Intels produktplaner för 2017 och 2018 röjer Cannonlake och Coffee Lake

Permalänk
Melding Plague

Intels produktplaner för 2017 och 2018 röjer Cannonlake och Coffee Lake

Inför hösten lanserade Intel arkitekturen Kaby Lake och till slutet av 2017 anländer Cannonlake på 10 nanometer, som året därefter följs upp av sexkärniga Coffee Lake för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Följt av Espresso Lake eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Stora planer för 2%-iga prestandaskillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mmm… Gott att få en kallsup när man badar i Espresso Lake. Eller varför inte i Beer Lake. Eller Soda Lake. Kanske lätt blir avslaget med kolsyrad dryck i en sjö, dock.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag vill dock inte bada i något som innehåller kolsyra. Lyftkraften i vattnet minskar dramatiskt, man sjunker helt enkelt

(beroende på hur mycket kolsyra självklart!)

Skrivet av star-affinity:

Mmm… Gott att få en kallsup när man badar i Espresso Lake. Eller varför inte i Beer Lake. Eller Soda Lake. Kanske lätt blir avslaget med kolsyrad dryck i en sjö, dock.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Avstängd

6-kärnor för bärbara med Coffee Lake, intressant!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ingår kaffebönor?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Cannonlake ska jag inskaffa för att pensionera min Haswell 4690K

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Mmm… Gott att få en kallsup när man badar i Espresso Lake. Eller varför inte i Beer Lake. Eller Soda Lake. Kanske lätt blir avslaget med kolsyrad dryck i en sjö, dock.

Skrivet av Shinzou:

Jag vill dock inte bada i något som innehåller kolsyra. Lyftkraften i vattnet minskar dramatiskt, man sjunker helt enkelt

(beroende på hur mycket kolsyra självklart!)

Vad tror ni om en sjö med gamla kanoner då?
Lyftkraften bör vara enorm

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

meh

Behåller min i7 2600k tills jag måste byta moderkortet

Permalänk
Medlem

Mest anmärkningsvärt tycker jag är att tdpvärdet går upp för y och x serien, om det är till följd av signifikant högre prestanda kan man väl ta det, annars känns det väl inte som ett steg i rätt riktning?
Visst, minimala skillnader vi snackar om, men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant ändå. Detta borde innebära att AMD kan ta i fatt och att det snart inte är särskilt mycket skillnad mellan processorerna på marknaden så småningom.
Dock vet jag inte om dessa profetior kommer bli sanna.

Men ett tredje varv på samma storlek ska bli kul att se borde de kunna klämma ur precis all prestanda som är möjligt att få ur en tillverkningsstorlek.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Intel logik... man maler (optimerar) kanoner och får kaffe...

Vet inte vad jag ska säga. Intel gör vf de själva vill nu för tiden, så... ja.
Tycker att det mest intressanta med nya system nu verkar hamna i moderkorten, och dessa brukar tillverkare redan ösa ut alla möjliga tillbehör och funktioner i.

Eftersom Intel har lagt ner "prestanda" jagandet så tror jag att det är rätt meningslöst att byta iaf Haswell och yngre system, tills något går sönder iaf. Alla ska vara moderna nog för det mesta man gör, och nån % hit eller dit i prestanda är inte mycket lönt.

Bärbara enheter är väl en annan sak, men som sagt, där räcker också prestandan på dagens Haswell/Skylake rätt långt, och det är väl mer om du vill ha snålare CPU... som gör väldigt lite på batteritiden på alla 4k skärmar (som trots allt slukar mer än CPUn).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

6-kärnor för bärbara med Coffee Lake, intressant!

Håller med, dessa Xeons som nyss har kommit är väl typ samma skit fast lite högre klock.

Kollar t.ex. på Lenovos val för en bärbar
Standard valet som ingår
Intel Core i7-6820HQ processor (8MB Cache, Up to 3.6 Ghz)

Lägg till över 2000kr och istället få en:
Intel Xeon E3-1505M v5 Processor (8MB Cache, up to 3.70GHz)

Lägg till över 5000kr och istället få en:
Intel Xeon E3-1535M v5 processor (8MB Cache, up to 3.8 GHz)

Nu tar väl de okerpriser, men de där Xeon är inte mycket extra man får mer än ett fint Xeon klistermärke på laptops.
Men nu när 6 cores kommer förhoppningsvis i i7 versionen så blir det riktigt intressant.

Permalänk
Medlem

Mkt negativitet kring dagens utsläpp

Prestanda är ju tillräcklig i de flesta nya cpuer..

Tkr det är viktigare med nod effektivisering, stöd för högre ram/annat ram, nya funktioner, några kärnor extra och aningen högre ipc än enbart satsa på mycket fler kärnor och högre ipc .. hade blivit fööör dyrt och det är därför 2011 finns..

Själv hade ja tyckt att quad/octa channel, stöd för mycket snabbare minnen/stöd för annan typ av minnen,mer strömsnåla moderkort/cpuer och starkare igpuer hade nog varit roligare än enbart ipc ökningar:). Kanske lägga till 2 kärnor till varje cpu?

Allt detta samtidigt som priset fortfarande är något humant och inte överdrivet:).

Edit: hade varit kul att se pico itx moderkort för desktop också! Elller varför inte mainstream moderkort med stöd för dubbla cpuer? Lite mer sådan variation hade varit rolig för mainstream och inte enbart för server/entusiast..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av scara:

Stora planer för 2%-iga prestandaskillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

10 % är det varje gång ungefär beroende.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Mkt negativitet kring dagens utsläpp

Prestanda är ju tillräcklig i de flesta nya cpuer..

Syftar du på iGpun?
Inom processorn så långtifrån, trots att de där fysiska lagarna har hindrat utvecklingen i över 5 år, har våra politiker gjort nada för att stifta om lagarna.

Nå det finns olika sort behov av processorer, vissa strömsnåla för armbandsur, några där emellan sedan workstations och sist servrar.
Vad det viktigaste behovet är beror för vem. Där både min surfplatta och smartklocka skulle behöva en liten vassare cpu, där apple väl just skaffade en sådan till sin nya klocka.

Väldigt många idag använder laptops som stationära genom dockningsstationer och då behöver man egentligen ha en kraft som motsvarar därefter. (jag skulle tro att laptop är vanligare än stationär för alla systemutvecklare i sverige idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Syftar du på iGpun?
Inom processorn så långtifrån, trots att de där fysiska lagarna har hindrat utvecklingen i över 5 år, har våra politiker gjort nada för att stifta om lagarna.

Nå det finns olika sort behov av processorer, vissa strömsnåla för armbandsur, några där emellan sedan workstations och sist servrar.
Vad det viktigaste behovet är beror för vem. Där både min surfplatta och smartklocka skulle behöva en liten vassare cpu, där apple väl just skaffade en sådan till sin nya klocka.

Väldigt många idag använder laptops som stationära genom dockningsstationer och då behöver man egentligen ha en kraft som motsvarar därefter. (jag skulle tro att laptop är vanligare än stationär för alla systemutvecklare i sverige idag)

borde nog ha skrivit de flesta desktop utav nyare generation:P .. ja menar en i3a duger väldigt bra för de flestas behov.. de jag försöker säga är att IPC är inte det enda man bör satsa på. Att downsiza och tänka på strömsnålare cpuer banar väg för snabbare cpuer men ur ett annat håll bara..

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Väldigt intressant ändå. Detta borde innebära att AMD kan ta i fatt och att det snart inte är särskilt mycket skillnad mellan processorerna på marknaden så småningom.
Dock vet jag inte om dessa profetior kommer bli sanna.

På vilket sätt kan det innebära att AMD tar ifatt?
(Har noll koll på dessa saker).

Men jag gillar ju AMD och konkurrens så vore intressant att höra lite med tanke på att Intel har typ 80% av marknaden när det gäller processorer.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

På vilket sätt kan det innebära att AMD tar ifatt?
(Har noll koll på dessa saker).

Men jag gillar ju AMD och konkurrens så vore intressant att höra lite med tanke på att Intel har typ 80% av marknaden när det gäller processorer.

tanken är väl genom att prestandans skillnaden blir så lite mellan intel's processorer nuförtiden så kan AMD komma med nåt likvärdig till ett bättre pris än intel och på så sätt tar igen marknadsandelar.
Uppgraderade just i början av året ifrån en FX8320 till en i5 6600k men skulle gärna gå tillbaka till AMD om Zen blir nåt vettig. DVS likvärdigt presstans för bättre pris. Har ju en mITX moderkort också liggande hemma så skulle alltid kunna flytta över i5:an till ett sekundär dator vid sidan om.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Föga förvånande så är det som vanligt från Intel rätt mediokra nyheter. Utvecklingen, speciellt för desktop, är snudd på helt död.

Som vanligt svårt att motivera byte som Sandy Bridge-användare trots att denna gamla plattform funnits i fem år. Samtidigt skönt att inte tvingas uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan anders190,

Skrivet av anon5930:

Föga förvånande så är det som vanligt från Intel rätt mediokra nyheter. Utvecklingen, speciellt för desktop, är snudd på helt död.

Som vanligt svårt att motivera byte som Sandy Bridge-användare trots att denna gamla plattform funnits i fem år. Samtidigt skönt att inte tvingas uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

+1 på det.
Min 2500k från stenåldern hänger med bra. Funderar att uppgradera till en CPU med två trådar per kärna.
Men ligga kvar på samma socket.
Nästa moderkortsbyte lär ske Zenare....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan anders190,
+1 på det.
Min 2500k från stenåldern hänger med bra. Funderar att uppgradera till en CPU med två trådar per kärna.
Men ligga kvar på samma socket.
Nästa moderkortsbyte lär ske Zenare....

Hehe jo. Med en 2500K är det ju rätt vettigt med uppgradering till en i7-modell med passande sockel. Sedan skadar det inte med snabbare minnen. Se: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...

Största vinsten med något nyare är ju lite nyare gränsnitt typ. Sandy har i övrigt typ allt som behövs. Beror iofs på användningsområdet också, för vissa saker kan det ju vara värt en uppgradering. Men för de flesta? Tveksamt.

Men blir ett byte inom ett år för mig, sugen på något nyare. Svårt att motivera kostnaden med tanke på hur lite ett helt plattformsbyte ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrylamid:

På vilket sätt kan det innebära att AMD tar ifatt?
(Har noll koll på dessa saker).

Men jag gillar ju AMD och konkurrens så vore intressant att höra lite med tanke på att Intel har typ 80% av marknaden när det gäller processorer.

Skrivet av Bernd_P1:

tanken är väl genom att prestandans skillnaden blir så lite mellan intel's processorer nuförtiden så kan AMD komma med nåt likvärdig till ett bättre pris än intel och på så sätt tar igen marknadsandelar.
Uppgraderade just i början av året ifrån en FX8320 till en i5 6600k men skulle gärna gå tillbaka till AMD om Zen blir nåt vettig. DVS likvärdigt presstans för bättre pris. Har ju en mITX moderkort också liggande hemma så skulle alltid kunna flytta över i5:an till ett sekundär dator vid sidan om.

Precis så men även att då får AMD lite mer tid att även de förfina Zen. Istället för att konstant bli omsprugna av intels släpp av nya generationer på ny tillverkningsstorlek.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Följt av Espresso Lake eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Whisky Lake hade låtit awesome.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Världens enklaste jobb måste ju gå till Intels produkt namngivare för nya CPUer, blunda peka på något addera lake efteråt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .