Bahnhof skickar kravbrev till Spridningskollen

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Det var två veckor sedan jag skapade mitt supportärende, under den tiden har jag fått ett enstaka svar från second line support, efter flertalet samtal till first line support. Där de varken har läst eller kollat på loggarna jag skickade in och ber mig testa med en annan dator, även fast jag skrev i min felanmälan att jag inte har tillgång till någon annan dator.

Det var förra veckan. Sedan dess har jag skickat in längre pingplotter loggar, information om vad/hur det störs. Men det är fortfarande inte ett ord från dem. First line supporten kan inte hjälpa mer än att säga att ärendet är "aktivt", från second line supporten fick jag som sagt ett copypasta svar.

Så ja vad ska man göra? Finns det ens ett sätt att kontakta Karlung på?

En annan internetleverantör kanske inte ignorerar driftstörningar. Störningen kan likaväl bero på Bahnhofs hyrda kapacitet i nätet, så att byta leverantör kan eventuellt lösa det.

Så PR i all äro, men Bahnhof är inte en bra internetleverantör när det kommer till support, de får för mycket cred för sina PR utspel.

Permalänk
Medlem

Spännande att se var detta slutar och om det leder till att bahnhof får in fler kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Kan du förklara hur du menar då? Vill ärligt veta (menar du stämningar typ?).

Menar att folk köper bredband och stora sådana med höga hastigheter för att kunna dela Fanns inte illegal fildelning så skulle det inte finnas någon anledning för folk att ha över 1mbit/s iprincip. Nu finns det ju netflix i 4k osv, men jag menar historiskt sett, 100mbit upp/ner på gamla DC++ tiden.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Kommer ju aldrig hålla i rätten. Till skillnad från de som laddar ner film...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Haha, Banhof har allt fin humor (och ett bra sinne för PR/publicitet). Men oavsett utformningen så är det bra att problematiken belyses och så att denna skrämmande utveckling kan motarbetas.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Samma sak med "Föreningen för svenska ångbåtsstämplar", det enda som kommer upp är nyhetsartiklar om just det här ärendet.

Permalänk
Medlem

Alltså Bahnof är ju helt jävla underbara

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

hade bahnhof för längesen. funderar på att byta till dem igen, har bredband2 nu 100/10 288kr, en aning dyrt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Mycket stolt Bahnhof-kund idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR34ct:

Det gör de visst. Spridningskollen tar detta civilrättsligt, alltså med domstolsbeslut, och BBB som alla förutom Bahnhof följer IPRED och lämnar ut info. Bahnhof lämnar bara ut info till polis och andra myndigheter.

Infon som lämnas ut enligt IPRED är en log som går 6 månader bakåt och visar all trafik. Bahnhof kringgår detta genom att säga att den logen bara ska gå enligt Lagen om Elektronisk Kommunikation LEK, när det gäller IPRED ger Bahnhof bara ut de senaste 24 timmarna.

Läs igen. Jag skrev att BBB inte lämnar ut information UTAN domstolsbeslut. För att de ska lämna ut information krävs ett domstolsbeslut (vilket är precis samma sak som du skriver.)

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Piratpartiet behöver verkligen marknadsföra sig bättre.

Tror inte marknadsföringen är deras största problem. Problemet är att detta område är nedprioriterat av mer än 99% av befolkningen. PP fick nästan bara röster av unga pirater som upprördes av TPB-rättegången. Även om folk upprörs av upphovsrättsalliansen så är det inte tillräckligt för att ge PP en röst.

Kul att klaga, men inte värt att ha som hjärtefråga. Det är ju vad folk verkar tycka. Då blir det som det blir. Har svårt att se hur PP någonsin skulle lyckas övertala folk att deras fråga är tillräckligt viktig för att vara värd en röst.

Att de sedan verkar ha interna problem gör ju inte saken bättre.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Bahnhof here I come

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Läs igen. Jag skrev att BBB inte lämnar ut information UTAN domstolsbeslut. För att de ska lämna ut information krävs ett domstolsbeslut (vilket är precis samma sak som du skriver.)

Sant men de gör inte skillnad på domstolsbeslut och domstolsbeslut. Effekten blir att om Spridningskollen får rätt i civilrättsligdomstol så kommer BBB ge ut 6 månaders loggarna. Bahnhof kommer inte göra det oavsett.

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade fiber

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar Bahnhof för väldigt mycket de gjort i sakfrågan, men det här är bara PR utan någon effekt. Fungerar dock säkert bra som reklam mot de yngre.

Permalänk
Medlem

Synd bara att Banhofs sida är totalt värdelös när det kommer till att söka om man kan ansluta sig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Bahnhof gör reklam igen!

Skrivet av Evil Peter:

Jag uppskattar Bahnhof för väldigt mycket de gjort i sakfrågan, men det här är bara PR utan någon effekt. Fungerar dock säkert bra som reklam mot de yngre.

Skönt att se att någon mer verkar förstå det...

Sedan att de har sämmre overhead på sina linor än flera andra leverantörer och ibland minst sagt skumma routar för ens kunder det är sekundärt... Bara de försvarar fildelare som är en ENORM kassako.

Kommer säkert få massor med skit för denna post

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Piratpartiet behöver verkligen marknadsföra sig bättre.

De kanske borde gå på kurs hos Bahnhofs PR team.

Permalänk
Medlem

När man 2011 fick ett brev där man såg att man kunde bli kund hos Bahnhof så kändes det som en dröm gick i uppfyllelse.
Asså ja älskar er och har gjort det under lång tid innan jag ens kunde få bredband från er. Varje gång ja går runt någonstans och Bahnhof reklamen dyker upp så blir man glad.

Bahnhof Älskar Er !!!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag uppskattar Bahnhof för väldigt mycket de gjort i sakfrågan, men det här är bara PR utan någon effekt. Fungerar dock säkert bra som reklam mot de yngre.

Ja, man ska ju vara bra naiv för att inte förstå att det främst är frågan om sales pitch, men med tanke på metoderna Spridningskollen använder, och de fullständigt orimliga skadeståndskrav som ställts och även dömts ut i relaterade fall historiskt, så kan jag inte annat än ge dem en stor eloge för att de på ett kraftfullt, om än något rättshaveristiskt vis tar den lille mannens parti, helt oavsett deras förmodade baktankar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

... piratpartiet

HAHAHHAHAHHA! Bra skämt!

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det handlar inte om att tjäna pengar, utan om att sätta stopp för det Spridningskollen håller på med.

Självklart, men varför så extremt liten summa? Och varför har de valt att dela den mellan tre organisationer, och varför i hela friden just Faxmaskinsmuseet och Föreningen för svenska ångbåtsstämplar? Det hela känns väldigt random bara, det är det jag menar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara tummen upp för Bahnhof!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Kan du förklara hur du menar då? Vill ärligt veta (menar du stämningar typ?).

Det är bara att gå tillbaka och kolla hur det blev med musikindustrin. Alla som är lite äldre kommer ihåg Napster, Bearshare, Audio Galaxy osv och det var ett jäkla ståhej om hur mycket pengar de missade, samtidigt var de stora bolagen inom film å hytte med yxan. Det visar sig sedan att när väl mupparna inom skivbolagsindustrin och filmindustrin kom på att om man lanserade en plattform online där folk kunde streama musik och film så var folk gladeligen villiga att betala.

Hade de varit snabbare ur startblocken och lanserat tjänster för detta tidigare så hade de tjänat bra mycket mer pengar och antagligen sluppit en rätt stor drös pirater. Kan tänka mig att många gladeligen fildelede som ett "fuck you" till hela branschen för att de var så otroligt bakåtsträvande.

Som ofta med ny teknik finns det slöa reptiler som inte hänger med i utvecklingen. Så har det alltid varit och kommer säkert att vara framöver. Istället för anamma ny teknik och anpassa sig efter det så ska man bedriva någon häxjakt likt videovåldet och ackompanjera detta med motsvarande gråt ut-artiklar på aftonbladet om hur mycket pengar man förloar på dessa hemska individer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Självklart, men varför så extremt liten summa? Och varför har de valt att dela den mellan tre organisationer, och varför i hela friden just Faxmaskinsmuseet och Föreningen för svenska ångbåtsstämplar? Det hela känns väldigt random bara, det är det jag menar!

Not random at all.

2000 kr för att det är summan som Spridningsjouren kräver av de som laddat ner.

Faxmaskinsmuseet och Föreningen för svenska ångbåtsstämplar för att de båda är kopplade till föråldrade saker som, i stort sett, försvann när det kom bättre saker, nyare tekniker, osv. De skulle ju lika gärna donerat till en organisation för typsättare eller museum för mekaniska skrivmaskiner eller vhs-bandspelare...

Permalänk

Föreningen för svenska ångbåtsstämplar, där ska jag gå med!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Kommer ju aldrig hålla i rätten. Till skillnad från de som laddar ner film...

Om Spridningskollen behåller namnet så kommer det stå dem dyrt den dagen Bahnhofs ansökan om varumärket godkänns, vilket borde bli runt jul. Men Spridningskollen kommer mest troligt bara att byta namn, och förmodligen skydda det den här gången också.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

@Gropenator: Tack för förklaringen. Jag hade ingen koll på summan. Haha alltså!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En av många orsaker till varför jag är kund hos denna eminenta leverantör...
Långsam golfklapp

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Ingen som har fått en kommentar från spridningskollen.se ännu? Skulle vara intressant att se hur de ställer sig till frågan. Kommer de att betala...