Intels produktplaner för 2017 och 2018 röjer Cannonlake och Coffee Lake

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Intels produktplaner för 2017 och 2018 röjer Cannonlake och Coffee Lake

Inför hösten lanserade Intel arkitekturen Kaby Lake och till slutet av 2017 anländer Cannonlake på 10 nanometer, som året därefter följs upp av sexkärniga Coffee Lake för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Följt av Espresso Lake eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Stora planer för 2%-iga prestandaskillnader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

Mmm… Gott att få en kallsup när man badar i Espresso Lake. Eller varför inte i Beer Lake. Eller Soda Lake. Kanske lätt blir avslaget med kolsyrad dryck i en sjö, dock.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 Gen 2 via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014

Jag vill dock inte bada i något som innehåller kolsyra. Lyftkraften i vattnet minskar dramatiskt, man sjunker helt enkelt

(beroende på hur mycket kolsyra självklart!)

Skrivet av star-affinity:

Mmm… Gott att få en kallsup när man badar i Espresso Lake. Eller varför inte i Beer Lake. Eller Soda Lake. Kanske lätt blir avslaget med kolsyrad dryck i en sjö, dock.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

6-kärnor för bärbara med Coffee Lake, intressant!

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

Ingår kaffebönor?

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

Cannonlake ska jag inskaffa för att pensionera min Haswell 4690K

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av star-affinity:

Skrivet av Shinzou:

Jag vill dock inte bada i något som innehåller kolsyra. Lyftkraften i vattnet minskar dramatiskt, man sjunker helt enkelt

(beroende på hur mycket kolsyra självklart!)

Vad tror ni om en sjö med gamla kanoner då?
Lyftkraften bör vara enorm

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz PNY GTX 980 Ti XLR8 6 Gb
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
120 Gb Agility III 1 TB WD Caviar Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

meh

Behåller min i7 2600k tills jag måste byta moderkortet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2008

Mest anmärkningsvärt tycker jag är att tdpvärdet går upp för y och x serien, om det är till följd av signifikant högre prestanda kan man väl ta det, annars känns det väl inte som ett steg i rätt riktning?
Visst, minimala skillnader vi snackar om, men ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Väldigt intressant ändå. Detta borde innebära att AMD kan ta i fatt och att det snart inte är särskilt mycket skillnad mellan processorerna på marknaden så småningom.
Dock vet jag inte om dessa profetior kommer bli sanna.

Men ett tredje varv på samma storlek ska bli kul att se borde de kunna klämma ur precis all prestanda som är möjligt att få ur en tillverkningsstorlek.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Intel logik... man maler (optimerar) kanoner och får kaffe...

Vet inte vad jag ska säga. Intel gör vf de själva vill nu för tiden, så... ja.
Tycker att det mest intressanta med nya system nu verkar hamna i moderkorten, och dessa brukar tillverkare redan ösa ut alla möjliga tillbehör och funktioner i.

Eftersom Intel har lagt ner "prestanda" jagandet så tror jag att det är rätt meningslöst att byta iaf Haswell och yngre system, tills något går sönder iaf. Alla ska vara moderna nog för det mesta man gör, och nån % hit eller dit i prestanda är inte mycket lönt.

Bärbara enheter är väl en annan sak, men som sagt, där räcker också prestandan på dagens Haswell/Skylake rätt långt, och det är väl mer om du vill ha snålare CPU... som gör väldigt lite på batteritiden på alla 4k skärmar (som trots allt slukar mer än CPUn).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av SeF.Typh00n:

6-kärnor för bärbara med Coffee Lake, intressant!

Håller med, dessa Xeons som nyss har kommit är väl typ samma skit fast lite högre klock.

Kollar t.ex. på Lenovos val för en bärbar
Standard valet som ingår
Intel Core i7-6820HQ processor (8MB Cache, Up to 3.6 Ghz)

Lägg till över 2000kr och istället få en:
Intel Xeon E3-1505M v5 Processor (8MB Cache, up to 3.70GHz)

Lägg till över 5000kr och istället få en:
Intel Xeon E3-1535M v5 processor (8MB Cache, up to 3.8 GHz)

Nu tar väl de okerpriser, men de där Xeon är inte mycket extra man får mer än ett fint Xeon klistermärke på laptops.
Men nu när 6 cores kommer förhoppningsvis i i7 versionen så blir det riktigt intressant.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Mkt negativitet kring dagens utsläpp

Prestanda är ju tillräcklig i de flesta nya cpuer..

Tkr det är viktigare med nod effektivisering, stöd för högre ram/annat ram, nya funktioner, några kärnor extra och aningen högre ipc än enbart satsa på mycket fler kärnor och högre ipc .. hade blivit fööör dyrt och det är därför 2011 finns..

Själv hade ja tyckt att quad/octa channel, stöd för mycket snabbare minnen/stöd för annan typ av minnen,mer strömsnåla moderkort/cpuer och starkare igpuer hade nog varit roligare än enbart ipc ökningar:). Kanske lägga till 2 kärnor till varje cpu?

Allt detta samtidigt som priset fortfarande är något humant och inte överdrivet:).

Edit: hade varit kul att se pico itx moderkort för desktop också! Elller varför inte mainstream moderkort med stöd för dubbla cpuer? Lite mer sådan variation hade varit rolig för mainstream och inte enbart för server/entusiast..

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av scara:

Stora planer för 2%-iga prestandaskillnader.

10 % är det varje gång ungefär beroende.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av criscros:

Mkt negativitet kring dagens utsläpp

Prestanda är ju tillräcklig i de flesta nya cpuer..

Syftar du på iGpun?
Inom processorn så långtifrån, trots att de där fysiska lagarna har hindrat utvecklingen i över 5 år, har våra politiker gjort nada för att stifta om lagarna.

Nå det finns olika sort behov av processorer, vissa strömsnåla för armbandsur, några där emellan sedan workstations och sist servrar.
Vad det viktigaste behovet är beror för vem. Där både min surfplatta och smartklocka skulle behöva en liten vassare cpu, där apple väl just skaffade en sådan till sin nya klocka.

Väldigt många idag använder laptops som stationära genom dockningsstationer och då behöver man egentligen ha en kraft som motsvarar därefter. (jag skulle tro att laptop är vanligare än stationär för alla systemutvecklare i sverige idag)

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Johan86c:

Syftar du på iGpun?
Inom processorn så långtifrån, trots att de där fysiska lagarna har hindrat utvecklingen i över 5 år, har våra politiker gjort nada för att stifta om lagarna.

Nå det finns olika sort behov av processorer, vissa strömsnåla för armbandsur, några där emellan sedan workstations och sist servrar.
Vad det viktigaste behovet är beror för vem. Där både min surfplatta och smartklocka skulle behöva en liten vassare cpu, där apple väl just skaffade en sådan till sin nya klocka.

Väldigt många idag använder laptops som stationära genom dockningsstationer och då behöver man egentligen ha en kraft som motsvarar därefter. (jag skulle tro att laptop är vanligare än stationär för alla systemutvecklare i sverige idag)

borde nog ha skrivit de flesta desktop utav nyare generation:P .. ja menar en i3a duger väldigt bra för de flestas behov.. de jag försöker säga är att IPC är inte det enda man bör satsa på. Att downsiza och tänka på strömsnålare cpuer banar väg för snabbare cpuer men ur ett annat håll bara..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av sgtspiff:

Väldigt intressant ändå. Detta borde innebära att AMD kan ta i fatt och att det snart inte är särskilt mycket skillnad mellan processorerna på marknaden så småningom.
Dock vet jag inte om dessa profetior kommer bli sanna.

På vilket sätt kan det innebära att AMD tar ifatt?
(Har noll koll på dessa saker).

Men jag gillar ju AMD och konkurrens så vore intressant att höra lite med tanke på att Intel har typ 80% av marknaden när det gäller processorer.

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av acrylamid:

Men jag gillar ju AMD och konkurrens så vore intressant att höra lite med tanke på att Intel har typ 80% av marknaden när det gäller processorer.

tanken är väl genom att prestandans skillnaden blir så lite mellan intel's processorer nuförtiden så kan AMD komma med nåt likvärdig till ett bättre pris än intel och på så sätt tar igen marknadsandelar.
Uppgraderade just i början av året ifrån en FX8320 till en i5 6600k men skulle gärna gå tillbaka till AMD om Zen blir nåt vettig. DVS likvärdigt presstans för bättre pris. Har ju en mITX moderkort också liggande hemma så skulle alltid kunna flytta över i5:an till ett sekundär dator vid sidan om.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Föga förvånande så är det som vanligt från Intel rätt mediokra nyheter. Utvecklingen, speciellt för desktop, är snudd på helt död.

Som vanligt svårt att motivera byte som Sandy Bridge-användare trots att denna gamla plattform funnits i fem år. Samtidigt skönt att inte tvingas uppgradera.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Hejsan anders190,

Skrivet av anders190:

Föga förvånande så är det som vanligt från Intel rätt mediokra nyheter. Utvecklingen, speciellt för desktop, är snudd på helt död.

Som vanligt svårt att motivera byte som Sandy Bridge-användare trots att denna gamla plattform funnits i fem år. Samtidigt skönt att inte tvingas uppgradera.

+1 på det.
Min 2500k från stenåldern hänger med bra. Funderar att uppgradera till en CPU med två trådar per kärna.
Men ligga kvar på samma socket.
Nästa moderkortsbyte lär ske Zenare....

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan anders190,
+1 på det.
Min 2500k från stenåldern hänger med bra. Funderar att uppgradera till en CPU med två trådar per kärna.
Men ligga kvar på samma socket.
Nästa moderkortsbyte lär ske Zenare....

Hehe jo. Med en 2500K är det ju rätt vettigt med uppgradering till en i7-modell med passande sockel. Sedan skadar det inte med snabbare minnen. Se: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...

Största vinsten med något nyare är ju lite nyare gränsnitt typ. Sandy har i övrigt typ allt som behövs. Beror iofs på användningsområdet också, för vissa saker kan det ju vara värt en uppgradering. Men för de flesta? Tveksamt.

Men blir ett byte inom ett år för mig, sugen på något nyare. Svårt att motivera kostnaden med tanke på hur lite ett helt plattformsbyte ger.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av acrylamid:

Skrivet av Bernd_P1:

tanken är väl genom att prestandans skillnaden blir så lite mellan intel's processorer nuförtiden så kan AMD komma med nåt likvärdig till ett bättre pris än intel och på så sätt tar igen marknadsandelar.
Uppgraderade just i början av året ifrån en FX8320 till en i5 6600k men skulle gärna gå tillbaka till AMD om Zen blir nåt vettig. DVS likvärdigt presstans för bättre pris. Har ju en mITX moderkort också liggande hemma så skulle alltid kunna flytta över i5:an till ett sekundär dator vid sidan om.

Precis så men även att då får AMD lite mer tid att även de förfina Zen. Istället för att konstant bli omsprugna av intels släpp av nya generationer på ny tillverkningsstorlek.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Bruce Wayne:

Följt av Espresso Lake eller?

Whisky Lake hade låtit awesome.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2010

Världens enklaste jobb måste ju gå till Intels produkt namngivare för nya CPUer, blunda peka på något addera lake efteråt.

EVGA GTX 980TI 6GB fullcover / i7- 6500K OC 4.6Ghz/ Asus z170 Pro motherboard / G.skill Ripjaws 3000Mhz 16GB /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Fractal Design Define R5 White Windowed /M.2 Samsung 950pro /EKWB Watercooling 2x120mm radiator för GPU&CPU / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync .