EU förtydligar lag om nätneutralitet – kan bli slutet för fri surf-kampanjer

Permalänk
Melding Plague

EU förtydligar lag om nätneutralitet – kan bli slutet för fri surf-kampanjer

En EU-myndighet släpper förtydligande riktlinjer gällande lagen om nätneutralitet, någonting som kan sätta käppar i hjulen för teleoperatörers fri surf-kampanjer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt och EU gör rätt med att gå efter detta. Inga är mer värda än andra på nätet.
Enda jag tycker ska vara gratis i surfpott är tex om man besöker BRIS eller polisen eller liknande

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Tycker det är helt rätt och EU gör rätt med att gå efter detta. Inga är mer värda än andra på nätet.
Enda jag tycker ska vara gratis i surfpott är tex om man besöker BRIS eller polisen eller liknande

Ja tänk att bara kunna läsa all skit på facebook och inte komma in på sweclockers :(, en farlig utveckling om det hade fått fortsätta, vad är nästa steg? 100mbit mot mot youtube och netflix sen 1mbit mot andra som vimeo och twitch? håller helt med om att nätet ska vara lika för alla

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt på ett sätt, men jag gillade faktiskt kampanjen eftersom man fick lova "att vare juste", och det innebär ju att folk som näthatar inte skulle få surfa gratis på sociala media. Men självklart är det bättre om snälla människor kan surfa gratis, oavsett tjänst de använder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

"Hata EU" Telias nya reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Ett av få fall där jag håller med EU. Inga särskilda förmåner för vissa utan allt ska vara lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så kampanjer där man inte räknar datan för faceook, youtube eller vissa musiktjänster är alltså okej så länge kunden har en surfpott kvar.

Permalänk
Medlem

Skulle vara som med andra fast internet tjänster..Betala in en viss summa varje månad och ha fri surf..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nu bör de ta hand om detaljen som de missat i de slopade roamingavgifterna. Det är fortfarande dyrt att ringa till utlandet från Sverige, trots att det har blivit billigare att ringa när man är utomlands. D.v.s. det är billigare att ringa till t.ex. Frankrike från t.ex. Tyskland än vad det är att ringa till Frankrike från Sverige med ett svenskt abonnemang.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tycker det borde införas förbud mot surfpotter.
ett typiskt svensk fenomen vad jag hört.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Ja för det är smart att låta individerna som tankar ner/upp hundratals gigabyte sänka hastigheten för oss normala användare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Molotov:

Tycker det borde införas förbud mot surfpotter.
ett typiskt svensk fenomen vad jag hört.

Huh?
Fasta datamängder för mobila abonnemang finns ju i samtliga länder i världen så vitt jag vet eftersom alla delar på bandbredden.

Och i till exempel USA så finns det oftast datatak för fasta hem-uppkopplingar så det är ju tusentals gånger värre.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake:

Mat kan vara tio gånger billigare i Storbritannien osv. So what? Du vet inte vad Telia har för kostnader att driva sina system. Sverige är ett stort land med liten befolkning.

Hela det här drafvset är inget annat än planekonomi. Alla som kan nått om ekonomisk historia vet att all planekonomier fallerar för eller senare. Och oftare för än senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ja tänk att bara kunna läsa all skit på facebook och inte komma in på sweclockers :(, en farlig utveckling om det hade fått fortsätta, vad är nästa steg? 100mbit mot mot youtube och netflix sen 1mbit mot andra som vimeo och twitch? håller helt med om att nätet ska vara lika för alla

Polisen och BRIS kan dock räknas som nödsurf, likt nödsamtal, och borde därför vara tillgänglig kostnadsfritt så att utsatta personer kan få den hjälp de behöver. Sociala medier och nöjessidor är inte nödsurf och borde därför dras av på surfpotten precis som alla andra sidor.

Om du frågar mig så tycker jag att det är jävligt förlegat att fortfarande ta betalt för datamängd. De borde i stället göra som internetoperatörerna och ta betalt för hastigheten. Ett fast pris för 3G, 4G och 4G+. För varför ska jag behöva betala samma avgift som någon mitt i Stockholm City som kan utnyttja 4G+ när jag kanske bara kan få svag 3G-täckning där jag bor?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker det borde införas förbud mot surfpotter.
ett typiskt svensk fenomen vad jag hört.

Inte riktigt. I Storbrittanien har du även surfpotter på många fasta bredband. Prisbilden är mycket mindre fördelaktig än för bredband i Sverige där du även har högre hastigheter och fri surf.

Dessutom är surfpotter vanliga även här. Till exempel brittiska Tre. http://www.three.co.uk/Store/SIM/Plans_for_phones?intid=3main...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Hedersmedlem

3 har väl fri musikstreaming, kommer inte ihåg om det gäller bara Spotify, så de borde väl också vara inblandade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

Tycker det är helt rätt och EU gör rätt med att gå efter detta. Inga är mer värda än andra på nätet.
Enda jag tycker ska vara gratis i surfpott är tex om man besöker BRIS eller polisen eller liknande

Det är skrämmande men i USA tillämpar man redan detta hos alla bredbands och telekomoperatörer. Ett exempel nu på senaste tiden är Sprint som nu tillåter alla som har en obegränsad dataplan nu har möjlighet att titta på 1080p streaming i mobilen. Alla som inte har obegränsad dataplan har alltså inte möjlighet att titta på HD streaming i mobilen. Ett rent helvete som jag hoppas vi aldrig kommer få se i Sverige.

Går lite offtopic nu men jag tycker folk borde få veta att Sverige börjar redan sacka efter inom bredbandsutvecklingen. Erbjud högre data och snabbare mobilt och fast bredband för bättre priser. Regeringen borde tillsätta en lag för att tvinga operatörer att bygga ut och behålla nätneutraliteten.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är absolut nödvändigt. Om inte tänk den dagen man köper internet med olika "paket" med sidor man kan nå, precis som TV-kanaler.

Letade upp denna bilden igen som bra exempel, det är fake men trolig framtid utan nätneutralitet.

Dold text

Usch.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar ofta PTS, men i det här fallet tycker jag att de varit förvånansvärt handfallna. Givetvis ska PTS värna om nätneutraliteten och tydligt markera mot både Tre och Telia i den här frågan att beteendet inte tolereras vilket PTS tydligen inte har gjort. Har de inte haft laga stöd att mota bort aktörerna från detta så skulle de iaf gått ut med att de såg allvarligt på det hela och skulle jobba för att skärpa lagstiftningen. Men detta har jag inte riktigt sett från PTS.
Nu får EU istället gå in och hjälpa till med den moraliska kompassen. Ännu en fjäder i hatten för EUsamarbetet, men varför lyckas vi inte klura detta på hemmaplan utan hjälp?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@LPG: Fy f-n!
Måtte den dagen aldrig komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker det borde införas förbud mot surfpotter.
ett typiskt svensk fenomen vad jag hört.

Har du någon källa? Skulle bli förvånad om mer än 50% har fri surf. Vi bör dock snegla på Finland det det verkar fungera att betala för hastighet istället för mängd, även på mobila abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

3 har väl fri musikstreaming, kommer inte ihåg om det gäller bara Spotify, så de borde väl också vara inblandade?

Det bryter också mot nätneutralitet ja. De nämndes även specifikt i ett par artiklar på Swedroid.se i våras om ämnet. Jag hade länkat, men mobilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@Molotov: Ja för det är smart att låta individerna som tankar ner/upp hundratals gigabyte sänka hastigheten för oss normala användare.

Eller så begränsar man hastigheten vid överdriven användning/bygger ut sin teknologi.

Hur kan du stå på företagens sida i detta? Surfpott är ju asdåligt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det här är ett bra beslut i längden. Med selektiv fri surf kommer mobilabonnemangens datamängder förbli små medan en handfull stora tjänster som skulle kunnat skapa bred efterfrågan för bättre avtal får undantag.

För att inte nämna hur det ser ut i ett konkurrens perspektiv där tröskeln för nya tjänster och företag att slå sig in och på driva innovation blir betydligt högre. Nej, det ska vara lika villkor för alla.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@serverfel: För att jag anser inte att det ska vara gratis surf/obegränsat surfmängd på mobila enheter då alla delar på bandbredden. Att jämföra det fasta nätet med mobila är inte en aktuell fråga, det går inte jämföra.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Klart det gör. Alla delar på hastigheten där oxo eller har jag tänkt helt fel nu ?

Permalänk
Medlem

@theailer: Inte på samma sätt om man ser till vad som är kostnadsmässigt möjligt inom samma ramar. Att ha fiberanslutning till byggnader på tiotals gigabit är inte en seriös jämförelse med mobila nätverk.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Ach so. Tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Beror ju helt hur tätt din användarkrets är. Är antagligen billigare att förse glesbebott med trådlöst internet medan tätbebott antagligen blir billigare med fiber. förstoss är det ju viss begränsningar med hastighet i dagens trådlösa teknologi, men räcker väl för personligt bruk.

Permalänk
Medlem

@Zirppi: Absolut! Du har rätt i det du säger, jag anser dock inte att "personligt bruk" innebär en surfpott på hundratals gigabyte från ett mobilt nätverk.