Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

har beställt mig en:) ser fram imot att få den.. har hittat ett "program" som jag vill köra... men det finns en del saker jag skulle vilja ändra på start skärmen, hur svårt är det att göra, i en redan färdig kod?

är helt ny på de här, kan tilläggs

vill lägga till en snabb knapp för spotify

Vad hade du tänkt köra för operativsystem och vad är det för "program" du vill kunna köra?

Det finns några olika Spotify-klienter till RPi men ingen officiell. Hur hade du tänkt lyssna på musiken? Genom hörlurar eller en förstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad hade du tänkt köra för operativsystem och vad är det för "program" du vill kunna köra?

Det finns några olika Spotify-klienter till RPi men ingen officiell. Hur hade du tänkt lyssna på musiken? Genom hörlurar eller en förstärkare?

har läst runt lite.... men fort väldigt ny

har kommit fram till KODI vill jag ha... ljudet kommer jag köra via bilens aux.. men jag måste även lyckas lösa en Rotary encoder tror jag det heter som funkar med RPI

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

har läst runt lite.... men fort väldigt ny

har kommit fram till KODI vill jag ha... ljudet kommer jag köra via bilens aux.. men jag måste även lyckas lösa en Rotary encoder tror jag det heter som funkar med RPI

Du skall alltså ha den i bilen? Hur ordnar du internetuppkoppling till Spotify? Vad skall du ha rotationsgivaren till?

Tänk också på att RPi inte mår bra av att stängas av abrupt (bryta strömmen) utan man skall helst stänga ner operativsystemet ordentligt precis som i Windows innan man slår av strömmen. Gör man inte det riskerar man att förstöra viktiga filer på minneskortet och då går den inte att starta igen.

För det tredje så är ljudet i hörlursuttaget uselt, har man några som helst krav på ljudkvalitet så behöver man en DAC. Då kan det åas bli rätt bra ljud men de kostar minst lika mycket som själva pajen.

Om du bara skall ha den för att få Spotify i bilen hade jag tagit en gammal iPod Touch eller motsvarande istället.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hej kamrater,

Undrar om ni kunde hjälpa mig bringa lite klarheter i några funderingar.
Utgår från en Pi 2 modell B, om jag fattat det rätt klarar det inte att spela upp 1080p pga ljudavkodningen. Har idag en gammal 5.1 förstärkare där det bara går att ta emot signalen via toslink, skulle det gå med en "hifiberry" att separera dts signalen och låta den gå via toslinken till förstärkaren med bilden via hdmi utan att det blir hack/bråk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du skall alltså ha den i bilen? Hur ordnar du internetuppkoppling till Spotify? Vad skall du ha rotationsgivaren till?

Tänk också på att RPi inte mår bra av att stängas av abrupt (bryta strömmen) utan man skall helst stänga ner operativsystemet ordentligt precis som i Windows innan man slår av strömmen. Gör man inte det riskerar man att förstöra viktiga filer på minneskortet och då går den inte att starta igen.

För det tredje så är ljudet i hörlursuttaget uselt, har man några som helst krav på ljudkvalitet så behöver man en DAC. Då kan det åas bli rätt bra ljud men de kostar minst lika mycket som själva pajen.

Om du bara skall ha den för att få Spotify i bilen hade jag tagit en gammal iPod Touch eller motsvarande istället.

Internet tänkte jag lösa med vanlig 4g dongel.
Med dom strömmen har jag och löst, kommer koppla den med en lite apparat som klarar av de, så att rpi inte kommer ta skada.

Ang ljudet, så är det en bra möjlighet, får se hur det låter först.... Då det går ju att avancera det mer å mer.... Desto mer man lär sig...

Rotationgivare ska jag ha för att navigera i rpi:)

Permalänk
Medlem

MMMMM har hittat ett fel.. det programet jag har tänkt att köra, verkar inte lira så bra med RPI 3:(

får beställa en 2 i stället.... surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

MMMMM har hittat ett fel.. det programet jag har tänkt att köra, verkar inte lira så bra med RPI 3:(

får beställa en 2 i stället.... surt

Vad är det som inte fungerar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad är det som inte fungerar?

http://engineering-diy.blogspot.se/

det är de jag försöker installera... men det verkar inte funka så bra.. eller om jag gör fel, så kan de och vara.

Jag löser den första delen att lägga in OS men sen ska man kopiera filer och lägga in det på en mapp, men jag ser inte dom mapparna på mitt minne utan bara "data" filer
om du kollar in guide på sidan, den för beginners

EDIT: Enligt gudie så ska man köra med raspbian debian wheezy men den finns inte längre på hemsidan utan
RASPBIAN JESSIE
Full desktop image based on Debian Jessie

Permalänk
Medlem

@berne: Ladda ner winscp till din vanliga dator och starta pin med nätverkskabel i.
Sen kan du ansluta till den och flytta filer.
Om du har slagit på ssh.
Annars gör man det i menyn som kommer upp i när man skriver sudo raspi-config

Vet du inte vad den har för ip? Kolla härKolla här

Det borde funka med en 3a tycker jag.

Permalänk
Medlem

@Zånkt: använder mac, om man läser runt lite på dom forumen, så verkar det vara några st, som väntar på en uppdatering till 3an.. dom flesta verkar köra med 2.. av någon anledning.. kommer säkert en lösningen...

lyckades förövrigt att lägga in allt. men fick bara upp rengbångsfärgad skärm med det gammla OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

http://engineering-diy.blogspot.se/

det är de jag försöker installera... men det verkar inte funka så bra.. eller om jag gör fel, så kan de och vara.

Jag löser den första delen att lägga in OS men sen ska man kopiera filer och lägga in det på en mapp, men jag ser inte dom mapparna på mitt minne utan bara "data" filer
om du kollar in guide på sidan, den för beginners

EDIT: Enligt gudie så ska man köra med raspbian debian wheezy men den finns inte längre på hemsidan utan
RASPBIAN JESSIE
Full desktop image based on Debian Jessie

När du säger att du "inte ser dom mapparna", har du fortfarande minneskortet i din Windows-dator då? Det fungerar inte, Windows kan inte läsa det filsystem som Raspbian använder. Du måste ha antingen en Linux-dator eller en Mac för att det skall gå. Gör hellre som @Zånkt föreslår och använd SCP.

Wheezy fungerar inte på RPi3, det är bara Jessie som gäller.

Skrivet av berne:

@Zånkt: använder mac, om man läser runt lite på dom forumen, så verkar det vara några st, som väntar på en uppdatering till 3an.. dom flesta verkar köra med 2.. av någon anledning.. kommer säkert en lösningen...

lyckades förövrigt att lägga in allt. men fick bara upp rengbångsfärgad skärm med det gammla OS.

Som sagt, Wheezy fungerar inte på RPi3 då Wheezy saknar drivrutiner för det nyare chippet som sitter på RPi3 (ARMv8).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

När du säger att du "inte ser dom mapparna", har du fortfarande minneskortet i din Windows-dator då? Det fungerar inte, Windows kan inte läsa det filsystem som Raspbian använder. Du måste ha antingen en Linux-dator eller en Mac för att det skall gå. Gör hellre som @Zånkt föreslår och använd SCP.

Som sagt, Wheezy fungerar inte på RPi3 då Wheezy saknar drivrutiner för det nyare chippet som sitter på RPi3 (ARMv8).

Där har jag mitt svar

fråga är om man ska köpa ny, eller vänta.
ang mapparan, så var det på mac, men det funkade när jag testa wheezy, då kunde jag se det på mac.... men det funkade inte på jessie att se mappar. så det förklara mitt problem.

Permalänk
Medlem

Jag har stött på patrull....

efter jag har uppdatera pi,
Installerat nytt jessie och installerat kodi,

Så efter om start får jag bara en regnbåg färgade skärm.
Installationen ser ut att blir installerat rätt,

Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Jag har stött på patrull....

efter jag har uppdatera pi,
Installerat nytt jessie och installerat kodi,

Så efter om start får jag bara en regnbåg färgade skärm.
Installationen ser ut att blir installerat rätt,

Förslag?

Är hela skärmen regnbågsfärgad? Isf har det hänt något med din kernel. Om det inte räcker att starta om så är det lättast att flasha om hela minneskortet och börja om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är hela skärmen regnbågsfärgad? Isf har det hänt något med din kernel. Om det inte räcker att starta om så är det lättast att flasha om hela minneskortet och börja om.

Det händer varje gång. Jag försöker installera kodi Carpc programmet.....

Testa att uppdatera allt, när jag väl starta om,så funka det, men kunde inte gira kodi. Så installera det igen. Å samma sak hände.

Vet inte om det kan hjälpa att köra whessly istället, får testa de.... uppgraderar den auto om man kör uppdatering i terminalen till jessi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Det händer varje gång. Jag försöker installera kodi Carpc programmet.....

Testa att uppdatera allt, när jag väl starta om,så funka det, men kunde inte gira kodi. Så installera det igen. Å samma sak hände.

Vet inte om det kan hjälpa att köra whessly istället, får testa de.... uppgraderar den auto om man kör uppdatering i terminalen till jessi?

Var det inte CarPC du skrev om i en annan tråd? Där konstaterades det ju att det inte fungerar på RPi3 (än). Har du köpt en RPi2 nu?

Förutsatt att du har en 2:a så går det att uppgradera från Wheezy till Jessie men det är lite bök. Se tex http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/27858/upgrade-...

(Det fungerar inte på RPi3)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Var det inte CarPC du skrev om i en annan tråd? Där konstaterades det ju att det inte fungerar på RPi3 (än). Har du köpt en RPi2 nu?

Förutsatt att du har en 2:a så går det att uppgradera från Wheezy till Jessie men det är lite bök. Se tex http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/27858/upgrade-...

(Det fungerar inte på RPi3)

stämmer... gjorde ett byte här på forumet, så har en 2 2nu.

eller så är det något i sj carpc som gör att det inte funkar...

är inte så lätt att felsök heller, då man inte kommer in i pi efter installationen

ska testa igen... nu med wheezy köra en update på den.. innan jag provar att lägga in å installera carpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

stämmer... gjorde ett byte här på forumet, så har en 2 2nu.

eller så är det något i sj carpc som gör att det inte funkar...

är inte så lätt att felsök heller, då man inte kommer in i pi efter installationen

ska testa igen... nu med wheezy köra en update på den.. innan jag provar att lägga in å installera carpc

Loggfilerna ligger fortfarande på minneskortet men det är lite bökigt att komma åt dem från en Mac, du behöver installera stöd för ext4 först. Det finns både gratisprogram (FUSE) och betalvarianter, t.ex. Paragon. Frågan är om det är värt besväret?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SÅ nu har ja fått in det:)

nu börjar den riktigt stora utmanigen:S

dags att förändra en del saker.. har inte en susning om hur:S

vet at jag ska till home.xml file skrev en kille till mig... har sökt efter den filen men utan reslutat...

Permalänk
Medlem

mmmm har gjort en konstigt sak:S

följde den här: https://wiki.debian.org/KodiBuildingFromSource

men ändra lite i koden,tex
git clone -b Isengard git://github.com/xbmc/xbmc.git gjorde jag
git clone git://github.com/xbmc/xbmc.git

sen ska man göra ett txt, det gjorde aldrig jag, men tror att den filen kom med än då. då allt verkar funka.. men nu kommer problemt.

Jag vet inte var den är installert, å inte heller hur jag ska starta de tips?:)

Permalänk
Medlem

kankse en dum fråga... men är som sagt ny. å vill lära mig mer om det här.

En tanke som slog idag på jobbet, om man kan dra igång tex kodi.. för tex navigera till film, starta en films osv..

om man samtidigt kan se koderna som "aktiveras" tex när man klickar på addon eller system, vad som händer i själva koderna?

är det möjligt? tänker att det skulle underlätta en hel del. då man slipper leta efter visa koder

mvh

Permalänk
Medlem

någon som vet code.. för att Pi inte ska starta om i emergency-mode?

fick göra om allt.. pga av de... det visas ju inte vilka man trycker på.. mitt lösen är 123456 men det funka inte.. å inte heller standard lösen.. man kunde skriva Control-D men det funka inte det heller. då mitt tangetbord är fel inställt.-..

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

någon som vet code.. för att Pi inte ska starta om i emergency-mode?

fick göra om allt.. pga av de... det visas ju inte vilka man trycker på.. mitt lösen är 123456 men det funka inte.. å inte heller standard lösen.. man kunde skriva Control-D men det funka inte det heller. då mitt tangetbord är fel inställt.-..

Emergency mode brukar man bara hamna i om man antingen fipplat med /etc/fstab eller om minneskortet blivit korrupt, dvs filsystemet är skadat. Det är sannolikt lättast att börja om och flasha kortet på nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Emergency mode brukar man bara hamna i om man antingen fipplat med /etc/fstab eller om minneskortet blivit korrupt, dvs filsystemet är skadat. Det är sannolikt lättast att börja om och flasha kortet på nytt.

råkade ut för en konstig sak idag, som du kanske kan veta..

hade installer, kodi,vnc och neptalk.. efter allat var gjort och ändra inställningar i bios.

sen gjorde jag en kopia på datorn för, att ha en säkerhet...

sen så krånlga det... så jag tog kopia och "installer" den på sd kortet, men då funka inte den heller.. dock är den .dmg kan det spela roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

råkade ut för en konstig sak idag, som du kanske kan veta..

hade installer, kodi,vnc och neptalk.. efter allat var gjort och ändra inställningar i bios.

sen gjorde jag en kopia på datorn för, att ha en säkerhet...

sen så krånlga det... så jag tog kopia och "installer" den på sd kortet, men då funka inte den heller.. dock är den .dmg kan det spela roll?

Hur tog du kopian och hur lade du tillbaka den? Vilket/vilka program?

Jag gör ofta kopior på fungerande installationer just för att kunna rulla tillbaka om något skiter sig. I regel använder jag "dd" på en Linux-burk, det finns även på Mac: https://www.raspberrypi.org/documentation/installation/instal...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur tog du kopian och hur lade du tillbaka den? Vilket/vilka program?

Jag gör ofta kopior på fungerande installationer just för att kunna rulla tillbaka om något skiter sig. I regel använder jag "dd" på en Linux-burk, det finns även på Mac: https://www.raspberrypi.org/documentation/installation/instal...

jag anävnder terminalen, samma sätt som jag som installer tex jessice med.. å det funkar.. kopia ligger på 25gb.. det var var min takne och att ha en kopia som är uppdatera å färdig man sparar ju ganska mycket tid på den.

sudo dd if=/dev/disk2 of=~/Desktop/raspberrypi.dmg

å sen sudo dd if=~/Desktop/raspberrypi.dmg of=/dev/disk2

Permalänk
Medlem

Ingen aning, det borde fungera om du gjort som du skriver. Får du något felmeddelande eller vad händer? Startar pajen överhuvud taget?

Ibland skiter sig dd, då är det bara att försöka igen. I regel ser man det på input/output-siffrorna, det står typ

5146841+0 records in 5146841+0 records out

Om siffrorna inte är samma in och ut är något fel, likaså om det inte står +0 på bägge raderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ingen aning, det borde fungera om du gjort som du skriver. Får du något felmeddelande eller vad händer? Startar pajen överhuvud taget?

Ibland skiter sig dd, då är det bara att försöka igen. I regel ser man det på input/output-siffrorna, det står typ

5146841+0 records in 5146841+0 records out

Om siffrorna inte är samma in och ut är något fel, likaså om det inte står +0 på bägge raderna.

gjorde en enu

124735488+0 records in
124735488+0 records out
63864569856 bytes transferred in 7603.558351 secs (8399300 bytes/sec)

så antar att den är okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

gjorde en enu

124735488+0 records in
124735488+0 records out
63864569856 bytes transferred in 7603.558351 secs (8399300 bytes/sec)

så antar att den är okej?

Så bra den kan bli. Om den fungerar eller inte beror på hur bra inläsningen gick.

Egentligen bör man göra checksummor varje gång man gjort en diskavbildning, annars vet man inte att de två kopiorna är exakt lika. Det är dock lite överkurs om man bara sitter och pysslar.

Tog det verkligen mer än två timmar för din dator att skriva en enda disk image???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Så bra den kan bli. Om den fungerar eller inte beror på hur bra inläsningen gick.

Egentligen bör man göra checksummor varje gång man gjort en diskavbildning, annars vet man inte att de två kopiorna är exakt lika. Det är dock lite överkurs om man bara sitter och pysslar.

Tog det verkligen mer än två timmar för din dator att skriva en enda disk image???

vet inte hur lång tid det tog... men det gör det säker:D

inte så ny dator, sen är minneskortet 65gb