Permalänk

Server@home

Skapar den här loggen mest för att det inte finns många i min närhet som blir upphetsade av ett rackskåp

Rack: IMRACK 1400

Sitter i skåpet:

Skärm: Samsung 19"
KVM switch: Ej köpt än.
UPS: APC Smart-UPS RT 2000VA

********************************************
Server 1 (2U)

Chassi: Supermicro SC826
PSU: Redundant 2X supermicro 1200W
Moderkort: Intel S2600CP2J
CPU: 2 x E5-2670
Minne: 128Gb DDR3 ECC PC-12800
NIC: Intel X520-DA1 10Gbit
RAID-controller: 3WARE 9750-4i

Lagring: VSAN Nexentastor

Pool1: Z-RAID1
Lagringsdiskar: 3xWD-Red 2TB
Cache: Intel 530 240GB SSD
******************************************
Switch: 1 Cisco 3750G-24TS
Switch 2: Cisco 2950. För närvarande endast utfyllnad i skåpet.
Switch 3: Cisco 2960. Trasig
Brandvägg: Cisco ASA-5520

Permalänk

Precis monterat skärmen. Den satt som en fläskläpp

Permalänk
Medlem

Det känns som bra tid att skaffa server iom alla billiga Xeons. Grym prestanda per krona.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

@LPG: Japp, annars vet jag inte om det här hade blivit av. Gjorde en beställning från natex. Allt gick smidigt förutom svenska tullen som verkar vara underbemannad Har dock inte bootat upp än.

stavning
Permalänk
Medlem

Porr!

Vad hade du tänkt ha för trevligheter på servern då? Lab å lek? Något specifikt syfte?

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Framförallt är det min lekstuga men viss nytta kommer den ha. Raidad lagring, mediaserver, webserver, teamspeak, router&brandvägg etc. Sen ska det labbas med AD, deployment etc. Jag kommer köra ESXi på den. Min tidigare server började knäa lite med 8-10 VMs igång.

Permalänk
Medlem

@Ahrimanes:
Sweet! Jag köpte på mig några HP microservers gen8 när det var rea på dustin. Har alltid kört exsi innan. Tänkte denna gång prova proxmox istället. En nackdel med att ha router via vm-burk, är ifall den slutar fungerar eller om du av någon anledning ska mecka med den så har du inget internet. Det suger lite. Hade också en vm med pfsense på. Men några ggr var jag tvungen att stänga av den för att greja lite och behövde internet till å från det sög. Nollade routern som skickades med från leverantören så jag fick internet temporärt iaf. Men sen dess så kör jag egen router på egen hårdvara.

Visa signatur

.

Permalänk

It's alive! Den bootar iaf Dags att fixa lite nätverk nu. I början tänkte jag köra iSCSI SAN från gamla servern eftersom jag glömde beställa disc caddys till chassiet.

Ljudnivån var dock inte att leka med! Jag visste att 1U inte har den trevligaste ljudnivån men det här var värre än jag tänkt mig. Får se hur det blir när jag fixat väggar till skåpet. Funderar även på lite ljuddämpning bak mot väggen.

Permalänk

Efter mycket felsökande och injections av drivrutiner till ESXi installern så visade det sig att nätverksportarna var disablade i bios...

Nämner det om det är någon annan som köper ett Intel S2600CP2J och inte får igång nätverket, så kanske den här tråden dyker upp när man söker.

Permalänk
Medlem

Hur går det med ditt bygge?
Vad har du för planer och vad är ditt mål?

Det man saknar på den här typen av server i detta fallet (egna byggen) är dubbla nätdelar, Remote management tex iLO,DRAC och övervakning på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Hur går det med ditt bygge?
Vad har du för planer och vad är ditt mål?

Det man saknar på den här typen av server i detta fallet (egna byggen) är dubbla nätdelar, Remote management tex iLO,DRAC och övervakning på hårdvaran.

Fast saknar du remote management på den så är det ju bara att köpa remote management till den och detsamma gäller ju dubbla psu:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Fast saknar du remote management på den så är det ju bara att köpa remote management till den och detsamma gäller ju dubbla psu:er

Ja om det finns möjlighet till det på den modellen av moderkort.
Samma sak med dubbla nätdelar. Om det finns möjlighet på den modellen av chassi.
Oftast tillkommer det lite runt om för att bygga om för det också.

Då är frågan om det inte vore billigare att köpa en med det ifrån början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Ja om det finns möjlighet till det på den modellen av moderkort.
Samma sak med dubbla nätdelar. Om det finns möjlighet på den modellen av chassi.
Oftast tillkommer det lite runt om för att bygga om för det också.

Då är frågan om det inte vore billigare att köpa en med det ifrån början.

moderkortet stödjer intels remote modul (ebay den lilla kretsen) så det är enkelt och för dubbla psu så finns t ex YH8651-1BSR som passar i chenbro-chassit (ebay)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

moderkortet stödjer intels remote modul (ebay den lilla kretsen) så det är enkelt och för dubbla psu så finns t ex YH8651-1BSR som passar i chenbro-chassit (ebay)

Jag förstår inte vad poängen här är riktigt.
Jag förstår självklart att man kan köpa till och byta ut delar. Det säger sig själv. Det jag sa var om modellen stödjer det.
Då jag inte jobbar med den här typen av servrar så vet jag inte vad som finns att köpa till.

Dock kvarstår mitt påstående att den saknar detta vid inköp. Vilket är ett par av sakerna man bör titta på enligt min mening.
Samt då extra kostnaden för att köpa det i efterhand. Och eventuellt planerad nertid för att göra detta.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Det man saknar på den här typen av server i detta fallet (egna byggen) är dubbla nätdelar, Remote management tex iLO,DRAC och övervakning på hårdvaran.

Skrivet av aluser:

Fast saknar du remote management på den så är det ju bara att köpa remote management till den och detsamma gäller ju dubbla psu:er

Har inte haft tid att kolla så mycket men det verkar finnas intels remote management "BMC". Har inte letat fram inloggningsuppgifterna så jag vet inte vad det duger till.

Har inte haft tid att uppdatera så mycket, men det har hänt en del. Bla nytt chassi har det blivit. Kommer en uppdatering snart

Nya chassiet hade en helt egen lösning för frontpanelen (power, reset, hdd-led etc.) så jag beställde en ny kabel för detta. Det visade sig snabbt att den var väldigt mycket för kort, så kvällen har spenderats till att förlänga den.

tillägg
Permalänk

Nya chassiet: Supermicro SC826

Skenornas längd innebär att jag måste bygga om skåpet lite. Inget större jobb men känns lite drygt att flytta ut allt därifrån...

Permalänk
Medlem

Hur djupt är skåpet?

Permalänk
Skrivet av Danne:

Hur djupt är skåpet?

Det är 80cm djupt.

Nu har jag flyttat bak fästena så att skenorna ryms

Permalänk

Äntligen på plats och nu funkar frontpanelen också!

Permalänk
Medlem

Vad har du för planer och vad är ditt mål?

Permalänk

@Danne: Som jag skrev längre upp i tråden: Framförallt är det min lekstuga men viss nytta kommer den ha. Raidad backup, Nextcloud molnlagring, mediaserver, webservrar, teamspeak, några spelservrar, ev router&brandvägg etc. Sen ska det labbas med AD, deployment etc. I botten kör jag ESXi och min storage pool ligger på Nexentastor ZFS virtuellt SAN.

Idag har jag fått till SANet som jag tänkt. Fixat passthrough för RAID-kortet och installerat drivrutinerna i Solaris. Efter mycket om och men fick jag igång JAVA också så jag kunde installera klienten för att hantera diskarna. Så i dagsläget har Nexentastor tillgång till 3st 2GB WD-Red som körs i Z-RAID1 och en 240GB SSD som cache. ESXi ansluter via iSCSI.

(Alla skärmdumpar nedan är inte helt uppdaterade med slutresultatet)

Grammatik
Permalänk
Medlem

Låter som en märklig uppsättning för storage

Hoppas det går bra för dig, skoj att se hur det utvecklas med tiden.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Låter som en märklig uppsättning för storage

Utveckla gärna varför det är märkligt? Jag är ingen expert på detta så jag tar gärna emot konstruktiv kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Utveckla gärna varför det är märkligt? Jag är ingen expert på detta så jag tar gärna emot konstruktiv kritik.

Jaha jag läste fel. Jag trodde Nexentastor var en ett fysiskt SAN, Därför jag blev lite fundersam på hur du hade satt upp det.
Men då är jag med.

Permalänk
Medlem

är det denna du köpte? jag var sugen på det ett tag men blev lite orolig när det gäller tull och om sakerna går sönder och liknande. Kommer produkterna fram trasigt och man måste skicka på ersättning så åker man dessutom dubbel tull vilket är den stora anledningen till att jag inte gjort det.

Hur mycket gick det på totalt? Hur lång tid tog det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

@Pelegrino: Den du länkar har en bugg för VT-d vilket innebär att du kan inte köra passthrough .

"SR0H8 is C1 stepping. VT-x is supported but VT-d is broken in C1 SR0KX is the C2 stepping with the VT-d fix (important for virtualization pass-through)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

@Pelegrino: Den du länkar har en bugg för VT-d vilket innebär att du kan inte köra passthrough .

"SR0H8 is C1 stepping. VT-x is supported but VT-d is broken in C1 SR0KX is the C2 stepping with the VT-d fix (important for virtualization pass-through)"

Visste att av dem hade det men kom inte ihåg vilken. Hade uppskattat om du kunde svara på frågorna om kostnader och tull då jag är sugen på detta. Vilket paket köpte du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

@Pelegrino: Ursäkta sent svar. Jag köpte det här paketet.
Det blev ca 23% påslag som jag fick betala när jag hämtade ut paketet. Glöm inte disc caddys som jag gjorde

Permalänk

Efter senaste åskvädret då det fräste i vägguttagen och jag fick lov att rycka strömkabeln så bestämde jag mig för att jakten på en UPS måste påskyndas. Så idag kom den här på posten:

Nästa steg är att scanna ebay efter utbyggnadskortet för managering över nätverk.

Permalänk
Medlem

@Ahrimanes:

Har köpt samma men kommer ta ett tag innan jag hinner bygga ihop! Fungerade den där bmc grejen för remote management?