EU förtydligar lag om nätneutralitet – kan bli slutet för fri surf-kampanjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Piece of Cake:

Mat kan vara tio gånger billigare i Storbritannien osv. So what? Du vet inte vad Telia har för kostnader att driva sina system. Sverige är ett stort land med liten befolkning.

Hela det här drafvset är inget annat än planekonomi. Alla som kan nått om ekonomisk historia vet att all planekonomier fallerar för eller senare. Och oftare för än senare.

Det är ju konstigt att Telia (Sonera) erbjuder obegränsad surf i Finland för sina mobilabonemang trotts att vi har ennu färre invånare per markareal än Sverige. Fast det kan ju hända att ni har billigare abonemang överlag?

21Mbit - 23€/mån (200min samtal, 200sms)
150Mbit - 26€/mån (1200min samtal, 1200sms)

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: Använder själv mobilt nätverk som primärt internet hemma. Och det tycks inte vara något problem med genomsnittligt 220GB trafik per månad. Svarstiden är väl kanniske inte iklass med fiber (ca 25 ms) men hastigheten rör sig kring 87Mbit ner och 35Mbit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@serverfel: För att jag anser inte att det ska vara gratis surf/obegränsat surfmängd på mobila enheter då alla delar på bandbredden. Att jämföra det fasta nätet med mobila är inte en aktuell fråga, det går inte jämföra.

Problemet är att många av oss bor långt ifrån fiber. Jag har telenors gamla abonnemang med fri surf. Både till telefonen och i routern. Med Adsl får jag 800kb ner, med mobil får jag ca 3,5Mb ner. Valet är skitenkelt. Telenor har låtit oss gamla kunder behålla fri surf.

Jag tror att begränsad surf handlar mer om ekonomisk vinst än din begränsade bandbredd, för det sistnämnda går att lösa rent tekniskt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

@Zirppi: Absolut! Du har rätt i det du säger, jag anser dock inte att "personligt bruk" innebär en surfpott på hundratals gigabyte från ett mobilt nätverk.

Vid hur många gig gär din gräns för personligt bruk? Ska vi säga 20gb? Sen när dom råkar ta slut så fyller man bara på och belastar nätet lika mycket som oss mdd fri surf.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: skillnaden är att när du har exempelvis 20GB surf och sen köper till mer så bidrar du till att operatören får mer pengar, dvs det främjar möjligheterna att byggs ut kapaciteten.

Nu betalar inte alla samma pris, men som regel pratar jag om nu.

Permalänk
Medlem

Helt rätt... En av få gånger jag tycker att EU gör helt rätt. Detta och dra djävulsföretaget Apple för skattefusk..
John Oliver hade ett sjukt bra avsnitt ang detta och alla som inte fattar borde se det.

John Oliver NetNeutrality

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Antar att det här täcker till det kryphålet som jag hittade. Om man har Telia och inne på Facebooks app följer en länk till en hemsida så kan man ladda in den utan att det drar det inte någon surf. Antagligen så kan man t.ex gå in och kolla på webbversionen av Netflix på det sättet.

Tycker fortfarande att det är bra det som hände😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte om att streama musik från Deezer och Spotify gratis med 3 :(... men jag måste ändå hålla med, det ska va lika villkor för alla.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sidor som tillhör "samhällstjänster" tycker jag vore självklart att exkludera i dataanvändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

@Zixxel: Använder själv mobilt nätverk som primärt internet hemma. Och det tycks inte vara något problem med genomsnittligt 220GB trafik per månad. Svarstiden är väl kanniske inte iklass med fiber (ca 25 ms) men hastigheten rör sig kring 87Mbit ner och 35Mbit upp.

Hur tror du hastigheten blivit om alla haft så mycket trafik?

Nu tror jag nog det hade fungerat fint med fri surf ändå, för de flesta kommer inte nyttja så mycket i mobilnätet men det finns en poäng med att det är en delad resurs.
Vill minnas att det inte gått att varken surfa eller ringa på nyårsaftonar t ex för nätet är överbelastat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tre i Storbritannien har obegränsad surf men den är ju seg och throttlad, lika när man använder deras "fria roaming" i andra länder som Sverige. Tjejen fick köra med det några dagar men det var helt segt och strömmande videotjänster fungerande typ inte så hon ville inte köra det längre och jag fick tillbaka SIM-kortet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Intressant är att de inte hindrar fri surf-kampanjer utan endast de som riktar sig mot en specifik aktör eller applikation. Sid 11, punkt 32 i BEREC guidelines verkar ge en ISP rätt att ge fri surf så länge man gör det för en hel kategori applikationer (alla musik-strömningstjänster eller alla videoströmningstjänster). Hur detta skulle gå till rent praktiskt är dock en svårare fråga, men möjligheten kvarstår.

Ang möjlighet till zero-rating (eller fri surf) till samhällstjänster så finns det inga hinder för det i riktlinjerna vad jag kan se. Artikel 3.3a (sid 20) verkar tillåta det utan problem sålänge det är en riktlinje eller lag från relevanta myndigheter eller politiker. Så det vore enkelt att utvidga till exempel kraven att alla telefoner skall kunna nå 112 till att man skall kunna surfa till polisen.se eller dylikt.

Riktlinjerna hittar ni här:
http://berec.europa.eu/eng/document_register/subject_matter/b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur tror du hastigheten blivit om alla haft så mycket trafik?

Nu tror jag nog det hade fungerat fint med fri surf ändå, för de flesta kommer inte nyttja så mycket i mobilnätet men det finns en poäng med att det är en delad resurs.
Vill minnas att det inte gått att varken surfa eller ringa på nyårsaftonar t ex för nätet är överbelastat.

Eller så är det inga problem eftersom operatorn säljer det som ett alternativ till bredband och dom har tagit i beaktan det som installerad kapacitet.

Permalänk
Medlem

Lösning på problemet: fri surf, alltid.

edit:
Och som ovan skriver, här i Finland säljs obegränsat mobilt bredband som just bredband för hemmet och inte bara som mobilabonnemang. Så man kan anta att de har kapaciteten att kunna göra det. Själv använde jag 400-500GB/mån delat från mobilen till datorn innan vi skaffade "riktigt" bredband hemma.

Telia (Sonera) tar ut en liten avgift för att uppgradera sig till obegränsat, men i övrigt kör de andra stora operatörerna bara obegränsat. Priserna börjar på ca 4€/mån för 256kbit (inkluderar inga sms/samtal, bara fri surf), så billiga alternativ finns.

Permalänk

Ptjae, lite mer mångfacetterat är det ju.
Finns väl en poäng med att prioritera nättrafik från IP-telefoni till myndigheter, polis osv.

Eller datatrafik mellan bilar på vägen osv...
For da future.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Själv sitter man på ett gammalt telenorabonemang med obegränsad surf på allt 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 │Intel core i5 4690k @ 4,6 Ghz│Corsair H100i │Asus Maximus VII Hero │Corsair RM850 │Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz │Kingston SSDNow V300 120GB│Asus gtx970 strix│Asus vg248qe│ Noctua <3│

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Ett av få fall där jag håller med EU. Inga särskilda förmåner för vissa utan allt ska vara lika.

Det är precis vad det är nu.

Skrivet av Molotov:

Tycker det borde införas förbud mot surfpotter.
ett typiskt svensk fenomen vad jag hört.

Det kommer inte ske, surfpotter är väldigt vanligt i världen, en hel del länder har till och med surfpott på fasta anslutningar.

Skrivet av Söderbäck:

Jag gillar ofta PTS, men i det här fallet tycker jag att de varit förvånansvärt handfallna. Givetvis ska PTS värna om nätneutraliteten och tydligt markera mot både Tre och Telia i den här frågan att beteendet inte tolereras vilket PTS tydligen inte har gjort. Har de inte haft laga stöd att mota bort aktörerna från detta så skulle de iaf gått ut med att de såg allvarligt på det hela och skulle jobba för att skärpa lagstiftningen. Men detta har jag inte riktigt sett från PTS.
Nu får EU istället gå in och hjälpa till med den moraliska kompassen. Ännu en fjäder i hatten för EUsamarbetet, men varför lyckas vi inte klura detta på hemmaplan utan hjälp?

Fast detta bryter ju inte mot nätneutraliteten då ingen trafik behandlas olika, eller nedprioriteras.
Nätneutraliteten är till för att ingen ska filtreras, sänkas i hastighet eller liknande, i detta fall går EU direkt för långt, EU ska inte lägga sig i hur ett företag ger en kampanj, som sker på marknadens villkor och ingen skadas av det.

Skrivet av Zyces:

Helt rätt... En av få gånger jag tycker att EU gör helt rätt. Detta och dra djävulsföretaget Apple för skattefusk..
John Oliver hade ett sjukt bra avsnitt ang detta och alla som inte fattar borde se det.

John Oliver NetNeutrality

Fast där har du fel, nu så harju inte Apple skattefuskat, utan de har betalt allt enligt gällande regler. Till och med Irland har ju gått ut och sagt att Apple betalt allt de ska, och undrar vadfan EU sysslar med....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på nått mellanting, typ att dom får ha kvar frisurf men att även den slutar gälla när potten är slut.

Visst, det är absolut en farlig väg att gå. Men för mig som kör tre så är det sjukt nice att slippa spendera 5-10GB data per månad på musiktjänster.
Det i sin tur gör att gigsen räcker till att surfa Swec...

Jag är oklar på hur läget egentligen är i mobilnäten.
Antar att det är lättare att whitelista vissa tjänster eftersom dom då kan räkna på datat det genererar och på så sätt se om det funkar eller ej.

Sen om det öht finns en kapcitetsbrist, det är jag oklar på.
Frågan är om det inte skulle fungera att släppa på lite mer "fri surf", eller som det var förr med olika hastighetsbegränsningar... Teorin där är då att hela "XXXXX antal GB i månaden" tillkom bara för att operatörerna tillslut insåg att det är data och inte samtalstid kunderna vill ha. Och då att det är enklare att tjäna pengar på olika nivåer av data istället för hastighet...
20GB istället för 5GB förstår folk skillnaden av, framförallt när 5GB tar slut.
5, 10 eller 20 Mbit på en mobil där man ofta ändå sitter i t-banan och får dela med alla andra, ptja, det vetefan..

Svårlöst problem antar jag.
Känner ett par lirare som jobbar hos stora operatörer som jag försöker pumpa på denna info men dom säger sig "inte veta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Problemet är att många av oss bor långt ifrån fiber. Jag har telenors gamla abonnemang med fri surf. Både till telefonen och i routern. Med Adsl får jag 800kb ner, med mobil får jag ca 3,5Mb ner. Valet är skitenkelt. Telenor har låtit oss gamla kunder behålla fri surf.

Jag tror att begränsad surf handlar mer om ekonomisk vinst än din begränsade bandbredd, för det sistnämnda går att lösa rent tekniskt.

Skillnaden mellan mobilt och fasta nätverk är att om man ska bygga ut ett mobilt nätverk så är man begränsad till att använda de frekvensband som ingår i 2G/3G/4G standarderna. Sen måste man se till att samma kanaler inte överlappar mellan närliggande celler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns väldigt tandlöst när PTS kan göra precis som de vill ändå, de kan ju bara ta en kopp kaffe och luta sig tillbaka och säga mmmm..nä.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast där har du fel, nu så harju inte Apple skattefuskat, utan de har betalt allt enligt gällande regler. Till och med Irland har ju gått ut och sagt att Apple betalt allt de ska, och undrar vadfan EU sysslar med....

Apple har medveted valt ett upplägg tillsammans med Irland som betyder att, till skillnad från hur det fungerar i andra länder, Irland bara beskattar en del av vinsterna...
Ta en titt på hur Apple lagt upp en rad med skalbolag för att skyffla runt vinster och undanhålla skatt, och varför just Irland är idealiskt för detta ändamål.
Som EU-medlem har Irland förbundit sig att hålla sig till EU-regler, men genom att trixa runt på det sätt som de gör så innebär det i praktiken olagligt statsstöd till företag.

Detta är fullt medvetet från Apple och Irland.

Ditt argument att Apple och Irland säger att allt gått rätt till är ju som att låta en brottsling tolka lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är precis vad det är nu.

Tycker du det är lika?

Fri surf på sociala medier men inte övriga webben?

Permalänk
Medlem

Tycker själv att det är fel att marknadsföra fri surf för utvalda sociala medier och tjänster som kunden faktiskt inte själv får välja, varför skall personer som är aktiva på dem tjänsterna få fördelar jag inte har? Nu hade det blivit ett administrativt helvete om kunderna själv hade fått välja tjänster de vill ha fri surf på men att ge gratis reklam till icke valbara tjänster känns inte rätt heller.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Här ska Telia med flera slås hårt på fingrarna. Usch!

För övrigt så är varken WhyApp (WhatsApp) och (Facebook) Messenger social media. Det är chattprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonaqua:

Apple har medveted valt ett upplägg tillsammans med Irland som betyder att, till skillnad från hur det fungerar i andra länder, Irland bara beskattar en del av vinsterna...
Ta en titt på hur Apple lagt upp en rad med skalbolag för att skyffla runt vinster och undanhålla skatt, och varför just Irland är idealiskt för detta ändamål.
Som EU-medlem har Irland förbundit sig att hålla sig till EU-regler, men genom att trixa runt på det sätt som de gör så innebär det i praktiken olagligt statsstöd till företag.

Detta är fullt medvetet från Apple och Irland.

Ditt argument att Apple och Irland säger att allt gått rätt till är ju som att låta en brottsling tolka lagen.

Fast det stämmer ju inte.
Apple har stor verksamhet på Irland nu, och haft det länge.
Och det är inte Apples fel att de (helt lagligt) kan ha verksamhet i olika länder och skicka pengarna inom EU utan någon större skatt, så har alla bolag helt lagligt.

Skrivet av Exxovion:

Tycker du det är lika?

Fri surf på sociala medier men inte övriga webben?

Ja, för detta handlar inte om nätneutralitet, då trafiken fortfarande behandlas lika.
Detta handlar om operatören drar av trafiken mot din surfpott eller inte, således en faktureringsfråga.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Apple har medveted valt ett upplägg tillsammans med Irland som betyder att, till skillnad från hur det fungerar i andra länder, Irland bara beskattar en del av vinsterna...
Ta en titt på hur Apple lagt upp en rad med skalbolag för att skyffla runt vinster och undanhålla skatt, och varför just Irland är idealiskt för detta ändamål.
Som EU-medlem har Irland förbundit sig att hålla sig till EU-regler, men genom att trixa runt på det sätt som de gör så innebär det i praktiken olagligt statsstöd till företag.

Detta är fullt medvetet från Apple och Irland.

Ditt argument att Apple och Irland säger att allt gått rätt till är ju som att låta en brottsling tolka lagen.

Powernet är ett troll. Inte värt att diskutera med hen då hen alltid har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, nu är jag sugen på att skaffa surf från Finland istället. Funkar det med roaming? Bryr mig inte ett skvatt av hastigheten så länge jag kan streama 320 kbps internetradio (med tillräckligt stor buffert) och kolla mailen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zirppi:

Det är ju konstigt att Telia (Sonera) erbjuder obegränsad surf i Finland för sina mobilabonemang trotts att vi har ennu färre invånare per markareal än Sverige. Fast det kan ju hända att ni har billigare abonemang överlag?

21Mbit - 23€/mån (200min samtal, 200sms)
150Mbit - 26€/mån (1200min samtal, 1200sms)

Internetacces är en lagstiftad mänsklig rättighet i Finland, de var först med att lagstifta om det och operatörerna får helt enkelt inte begränsa dig från att nå internet på det viset som datatak hade inneburit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

Intressant är att de inte hindrar fri surf-kampanjer utan endast de som riktar sig mot en specifik aktör eller applikation. Sid 11, punkt 32 i BEREC guidelines verkar ge en ISP rätt att ge fri surf så länge man gör det för en hel kategori applikationer (alla musik-strömningstjänster eller alla videoströmningstjänster). Hur detta skulle gå till rent praktiskt är dock en svårare fråga, men möjligheten kvarstår.

Ang möjlighet till zero-rating (eller fri surf) till samhällstjänster så finns det inga hinder för det i riktlinjerna vad jag kan se. Artikel 3.3a (sid 20) verkar tillåta det utan problem sålänge det är en riktlinje eller lag från relevanta myndigheter eller politiker. Så det vore enkelt att utvidga till exempel kraven att alla telefoner skall kunna nå 112 till att man skall kunna surfa till polisen.se eller dylikt.

Riktlinjerna hittar ni här:
http://berec.europa.eu/eng/document_register/subject_matter/b...

Ja jag undrar verkligen hur det skall gå till. Jag hostar min egen media hemma och kan streama min egen musik från den. Det sker över krypterad ansultning, hur skall de veta vad som är i den trafiken? Skall "all musik" behandlas lika skall den trafiken vara gratis den med. Nej all form av "zero-rating" behöver dö omgående. Om något visar det vilken strawman denna "congestion" är. Kan 3 ge mig obegränsat med spotify streaming, så kan de ge mig den dataströmmen för vad som helst. Nej folk, ni fick INTE något extra gratis när det infördes, tre valde att fortsätta ta betalt för viss typ av data, för att de kan!