Felsökning - stationär dator startar inte

Permalänk

Felsökning - stationär dator startar inte

Hej!

Jag har problem med min stationära dator som inte startar varje gång jag försöker starta den.

När jag trycker på starknappen så drar nätagg och fläktar alltid igång, men jag får ingen bild på skärmen (inte ens bios). Fläktarna på mitt grafikkort startar inte alls.

Jag testade med ett gammalt grafikkort som jag har liggande och då får jag heller ingen bild, men på det så startar fläktarna och går på maxfart hela tiden.

När datorn fastnat i detta läge utan bild så går det inte att tvinga fram en avstängning genom att hålla i startknappen, utan jag måste bryta strömmen på nätagget för att den ska stängas av.

Vissa gånger kan jag försöka starta dator 10-20 ggr utan att den startar och ibland så startat den direkt och fungerar felfritt. Om den väl är igång och jag gör en omstart så har den alltid startat, men om jag stänger av och startar direkt igen så är det inte säkert att den startar.

Jag börjar misstänka att det är moderkortet som spökar, har jag rätt eller kan det vara något annat problem?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Swe Thing:

Hej!

Jag har problem med min stationära dator som inte startar varje gång jag försöker starta den.

När jag trycker på starknappen så drar nätagg och fläktar alltid igång, men jag får ingen bild på skärmen (inte ens bios). Fläktarna på mitt grafikkort startar inte alls.

Jag testade med ett gammalt grafikkort som jag har liggande och då får jag heller ingen bild, men på det så startar fläktarna och går på maxfart hela tiden.

När datorn fastnat i detta läge utan bild så går det inte att tvinga fram en avstängning genom att hålla i startknappen, utan jag måste bryta strömmen på nätagget för att den ska stängas av.

Vissa gånger kan jag försöka starta dator 10-20 ggr utan att den startar och ibland så startat den direkt och fungerar felfritt. Om den väl är igång och jag gör en omstart så har den alltid startat, men om jag stänger av och startar direkt igen så är det inte säkert att den startar.

Jag börjar misstänka att det är moderkortet som spökar, har jag rätt eller kan det vara något annat problem?

Tack på förhand!

skriv ner alla delarna i datorn..
gissar på nätagget kan du låna något från nån kompis så du slipper köpa för att testa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe Thing:

Hej!

Tack på förhand!

Rent spontant så skulle jag också börja med att testa med ett annat nätagg. Har haft liknande problem själv som berodde på just nätagget.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Prova även att rycka allt som inte behövs före en bios-bild. Dvs bort med allt utom CPU, 1 RAM och grafik. Därefter sätter du i en komponent i taget och startar tills datorn är helt uppbyggd. Om något är fel så upptäcks det direkt.

Kolla även att I/O-plåten och distanserna sitter rätt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon