Permalänk
Medlem

Nya trasiga HDDs?

Hallå,

Köpte 2st WD Red förra veckan hos Netonnet. Hämtade ut dom idag och kopplade in dom i servern som är ganska ny också.

Konstigt nog hittade inte servern hårddiskarna, varken i diskhantering eller BIOS. Testade då att koppla in dom i min stationära dator och även här syns dom ej. Är dom trasiga eller har ni andra tips som man kan testa?

Att bägge är trasiga känns väldigt märkligt för mig

Permalänk
Keeper of the Bamse

Var syns dom inte? Under "den här datorn"? Kolla under diskhantering och se om de upptäcks. (högerklicka på startknappen och välj diskhantering/disk management) och se om de dyker om som ickeallokerat utrymme.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Var syns dom inte? Under "den här datorn"? Kolla under diskhantering och se om de upptäcks. (högerklicka på startknappen och välj diskhantering/disk management) och se om de dyker om som ickeallokerat utrymme.

Precis som på servern så syns dom varken i den här datorn, diskhantering eller BIOS :/

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort är det frågan om? Kan det vara drivrutiner som spökar, så att du inte har stöd för stora diskar?
Fast då borde diskarna synas, även om inte med full kapacitet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Det är en Asus Z9PA-D8. Men som jag skrev så har jag testat att koppla in båda i min main dator, testade även externt men inget alls händer. I min main har jag redan en WD Red på samma storlek(3TB) men inget i varken BIOS eller diskhantering.

Permalänk
Medlem

Provat att koppla någon av de nya på samma ställe som den nuvarande 3tB disken?
Det borde inte vara det, men har man inte testat...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimFai:

Att bägge är trasiga känns väldigt märkligt för mig

Min kompis kjøpte 2 WD Red 4 TB forrige uke og begge to var ødelagt. Butikken sa det hadde vært en hel batch med dårlige WD Reds.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte 6st 3TB och 4st 5TB wd red diskar för något år sedan.
2 3TB diskar och 1 5TB disk var doa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevral:

Min kompis kjøpte 2 WD Red 4 TB forrige uke og begge to var ødelagt. Butikken sa det hadde vært en hel batch med dårlige WD Reds.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ilendhir:

Köpte 6st 3TB och 4st 5TB wd red diskar för något år sedan.
2 3TB diskar och 1 5TB disk var doa.

Gick tillslut med diskarna till Netonnets lagershop, de kunde bekräfta att bägge var doa.

Visste inte att det kunde ske med HDDs, iallafall inte 2st samtidigt Verkar mer vanligt än vad jag trodde.