Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny kemikalieskatt ger dyrare elektronik

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Söderbäck:

Efter lite mer eftertanke kring det här så är det väl kanske rimligare att förbjuda de kemikalierna samt de varar där kemikalierna ingår... Eller?

I det långa loppet är det säkert tanken bakom, men om det skulle göras idag, vilka varor finns då kvar att sälja?

Jag ser detta som en första varning, och om det sker hos importör/distributör som det föreslås i tråden blir det säkert en effektiv metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag förstår vart de vill komma med detta men borde inte detta riktas mot de som tillverkar produkterna istället för konsumenterna?

Dom som tillverkar produkterna hör till majoritet inte till i Sverige eller sin tillverkning här, Sverige är utåt sett ett respekterat men tämligen litet land som inte alltför många höjer ögonen åt eller lyssnar på tyvärr.
Krävs att EU tar tag i saken om det ska hända nåt.
I grunden är det ju en bra tanke, men tillvägagångssättet....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Jag kan ju förstå att man vill få bort giftiga kemikalier, men att dra till en extra skatt känns så typiskt sverige. Det får mig mer att känna att regeringen tänker "hur kan vi dra in mer pengar, och vilken bra ursäkt kan vi använda?" och inte "hur kan vi ytterligare leda klimatutvecklingen framåt?". Själv tycker jag det hade varit smartare med forskning och utvecklingsbidrag istället, som kan ge fler jobb. Led med morötter och inte piska.

Varför tror folk att miljöproblem automatiskt har med klimat att göra? Miljögifter har ingenting med klimat att göra, men är en minst lika viktig och aktuell fråga. Förhoppningsvis så används just inkomsterna från denna skatt till forskning och utvecklingsbidrag för att minska miljögifterna.

Skrivet av DooL3Y:

Hur ska en svensk skatt kunna påverka tillverkarna? vi tillverkar ju inget...vi är ju redan världens högs beskattade land. De lyckas hitta saker att beskatta överallt.

Jag gissar att importörerna kan påverka lite så som @Söderbäck skriver. Dock är det sant att Sverige är för litet för att ensamt kunna påverka tillverkarnas val, förmodligen krävs aktioner från majoriteten av den globala marknaden för att det ska ske någon ändring i tillverkarnas miljötänk. Men jag tycker ändå det är bra att Sverige föregår med gott exempel, bara för att man är liten betyder det inte att man inte har något ansvar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dozix:

Tycker det låter som en bullshit ursäkt för att helt enkelt få in mer skattepengar.
Tyvärr så har vi ett svart hål i den svenska ekonomin som suger i sig mer och mer pengar på bekostnad av alla andra områden.

Vilket svarta hål syftar du på?

Visa signatur

Fractal Design Nod 304 - Fractal Design Integra 650W - Intel i7 4770 3.4Ghz - Kingston 16GB 1600Mhz CL10 Fury Black - MSI 760 TF 4GB Gaming - MSI Z87I Gaming – Samsung EVO 840 250GB – Toshiba 2TB 64MB 7200rpm - Windows 10 64-bit - Corsair Gaming K70 RGB - Qpad QH 90 HS - QPAD 8K Pro Gaming Laser RGB LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det görs det indirekt. Om en konkurerande producent tillverkar utan miljöfarliga kemikalier så slipper de skatten. Deras likvärdiga varor kan då säljas i Sverige till en billigare peng. Med andra ord en morot för tillverkarna för att få sälja i Sverige.

Tyvärr är Sverige en väldigt liten nation och vår påverkan är försumbar. Men kanske tar andra länder efter och då kan vi till slut påverka tillverkarna.

Fel.
De slipper inte skatten alls.
Skatten kan dock reduceras upp till 75%.

Permalänk
Medlem

Handlar redan det mesta från utlandet. Bara en till anledning.

Att regeringen tror att detta kommer påverka tillverkare i Asien är ju rätt skrattretande.

Permalänk
Avstängd

de "hittar på" många nya skatter för att klara "välfärden" eller humanitär hjälp till all världens folk som man också kan kalla det ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Varför tror folk att miljöproblem automatiskt har med klimat att göra? Miljögifter har ingenting med klimat att göra, men är en minst lika viktig och aktuell fråga.

Du vet ju vad jag menar, så varför håller du på?

Skrivet av Marsupilami:

Förhoppningsvis så används just inkomsterna från denna skatt till forskning och utvecklingsbidrag för att minska miljögifterna.

Du tror på riktigt att det kommer bli så?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Frågan är lite om detta inte är ett icke problem. RoHS2 inkluderar många farliga flamskyddsmedel som inte får användas. Misstänker att alla ämnen man tar upp är mer eller mindre listade där. För att CE märka en vara efter 2019(?) måste du uppfylla RoHS2.

Jag har inte lusläst och jämfört listorna men jag ser gärna att någon gör det. Som jag skriver ovan tror jag detta kan vara ett extremt begränsat problem med straffskatt.......

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vill man ha mer bevis på att vår nuvarande regering är helt tappade bakom ladugården så är väl detta förslag helt i linje med det.

Detta kommer i första hand drabba den Svenska detaljhandeln och till viss del de konsumenter som inte kan/vill beställa från utlandet.

Någon större effekt på användningen av miljöfarliga kemikalier inom hemelektroniken lär detta inte ha. Jag menar, vilket storbolag skulle anpassa sig enbart på grund av ett litet skitland som Sverige?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Så att jag köper en bättre byggd och tyngre straffar mig mer än om jag köper en billig skit som jag måste byta dubbelt så ofta. Även om det har samma mängd kemikalier.

Eller baseras det på mängden kemikalier i sig? inte totalvikten på datorn/telefonen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Alla dessa skatter... Blir mer och mer sugen på att flytta till ett land utan onödig skatt.

Skatt är nödvändigt..ifall du vill slippa betala dyra mediciner eller sjukhusbesök..

Eller rent av vill ha fina vägar att köra på

Fast vi alla vet orsaken till den drastiskt höjda skatten på allting i dagsläget..det vi inte får diskutera öppet.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ännu en miljö/klimatskatt för att lugga medborgare på stålars. Beskatta något som räddar liv och fastigheter mot bränder är bakvänt. Det handlar aldrig om sänka skatt/moms på miljövänligare alternativ - endast hittepå-höjningar alternativt avgifter (trängselavgiften tex).

Den dagen elektronikbranschen tvingas bygga produkter av kvalitet där livslängd prioriteras och slit- och slängprodukter sållas ut kommer jag börja ta klimatdebatten mer på allvar. Nästa humbug-skatt på ingående är kött.

Mitt största argument för dessa humbug-skatter och avgifter är vapenindustrin. Aldrig talas det om klimatskatter inom denna jätteindustri och hur det påverkar klimatet - varför?

Permalänk
Inaktiv

Nu kommer notan för bidragsmassinvandringen. Det fullständigt haglar skattehöjningar överallt över sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Skatt är nödvändigt..ifall du vill slippa betala dyra mediciner eller sjukhusbesök..

Eller rent av vill ha fina vägar att köra på

Fast vi alla vet orsaken till den drastiskt höjda skatten på allting i dagsläget..det vi inte får diskutera öppet.

Varför skulle vi inte diskutera den öppet?
Antar att jag vet vad du syftar på och i det fallet så har ju ett parti hävdat en sak i flera år utan att dom andra ignoranta partierna ens har försökt att lyssna.
Nu helt plötsligt sitter man i riksdagen och säger exakt samma sak och låtsas som dom själva nyss kommit fram till slutsatsen.
Själva kärnfrågan tänker jag inte dra upp här då det med all sannolikhet blir lite väl off-topic. Mer nyfiken på varför man inte skulle få diskutera saken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

"beräknas skatten ge ett tillskott till statskassan på 2,4 miljarder kronor årligen", detta är nog den riktiga anledningen gissar jag på.
De som kommer drabbas värst av detta är fattiga familjer, pensionärer och studerande ungdomar. Men även detaljhandeln.
Som någon skrev tidigare i tråden så är det väldigt orimligt att de som tillverkar elektroniken (i Asien mestadels) kommer att ändra på någonting, kan ju vara så att tillverkarnas försäkringsbolag i t.ex. Kina kräver att elektroniken ska vara flamskyddsbehandlad.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Inaktiv

Varför inte göra det motsatta och sänka momsen på miljövänliga alternativ? Jag kan inte så en enda nackdel med detta förutom att det i statskassan kommer kosta ett antal miljarder istället för att nya kommer in. Men sett till miljön så verkar ju detta vara bättre, då det får köpa att köpa miljösmart.

Annars håller jag med om att sverige håller på att bli ett skatteparadis, men detta ord tolkas lite annorlunda beroende på vart man bor.. -Ett skatteparadis i USA är inte att man skattas till absurdum.

Förutom är vikt ett väldigt dåligt mått på hur mycket kemikalier som finns.
Men om vi tar ett större och tyngre datorchassi, som knappt har någon elektronik alls i sig, det skulle vara vid strömbrytaren, usb uttag, kanske en standardfläkt etc, detta kan man ej beskattas av kemikalieskatten?

Permalänk
Medlem

Tanke; vad händer om man köper ifrån utlandet?
Då har man ju uppenbarligen sluppit denna straffskatt, samt gynnat ett annat lands ekonomi?

Har våra politiker något bakom pannbenet?
Världen måste skratta åt oss, ännu mer dvs...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Mer nyfiken på om det finns bra alternativ till flamskyddsmedel för annars lär det väll brinna rätt så friskt runt om i Sverige?

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Bättre med straffavgift på dom som antingen tillverkar eller importerar produkter till Sverige.

Men så kan vi inte ha det, för då skulle man inte dra in lika mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Vill man ha mer bevis på att vår nuvarande regering är helt tappade bakom ladugården så är väl detta förslag helt i linje med det.

Detta kommer i första hand drabba den Svenska detaljhandeln och till viss del de konsumenter som inte kan/vill beställa från utlandet.

Någon större effekt på användningen av miljöfarliga kemikalier inom hemelektroniken lär detta inte ha. Jag menar, vilket storbolag skulle anpassa sig enbart på grund av ett litet skitland som Sverige?

Tanken är att man ger konkurrensfördelar till de produkter/tillverkare som använder mindre farliga kemikalier. Klassiskt ekonomiskt styrmedel för att ändra konsumenters mönster. Ungefär som att fordonsskatten påverkas av hur mycket koldioxid som din bil släpper ut.

Sedan kan man undra lite generellt om folk här har någon som helt koll på vilka kemikalier som finns i elektronik och vilken påverkan de har på kroppen? Men det är kanske ointressant om det innebär att man måste betala 20 kronor mer för sin mobil?

Lite tråkigt när reflexen är att om något blir dyrare så är det automatiskt dåligt utan att man funderar på varför. Ofta finns det mindre hälsovådliga alternativ till de kemikalier som används, men de kostar lite mer vilket gör att man sparar in några ören här och var. Som sagt, med denna skatt så kommer de tillverkare som väljer att inte spara in dessa ören få konkurrensfördelar vilket gör att försäljningen styrs över till dessa alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hur folk kan vara så här negativa till att man använder skatter för att försöka minska på hälsofarliga kemikalier i produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

utveckla?

Varför tycker vi i Sverige att skatter är lösningen till alla problem?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Skatt är nödvändigt..ifall du vill slippa betala dyra mediciner eller sjukhusbesök..

Eller rent av vill ha fina vägar att köra på

Fast vi alla vet orsaken till den drastiskt höjda skatten på allting i dagsläget..det vi inte får diskutera öppet.

Klart jag vet att vissa skatter är nödvändiga för ett funktionerande samhälle, skrev inte att alla skatter var dåliga eller onödiga.

Men dessa småskatter som nu dyker upp överallt (och de som fanns även innan den nuvarande regeringen) är hopplösa. De försöker med alla medel för att få större kassa att spendera på onödiga saker. Ett exempel på detta är nyanlända flyktingar.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Varför tycker vi i Sverige att skatter är lösningen till alla problem?

I detta fallet använder man det som ekonomiskt styrmedel. Har du några bättre förslag på hur man kan styra kemikalieanvändningen utan att använda direkta förbud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår verkligen inte hur folk kan vara så här negativa till att man använder skatter för att försöka minska på hälsofarliga kemikalier i produkter...

Om du läste kommentarerna kanske du skulle se vad det är med det här förslaget som är så urbota korkat.
Det är inte skatt i sig, utan sättet som man tänker beskatta produkter på, som är det relevanta här.

Scenario:
Du ska köpa en ny dator.
Du kan
1) Köpa en färdigbyggd dator som får en max skatt på 320kr exkl. moms.
2) Köpa exakt samma komponenter löst och bygga ihop den själv, med en skatt som lätt går över ovan max skatt då varje komponent ska beskattas för sig.

Du ser inget problem med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tanken är att man ger konkurrensfördelar till de produkter/tillverkare som använder mindre farliga kemikalier. Klassiskt ekonomiskt styrmedel för att ändra konsumenters mönster. Ungefär som att fordonsskatten påverkas av hur mycket koldioxid som din bil släpper ut.

Sedan kan man undra lite generellt om folk här har någon som helt koll på vilka kemikalier som finns i elektronik och vilken påverkan de har på kroppen? Men det är kanske ointressant om det innebär att man måste betala 20 kronor mer för sin mobil?

Lite tråkigt när reflexen är att om något blir dyrare så är det automatiskt dåligt utan att man funderar på varför. Ofta finns det mindre hälsovådliga alternativ till de kemikalier som används, men de kostar lite mer vilket gör att man sparar in några ören här och var. Som sagt, med denna skatt så kommer de tillverkare som väljer att inte spara in dessa ören få konkurrensfördelar vilket gör att försäljningen styrs över till dessa alternativ.

Det hade vart fantastiskt om det nu hade gått till en bättre miljö, bättre vägar etc.
Men ALLA vet vart pengarna går och det är inte till något av det jag nämnde ovan.

Men som Herr Röfven uttryckte sig efter valet, 87% vill ha det så här.
Rösta rätt nästa gång så kanske vi slipper circus Scott i regeringen.
För en sak är säkert, det här är bara början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

...hade det inte varit jäkligt mycket mera motiverat att beskatta mängden flamskyddsmedel istället för mängden "vara"?

det hade varit för enkelt och för bra för alla inblandade, det här är sverige här kör vi allt upp och ner fram och tillbaka tills det inte finns något vett kvar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Implor:

Frågan är lite om detta inte är ett icke problem. RoHS2 inkluderar många farliga flamskyddsmedel som inte får användas. Misstänker att alla ämnen man tar upp är mer eller mindre listade där. För att CE märka en vara efter 2019(?) måste du uppfylla RoHS2.

Jag har inte lusläst och jämfört listorna men jag ser gärna att någon gör det. Som jag skriver ovan tror jag detta kan vara ett extremt begränsat problem med straffskatt.......

Jag läste förslaget som var länkat i artikeln och det går längre än RoHS2 (har ju specificerat ett antal kemikalier) genom att ange alla brom-, klor- och fosfor-föreningar som finns i kretskort eller plastdetaljer som väger mer än 25g. Intressant nog är inte alla gränser satta eller metoden för att mäta mängden.

Vissa varor som i stort sett per automatik kommer hamna på 75% reduktion är enkla leksaker där elektroniken inte sitter på ett kretskort och ingen plastdetalj väger över 25g...

Jag reserverar mig för eventuella fel jag lyckats med, då jag verkligen inte är någon expert på att läsa lagförslag

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Klart jag vet att vissa skatter är nödvändiga för ett funktionerande samhälle, skrev inte att alla skatter var dåliga eller onödiga.

Men dessa småskatter som nu dyker upp överallt (och de som fanns även innan den nuvarande regeringen) är hopplösa. De försöker med alla medel för att få större kassa att spendera på onödiga saker. Ett exempel på detta är nyanlända flyktingar.

Nej, jag håller med dig..dessa småskatter som ploppar upp här och där...

''många bäckar små''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047