Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define Nano S

Svenska Fractal Design satsar på stöd för vattenkylning och hög luftgenomströmning när de tar formfaktorn Mini ITX till chassiserien Define, som idag tar plats i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi men på tok för stort.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Nano? När kommer mini R2?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Knepigt att de sätter nätagget så nära grafikkortet när de i övrigt lämnat så mkt plats.
Krävs innovation i billiga chassin oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! *Bort*

Synpunkter gällande SweClockers och annonserna tas med fördel via kontaktformuläret. /Najk
Permalänk
99:e percentilen

Hade varit högintressant om det var ungefär så:

Hade gärna fått vara smalare också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Visa gärna på siffror att utrymmet mellan nätagg och grafikkort faktiskt ger problematiska temperaturer.
Ett större problem IMO är ju att det finns en hel del grafikkort som är mer än 2 platser tjocka.
Men bygger man i ett ITX chassi så måste man ju vara medveten om att det finns vissa begränsningar.
Största problemet med Define Nano S är i min mening att dom offrat så mycket plats för custom vattenkylningar som jag misstänker att <1% av köparna faktiskt kommer att använda.
En bur för att sätta 3 st 3.5" diskar i (stående då) skulle vara betydligt mer uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade varit högintressant om det var ungefär så:

http://i.imgur.com/XKYz4ul.jpg

Hade gärna fått vara smalare också.

Då får du ju inte plats med ett vettigt grafikkort eller cpukylare tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men bygger man i ett ITX chassi så måste man ju vara medveten om att det finns vissa begränsningar.
Största problemet med Define Nano S är i min mening att dom offrat så mycket plats för custom vattenkylningar som jag misstänker att <1% av köparna faktiskt kommer att använda.
En bur för att sätta 3 st 3.5" diskar i (stående då) skulle vara betydligt mer uppskattat.

tror det är precis vad dom vill undvika och det som gör att detta chassi kommer vara en storsäljare i detta segmentet. just för det är så öppet för olika människor.
när jag köper ny dator nästa gång kommer de vara mitx. kommer köra en tornluftkylare. för mig kommer de vara onödigt mycket utrymme kvar. men dessa personer skulle man också kunna tillfredställa med detta chassi:

  • folk som behöver många många tb med data lagrad

  • vattenkylningsgalningar

  • custom vattenkylning

  • folk som bryr sig enormt över ljudet

  • folk som vill ha ett väldigt elegant chassi

alltså passar det egentligen varenda möjliga konsument. är troligen det dom satsar på för att maximera sin profit

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det var helt rätt att slopa ett betyg!
Den missen ser jag som allvarlig.
Varför det lilla på en sådant snygg och perfekt Mini-ITX chassi?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Fick reklam var femte minut när jag tittade på klippet, lite väl mycket för ett 20 minuters klipp, jag klagar inte alls på att det var i början och slutet av varje episode, det var fine för mig. Men nu är det lite löjligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Fick reklam var femte minut när jag tittade på klippet, lite väl mycket för ett 20 minuters klipp, jag klagar inte alls på att det var i början och slutet av varje episode, det var fine för mig. Men nu är det lite löjligt mycket.

Jag tänkte kolla direkt på sidan men ångrade mig direkt när reklamen skrek i mina öron.
Så det blev utube istället, reklamfritt och utan avbrott.
Klickar på nån banner istället för att kompensera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Konstigt, hade inte en sekund reklam.
Men jag tog det på utube istället för direkt på sidan.

jag såg den på sidan jag hade en extra reklamsnutt runt 7minuter in vilket var mer förvånande än något annat

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ph4st:

Då får du ju inte plats med ett vettigt grafikkort eller cpukylare tyvärr.

Jodå; 960, 970 och Nano är exempel på kort som finns i den storleken. Det bör även bli vanligare med korta grafikkort eftersom de egentligen inte behöver vara jättelånga om de inte drar 300 W.

CPU-kylare har du rätt i kan bli ett problem om man krymper bredden; man hade då fått gå för en 90 mm-kylare istället för 120 mm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jag tänkte kolla direkt på sidan men ångrade mig direkt när reklamen skrek i mina öron.
Så det blev utube istället, reklamfritt och utan avbrott.
Klickar på nån banner istället för att kompensera

Jag ser gärna på reklam för att backa sweclockers. Kommer fortsätta titta på deras klipp på youtube då det visserligen är reklam men betydligt mindre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph4st:

Då får du ju inte plats med ett vettigt grafikkort eller cpukylare tyvärr.

Finns feta ''down blowers'' täcker hela ITX moderkortet och kyler alla komponenter på moderkortet

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk

Tycker @JonasT är lite löjlig att inte ge någon utmärkelse utan att först testa om bristen på utrymme mellan PSU & GPU spelar någon roll.
Jag vill se att du trycker in ett GTX980Ti och provspelar innan du låter bilan falla!

Permalänk
Medlem

Hade hellre velat ha något i stil med detta.

På detta vis så får också grafikkortet frisk luft direkt via filtret i botten.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Aldhissla:

Fick reklam var femte minut när jag tittade på klippet, lite väl mycket för ett 20 minuters klipp, jag klagar inte alls på att det var i början och slutet av varje episode, det var fine för mig. Men nu är det lite löjligt mycket.

Skrivet av Svensktiger:

Jag tänkte kolla direkt på sidan men ångrade mig direkt när reklamen skrek i mina öron.
Så det blev utube istället, reklamfritt och utan avbrott.
Klickar på nån banner istället för att kompensera

Skrivet av INCSlayer:

jag såg den på sidan jag hade en extra reklamsnutt runt 7minuter in vilket var mer förvånande än något annat

Det var mitt fel. Klippet är nu korrigerat och det ska inte hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Hade hellre velat ha något i stil med detta.

http://i.imgur.com/W8uxw07.png

På detta vis så får också grafikkortet frisk luft direkt via filtret i botten.

Jag menar också det, varför är det inte fler som sätter nätagget i fronten? Se bara på Jonsbos matx, det ser för tusan mindre ut än de flesta mitx idag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jodå; 960, 970 och Nano är exempel på kort som finns i den storleken. Det bör även bli vanligare med korta grafikkort eftersom de egentligen inte behöver vara jättelånga om de inte drar 300 W.

CPU-kylare har du rätt i kan bli ett problem om man krymper bredden; man hade då fått gå för en 90 mm-kylare istället för 120 mm.

Härligt när den ända fläkten som ska kyla grafikkortet blockeras av nätagget, verkligen inte throttling där inte, nej nej

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det var mitt fel. Klippet är nu korrigerat och det ska inte hända igen.

Schysst! trodde detta var ett medvetet beslut, tack så hemskt mycket för snabb respons och utmärkt chassi recension som vanligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Hade varit högintressant om det var ungefär så:

http://i.imgur.com/XKYz4ul.jpg

Hade gärna fått vara smalare också.

Precis det jag önskade att de skulle göra med Define S också

Permalänk
Medlem

Har iofs bara ett GTX 770 med MSI TwinFrozr kylare och har inte märkt av nå värmeproblem. Jag tänkte inte ens på det när jag byggde
Gillar Nano S mer än mitt gamla öppna Corsair Obsidian 350D.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Synd att ett sånt lovande chassi trillar på målsnöret, håller till fullo med i din slutsats!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Starric:

Jag menar också det, varför är det inte fler som sätter nätagget i fronten? Se bara på Jonsbos matx, det ser för tusan mindre ut än de flesta mitx idag!
http://jonsbo.com/en/images/g127/13.jpg

För att alla chassin tydligen ska ha femhundratusen hårddisk- och ODD-platser.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nej men va'trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

I ett sånt här fall så hade jag faktiskt velat se siffror på hur mycket den luftspalten spelar roll. Blir tyvärr lite veligt annars, det kan inte ha varit mycket extra jobb då systemet ändå byggs.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Läckert värre, önskar dock mATX och utan ruta isf så man kan slänga i dubbla 390 när det börjar krisa i framtiden

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

borde varit sfx fast då hade folk klagat på det. nu kan dom som vill köra atx göra det och få lite sämre kylning. eller så kör man på sfx och problemet är borta?