Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Tack, köper man direkt från deras sida eller finns de andra ställen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte direkt från deras sida.
Tänk på att vanliga chassi inte fungerar med detta kort så blir så gått som tvungen att köpa det också från dem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Allmän fråga men jag kör Libreelec på min 3:a och det går jättebra att stänga av maskin med appen. Men hur sätter man på den, kan ju inte vara att dra strömsladden varje gång?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1446773-ska-montera-res...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Allmän fråga men jag kör Libreelec på min 3:a och det går jättebra att stänga av maskin med appen. Men hur sätter man på den, kan ju inte vara att dra strömsladden varje gång?

En sådan här borde även funka kalas
raspberry-pi-on-off-switch.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

En sådan här borde även funka kalas
raspberry-pi-on-off-switch.

Kan man enkelt fixa själv för en tjuga (USBkablar har man för det mesta ett antal av hemma).
Eller så sätter man Pi'n, strömmatad USBhubb, mm i en förgreningsdosa som man slår av/på med trådlös fjärr (finns 3-pack från hundralappen), har jag kört med ett par år.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kan man enkelt fixa själv för en tjuga (USBkablar har man för det mesta ett antal av hemma).
Eller så sätter man Pi'n, strömmatad USBhubb, mm i en förgreningsdosa som man slår av/på med trådlös fjärr (finns 3-pack från hundralappen), har jag kört med ett par år.

Otroligt smidigt, men å andra sidan kan man även låta den stå på den knappt drar någon ström alls och där med även spar in boot tiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vad har nu gått fel?

det känns som att du har lite för bråttom med allt du gör, ta det lugnt och gör inget förrns du är säker.

det som krånglar mest för mig, är när man ska återställa sd kortet, men min backup.

brukar köra teminal, pibaker, eller rpi sd builder v1.2

men det är ofta det inte går som planerat, som nu tex är 3dje gången jag försöker att göra om den. testa DD i termnial, men det gick inte som jag tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

det som krånglar mest för mig, är när man ska återställa sd kortet, men min backup.

brukar köra teminal, pibaker, eller rpi sd builder v1.2

men det är ofta det inte går som planerat, som nu tex är 3dje gången jag försöker att göra om den. testa DD i termnial, men det gick inte som jag tänkt.

1) Det blir inte nödvändigtvis lättare av att du använder flera olika verktyg för att göra samma sak, det är troligen bättre om du håller dig till ett av dem och lär dig det.

2) Är du säker på att din backup är helt frisk? Att du flera gånger försökt återställa ditt kort utan att lyckas tyder på att något är trasigt, antingen kortet, backupen eller din dator. Har du provat att ladda ner en helt ny kopia av Raspbian-avbildningen från RPi Foundation och lagt in den? Fungerar det? Om ja, kan du läsa tillbaka den till en ny image-fil? Har du provat att lägga in din backup på något annat kort? (Är man riktigt skeptisk kan man beräkna en MD5-summa på avbildningar och SD-kort, de skall vara identiska.)

3) Vad var det som inte "gick som du tänkt" med dd? Det är på samma gång både ett lätthanterligt program och en komplex process. "sudo dd if=raspbian.img of=/dev/sdx bs=1M" har fungerat i många år för tusentals användare så varför det inte gör det för dig är väldigt märkligt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

1) Det blir inte nödvändigtvis lättare av att du använder flera olika verktyg för att göra samma sak, det är troligen bättre om du håller dig till ett av dem och lär dig det.

2) Är du säker på att din backup är helt frisk? Att du flera gånger försökt återställa ditt kort utan att lyckas tyder på att något är trasigt, antingen kortet, backupen eller din dator. Har du provat att ladda ner en helt ny kopia av Raspbian-avbildningen från RPi Foundation och lagt in den? Fungerar det? Om ja, kan du läsa tillbaka den till en ny image-fil? Har du provat att lägga in din backup på något annat kort? (Är man riktigt skeptisk kan man beräkna en MD5-summa på avbildningar och SD-kort, de skall vara identiska.)

3) Vad var det som inte "gick som du tänkt" med dd? Det är på samma gång både ett lätthanterligt program och en komplex process. "sudo dd if=raspbian.img of=/dev/sdx bs=1M" har fungerat i många år för tusentals användare så varför det inte gör det för dig är väldigt märkligt.

1. sant, ibland verkar det ena funka å inte det andra. vrf vet ja icke.
2. hade problem med det sist, men fick det tillslut att funka, efter många försök, å det är samma fil, å den funkade de då. Så det bör funka nu med.
ne inte testat något annat, har 3kort total ett 8gb 16gb å ett 64gb filen ligger på 15.93gb

3. åter kommer med den, håller på med en nu, så ska jag posta info den ger sen. det ser typ yt så här:

3482+0
3482+0
tex... å det funkar inte... utan det ska bara mer så här:
12345678+0
12345678+0 mer siffror då brukar det funka kalas. vrf det inte blir så vet jag inte.

dom andra program värkar inte vilja överföra när det är på gräns att filen får plats på sj sd kortet.

EDIT:
$ sudo dd bs=1m if=/dev/disk2 of=~/Desktop/16gbpi.img
15193+1 records in
15193+1 records out
15931539456 bytes transferred in 1740.531557 secs (9153261 bytes/sec)

den funka inte tex

har ev hittat vad som är fel, eller rättare sagt, vad jag gjort för fel, Testar igen .

Permalänk
Medlem

@berne: har du provat @peters förslag om att använda rdisk i ditt dd-kommando? Det gäller åt bägge håll, dvs oavsett om rdisk är input eller output file.

Skrivet av peters:

prova att köra med raw device istället. dvs lägg till ett "r"

sudo dd bs=1m if=~/Downloads/raspbian-wheezy.img of=/dev/disk2

kör istället.

sudo dd bs=1m if=~/Downloads/raspbian-wheezy.img of=/dev/rdisk2

OSX buffrar tydligen data i väldigt små stycken (4K) när man kör dd, oavsett block size. Förklaring

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@berne: har du provat @peters förslag om att använda rdisk i ditt dd-kommando? Det gäller åt bägge håll, dvs oavsett om rdisk är input eller output file.

OSX buffrar tydligen data i väldigt små stycken (4K) när man kör dd, oavsett block size. Förklaring

sudo dd bs=1m if=/dev/rdisk2 of=~/Desktop/16gbpi.img
Password:
15193+1 records in
15193+1 records out
15931539456 bytes transferred in 253.949356 secs (62735105 bytes/sec)

trodde jag kom på vrf det krångal, hade glöm att unmount.. men det blev som ovan

kan ha hittat felet nu

sudo dd bs=1m if=/dev/rdisk3 of=~/Desktop/pitest.img
Password:
dd: /dev/rdisk3: Device not configured
909+0 records in
909+0 records out
953155584 bytes transferred in 76.438156 secs (12469631 bytes/sec)

Det är ny formaterat kort, å försökte lägga in raspbian om jag nyss ladda ner.
Så min slutsats blir att mitt nya kort som skulle var så bra är skrot, eller vad säger panelen?

Ska besälla ett nytt. vad har ni att rekomendera, ska man göra på 16igen, eller klara man sig på ett 8gb tror:S

testade även med 64gb kortet, men fick fel, kanske ska man prova igen. å se om det bara var otur, eller att även min backup är skrot

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

sudo dd bs=1m if=/dev/rdisk2 of=~/Desktop/16gbpi.img
Password:
15193+1 records in
15193+1 records out
15931539456 bytes transferred in 253.949356 secs (62735105 bytes/sec)

trodde jag kom på vrf det krångal, hade glöm att unmount.. men det blev som ovan

kan ha hittat felet nu

sudo dd bs=1m if=/dev/rdisk3 of=~/Desktop/pitest.img
Password:
dd: /dev/rdisk3: Device not configured
909+0 records in
909+0 records out
953155584 bytes transferred in 76.438156 secs (12469631 bytes/sec)

Det är ny formaterat kort, å försökte lägga in raspbian om jag nyss ladda ner.
Så min slutsats blir att mitt nya kort som skulle var så bra är skrot, eller vad säger panelen?

Ska besälla ett nytt. vad har ni att rekomendera, ska man göra på 16igen, eller klara man sig på ett 8gb tror:S

testade även med 64gb kortet, men fick fel, kanske ska man prova igen. å se om det bara var otur, eller att även min backup är skrot

'dd' bryr sig inte om huruvida kortet är formaterat eller inte men jag har nästan gjort det till en vana att ta bort alla partitioner mha fdisk innan jag lägger på en ny avbildning. I Linux spelar det dessutom roll om man skriver bs=1M (rätt) eller bs=1m (fel) men det verkar ju som om det fungerar till en början så det borde inte vara det, är det syntax-fel borde det inte fungerat alls. Jag lutar mer åt att din backup är trasig än att du fått tre trasiga kort.

Har du möjlighet att prova Linux live? Man bootar en Linux-maskin från ett usb-minne utan att påverka det operativsystem som redan finns på datorn. Ett annat tips är att prova Etcher istället för dd, det är ett nytt program för att skriva avbildningar som fått väldigt bra kritik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

'dd' bryr sig inte om huruvida kortet är formaterat eller inte men jag har nästan gjort det till en vana att ta bort alla partitioner mha fdisk innan jag lägger på en ny avbildning. I Linux spelar det dessutom roll om man skriver bs=1M (rätt) eller bs=1m (fel) men det verkar ju som om det fungerar till en början så det borde inte vara det, är det syntax-fel borde det inte fungerat alls. Jag lutar mer åt att din backup är trasig än att du fått tre trasiga kort.

Har du möjlighet att prova Linux live? Man bootar en Linux-maskin från ett usb-minne utan att påverka det operativsystem som redan finns på datorn. Ett annat tips är att prova Etcher istället för dd, det är ett nytt program för att skriva avbildningar som fått väldigt bra kritik.

jag har hittat felet, pinsamt nog:(

det är som någon skrev tidigare jag har haft lite väl bråttom med med allt, å troligt viss förxäxlat DD, så jag på något sätt lykats ersätta min 16gb fil med 64 å sedan försökt lägga in det på mitt 16.

Fick se det nu när jag skulle testa lägga in det igen, å min backup är skrot, bara börja om från början, så nu ska jag spara alla DD komandon som jag inte förväxlar dom.
Så om du ha lust får du gärna skiva dom så ska jag spara dom i ett doc på datorn.

alt bara använda mig av ett av dom färdiga programen.

fan... ja ja har bara mig sjäv att skylla. Tusen tack för att du försöker i all fall.

Permalänk
Medlem

@berne: så bra, då vet vi var (det) felet låg. Ta det nu lugnt och tänk igenom vad du skall göra nästa gång.

dd if=~/Desktop/nedladdad-image.img of=/dev/rdiskX bs=1M för att skriva till ett kort
dd if=/dev/rdiskX of=~/Desktop/backup.img bs=1M för att backa upp ett kort. Byt ut X mot rätt siffra först bara.

Hur du namnger dina avbildningar lägger jag mig inte i men det kan ju vara en poäng att döpa filerna med både datum och storlek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@berne: så bra, då vet vi var (det) felet låg. Ta det nu lugnt och tänk igenom vad du skall göra nästa gång.

dd if=~/Desktop/nedladdad-image.img of=/dev/rdiskX bs=1M för att skriva till ett kort
dd if=/dev/rdiskX of=~/Desktop/backup.img bs=1M för att backa upp ett kort. Byt ut X mot rätt siffra först bara.

Hur du namnger dina avbildningar lägger jag mig inte i men det kan ju vara en poäng att döpa filerna med både datum och storlek.

tusen tack

, fick hem min 7" skärm idag med:)

vem du kanske har en lösning där med:)

man kan ju ström sätta allt med en kabel, om man kopplar via gpio till skämen,

men problemt för mig nu är att jag har canbus som tar upp hela gpion. så nu måste jag använda mig av 2st kablar, vilket blir väldigt mycket ivägen, å känns onödigt

raspberry pi official 7 touchscreen är det jag har,

när jag ladda ner https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/ stora filen,

Så får jag en zip(016-09-23-raspbian-jessie.zip), när jag expanderar filen så får jag:2016-09-23-raspbian-jessie.zip.cpgz

vilket är väldigt konstigt, aldrig sett förut eller råkat ut för

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

tusen tack

, fick hem min 7" skärm idag med:)

vem du kanske har en lösning där med:)

man kan ju ström sätta allt med en kabel, om man kopplar via gpio till skämen,

men problemt för mig nu är att jag har canbus som tar upp hela gpion. så nu måste jag använda mig av 2st kablar, vilket blir väldigt mycket ivägen, å känns onödigt

raspberry pi official 7 touchscreen är det jag har,

när jag ladda ner https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/ stora filen,

Så får jag en zip(016-09-23-raspbian-jessie.zip), när jag expanderar filen så får jag:2016-09-23-raspbian-jessie.zip.cpgz

vilket är väldigt konstigt, aldrig sett förut eller råkat ut för

Jag har tyvärr inte använt någon LCD utan GPIO-anslutning så det vet jag inte. Går det inte att driva displayen med USB? Annars får du försöka hitta rätt spänning på någon ledig pinne, det kanske finns på CAN-interfacet?

Vad gäller CPGZ-filen så är det en bug i OSX som misstolkar innehållet i filen: http://osxdaily.com/2013/02/13/open-zip-cpgz-file/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ytligare partull

dd if=~/Desktop/2016-09-23-raspbian-jessie.img of=/dev/rdisk2 bs=1m
dd: /dev/rdisk2: Permission denied
ppp:~ $ diskutil unmount /dev/disk2
disk2 was already unmounted or it has a partitioning scheme so use "diskutil unmountDisk" instead

konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

ytligare partull

dd if=~/Desktop/2016-09-23-raspbian-jessie.img of=/dev/rdisk2 bs=1m
dd: /dev/rdisk2: Permission denied
ppp:~ $ diskutil unmount /dev/disk2
disk2 was already unmounted or it has a partitioning scheme so use "diskutil unmountDisk" instead

konstigt?

sudo?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

ne samma än då,

Permalänk
Medlem

lite off topic, men testar än,

har osx, installera ubunto via virutelbox, men SD läsare i macen, kommer inte upp i ubunto, förslag på hur man kan lösa de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

lite off topic, men testar än,

har osx, installera ubunto via virutelbox, men SD läsare i macen, kommer inte upp i ubunto, förslag på hur man kan lösa de?

Längst ner till höger har du en meny-rad med ett tiotal blå ikoner. Högerklicka på den fjärde från vänster (den ser ut som en usb-kontakt) och välj den enhet du vill brygga över till din VM. Din SD-kortläsare borde dyka upp där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@zarkov:

det är alltså den inbyggda jag vill få med i linux inte usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Jaha, då förstår jag. På äldre Macbooks ligger SD-kortläsaren på USB-bussen, då fungerar mitt knep ovan. I nyare datorer ligger den separat vilket krånglar till det lite.

Men, lite google-fu ger följande förslag: http://blog.lobraun.de/2015/06/06/mount-sd-cards-within-virtu...

En annan lösning är att skapa en Linux live-usb mha Etcher och sedan boota från den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som mitt projsekt inte kommer att bli av, då jag hittat en annan bil, så behöver inte längre ha den. tackar för att hjälp, lärt mycket av er, spec @zarkov som orkat med mig:)

MEN
har fått en ny ide, det är till jobbet, för att överbevisa min chefer om att det går att lösa, men vet inte om man ska bygga via linux eller win 10 för det här ända målet,

Kort förklaring,
vi har lappar på jobber med streckkoder, i slutet på varje kod så är det 2st siffror som säger vilken färg det är.

Så min tanke är att bygga en liten hand dator, som man kan scanna koden, så den förstår att det är tex F11 (intern färgkod) och sedan hoppar markören till ordernummer, å sedan till veckan å dag.
sedan klickar man på skriv ut så kommer det ut en liten fin etikett, med en infon som behövs.

Vad tror ni blir lättas, känns om det borde vara lättar på win, då det förhoppingsviss redan finns färdiga program som man kan greja med, via linux finns inte några begränsingar, förutom mig själv.

vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Det verkar som mitt projsekt inte kommer att bli av, då jag hittat en annan bil, så behöver inte längre ha den. tackar för att hjälp, lärt mycket av er, spec @zarkov som orkat med mig:)

MEN
har fått en ny ide, det är till jobbet, för att överbevisa min chefer om att det går att lösa, men vet inte om man ska bygga via linux eller win 10 för det här ända målet,

Kort förklaring,
vi har lappar på jobber med streckkoder, i slutet på varje kod så är det 2st siffror som säger vilken färg det är.

Så min tanke är att bygga en liten hand dator, som man kan scanna koden, så den förstår att det är tex F11 (intern färgkod) och sedan hoppar markören till ordernummer, å sedan till veckan å dag.
sedan klickar man på skriv ut så kommer det ut en liten fin etikett, med en infon som behövs.

Vad tror ni blir lättas, känns om det borde vara lättar på win, då det förhoppingsviss redan finns färdiga program som man kan greja med, via linux finns inte några begränsingar, förutom mig själv.

vad tror ni?

Inte för att ta glädjen ur dig men sådana system finns det redan gott om, se t.ex. www.idnet.se Det kommer inte bli vare sig billigare, lättare eller bättre att bygga det själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Inte för att ta glädjen ur dig men sådana system finns det redan gott om, se t.ex. www.idnet.se Det kommer inte bli vare sig billigare, lättare eller bättre att bygga det själv.

Men borde väl inte vara så avancerat? Tror vi har 20olika standard färger, å alla streckkoder ser likande ut, är bara 2siffror i slutet som
Är intressant,
Tanken är väl att få andvänding av min rpi, plus att besviss chefen att det går att lösa, då det här
Bara kommer använda på en plats,

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Men borde väl inte vara så avancerat? Tror vi har 20olika standard färger, å alla streckkoder ser likande ut, är bara 2siffror i slutet som
Är intressant,
Tanken är väl att få andvänding av min rpi, plus att besviss chefen att det går att lösa, då det här
Bara kommer använda på en plats,

Tja, är det så litet så är det kanske inte så komplicerat. Som alltid, börja med att fundera på vad du vill göra och hur.

Du har en RPi och vill läsa av en streckkod, slå upp EAN-koden i en databas och printa en etikett, inte sant?

Utöver din RPi behöver du alltså en kamera eller streckkodsläsare samt en mjukvara som tar emot EAN-koden, slår upp den i databasen och skriver ut den på din etikettskrivare. Om den inte behöver vara mobil slipper du iaf fundera på batteri mm för strömförsörjningen.

Att lägga upp en liten databas gör du på fem minuter i t.ex. MariaDB eller någon annan databas, sen skriver du en wrapper i Python eller något annat språk du är bekväm med som tar emot en sträng med tecken från streckkodsläsaren och söker upp den i databasen. Skrivaren blir nog den svåraste biten, jag vet varken vad man bör välja för skrivare eller hur man skriver ut mha script. Hur har du förresten tänkt ta emot resten av informationen på etiketten, du pratade om datum? Är det bara dagens datum eller orderdatum mm?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Tja, är det så litet så är det kanske inte så komplicerat. Som alltid, börja med att fundera på vad du vill göra och hur.

Du har en RPi och vill läsa av en streckkod, slå upp EAN-koden i en databas och printa en etikett, inte sant?

Utöver din RPi behöver du alltså en kamera eller streckkodsläsare samt en mjukvara som tar emot EAN-koden, slår upp den i databasen och skriver ut den på din etikettskrivare. Om den inte behöver vara mobil slipper du iaf fundera på batteri mm för strömförsörjningen.

Att lägga upp en liten databas gör du på fem minuter i t.ex. MariaDB eller någon annan databas, sen skriver du en wrapper i Python eller något annat språk du är bekväm med som tar emot en sträng med tecken från streckkodsläsaren och söker upp den i databasen. Skrivaren blir nog den svåraste biten, jag vet varken vad man bör välja för skrivare eller hur man skriver ut mha script. Hur har du förresten tänkt ta emot resten av informationen på etiketten, du pratade om datum? Är det bara dagens datum eller orderdatum mm?

ja programer kan inte något alls om, har en polare som har börjat lite med, hans tips var.. Bara börja med en procjekt, så kommer man lära sig en hel del undertiden, även om det kommer ta lite tid.
Så det är min plan.

min tanke var Wifi skrivare, via rpi..

till en början med så är det bara färgen som är intressant, sen V3.0 då kankse man kan utöka fuktionen lite, kommer bli mycket knappande, men idag anväder vi en tejp bit, som vi måste vika dubbel, för att den ska gå att rycka loss lätt, sen skriver vi
Vecka / dag
Vilken färg
ordernummer.

sen tejapr vi en gång till.
Det sitter 3st tejpbitar på varje paket, och vi har ca 1500 olika detaljer att skriva på, vecka efter vecka.

mvh

Permalänk
Medlem

Problem med klockan

Hej!

Första inlägget här gällande Raspberry. Jag sliter mitt hår gällande detta problem.

Jag använder min Raspberry (RB) för att logga diverse parametrar till min bergvärmepump, samt även styra den via webbgränssnitt. Det har fungerat fint i två år efter lite initialt strul. RBn är kopplad till routern via nätverkskabel.

I samband med byte från ADSL till fiber hade jag strömmen avstängd under ett antal timmar för lite eljobb, och då upptäckte jag att programmet för loggning av bergvärmepumpen hade fel tid. Klockan låg ca 10 timmar efter vilket inte är så lyckat när jag vill följa hur pumpen jobbar över dygnets timmar. Jag lyckades ta reda på att loggningshårdvaran/programmet fick sin tid av RBn och efter lite googlande har jag förstått att RBn inte har någon intern klocka, utan får sin tid från NTP-servrar. Efter MYCKET googlande och testande av olika metoder att få ordning på detta misstänker jag nu att RBn inte lyckas uppdatera mot de inställda NTP-servrarna. På något sätt lyckades jag uppdatera tiden vid något tillfälle, men tyvärr klantade jag mig och ändrade årtalet till 2017, så nu går klockan ett helt år fel!

Är det någon som vill assistera mig lite i detta? Min datalogger för värmepumpen är helt värdelös som det är nu.

Mvh
Fred

Permalänk
Medlem

är det någon här inne, som använder eller har använt sig av canbus?

försöker installera det. kommit en bit, men någon som strular kan inte ställa bitraten på can..

sudo ip link set can0 up type can bitrate 125000
får jag som svar:RTNETLINK answers: Device or resource busy

kan se can via ifconfig så det verkar vara installer men ändå inte:S vet inte vad felet kan ligga, har googlat å googlat, men utan resultat. Även postat på youtube, div olika forum, men inte fått något svar:(

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa PiCAN2?