Tangentbordsreparation av Pok3r. Hjälp med att löda in en ny switch.

Permalänk
Medlem

Tangentbordsreparation av Pok3r. Hjälp med att löda in en ny switch.

http://imgur.com/kqy0HS0

Under en flytt så gick ctrl knappen som ni kan se sönder och pga hur pok3r är byggd måste man köpa en helt ny switch och löda dit den vilket är något jag inte vågar mig på. Undrar då ifall någon runt centrala Stockholm kan göra detta? Jag har beställt en switch som ska komma snart. Har inga lödverktyg själv.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Det går ju annars att plocka isär Cherrybrytare. Köp en ny, plocka den trasiga delen, stoppa dit i den redan fastlödda sockeln, klart.

Annars är det där inget svårt lödjobb, skulle till och med kalla det ett utmärkt nybörjarjobb. Köp en ny brytare och billigaste möjliga lödkolv om du inte har några vidare elektronikfixarplaner, öva loss/återlödning på nåt gammalt elektronikskrot om du anser dig behöva det, och gå sedan loss på att byta brytare. Det där jobbet är ingen raketforskning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det går ju annars att plocka isär Cherrybrytare. Köp en ny, plocka den trasiga delen, stoppa dit i den redan fastlödda sockeln, klart.

På de flesta färdigköpta tangentbord går det inte att öppna brytaren utan att löda loss den. Vad jag vet kan du inte göra det på Pok3r-tangentborden.

Om jag hade känt mig mer bekväm med att löda bort brytare hade jag gärna ställt upp. Själva lödningen är inga problem alls, har byggt ett par bord själv utan problem. Men att löda bort är ett jävla strul, tycker jag iaf.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Avstängd

Se bara till att skaffa dig en lodsug för att få bort de gamla lödtennet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Den där reparationen hade jag nog gjort genom att öppna switchen på tangentbordet och ersatt "stammen" med den nya du köpt, OM det inte varit för att du har en lampa fastlödd i den :/ Personligen hade jag slaktat lampan och bara bytt ut delarna som är drabbade för stunden. Som alla andra säger så är det väldigt enkelt att löda men jag förstår också att du inte är så sugen. Du har ju dock en intressant yta på brottet så du skulle kunna testa med superlim sålänge? Gör bara rent ordentligt innan. Om du vill ha ut stammen ur din cap och du inte får till det på något smidigare vis så funkar en bit rejält varm ståltråd med en liten knut/vinkel på ena änden som du smetar fast med lite omsorg i den röda biten. Lycka till.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

@Ovard: Som jag skrev tidigare så går det inte att öppna brytare på vissa tangentbord medan de är fastlödda. Han kan alltså inte öppna brytaren utan att löda bort den.

Lika bra att klargöra det så att TS inte råkar ut för något i onödan!

Edit
Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Du kan gå till vilken smarphone repair shop some helst of be de utföra lödningen. Kommer dock kosta 200-300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

http://imgur.com/kqy0HS0

Under en flytt så gick ctrl knappen som ni kan se sönder och pga hur pok3r är byggd måste man köpa en helt ny switch och löda dit den vilket är något jag inte vågar mig på. Undrar då ifall någon runt centrala Stockholm kan göra detta? Jag har beställt en switch som ska komma snart. Har inga lödverktyg själv.

Läs hela annonsen här

Har du fått hjälp ännu?
Pluspoäng för bob hund förresten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej! Thor heter jag :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

http://imgur.com/kqy0HS0

Under en flytt så gick ctrl knappen som ni kan se sönder och pga hur pok3r är byggd måste man köpa en helt ny switch och löda dit den vilket är något jag inte vågar mig på. Undrar då ifall någon runt centrala Stockholm kan göra detta? Jag har beställt en switch som ska komma snart. Har inga lödverktyg själv.

Läs hela annonsen här

Har du fått hjälp ännu?
Pluspoäng för bob hund förresten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hej! Thor heter jag :3

Permalänk
Medlem

@soth: Yes det har jag :)!