Permalänk
Medlem

Intel i5 4690k flaskhals??

Hallå där,

Gör nu en ny tråd om problemet jag har då jag börjat misstänka processorn. Gammal tråd här.

Jag kan börja med att säga att jag just nu kör World Of Warcraft Legion på specs i signatur. Jag ligger alltså på cirka 10 fps på Ultra när jag är på den nya kontinenten.

Har nyligen införskaffat ett nytt grafikkort och en ny skärm med 2560x1080 upplösning. Misstänkte först skärmen eller grafikkortet.

Lade dock märke till att min GPU inte ligger på full load när jag spelar WoW. Dock ligger min processor på 100 % hela tiden.

Jag har (som nämnt i den gamla tråden) gjort en clean install av Windows 10 (kanske 3 gånger och varje gång prövat andra drivrutiner).

Hade i princip INGA andra program installerade på datorn än grafikdrivrutiner och ändå får jag så pass dålig prestanda.

Jag trodde jag hade löst det, som jag skrivit i slutet av den gamla tråden. Visst, det presterade bättre efter de nya drivrutinerna, men jag tycker fortfarande att det ska prestera mycket bättre.

Denna killen kör WoW med samma grafikkort, mindre ram och en sämre processor i samma upplösning men ligger ändå runt 70 fps hela tiden(med V-Sync).

Kan det vara så att min processor flaskhalsar?

Ber om ursäkt om det är en vimsig tråd, är ganska trött på skiten nu efter att ha försökt lösa det i en vecka.

EDIT: Glömde nämna att det inte blir någon skillnad på 1920x1080. Jag kör dessutom 2 skärmar varav den andra har 1920x1080 upplösning. Båda skärmarna har 144 hz.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel så är wow riktigt CPU intensivt.
Klocka upp din cpu och testa helt enkelt.

Notera också att killen i klippet inte är på någon plats där det är massor med folk

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om jag inte har fel så är wow riktigt CPU intensivt.
Klocka upp din cpu och testa helt enkelt.

Notera också att killen i klippet inte är på någon plats där det är massor med folk

Det må så vara, men här är ett annat exempel: https://www.youtube.com/watch?v=EVloY2nURYQ

Ska han specs verkligen prestera så pass mycket bättre än mina? :/ Det är ju bara konstigt. Även fast det är 1920x1080 (får ju samma prestanda oavsett lägre 2560 eller 1920....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Det må så vara, men här är ett annat exempel: https://www.youtube.com/watch?v=EVloY2nURYQ

Ska han specs verkligen prestera så pass mycket bättre än mina? :/ Det är ju bara konstigt. Även fast det är 1920x1080 (får ju samma prestanda oavsett lägre 2560 eller 1920....

Klocka upp CPU och Stäng av Plays.tv , tror det kommer göra endel skillnad för dig

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tror verkligen inte en 4690k kan vara flaskhals på ett spel som WoW. Känns sjukt konstigt då det är en väldigt bra processor. Har du testat att överklocka?

Har du alla drivrutiner du behöver? Alla temps är OK osv?

Gör ditt grafikkort det det ska? Har du testat att köra MSI afterburner medans du spelar och kolla om nått ser tokigt ut?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

kolla upp vad du har för temperaturer på cpun om den ligger i 100% och bara orkar med 10 fps? känns som den kanske throttlar rätt hårt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Klocka upp CPU och Stäng av Plays.tv , tror det kommer göra endel skillnad för dig

Ska försöka klocka upp lite, har aldrig gjort det förut men i will give it a try. Plays.tv har jag inte ens installerat.

Skrivet av Keffmode:

Tror verkligen inte en 4690k kan vara flaskhals på ett spel som WoW. Känns sjukt konstigt då det är en väldigt bra processor. Har du testat att överklocka?

Har du alla drivrutiner du behöver? Alla temps är OK osv?

Gör ditt grafikkort det det ska? Har du testat att köra MSI afterburner medans du spelar och kolla om nått ser tokigt ut?

Nej jag tycker det skulle vara extremt konstigt också.

Jag ska installera och kolla med MSI Afterburner, har bara kollat med HWmonitor och CPU-z so far.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

kolla upp vad du har för temperaturer på cpun om den ligger i 100% och bara orkar med 10 fps? känns som den kanske throttlar rätt hårt

Den ligger på cirka 70 C i när jag spelar nu. Har plockat bort cpu-kylaren en gång eftersom jag installerade nya minnen i mitt lilla dvärg-chassi. Den har gått upp 10 grader ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Ska försöka klocka upp lite, har aldrig gjort det förut men i will give it a try. Plays.tv har jag inte ens installerat.

Nej jag tycker det skulle vara extremt konstigt också.

Jag ska installera och kolla med MSI Afterburner, har bara kollat med HWmonitor och CPU-z so far.

Inte alltför svårt att klocka en haswell-processor. En 4690K behöver runt 1.25-1.35 Vcore-volt för 4.5GHz i alla fall som referens. Typ 1.2-1.32 för 4.4. Beroende på chip förstås! Vissa behöver rätt så mycket, en del behöver knappt ingenting. Har överklockat 5st 4690k's hittils och detta är vad jag har lärt mig i alla fall!

Hoppas det löser sig för dig

Skrivet av Funkish:

Den ligger på cirka 70 C i när jag spelar nu. Har plockat bort cpu-kylaren en gång eftersom jag installerade nya minnen i mitt lilla dvärg-chassi. Den har gått upp 10 grader ungefär.

Smetade du på nya pasta när du satte tillbaks den?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

https://gyazo.com/f84cb1243ea6cbc8c2a595c56beea517 HWMonitor med WoW igång. Dock nedtabbad, processorn blir varmare när jag spelar.

GPU Usage är alltid uppe i 100 % på MSI Afterburner.

På aktivitetshanteraren ligger processorn på 70 % som högst....

Permalänk
Medlem

Ligger inte throttling kring 70? Sen beror det på vilken temp sensor man pratar om också. Skulle nog kika på frekvens under belastning, loggat eller live. Sen beror det väl på vilka plugins man kör till viss del, en del kan käka prestanda utav bara faen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Inte alltför svårt att klocka en haswell-processor. En 4690K behöver runt 1.25-1.35 Vcore-volt för 4.5GHz i alla fall som referens. Typ 1.2-1.32 för 4.4. Beroende på chip förstås! Vissa behöver rätt så mycket, en del behöver knappt ingenting. Har överklockat 5st 4690k's hittils och detta är vad jag har lärt mig i alla fall!

Hoppas det löser sig för dig

Vi får se om jag hittar någon guide eller nåt som jag kan följa... hehe.

Smetade du på nya pasta när du satte tillbaks den?

Nej, faktiskt inte, jag chansade och satte på den igen eftersom det fanns lite kvar, men prestandan har ju generellt blivit lite bättre. Har dock beställt ny kylpasta från inet idag som jag ska applicera så småningom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ligger inte throttling kring 70? Sen beror det på vilken temp sensor man pratar om också. Skulle nog kika på frekvens under belastning, loggat eller live. Sen beror det väl på vilka plugins man kör till viss del, en del kan käka prestanda utav bara faen.

När jag lekte med min 4690k på 4700mhz så kom temperaturen upp till 80c, throttlade inte ner enligt Intel extreme tuning test.

GPU Usage ska väl vara på 99% och inte 100%?

Din GPU kanske throttlar pga för varm VRM eller nåt? kolla det.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

110 % Maximal frekvens på cirka 30 % processoranvändning när jag spelar. (Resursövervakaren)

Har inga plugins aktiverade just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

När jag lekte med min 4690k på 4700mhz så kom temperaturen upp till 80c, throttlade inte ner enligt Intel extreme tuning test.

Nä du har rätt, hårda throttling limit e 100 & shut down 105 men turbo är redan vid 77 tror ja. Sistnämnda beror nog mer på bios inställningar dock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

AMDs grafikkort kräver ju mycket mer watt från nätagget och blir varmare. Kan det vara så att mitt nätagg inte räcker till riktigt? Så processorn inte får tillräckligt med kräm helt enkelt? I så fall kanske det är dumt att överklocka?

Permalänk
Medlem

Har du renderscale på 200% tro? Har en 4670k och 1060 och spelet går som smör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

AMDs grafikkort kräver ju mycket mer watt från nätagget och blir varmare. Kan det vara så att mitt nätagg inte räcker till riktigt? Så processorn inte får tillräckligt med kräm helt enkelt? I så fall kanske det är dumt att överklocka?

om det var nätagget som inte klarade av att ge tillräckligt med ström borde väl hela systemet lägga ner?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Har du renderscale på 200% tro? Har en 4670k och 1060 och spelet går som smör.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej 100 % och allt på lägsta Kan få 5 fps om jag snurrar kameran tillräckligt fort

Skrivet av Kethsi:

om det var nätagget som inte klarade av att ge tillräckligt med ström borde väl hela systemet lägga ner?

Du har nog väldigt rätt min vän. Vill bara utesluta allt...

Permalänk
Medlem

Känns som det är ditt moderkort som ger för höga volt till cpun och därav arbetar sämre på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Känns som det är ditt moderkort som ger för höga volt till cpun och därav arbetar sämre på grund av det.

Hur brukar du kolla detta? Jag kollade i aida64 och det verkar inte vara något konstigt där.

Dock första gången jag körde ett system stability test i aida64 stängde datorn av sig, dock han det nog bara köra i cirka en halvtimme(tiden jag har för datorn att gå in i strömsparläge). Vilket den verkar ha gjort då jag kom in direkt till windows och aida64-fönstret igen.

Nu körde jag dock i ett par timmar och inget konstigt hände.

Ska nu försöka klocka upp processorn lite. Tror inte jag behöver det egentligen dock.

Permalänk
Medlem

@Keffmode hur mycket tror du att jag kan få upp min processor till? Ska jag prova med 4 ghz i början och jobba mig uppåt? Kan ju dra upp klockfrekvensen från 3.5 till 3.6 ghz men det lär väl inte göra så mycket med tanke på att den har turbo upp till 3.9.

Permalänk
Medlem

Har nu klockat upp processorn till 4.4 ghz. Temperaturerna hoppar mer från 40-60 nu och är inte jättestabila. Tror dock jag skulle kunna klocka upp den ännu mer med ny kylpasta.

Dock inga markanta fps-förändringar i WoW!

EDIT: Datorn frös till slut när jag surfade i chrome, wtf

Här är min Monitoring Data från HWMonitor(I Windows): https://www.dropbox.com/s/s3nsk9d3h218ngt/HWMonitor.txt?dl=0

Permalänk
Medlem

@Fisken1986 Skulle du kunna säga om det här är bra? Går inte uploada av någon anledning.

Permalänk

xtu är inget bra benchmark för jämförelse då det räknar med volt och dylikt. testa superPI 32M istället där borde du ligga runt 7 Minuter och 15-20 sekunder. ligger du långt bort från det vet du säkrare att det är något med CPU:n

Permalänk
Medlem

Testat att inaktivera den integrerade GPUn i CPUn via BIOS om den kan ligga störa? (minns att jag stött på det förut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

xtu är inget bra benchmark för jämförelse då det räknar med volt och dylikt. testa superPI 32M istället där borde du ligga runt 7 Minuter och 15-20 sekunder. ligger du långt bort från det vet du säkrare att det är något med CPU:n

Okej, jag prövar!

Skrivet av hezzel:

Testat att inaktivera den integrerade GPUn i CPUn via BIOS om den kan ligga störa? (minns att jag stött på det förut)

Den är inaktiverad!

Permalänk
Medlem

@Lavaguden 8 minuter och 8 sekunder låg jag på! Inte allt för farligt va?

Permalänk
Medlem

Läst igenom tråden lite snabbt och kollat på exemplaren du gett.

Från egen erfarenhet så laggar WoW ganska fruktansvärt oavsett dator när det kommer till BG och större instancer.

Har du satt det så att andra spelare inte syns utan att du klickar på dom?
Var det jag märkte som gjort mest skillnad.

Nåt annat du kan göra är att köra 3D mark och se din CPU score och jämföra med andra som har 4690 eller något där runt, för att se om det är något fel på din CPU.

Och som andra skrivit, du borde verkligen kunna dra upp CPUn till 4.2GHz utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkish:

Okej, jag prövar!

Den är inaktiverad!

Alla blizzard spel är ju mer cpu krävande än andra spel som tar mer kraft från grafikkortet.

Jag spelar t.ex mycket d3 vilket inte är något monster spel när det gäller grafik men jag måste ha min 4960k på 4.2 GHz för att spelet ska fungera (utan seghet/lagg) och detta är då på en skärm med 1440p upplösning.

Tar man då WoW som är ännu mer cpu krävande och din upplösning så skulle jag nog säga att du behöver skruva upp frekvensen på din cpu. Jag har min liggandes på 4.5 Ghz och 1.271 vcore som referens.