Permalänk
Medlem

Konsument router med bra VPN prestanda

Har för närvarande en Asus rt-n56u som skött sig bra sedan inköp. Nu behöver jag dock ha vpn till kontoret rullande i den vilket den tyvärr inte riktigt orkar med.

När man kommer upp i runt 50 MBit/s så maxar CPUn på 100% och det går ej fortare. Slår jag av vpn så ligger jag runt 230 MBit/s.

Någon som vet en router som klarar av att hantera kryptering för högre hastigheter?

Permalänk
Vila i frid

Det som bestämmer ditt val av hårdvara är ditt krav på vilken VPN-kryptering du skall köra - som är?

Permalänk
Medlem

Den router som har fått bra kritik av vad jag har läst mig till är R7000. Men som sagt, beror på vilket krav du har.
Skulle tipsa dig att läsa på https://www.bestvpn.com/blog/42611/best-dd-wrt-routers/

Permalänk
Medlem

du menar att routern är den som sköter krypteringen? finns väl ingen konsumentrouter som fixar krypteringen tillsammans med höga hastigheter. speciellt inte om det gäller AES256

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det är AES256 bland annat

En är openvpn AES-256-CBC
En annan är pptp MPPE 128

Konsument kanske var fel ord men det jag menar är att jag helst inte vill köpa något som i vanliga fall används för hela kontor.

Permalänk
Vila i frid

OpenVPN suger cpu men blir hjälp av AES-NI. Nyare Intel Atom har stöd för aes-ni. En mini-ITX'are skulle funka. Att köpa en R7000, mjae... läs lite @ https://www.privateinternetaccess.com/forum/discussion/2845/o...

Permalänk
Medlem

Som så många andra på Swec rekommenderar jag Ubiquiti Edge Routers. Prisvärda och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Som så många andra på Swec rekommenderar jag Ubiquiti Edge Routers. Prisvärda och bra.

Vad jag läst så skulle dessa routrar inte orka med Ovpn-256 eller har jag fel i det jag läst?

Permalänk
Medlem

@slusk & @kallabaz: Orkar gör de, men inte med speciellt hög hastighet.
Tror det rör sig om 6-20Mbit/sek. (OpenVPN)

Det är just p.g.a. detta som min ERPoe-5 står oanvänd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli svårt att hitta någon färdig prisvärd router som stödjer 250Mb/s AES256CBC kryptering, råder om att bygga PFSense (eller liknande) burk precis som @hasenfrasen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@slusk & @kallabaz: Orkar gör de, men inte med speciellt hög hastighet.
Tror det rör sig om 6-20Mbit/sek. (OpenVPN)

Det är just p.g.a. detta som min ERPoe-5 står oanvänd.

Aha. Om man vill ha en router som drar runt OpenVPN fullt är det bara en vanliga dator med intel-nic och pfsense som gäller då eller vad?

Permalänk
Medlem

Funkar bra med min router med ovpn

Router DIR-850L

Permalänk
Medlem

OVPNbox är ju annars ett alternativ kanske?

https://www.ovpn.se/sv/box

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

OVPNbox är ju annars ett alternativ kanske?

https://www.ovpn.se/sv/box

Den kostar ju 3000kr också

Permalänk
Medlem

Du kan glömma att köra 250 mbit/s med AES256 med en konsumentrouter, det fungerar helt enkelt inte. Speciellt inte om du även ska använda pptp (vilket år är det?).

Du får gå upp i enterprise grade om det ska bli något med dem hastigheterna.

Då blir det plötsligt väldigt mycket mer svårkonfigurerat, det är en brandvägg och saknar därmed oftast switch och wifi så sådana saker behöver köpas till, supportavtal och så vidare. Det blir jävligt dyrt jävligt fort.

pfSense med en vanlig dator som brandvägg är ju också ett alternativ.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@OVPN_se : Under vilka förutsättningar får ni ut "upp till 600 Mbit/s." med eran lilla låda?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@OVPN_se : Under vilka förutsättningar får ni ut "upp till 600 Mbit/s." med eran lilla låda?

Det är en bättre processor i deras lilla låda än vad det är i vanliga routers

Permalänk
Medlem

@Bazisten: Vi får se om de svarar.
För om Celeron 1037U på 1.8GHz utan AES-NI orkar trycka på mer än vad min Intel i5 2500T 2.3GHz med AES-NI gör så har jag verkligen gjort något tokigt.
Det var mest det jag var nyfiken på, att 1037U är en snabbare processor än vad som sitter i många konsumentroutrar var inte det jag tänkte på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

ExpressVPN är mycket bra MEN kostar därefter också. De har 30 dagars öppet köp och 128 olika servrar i lika många olika länder men hastigheten varierar ju självklart.
Provar det själv just nu och de bästa hastigheterna är lika bra (nästan bättre?) än vanligt.

Jag tänkte istället för att köpa en OVPNbox!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Bazisten: Vi får se om de svarar.
För om Celeron 1037U på 1.8GHz utan AES-NI orkar trycka på mer än vad min Intel i5 2500T 2.3GHz med AES-NI gör så har jag verkligen gjort något tokigt.
Det var mest det jag var nyfiken på, att 1037U är en snabbare processor än vad som sitter i många konsumentroutrar var inte det jag tänkte på.

Jag antar att det är test miljö. Alltså en kabel mellan två likadana lådor vilket är hur man oftast mäter den teoretiska prestandan. Då det är enklaste sätet att mätta hårdvarans faktiska prestanda utan andra faktorer. Själv använder jag en pfsense box med en i3 4170, 8GB ECC ram och 256GB ssd för cache. Som klarar det mesta. Tycker dock att det är konstigt att dem valt en låda utan AES-NI. Borde ju valt en i3/i5a med som visst är något dyrare men avsevärt bättre för avgiften.

Skrivet av DatorMuppen:

ExpressVPN är mycket bra MEN kostar därefter också. De har 30 dagars öppet köp och 128 olika servrar i lika många olika länder men hastigheten varierar ju självklart.
Provar det själv just nu och de bästa hastigheterna är lika bra (nästan bättre?) än vanligt.

Jag tänkte istället för att köpa en OVPNbox!

Fast en bra tjänst hjälper ju inte om inte din hårdvara hänger med

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

@upl8447: Ja, vi får se om de svarar. Min teori är också att det är "vinklat" för att kunna hävda högra siffror.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Jag antar att det är test miljö. Alltså en kabel mellan två likadana lådor vilket är hur man oftast mäter den teoretiska prestandan. Då det är enklaste sätet att mätta hårdvarans faktiska prestanda utan andra faktorer. Själv använder jag en pfsense box med en i3 4170, 8GB ECC ram och 256GB ssd för cache. Som klarar det mesta. Tycker dock att det är konstigt att dem valt en låda utan AES-NI. Borde ju valt en i3/i5a med som visst är något dyrare men avsevärt bättre för avgiften.

Fast en bra tjänst hjälper ju inte om inte din hårdvara hänger med

Nä, det är ju sant :/

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av backspace:

@OVPN_se : Under vilka förutsättningar får ni ut "upp till 600 Mbit/s." med eran lilla låda?

Det är precis som upl8447 säger, dvs att det mättes i en testmiljö.

Permalänk
Medlem

@backspace: Vinklat är kanske fel ord. Men visar vad hårdvaran klarar av under optimala förhållanden. Alltså den siffra du får om du har riktigt ordentligt med tur. Jag tror som sagt att hårdvaran kan uppnå den hastigheten under optimala förhållanden. Men börjar du göra mer än att använda den som VPN box och har många klienter så droppar ju hastigheten per klient ganska fort!

Jag rekommenderar nog att snickra ihop en pfsense box själv istället för att köpa boxen från OVPN baserad på en två kärnig I3/I5 med AES stöd.

Ett alternativ kan ju vara routerboard RB1100AHx2 som levererar rätt fina hastigheter över VPN.
https://routerboard.com/RB1100AHx2

@OVPN_se Tack för ert svar! Det uppskattas av era kunder

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du menar med kontoret, är det på jobbet eller hemmakontoret med en eller annan användare. Om jag gissar att det arbetskontoret så svarar jag lite där eftersom de flesta verkar svara på hemmakontoret. Utan att veta så mycket om antal användare, ISP osv. så låter det som det du skall leta efter är, vad som kallas, SOHO produkter (Small Office/Home Office) Likså om det är ett företag vi pratar om så bör det vara en brandvägg ni skall ha, inte en konsumentrouter.

När man går upp i över 100Mbs så händer det en del med prisbilden. Tittar man t.ex. på Checkpoint så krävs det en 2200 för att komma upp i 400Mbs i VPN-throughput. Detta är en next gen brandvägg som gör så mycket mer.
Tittar man på Cisco så har de sina ASA men även här får man gå upp bland modellerna för att nå så hög VPN-throughput. De mindre modellerna saknar helt Gigabit portar.

Permalänk
Medlem

@OVPN_se: Tack för svar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX