Skrivet av Blomman90:
Du skrev:
vilket implicerar att man inte kan ha ett civilmål som även skulle kunna vara ett brottmål, ifall det anmäls till polisen. Men i ditt senaste inlägg säger du att det inte är rimligt om det är så. Vilket innebär att du själv bytt ståndpunkt från att det inte går till att det inte är rimligt.
Vad gäller att anklaga någon för ett brott så har vi ännu inte sett hur dessa kravbrev är utformade, så det är för tidigt att uttala sig om.
Va? Menar du att vi inte vet huruvida rättighetsivrarna anklagar piraterna för brott? Sovit under en sten? Det sägs offentligt, varje gång någon i det lägret öppnar truten. Vi har intressanta uttalanden om "man får inte kopiera, oavsett vad lagen säger" och "den som är med i leken får leken tåla" (nu senast), så vi vet redan att denna sekt 1) ser kopierare som brottslingar och 2) själva totalt saknar respekt för lag.
Skrivet av Blomman90:
Vad är syftet med att blanda in den diskussionen du för med andra för att försöka förlöjliga mig?
Om du inte håller med den jag citerar, varför tar du inte det med henom då? Jag HAR svårt att se skillnad på alla som för dessa dönicke-argument som tror att lag implicerar rätt och som inte är lyhörda för vad som faktiskt sägs av mig, av andra och i media. Du försökte få det att se ut som om mitt argument vilade på prejudikat och du har påpekat att jag inte vet hur spridningskollens bevisläge ser ut, trots att det är mycket klart att jag 1) argumenterar oberoende av detta och 2) logiskt kan slutleda precis vad spridningskollen har. Vi vet t.ex. att de kollar IP. Det säger de själva. Vi vet också att IP inte säger något om person. Vi vet att de försöker skydda sig här genom att hitta på saker som oaktsamhet. Vi vet att om de har mer än IP<>abonnemang så har det detta utan abonnentens godkännande eller genom att få ett godkännande genom uppträda bedrägligt (insmuget i en EULA eller whatever), och därmed gjort något fuffens. Vi vet också att denna typ av organisationer tidigare använt olagliga metoder och spridit virus och rootkit.
Skrivet av Blomman90:
Har jag påstått det du säger, vad vill du ha sagt?
Håller du med om att detta är ett sätt att genom hot om civilrätt klämma folk på pengar, eller håller du inte med? Håller du med om att det är rationellt för spridningskollen att agera så här ur vinningssynpunkt, men att en polisanmälan däremot kanske inte ligger i deras intresse? Håller du med om att detta är rätt obehagligt och att det liksom finns något orimlig här?
Skrivet av Blomman90:
Fortkörning är definitivt ett potentiellt farligt brott, vill du med det ha sagt att det borde vara helt lagligt att kopiera upphovsrättsskyddat material?
Brotten har förvisso inte med saken att göra och det var inte vad jämförelsen avsåg, utan att belysa det orimliga. Till sakfrågan, så ja. Självklart ska allting vara open source, mjukvara som inte är det är defekt. Självklart går inte ett digitalt verk, en film, bok, etc, att skydda från spridning och därmed ska det inte vara annat än lagligt. Vi vet ju dessutom att industrin tycks tjäna på det. Dvs artisterna och författarna tjänar på det. En rad företag som bara sysslar med rättigheterna kanske blir sysslolösa, men det är bara tidsandan. Kopierare som yrke har inte funnits sedan medeltid och hästdroskan är blott en kuriositet. Computers, alltså människor som räknar, har totalt ersatt av elektroniska analoger som vi kallar för datorer. Yrken kommer och går och yrket "tjäna pengar på att vara förläggare" kanske är akterseglat. Framförallt så bör detta styras av marknaden, och den som har de bästa affärsmodellerna, inte juristerna, är de som tjänar mest. De som har de bästa produkterna, inte är aggressivast när de framhärdar sina "rättigheter" är de som tjänar mest. De som lyckas slå mynt av hur saker fungerar på nätet är de som tjänar mest, inte de som effektivast bedriver lobbying. Osv.
Så svar ja. Finns inga rationella eller evidensbaserade argument för kopieringsskydd, för jakt på fildelare eller att dylikt ska befinna sig i limbo där polisen inte ska göra sitt, men rättighetsivrarna kan skrämma skiten ur folk med undermåliga bevis. Det är utpressning, varken mer eller mindre.
Skrivet av Blomman90:
Det är väl fullständigt oväsentligt ifall upphovsmakarna själva driver processen eller ifall de låter någon representera dem?
Nej, därför att representanterna utgör en dysfunktionell industri och det är industrin som är hotad, inte upphovsmakarna. Det är jurister och ekonomer som tjänar på jakten på dessa "brottslingar" som tydligen inte är farliga nog att polisanmäla, så man har nu tänkt att skrämma pengar av dem i stället.
Skrivet av Blomman90:
Det står jag fast vid, jag tror inte att det finns något som hindrar dig från att skicka stämningar till höger och till vänster, men jag kan ju garantera att möjligheterna att vinna är 0%, eftersom fortkörning inte är något som du som privatperson blir utsatt för. Så min linje är fortsatt tämligen konsekvent.
Du sa "kan inte" när du nyss sa "kan". Möjligheterna att gå i mål med det hela är vad som är oväsentligt.
Vidar så är det självklart att jag KAN vara utsatt för fortkörning. Även om ingen olycka sker. Obehag, det räcker. Eller, jag förstår, du tänker sådär "juridiskt" igen, skiljt från sinnevärlden.
Skrivet av Blomman90:
Du implicerar det ju till och med i samma inlägg som du ställer frågan. Du säger att endera är bevisningen tillräcklig, men att den då samtidigt måste vara olaglig. Eller så är den otillräcklig. Det finns överhuvudtaget inga andra möjligheter? Du har full insyn?
Eh? Jag implicerar att jag VET något om bevisningen genom att säga att den tillhör endera av två kategorier? Men, då hade jag ju vetat vilken kategori! Nej du, detta börjar bli löjligt. Att koppla IP till abonnent gick tydligen via någon tingsrätt, men abonnent, även till ett singelhushåll är inte en person. Så har de något som knyter en person till gärningen, så måste de alltså ha gjort något som inte denna person tillåtit. Typ hemfridsbrott, stalking, dataintrång, whatever. Och om de INTE har det, ja då har de inget case som håller. Jag behöver inte veta något om vad det har för att kunna dra dessa slutsatser! Men visst, du kommer väl med luckan "kan ha fått tips". Väldigt plausibelt. Säkert miljoner med tips till tusentals personer. Missade du verkligen schablonursäkten "oaktsamhet" eller "försummelse" eller vad det var?
Deras lobbying går alltså ut på att skrämmas. Vi kommer söka efter dig även om du inte gjort något olagligt ("man får inte kopiera oavsett vad lagen säger" som den där kärringen sa för några år sedan) och "den som är med i leken får leken tåla" (dvs detta är laglöst område och den starkaste vinner) och det där om "oaktsamhetsbrott" eller whatever (dvs "även om din dator inte är säker för att du confat den fel ska du till skillnad från de vars säkerhetsbrister äventyrar miljoner, få ett straff i form av hotbrev").
Hur kan bevisen vara tillräckliga utan att den är olaglig? Har någon erkänt "gärningen"? Kan de uppvisa en hårddisk där filmen ligger med den anklagades DNA på?
Skrivet av Blomman90:
Jag är också rädd för att det hela är skrämseltaktik, att de inte har tillräckligt med bevis för att möta i domstol. Men det är stor skillnad på vad jag tror och vad jag vet.
Rädd för? Du hoppas de har bevis? Det är väl snarare något att hoppas på, och något mer att hoppas på är väl att staten slår näven i bordet åt dessa orimligheter.
Skrivet av Blomman90:
Hur kan domstolens syn på bevisningen vara fel i sammanhanget? Du kan ha vilka åsikter du vill om gällande lagar och domstolar, men när det kommer till möjlig utgång i en domstol är det lagar, eller rättare sagt tolkningen av lagar (prejudikat), som är av intresse. Du säger ju att det inte finns ett case eftersom endast IP-adress inte räcker. Men tänk om domstolen tycker att IP-adress tillsammans med andra indicier är tillräckliga i vissa fall?
Det enda jag förstår av ditt inlägg är att du inte förstod mitt. Vad är det för prejudikat du tror att jag behöver? Att det finns en koppling mellan piratkopiering och förluster (hint: vetenskapens domän, inte juridiken)? Att det finns en koppling mellan IP och person (hint: säkerhetsinformatisk fråga, ej föremål för juridik).
Det var de två påståenden jag gjorde, och du vill ha prejudikat? Spridningskollen har inte täckning för sin verksamhet, eftersom den opererar utefter ett pseudovetenskaplig antagande och de kan inte koppla ett IP till en person med mindre än att de har bedrivit hacking eller på annat sätt trakasserat personen för att binda henom till ett IP. T.ex. videoövervakning, stalkning, buggning eller whatever.