 10 för första gången förra veckan för att testa om Microsoft hade förändrat något API för att prata med den seriella porten.

Det såg ut som om operativsystemet var utvecklat för ett barn som skall använda operativsystemet på en platta. Microsoft är verkligen desperata. Kan inte Bill Gates starta ett nytt företag och börja utveckla ett nytt operativsystem som är till för oss som använder datorer till mer än att lyssna på musik, glo på bilder, chatta, skriva om sina liv och spela spel?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hela debaklet med Windows 10 kontra äldre versioner bryr jag mig inte om. Dock undrar jag vad Microsoft har att göra med att andra företag utvecklar mjukvaror som fungerar till Microsofts äldre mjukvaror, mjukvaror som fortfarande är supportade? Dumheter! Lite som att en biltillverkare tvingar däcktillverkare att inte göra utveckla och anpassa nya däck för deras äldre bilar.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Hmm – gick tillbaka till W7 på min ”arbetsdator” eftersom några av de program som jag ibland använder helt enkelt inte fungerar bra på W8.1 och W10 (exempelvis Adobe CS 4 Master Collection samt Autodesk Entertainment Suite 2010 (ink 3sd Max, Maya, Mudbox m fl)). Tur att jag i våras uppgraderade till Skylake, så att jag kan vänta några år till med att ta kostnader för att uppdatera alla program. Vid nästa uppgradering (sannolikt om sådär 5 år) så är det nog dags i vilket fall…

/M