Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om jag är säker på att kylprestandan hos GPU-kylaren försämras när en eller fler fläktar täcks över? Absolut, ingen tvekan om saken. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att kortet överhettas, utan snarare att fläktarna behöver hålla ett avsevärt högre varvtal och därmed ge ifrån sig mer ljud. Därtill kan det resultera i en lägre turbofrekvens under längre laster och vid överklockning. Detta varierar givetvis beroende på modell på kortet och vilken GPU det handlar om.

Just MSI-kortet vi använde i videon är exceptionellt bra på att klara av tajta utrymmen utan att bli brutalt varmt, och det är av den anledningen jag valde ut det till SweClockers speldator för vardagsrummet. Under min urvalsprocess stod det dock klart att långt ifrån alla grafikkort på marknaden hanterar en yta i närheten av sina fläktar särskilt bra, vilket då resulterade i en abnormalt hög ljudnivå. Jag gillar att skapa optimala förutsättningar för komponenterna när jag väljer chassi och jag tycker inte att Define Nano S lever upp till detta.

Videon du länkade in från LinusTechTips säger egentligen inte ett dyft om hur tröjorna, strykjärnen och tomteluvorna påverkar grafikkortets kylförmåga. Som det sägs genom hela videon ligger grafikkortet på 82 C, vilket är Nvidia-referenskortens måltemperatur. När de når denna temperatur kommer de att öka varvtalet på fläkten för att bibehålla temperaturen och om detta inte fungerar sänks klockfrekvenserna på GPU:n. Nu syns inte kortets klockfrekvenser i videon, men dock en extremt fladdrig GPU-användningsgraf i Afterburner, vilket tyder på att grafikkortet lirar fullt ut.

Temperaturmätningar i SweClockers chassirecensioner är något som tas upp ibland, och så även internt inom redaktionen. Som det ser ut i dagsläget handlar det om tidsåtgång och svårigheten att lyfta fram relevanta referenser för varje chassi. Tidsåtgången är det största problemet, då jag inte sitter på heltid och testar chassin utan det är bara ett av många områden jag täcker för sajten. Temperaturmätningar skulle rent praktiskt innebära att det inte skulle finnas tid att göra en videorecension, och efter den negativa feedback jag fått efter att ha slopat videon någon enstaka gång så känns inte det som ett alternativ.

Sammanfattningsvis tycker jag inte en produkt står och faller med huruvida den får en utmärkelse eller inte. Jag tycker jag gör ett ganska bra case för vilka styrkor Define Nano S har, och tror man inte att "nätaggregatsmissen"är något som påverkar ens eget bygge är det bara att tuta och köra!

Det är en sak att den försämras och en annan hur mycket den försämras. Det verkar onekligen råda skilda meningar kring hur mycket detta faktist påverkar upplevelsen i slutändan och det skulle därför vara trevligt att få siffror på det du säger dig vara säker på. Om inte tiden finns att göra nya mätningar borde det ändå finnas gamla resultat som du baserar ditt uttalande på. Personligen har jag en känsla att det såklart påverkar kylförmågan negativt, men jag vet också att min känsla och förväntning inte alltid motsvarar hur det fungerar i praktiken.

Du får det också att låta som att ett referenskort inte skulle vara påverkat av det här utan bara eftermarknadskort baserat på hur luftflödet är tänkt att fungera. Jag har svårt att tro att luftflödet faktist är så enkelt som fläktdesignen får en att tro. Jag tror inte heller att skillnaderna mellan dessa två typer är så stor som det framställs i videon, men det är min okvalificerade gissning.

Hur som helt känns det som ett uttalande som baseras på en känsla och som inte backas upp av fakta. Om det inte finns fakta tillgängligt och tiden inte räcker till till att skaffa fram det borde slutsen inte vara att den är en designmiss, utan istället att detta skulle kunna påverka grafikkort negativt med förhöjda temperaturer eller ökade flästhastigheter och kanske speciellt för eftermarknadskort som har ett tänkt luftflöde som skulle påverkas mer än referenskort.

Videon var i övrigt väldigt bra och intressant. Jag har själv funderat på detta chassi och det tighta utrymmet mellan PSU och GPU och väntar fortfarande på mätningar som visar hur olika kort och kylar fungerar i det här chassit, både när det gäller kylförmåga och ljudnivå. Om någon har någon källa på det eller gör egna mätningar får ni gärna informera mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu blev jag kär! Har aldrig backat något på Kickstarter tidigare, men denna kunde jag inte motstå. Precis så borde "vanliga" chassin vara!

Håller med helt och hade tänkt köpa ett också men blev för snål när jag såg priset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrBj:

Det är en sak att den försämras och en annan hur mycket den försämras. Det verkar onekligen råda skilda meningar kring hur mycket detta faktist påverkar upplevelsen i slutändan och det skulle därför vara trevligt att få siffror på det du säger dig vara säker på. Om inte tiden finns att göra nya mätningar borde det ändå finnas gamla resultat som du baserar ditt uttalande på. Personligen har jag en känsla att det såklart påverkar kylförmågan negativt, men jag vet också att min känsla och förväntning inte alltid motsvarar hur det fungerar i praktiken.

Du får det också att låta som att ett referenskort inte skulle vara påverkat av det här utan bara eftermarknadskort baserat på hur luftflödet är tänkt att fungera. Jag har svårt att tro att luftflödet faktist är så enkelt som fläktdesignen får en att tro. Jag tror inte heller att skillnaderna mellan dessa två typer är så stor som det framställs i videon, men det är min okvalificerade gissning.

Hur som helt känns det som ett uttalande som baseras på en känsla och som inte backas upp av fakta. Om det inte finns fakta tillgängligt och tiden inte räcker till till att skaffa fram det borde slutsen inte vara att den är en designmiss, utan istället att detta skulle kunna påverka grafikkort negativt med förhöjda temperaturer eller ökade flästhastigheter och kanske speciellt för eftermarknadskort som har ett tänkt luftflöde som skulle påverkas mer än referenskort.

Videon var i övrigt väldigt bra och intressant. Jag har själv funderat på detta chassi och det tighta utrymmet mellan PSU och GPU och väntar fortfarande på mätningar som visar hur olika kort och kylar fungerar i det här chassit, både när det gäller kylförmåga och ljudnivå. Om någon har någon källa på det eller gör egna mätningar får ni gärna informera mig!

Jag kan inte annat än hålla med. Om nu detta är en verklig dealbreaker för detta chassi så tycker jag att man borde testa det och inte bara tro.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det som jag tycker är trist är att FD fått till en riktigt snygg låda som hade kunnat bli väldigt lyckad, men som bara blir med beröm godkänd.

Exempelvis är det märkligt att man inte skickar med fläktkontroller som är något av det viktigaste för ett tyst chassi, ja i vissa fall rent avgörande för om ljuddämpande materialet ska spela någon roll.

Och sedan har vi storleken. Denna burk skulle ju givetvis, så som den ser ut, vara M-ATX, inte M-ITX. Är väl heller inte direkt ännu en stor M-ITX-burk som marknaden suktat efter. Snarare skriker den efter förstnämnda.

(Personligen berörs jag inte av problemet med utrymmet för grafikkort då jag kör med det integrerade på processorn)

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Tilax:

Rent logiskt känns det som grafikkortet kommer påverkas negativt av nätaggregat. Jag skulle dock vilja se detta prövas! Jag har upptäckt att trånga utrymmen ibland har nära noll påverkan.

Skrivet av NodCommander:

Tja alltså...

Finns det en verklig effekt på detta? Själv tvivlar jag starkt på att detta kommer att göra någon skillnad alls i verklig användning, om ens i stresstest.

Skrivet av MrBj:

Det är en sak att den försämras och en annan hur mycket den försämras. Det verkar onekligen råda skilda meningar kring hur mycket detta faktist påverkar upplevelsen i slutändan och det skulle därför vara trevligt att få siffror på det du säger dig vara säker på. Om inte tiden finns att göra nya mätningar borde det ändå finnas gamla resultat som du baserar ditt uttalande på. Personligen har jag en känsla att det såklart påverkar kylförmågan negativt, men jag vet också att min känsla och förväntning inte alltid motsvarar hur det fungerar i praktiken.

Du får det också att låta som att ett referenskort inte skulle vara påverkat av det här utan bara eftermarknadskort baserat på hur luftflödet är tänkt att fungera. Jag har svårt att tro att luftflödet faktist är så enkelt som fläktdesignen får en att tro. Jag tror inte heller att skillnaderna mellan dessa två typer är så stor som det framställs i videon, men det är min okvalificerade gissning.

Hur som helt känns det som ett uttalande som baseras på en känsla och som inte backas upp av fakta. Om det inte finns fakta tillgängligt och tiden inte räcker till till att skaffa fram det borde slutsen inte vara att den är en designmiss, utan istället att detta skulle kunna påverka grafikkort negativt med förhöjda temperaturer eller ökade flästhastigheter och kanske speciellt för eftermarknadskort som har ett tänkt luftflöde som skulle påverkas mer än referenskort.

Videon var i övrigt väldigt bra och intressant. Jag har själv funderat på detta chassi och det tighta utrymmet mellan PSU och GPU och väntar fortfarande på mätningar som visar hur olika kort och kylar fungerar i det här chassit, både när det gäller kylförmåga och ljudnivå. Om någon har någon källa på det eller gör egna mätningar får ni gärna informera mig!

Skrivet av giplet:

Jag kan inte annat än hålla med. Om nu detta är en verklig dealbreaker för detta chassi så tycker jag att man borde testa det och inte bara tro.

Jag gick igenom lite gamla referensvärden vi hade kvar och grävde fram de som mättes upp från tiden då vi byggde SweClockers Vinterdator 2015. I den använde vi oss av Sapphires Radeon R9 390 Nitro, ett idag väldigt populärt grafikkort med eftermarknadskylare (rankas 3:a på prisjakt över mest populära modeller). Om vi använder Vinterdatorn som baseline (Fractal Design Define R5) så mätte vi upp 74 C på kortets GPU under en längre tids belastning. I detta läge snurrade kortets fläktar i 2 000 rpm medan ljudnivån låg på 45 dBA.

För att skapa liknande förutsättningar i Define Nano S plockade jag ut vattenkylningspaketet och monterade in en Noctua NH-U12S samt återställde den frontmonterade 140 mm-fläkten för inblås över grafikkkortet. Sedan slängde jag in Sapphire-kortet och körde samma belastningtester vi utförde i samband med Vinterdator-bygget. Resultatet landade på 81 C för kortets GPU medan fläktarna tog ett kliv upp till 2 800 rpm. Vid detta varvtal mätte jag upp strax över 50 dBA från kortet.

Som synes på bilden ovan täcks den första fläkten nästan helt och hållet av nätaggregatet, och luftspalten som finns är knappt en millimeter. Det uppstår även en del turbulens från fläkten som ligger ovanpå nätagget, vilket ytterligare bygger på ljudnivån på ett negativt vis (pröva att sätta handen framför en chassifläkt och se hur det låter).

Nu är de här mätningarna inte helt 100% jämförbara eftersom vissa komponenter skiljer sig mellan systemen, MEN det ger dock en bra fingervisning hur ett vanligt eftermarknadskort presterar inuti Define Nano S.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Bra inlägg, det uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag menar också det, varför är det inte fler som sätter nätagget i fronten? Se bara på Jonsbos matx, det ser för tusan mindre ut än de flesta mitx idag!
http://jonsbo.com/en/images/g127/13.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag valde att placera nätagget i fronten på mitt chassi. Konstigt att fler tillverkare inte väljer att göra liknande lösningar på mITX chassin. minskar volymen avsevärt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@JonasT Mycket utförligt svar. Det uppskattar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag gick igenom lite gamla referensvärden vi hade kvar och grävde fram de som mättes upp från tiden då vi byggde SweClockers Vinterdator 2015. I den använde vi oss av Sapphires Radeon R9 390 Nitro, ett idag väldigt populärt grafikkort med eftermarknadskylare (rankas 3:a på prisjakt över mest populära modeller). Om vi använder Vinterdatorn som baseline (Fractal Design Define R5) så mätte vi upp 74 C på kortets GPU under en längre tids belastning. I detta läge snurrade kortets fläktar i 2 000 rpm medan ljudnivån låg på 45 dBA.

För att skapa liknande förutsättningar i Define Nano S plockade jag ut vattenkylningspaketet och monterade in en Noctua NH-U12S samt återställde den frontmonterade 140 mm-fläkten för inblås över grafikkkortet. Sedan slängde jag in Sapphire-kortet och körde samma belastningtester vi utförde i samband med Vinterdator-bygget. Resultatet landade på 81 C för kortets GPU medan fläktarna tog ett kliv upp till 2 800 rpm. Vid detta varvtal mätte jag upp strax över 50 dBA från kortet.

http://i.imgur.com/Ko0pwmp.jpg

Som synes på bilden ovan täcks den första fläkten nästan helt och hållet av nätaggregatet, och luftspalten som finns är knappt en millimeter. Det uppstår även en del turbulens från fläkten som ligger ovanpå nätagget, vilket ytterligare bygger på ljudnivån på ett negativt vis (pröva att sätta handen framför en chassifläkt och se hur det låter).

Nu är de här mätningarna inte helt 100% jämförbara eftersom vissa komponenter skiljer sig mellan systemen, MEN det ger dock en bra fingervisning hur ett vanligt eftermarknadskort presterar inuti Define Nano S.

Dold text

Alltså det är sånt här som verkligen gett SweClockers ett lyft. Grym service! I en tid då många sidor utvecklas åt fel håll så är det skönt med sidor som SweClockers som håller en alltjämt hög standard.

Men tillbaks till ämnet, det där är väldigt informativt och är en väldigt bra för mig som just funderar på egen chassikonstruktion i ITX-klassen. Borde vara en tankeställare för Fractal Design med som hela tiden försöker pressa höjden i onödan men låter allt annat svälla på.

Permalänk

Rymmer chassit ett 160 mm djupt nätagg utan att det blir för trångt? Vet vissa mITX där tillverkarna rekommenderat mindre djup än vad som angetts som officiella mått...

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dasXzeroX:

Någon som vet innermåtten på detta chassi, kanske @JonasT ? Alltså inte restriktionerna ang gpu, psu och kylare utan måtten från expansionsplatserna / io panelen fram till insidan på fronten ex.

34 cm från expansionsplatserna till insidan av fronten.

Skrivet av Ericus1:

Rymmer chassit ett 160 mm djupt nätagg utan att det blir för trångt? Vet vissa mITX där tillverkarna rekommenderat mindre djup än vad som angetts som officiella mått...

Jag skulle säga att det rymmer en enhet på 160 mm utan några större problem. 140 mm-modeller ger full tillgång till genomdragningshålet i underkant, medan 160 mm-diton täcker för detta något, vilket kan kräva lite mer planering på kabeldragningsfronten.

Permalänk
Medlem

Köpte chassit då jag var lite trött av Node 304s ljudnivå och svåråtkomliga dammfilter. Tänkte inte så mycket på cpukylarhöjden och flyttade hela systemet till nya chassit utan fönster. Ångesten kom när jag trodde att kylaren inte skulle få plats men otroligt nog gick sidopanelen på helt utan någon som helst belastning på kylaren. NH-U14s.

Riktigt nöjd över chassit utöver luftspalten till grafikkortet då grafikkortsvikten tenderar att bända kortet. Löste det genom att sätta en gummigenomföringsring och dubbelhäftande tejp på nätagget mellan grafikkortskylaren för att avlasta och lyfta upp. Fungerade för mitt kort. Går nog bra med filtskydd för möbler.

3,5" disk i botten och 2st 140mm-fläktar blev lite tajt med 150mm djupt agg. Gick in precis, går nog lättare med smidigare kablar.

Något jag funderat över är just varför de inte designat en löstagbar vagga för 2,5"-diskar ovanför grafikkortet. Onödigt med massa oanvänt utrymme om man kör luftkylt.

Äger man en 3D-skrivare så går det att skriva ut en tunnel från främre fläkt som blåser direkt över grafikkortet. Ska nog pröva att ta bort fläktarna från GFX och göra detta. Hmm... Idéerna flödar.

Tack för testet! Chassit fyllde alla kriterier och är grymt nöjd.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Hur känns powerknappen på frontpanelen? Hela panelen ser lite billig ut, men så länge den är funktionell så antar jag att den kan duga även om man såklart önskat rejälare material. Det jag inte vill vara med om är att få problem att starta datorn några år längre fram.

Mitt nuvarande chassi har stål överallt förutom just i fronten där det är aluminium och en redig knapp för att slå på datorn (se bild http://postimg.org/image/7l7qw70ht/ff9c2fd1/ ). Känns tyvärr som att man skulle byta ner sig med Nano S.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

Riktigt sugen på att testa ett bygge i detta chassi. Är dock tveksam till om jag kommer att kunna förverkliga min vision i denna nätta låda. Jag gillar det dock skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus1:

Hur känns powerknappen på frontpanelen? Hela panelen ser lite billig ut, men så länge den är funktionell så antar jag att den kan duga även om man såklart önskat rejälare material. Det jag inte vill vara med om är att få problem att starta datorn några år längre fram.

Mitt nuvarande chassi har stål överallt förutom just i fronten där det är aluminium och en redig knapp för att slå på datorn (se bild http://postimg.org/image/7l7qw70ht/ff9c2fd1/ ). Känns tyvärr som att man skulle byta ner sig med Nano S.

Jag tycker att fronten är väldigt billig på S-modellen, i alla fall i jämförelse med R4. Då framstår plasten som tunn och billig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vill bara varna så ni inte åker på samma miss som jag och en kompis när vi byggde i detta chassit.
Kontrollera så att era grafikkortskylare ej går över PCI slots plåtarna.
Som ex detta MSI r9 390 gaming

Det gjorde att kortet tog i nätaggregatet och ej gick att få i så han fick köpa ett kort av mig istället.
Så kontrollera även grafikkorten på "höjd" inte bara längd om ni ska bygga i detta chassi något som vi inte tänkte på kunde bli problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CreV-:

Köpte chassit då jag var lite trött av Node 304s ljudnivå och svåråtkomliga dammfilter. Tänkte inte så mycket på cpukylarhöjden och flyttade hela systemet till nya chassit utan fönster. Ångesten kom när jag trodde att kylaren inte skulle få plats men otroligt nog gick sidopanelen på helt utan någon som helst belastning på kylaren. NH-U14s.

Hej!

Vill bara tacka så jättemycket för den här informationen några månader senare
Enligt specifikation så skall ju NH-U14S inte passa i det här chassit så jag Googlade frenetiskt runt efter något svar på om den ändå passade och din kommentar var i stort sett den enda som bekräftade det!

Tack än en gång!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är det någon som faktiskt sitter på ett Defins Nano S och kan dela med sig av Grafikkortsmodell och huruvida det är med temperaturer?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Är det någon som faktiskt sitter på ett Defins Nano S och kan dela med sig av Grafikkortsmodell och huruvida det är med temperaturer?

Läste omdömen på inet om detta

"Sjukt bra chassi! Diskret, tyst och bra luftflöde med en extra fläkt på framsidan. Mitt MSI GTX 1070 som nästan ligger på nätaggregatet når aldrig över 75. Väldigt smidig kabeldragning och god utrymme för hårddiskar. Enda nackdelen är att SSD-platsen bakom CPU:n kan bli lite varmt om man maxar datorn ett tag, men det löstes med att flytta fram SSD:n."

Men vad det egentligen säger om saken är väll frågan.
Har precis beställt ett och hoppas få det imorgon och ber för att mitt Asus gtx 1070 strix går i.

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

Läste omdömen på inet om detta

"Sjukt bra chassi! Diskret, tyst och bra luftflöde med en extra fläkt på framsidan. Mitt MSI GTX 1070 som nästan ligger på nätaggregatet når aldrig över 75. Väldigt smidig kabeldragning och god utrymme för hårddiskar. Enda nackdelen är att SSD-platsen bakom CPU:n kan bli lite varmt om man maxar datorn ett tag, men det löstes med att flytta fram SSD:n."

Men vad det egentligen säger om saken är väll frågan.
Har precis beställt ett och hoppas få det imorgon och ber för att mitt Asus gtx 1070 strix går i.

Ja, återkom gärna med resultat

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@YamahaDGX630:
Nu har jag byggt i detta chassi. Och kan säga att det är en dröm att bygga i för att vara ett M-ITX chassi. Speciellt i jämförelse med Core 500.

Vad beträffar temperaturer så ökar det naturligt i ett chassi som detta mest pga den lilla volymen som blir.

Moderkortet landar runt 52-54c
Proppen runt 40-45
Gpu runt 65-70 grader
Under belastning dvs spelat BF4 och BF1 beta under ett par timmar.

Det följer med 2 fläktar med chassit. En 140 mm i fronten som blåser in. Och en 120mm bak som blåser ut. Har monterat en till 140 mm till i fronten.

Spec
asus Z170i pro gaming
I5 6600k
Be quit pure rock
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Fractal Design Integra M 550W PSU
ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming OC

Samt div ssd diskar

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

@YamahaDGX630:
Nu har jag byggt i detta chassi. Och kan säga att det är en dröm att bygga i för att vara ett M-ITX chassi. Speciellt i jämförelse med Core 500.

Vad beträffar temperaturer så ökar det naturligt i ett chassi som detta mest pga den lilla volymen som blir.

Moderkortet landar runt 52-54c
Proppen runt 40-45
Gpu runt 65-70 grader
Under belastning dvs spelat BF4 och BF1 beta under ett par timmar.

Det följer med 2 fläktar med chassit. En 140 mm i fronten som blåser in. Och en 120mm bak som blåser ut. Har monterat en till 140 mm till i fronten.

Spec
asus Z170i pro gaming
I5 6600k
Be quit pure rock
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
Fractal Design Integra M 550W PSU
ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming OC

Samt div ssd diskar

Vilken rolig läsning! Har själv funderat att bygga en nästan identisk setup med blev lite orolig med tanke på problematiken med PSU och GPU. Var först inne på att välja ett founder sedtion för att vara på den säkra sidan.

Det må vara sant att ett kort med en eftermarknadskylare presterar sämre än optimalt i detta chassi. MEN med tanke på att de är så mycket bättre än referenskylaren från början så presterar en eftermarknadsvariant fortfarande bättre trots denna "designmiss". Enligt sweclockers tester så hamnar ett referenskort på 80 grader i ett Fractal Desgin Arc chassi.

Permalänk
Medlem

@Nightbubble:

Härligt att höra!

Blev så osäker om mitt Gainward GTX1070 skulle passa och mitt nätagg.
Jämförde med din hårdvara och det ska gå med marginal!

Blir nästan lika setup som dig fast med vattenkylning. Vad tycker du om moderkortet?

Permalänk
Medlem

Fractal Design i Japan har tagit fram en vit version till asien marknaden. Hade gärna sett att man introducerar den även i Europa. Skapa en namninsamling kanske ?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Newton R3 600W | EVGA GTX 670 | MSI Z77A-GD65 | i5 3570k | Corsair Vengeance DDR3 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.Drain:

Fractal Design i Japan har tagit fram en vit version till asien marknaden. Hade gärna sett att man introducerar den även i Europa. Skapa en namninsamling kanske ?

Jag har ett till salu om du är intresserad
https://www.sweclockers.com/marknad/152327-fractal-design-nan...

Permalänk
Medlem

Finns det folk som har haft detta och kan säga att dom är nöjda så här något/några år senare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I