Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Administrativ avgift

@JonasT det där lilla utrymmet kommer inte spela någon roll överhuvudtaget för de extra fpsen i spelen. Vi nästan kräver ett test på detta och sedan får du rätta till betyget om detta faktiskt spelar roll eller inte. Kortet lär inte strypa på luften överhuvudtaget på den där biten.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett mITX chassi i mATX storlek...precis vad som saknas på marknaden /s

Ett par deciliter större än Prodigy

Permalänk
Medlem

Håller med Jonas om att luftspalten under grafikkortet är för liten - och även om den visar sig vara tillräcklig skulle den sticka i ögonen och kännas helt fel.

Är fullt medveten om att liten formfaktor inte är en prioritet i detta chassit, men kan ändå inte låta bli att jämföra med mitt mATX-chassi. Med sina 203 x 330 x 400 (BxHxD) är skillnaden klart noterbar mot SG10:s 220 x 295 x 354, där denna bara är mindre på bredden, och det med 17mm. Nu har jag inte plats för vattenkylning utöver en 120-radiator där bak, men är rätt övertygad om att det hade gått att få in i alla fall en 240-radiator också om mATX byttes mot mITX och layouten sågs över.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag menar också det, varför är det inte fler som sätter nätagget i fronten? Se bara på Jonsbos matx, det ser för tusan mindre ut än de flesta mitx idag!
http://jonsbo.com/en/images/g127/13.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Vad heter modellen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Jonas är absolut säker på sin sak om att luftflödet kommer bli försämrat för GPUn. Jag tittade nyligen på denna video: https://youtu.be/YDCMMf-_ASE?t=6m22s och man får väl säga att luftflödet för GPUn hämmades minimalt av mängder av kablar, eltejp, en tröja med mera.

Tycker Sweclockers kan köra lite värmetester innan de uttalar sig negativt om chassit. Tror att aktuellt grafikkort kommer hålla sig svalt och skönt i detta snygga chassi

Permalänk
Medlem

Samma storlek, fast för mATX hade varit intressant, nu tycker jag det helt saknar syfte att existera.

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie:
Ja ett 10 minuters test är ju verkligen en bra referenspunkt när det gäller värmeutveckling.....

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Jonas får be om ett samarbete med Fractal Design där han får skissa upp det ultimata toppklass-chassit

Kan redan se det framför mig... "Fractal Design Define - Jonas Edition"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag undrar om Jonas är absolut säker på sin sak om att luftflödet kommer bli försämrat för GPUn. Jag tittade nyligen på denna video: https://youtu.be/YDCMMf-_ASE?t=6m22s och man får väl säga att luftflödet för GPUn hämmades minimalt av mängder av kablar, eltejp, en tröja med mera.

Tycker Sweclockers kan köra lite värmetester innan de uttalar sig negativt om chassit. Tror att aktuellt grafikkort kommer hålla sig svalt och skönt i detta snygga chassi

Jag tror inte luftflödet eller tempen påverkas mer än vad som är försumbart. Det räcker med typ 5mm mellan fläkten och nätagget så kommer det tillräckligt med luft. Dikt ann så är det en annan femma, inte bra. Men det ser ut vara minst 5mm fritt mellan, så inga problem.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag undrar om Jonas är absolut säker på sin sak om att luftflödet kommer bli försämrat för GPUn. Jag tittade nyligen på denna video: https://youtu.be/YDCMMf-_ASE?t=6m22s och man får väl säga att luftflödet för GPUn hämmades minimalt av mängder av kablar, eltejp, en tröja med mera.

Tycker Sweclockers kan köra lite värmetester innan de uttalar sig negativt om chassit. Tror att aktuellt grafikkort kommer hålla sig svalt och skönt i detta snygga chassi

Om jag är säker på att kylprestandan hos GPU-kylaren försämras när en eller fler fläktar täcks över? Absolut, ingen tvekan om saken. Det behöver nödvändigtvis inte innebära att kortet överhettas, utan snarare att fläktarna behöver hålla ett avsevärt högre varvtal och därmed ge ifrån sig mer ljud. Därtill kan det resultera i en lägre turbofrekvens under längre laster och vid överklockning. Detta varierar givetvis beroende på modell på kortet och vilken GPU det handlar om.

Just MSI-kortet vi använde i videon är exceptionellt bra på att klara av tajta utrymmen utan att bli brutalt varmt, och det är av den anledningen jag valde ut det till SweClockers speldator för vardagsrummet. Under min urvalsprocess stod det dock klart att långt ifrån alla grafikkort på marknaden hanterar en yta i närheten av sina fläktar särskilt bra, vilket då resulterade i en abnormalt hög ljudnivå. Jag gillar att skapa optimala förutsättningar för komponenterna när jag väljer chassi och jag tycker inte att Define Nano S lever upp till detta.

Videon du länkade in från LinusTechTips säger egentligen inte ett dyft om hur tröjorna, strykjärnen och tomteluvorna påverkar grafikkortets kylförmåga. Som det sägs genom hela videon ligger grafikkortet på 82 C, vilket är Nvidia-referenskortens måltemperatur. När de når denna temperatur kommer de att öka varvtalet på fläkten för att bibehålla temperaturen och om detta inte fungerar sänks klockfrekvenserna på GPU:n. Nu syns inte kortets klockfrekvenser i videon, men dock en extremt fladdrig GPU-användningsgraf i Afterburner, vilket tyder på att grafikkortet lirar fullt ut.

Temperaturmätningar i SweClockers chassirecensioner är något som tas upp ibland, och så även internt inom redaktionen. Som det ser ut i dagsläget handlar det om tidsåtgång och svårigheten att lyfta fram relevanta referenser för varje chassi. Tidsåtgången är det största problemet, då jag inte sitter på heltid och testar chassin utan det är bara ett av många områden jag täcker för sajten. Temperaturmätningar skulle rent praktiskt innebära att det inte skulle finnas tid att göra en videorecension, och efter den negativa feedback jag fått efter att ha slopat videon någon enstaka gång så känns inte det som ett alternativ.

Sammanfattningsvis tycker jag inte en produkt står och faller med huruvida den får en utmärkelse eller inte. Jag tycker jag gör ett ganska bra case för vilka styrkor Define Nano S har, och tror man inte att "nätaggregatsmissen"är något som påverkar ens eget bygge är det bara att tuta och köra!

Permalänk

Någon som vet innermåtten på detta chassi, kanske @JonasT ? Alltså inte restriktionerna ang gpu, psu och kylare utan måtten från expansionsplatserna / io panelen fram till insidan på fronten ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Vad heter modellen?

UMX3

Permalänk
Medlem

En till pci-bracket-plats hade ju varit toppen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag antar att det Inte går att slänga på en AIO lösning för GPUn då? Typ kraken g10 Eller corsairs, utökar det grafikkortet till 2,5 slots?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 | Newton R3 600W | EVGA GTX 670 | MSI Z77A-GD65 | i5 3570k | Corsair Vengeance DDR3 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag menar också det, varför är det inte fler som sätter nätagget i fronten? Se bara på Jonsbos matx, det ser för tusan mindre ut än de flesta mitx idag!
http://jonsbo.com/en/images/g127/13.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

eller denna som 2 amatörer har gjort:

utklassar alla mATX chassin som de stora företagen lyckas ta fram. Tyvärr ser deras kickstarter ut att misslyckas pga högt pris/frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade varit högintressant om det var ungefär så:

http://i.imgur.com/XKYz4ul.jpg

Hade gärna fått vara smalare också.

aa de verkar rimligt, finns så många bra grafikkort som är 15cm långa

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Vad heter modellen?

Jonsbo UMX3. Kinesisk tillverkare, men marknadsförs av Cooltek i Europa. De har även ett UMX1 som är ett ännu mindre mitx samt ett UMX4 för atx som inte verkar ha hittat till EU ännu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kom igen nu Fractal Design, när får vi se ett bigtower riktat till custom vattenkylningsfolket?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av d0mpi:

aa de verkar rimligt, finns så många bra grafikkort som är 15cm långa

Inte 15 cm, men tittar man på min bild ser man att det enkelt går in upp till 22 cm långa kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fyra meter långt som vanligt med deras chassin.

Skrivet av Ph4st:

Då får du ju inte plats med ett vettigt grafikkort eller cpukylare tyvärr.

Beror väl på om man vill sitta med stenåldersgrafikkort eller om man vill ha moderna med HBM/HBM2.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ignostic:

eller denna som 2 amatörer har gjort:https://ksr-ugc.imgix.net/assets/005/438/835/c9c4a9c54cbd9a0a66b347e6abee3b45_original.jpg?v=1456622499&w=680&fit=max&auto=format&q=92&s=23a44d8a23eb0fd2b1b0d714ba2c224e

utklassar alla mATX chassin som de stora företagen lyckas ta fram. Tyvärr ser deras kickstarter ut att misslyckas pga högt pris/frakt.

Nu blev jag kär! Har aldrig backat något på Kickstarter tidigare, men denna kunde jag inte motstå. Precis så borde "vanliga" chassin vara!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte 15 cm, men tittar man på min bild ser man att det enkelt går in upp till 22 cm långa kort.

fast nu riktar ju fractal in sig på gamers, 22cm grafikkort får du ingen riktig gamingdator för, ska man spela dom flesta nya spel på hög upplösning behöver du ett 970 eller högre

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade varit högintressant om det var ungefär så:

http://i.imgur.com/XKYz4ul.jpg

Hade gärna fått vara smalare också.

Skrivet av Ph4st:

Då får du ju inte plats med ett vettigt grafikkort eller cpukylare tyvärr.

Skrivet av Kunzite:

Precis det jag önskade att de skulle göra med Define S också

Man får bygga det själv! Vi är några stycken på SweC som har gjort det nu.

Fractal Design har blivit tipsade om det i tråden, så vi får hoppas att dom bygger något sådan snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0mpi:

fast nu riktar ju fractal in sig på gamers, 22cm grafikkort får du ingen riktig gamingdator för, ska man spela dom flesta nya spel på hög upplösning behöver du ett 970 eller högre

Eller så hänger man med i utvecklingen. Fury X och Nano finns redan idag. Och hur stora tror du Polaris, Vega och Pascal blir? Dessutom, vad är poängen med ITX om datorn ska vara mellan mATX och ATX i storlek? Man kan ju tänka sig att den som bygger med ITX inte är killen som skryter med största chassit på dreamhack.

Permalänk
Medlem

Överdrivet stort enligt mig och många andra..

Permalänk
Medlem

Bra chassis!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av d0mpi:

fast nu riktar ju fractal in sig på gamers, 22cm grafikkort får du ingen riktig gamingdator för, ska man spela dom flesta nya spel på hög upplösning behöver du ett 970 eller högre

OK; hur långt är Nano?

Finns dessutom 17 cm långa 970.

ITX-byggen ska framförallt vara små, inte snabbast.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Rent logiskt känns det som grafikkortet kommer påverkas negativt av nätaggregat. Jag skulle dock vilja se detta prövas! Jag har upptäckt att trånga utrymmen ibland har nära noll påverkan.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vi har ett konsensus kring att chassit är enormt stort för att kallas Nano eller Micro och för att vara riktat till ITX-marknaden så borde kolossens dimensioner listas under "Nackdelar" eller?

Förbluffad över att Fractal Design tror att höjden är det enda man vill minska när man köper ITX. Höjden är det minsta problemet. Undrar hur de inreder hemma?

Permalänk
Medlem

Tja alltså...

Citat:

Grafikkortet hamnar på tok för nära nätaggregatet

Finns det en verklig effekt på detta? Själv tvivlar jag starkt på att detta kommer att göra någon skillnad alls i verklig användning, om ens i stresstest.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841