Internet försvinner varje natt runt 02:00

Permalänk

Internet försvinner varje natt runt 02:00

Hej! Det är en vän som har detta problem, och eftersom han ej är det största datasnillet så frågar jag åt honom.

Hans internet kan ibland beté sig väldigt konstigt, det hände förut precis när han stängde dörren och släckte ljuset i taket. Vet inte riktigt om detta KAN ha något sammanhang, men skriver med det ändå. Vi spelar väldigt mycket tillsammans och just League of Legends och skype slutar fungera helt, medans han kan fortfarande kan surfa på nätet.

Sen så slutar internet fungera varje natt runt 02:00 där det blir VÄLDIGT extremt men han kan ändå reconnecta i si sådär 5-10 sekunder innan det försvinner igen. Detta händer kanske i 10 minuter men kan ske längre eller kortare.

Han har just nu en dongel i sin dator, sitter i en källare med betongväggar och routern sitter uppe i hallen. Som sagt så fungerar surfningen men skype och spel verkar få problem. Är det sladd som löser detta eller ny router? 90% av dagen så fungerar det väldigt bra men det är just vid 02:00 det börjar krångla och vi har inte en aning om varför.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Verkar som betongvägg stör ut dongel hade en sån innan i betong lägenhet. Testa med ny router med extra räckvidd men ja skulle köra på kabel är nog bästa alternativet tror jag

Permalänk
Medlem

Hade också samma problem att internet dog vid ett viss tidpunkt under natten. Ring leverantören o hör vad dom säger när ni säger att den dör kl. 02 i ert område.

Permalänk

Kan det finnas någon annan dator i huset som söker och laddar ner uppdateringar till dribrutiner just den tiden som tar upp allt internett?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Rekordmedlem

Ring inte operatören innan ni tagit reda på om det har nått med dem attgöra, har ni wifiproblem så är det inte operatörens problem, koppla via kabel och kolla.
Pinga även routern, hans publika ip operatörens standardgateway, dnd servern och några stabila siter på interneet typ Sunet och Google och se var kommunikationen bryts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har haft samma problem med 3 leverantörer med olika routrar i olika bostäder tidigare (BBB, C-Sam, och Comhem), fast oftast runt 3-4 tiden. När jag ringt och frågat om det så har jag några gånger fått som svar att det kan vara tillfällig downtime för nå sorts automatiskt underhåll, vilket inte nödvändigtvis har med operatörerna att göra utan kan lika gärna vara något på vägen. Låter rimligt då det alltid är just den tiden på dygnet som är minst aktiv, men suger ju för de som försöker driva någon sorts server eller är natträvar som jag.

Har fortfarande Comhem i dagsläget men det har ej varit lika återkommande de senaste 2 åren, någon enstaka gång ibland bara, alltid mitt på natten. Värt att nämna är att jag aldrig haft fiber-anslutning, vilket kan vara ett pålitligare alternativ än telefonjacket och Comhems variant.

Swec har också nån sorts downtime tidigt på morgonen Vet inte hur många gånger jag blivit av med långa inlägg när jag ska posta och plötsligt tappat kontakten med sidan.

Permalänk

Kan det ha att göra med att Windows använder ens dator som peer-to-peer källa?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Kan det ha att göra med att Windows använder ens dator som peer-to-peer källa?

Skulle säga att de nog är dongeln, skaffa en kabel, samt håll koll på tiden ifall de dör med kabel, isf är de nog som övriga säger.
Underhållsavbrott.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Skulle säga att de nog är dongeln, skaffa en kabel, samt håll koll på tiden ifall de dör med kabel, isf är de nog som övriga säger.
Underhållsavbrott.

Underhållsavbrott från bredbandsbolaget varje natt klockan 2?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Avstängd

kanske någon som har en micro i vägen nä men skulle gissa på att ipadress updateras då hade samma på bbb för en massa år sedan ringde dit och dom fixade biffen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Dra igång med pingandet så får du data/fakta som kanske kan peka på var förbindelsen bryts, när man vet var det strular så kan man försöka åtgärda det men utan fakta om vad som händer kommer man ingen stans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.