Frågor ang Synology NAS

Permalänk
Medlem

Frågor ang Synology NAS

Jag har haft en enkel billig NAS från Synology i flera år nu och det är dags att byta upp mig lite.

Idag har jag en DS110j (med endast en disk) och jag har tänkt köpa en DS216 Play. Får 8 x mer internminne och en betydligt snabbare processor.

Hur gör jag enklast flytten av min nuvarande data? Tänker köpa 2 st (3 eller 4 TB) diskar och vill ju först synka över allt från min gamla disk till den nya NASen. (Den nya nasen har INTE e-sata)

Kan man bara helt enkelt koppla in en av de nya diskarna ihop med gamla (2 TB) och starta igång RAID och därefter byta ut den gamla disken mot den andra nya eller hur gör man?

Om det är så man gör, hur viktigt är det att diskarna som ska synkas ihop har samma filsystem?

Fler tips angående detta mottages tacksamt!

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk

Synology har en del guider på deras sajt för migrering, kolla upp detta.
Teoretiskt sett tror jag bara du kan ta den gamla disken och stoppa i den nya (och köra nån typ av uppgradering via deras klientprogram), men kolla på deras sajt som sagt..

Gratulerar förövrigt till ett bra val av NAS.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Synology har en del guider på deras sajt för migrering, kolla upp detta.
Teoretiskt sett tror jag bara du kan ta den gamla disken och stoppa i den nya (och köra nån typ av uppgradering via deras klientprogram), men kolla på deras sajt som sagt..

Gratulerar förövrigt till ett bra val av NAS.

Tack! 😊

Har du samma? Beställde den nyss. Får den i morgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=oGvbNlJaQIg
Nu kör väl din nya NAS DSM 6.x, men funktionerna finns garanterat där.

Permalänk
Vila i frid

Synology Cloud Sync fixar kopieringen från din gamla till nya. Du kan även kopiera \\nas1\gamladata till \\nas2\nyadata via din dator.

Permalänk
Medlem

https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Gen...

Men personligen skulle jag nog göra en backup och återställa filerna manuellt^^

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Gen...

Men personligen skulle jag nog göra en backup och återställa filerna manuellt^^

Enligt den länken så kan man ju inte migrera från en 1-bay NAS till en 2-bay NAS.
Så manuellt är nog enklare.
Hur hade du gjort? Bara att få igång nya NASen och sedan med 2 nasar i nätverket dra över filerna från den ena till den andra och vänta i några timmar eller?

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem

@Mankan72: Att göra så här kommer ta mig flera dagar...
Hur ska jag få över min data smidigast???

Har ganska många hd-filmer på min gamla NAS plus familjens samtliga foton & filmer sedan 2004.

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk

enligt synology så skall man kunna ta sina nuvarande diskar och installera dem i den nya nasen utan att behöva utföra en nyinstallation. *enkel uppgradering* typ. men läs Här

Gick själv från en Ds215 nått till en DS1815+ med 5x3TB Raid5 & en 120GB Cash SSD.
Ångrar mig inte en sekund

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Medlem

Har ett annat problem förutom det långsamma sättet att kopiera på (nej jag är inte klar efter typ 3 dygn...)

När jag fick mitt paket på posten så upptäckt jag att jag av misstag bara beställt en HDD. (Varit inne många gånger på hemsidan och lagt saker i kundkorgen, sedan tvekat och avvaktat någon dag, ni vet som man gör ibland..)

Beställde genast en ny och hade den efter 2 dagar. Men givetvis kunde jag inte hålla mig utan började spara grejer och backa upp filer på den disk jag hade.

Igår kom den nya disken och jag monterade den.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska kunna koppla dem i raid 1 nu...? Måste jag installera båda diskarna samtidigt för att få möjlighet att koppla dem i raid?

Båda diskarna syns nu när jag kollar i meny "HDD" som disk 1 och disk 2. Men de speglar inte varandra. Har försökt hitta inställningen för RAID utan att lyckas. Verkar finnas saker i menyerna som jag inte kommer in i....

MÅSTE JAG BÖRJA OM PÅ NOLL IGEN???

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sätt in diskarna i NAS och konfigurera raid så som du vill. Behövs formatering så gör det. Inga genvägar.
Kopiera via LAN. Har du 2 tb data bör det inte ta mer en 6 timmar med en Gbit-anslutning.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Hittade samma sida tidigare. Men de valmöjligheter som visas i denna länk finns inte i min NAS. Ska kolla på det igen när jag kommer hem från jobbet ikväll...

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Sätt in diskarna i NAS och konfigurera raid så som du vill. Behövs formatering så gör det. Inga genvägar.
Kopiera via LAN. Har du 2 tb data bör det inte ta mer en 6 timmar med en Gbit-anslutning.

Det låter ju bra men hastigheten jag kommer upp i motsvarar verkligen inte den tiden.
Tog mig typ 8 timmar att bara kopiera våra bilder & privata filmer. Sedan kommer alla hd-filmer till. Kört tre nätter nu och det verkar som om det hänger sig varje gång. Jobbar för tillfället mot en ganska kass router eftersom familjen tillfälligt ä inneboende i mina föräldrars hus. Men jag funderar på att sätta upp ett litet egen nätverk (utan internet) med någon av mina monster-routrar och köra själva kopieringen på det sättet.

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mankan72:

Det låter ju bra men hastigheten jag kommer upp i motsvarar verkligen inte den tiden.
Tog mig typ 8 timmar att bara kopiera våra bilder & privata filmer. Sedan kommer alla hd-filmer till. Kört tre nätter nu och det verkar som om det hänger sig varje gång. Jobbar för tillfället mot en ganska kass router eftersom familjen tillfälligt ä inneboende i mina föräldrars hus. Men jag funderar på att sätta upp ett litet egen nätverk (utan internet) med någon av mina monster-routrar och köra själva kopieringen på det sättet.

Mindre filer tar längre tid. Filmer och stora filer bör rulla med 100MB/s. Kopiera katalog för katalog så du inte tar 2 TB direkt.

Låter som du borde använda din egen router.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Mindre filer tar längre tid. Filmer och stora filer bör rulla med 100MB/s. Kopiera katalog för katalog så du inte tar 2 TB direkt.

Låter som du borde använda din egen router.

Knappen HANTERA går inte ens trycka på (Under lagringshanterare/volym)

Volym 1 SHR
Volym 2 Grundlläggande

Försökte lägga in en bild här men misslyckades...

Visa signatur

Mankan / HTC 10

Permalänk
Medlem

Help
Har en Synology Ds414.
Har utnyttjat ca 700gb på den men visar att jag utnyttjat 3,23TB . Har 2x4 TB WD red i nasen .
Hört att avinstallera cloud station kan lösa problemet men lyckas ej avinstallera det verkar det som.
Har en Macbook Pro med Mac Os Sierrra .
Någon som vet vad problemet kan vara ??
Hoppas på tur .

Permalänk
Vila i frid

Kika på Shared Folders om du har "Recycle Bin" aktiverad.

Permalänk
Medlem

Hittar ej shared files ??
@hasenfrasen:

Permalänk
Vila i frid

Typ "Delad mapp". Datorer etc med Svenska som primärt språk gör livet svårare för Google Search.

Permalänk
Medlem

Raderat Clodstation,kollat delad mapp . fört över allt fån ansen till extern Hdd. Vad nu gör visar använt 3,29 TB fast den är tom nu @hasenfrasen:

Permalänk
Vila i frid

Du lär nog logga in mha WinSCP (SSH) och gå igenom de normala icke-system katalogerna och kika efter var filerna/det upptagna finns någonstans.