Permalänk
Medlem

@Swepulse:
Jo precis, servers har med pvp/wvw och guilds att göra, däremot inte pve content. Du kan t ex joina ett party (i pve då) från en annan server och "hoppa" till deras karta. Du kan till och med "gästa" en server om du så skulle velat, med lite begränsningar då dvs http://wiki.guildwars2.com/wiki/World#Guesting . Men som sagt, när du kutar runt på pve kartorna så kan du ibland hamna med folk från en annan server, och då står det inom parentes när man håller musen över personens avatar i partyt ^^. Eller om man hamnar i olika "overflows" så kan man högerklicka på den persons avatar man vill spela med och "hoppa" till den karta han/hon är på.

leaderboards för world vs world och achievement
https://leaderboards.guildwars2.com/en/eu

Gillar du pvp så kan man ju alltid köra lite pro league!
https://competitive.guildwars2.com/en
(inget jag absolut överhuvudtaget kört för jag är kass på pvp, men men ).

Men som sagt, testa lite vettja, kostar ju inget om du kör free2play modellen.

Oh btw, den officiella wiki-sidan är riktigt bra, finns allt att läsa om, t ex. historian om gw2, föremål, karaktärer, monster, you name it.
En annan hemsida som jag brukar använda för guider och info är dulfy.net som lägger upp allt som händer om spelet

edit: Jag ska ju inte svära på att just du kommer gilla spelet För spelet har ett rätt speciellt upplägg i hur man spelar det. Det finns t ex inget traditionellt "quest-system" som i andra mmo's. Utan du har din "personal story" att följa, där du har en hel del val beroende på ras och sådant. utöver den så finns det inget "gå-dit-gör-detta-gå-vidare". Spelet bygger istället på slumpmässiga händelser som kan påverka lite vad man ser händer osv osv. Man skulle nästan kunna säga att spelet är som ett "singleplayer"-spel i en multiplayer-värld. Som jag tycker är ett helt underbart system!

Bara för skojs skull, för att visa alla val i spelet som går att göra beroende på ras^^
http://www.guildwars2guru.com/topic/69977-guild-wars-2-storyl...

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepulse:

@pjuppi:
Man tackar för det utförliga svaret. Spelat wow ett par år men har väl tröttnat succesivt, blir kul att prova något annat! Har servers någon betydelse för t.ex. guilds, pvp, raiding?

Server har bara betydelse för spelsättet World vs world där tre servrar kämpar mot varandra i storskalig pvp. För allt annat finns ett megaserver system som innebär att du kan spela med andra oavsett serverval

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tidigare använt ilsken som användarnamn.

Permalänk
Medlem

Tja!

Är lvl 80 nu men jag förstår inte riktigt vad dessa Mastery Points är för nått man får ju nån form av level utöver lvl 80 är det bara att göra random saker som ger XP sen för att låsa up dessa masterys?
i den vanliga världen har Jag Pact Leader eller vad den hette sen i Maguuma har jag glider men i HoT så fattar jag inte riktigt vad man ska göra känns som det bara är Events vart man än går och inge riktigt Quest'ande som i vanliga världen?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Tja!

Är lvl 80 nu men jag förstår inte riktigt vad dessa Mastery Points är för nått man får ju nån form av level utöver lvl 80 är det bara att göra random saker som ger XP sen för att låsa up dessa masterys?
i den vanliga världen har Jag Pact Leader eller vad den hette sen i Maguuma har jag glider men i HoT så fattar jag inte riktigt vad man ska göra känns som det bara är Events vart man än går och inge riktigt Quest'ande som i vanliga världen?

Tjena!

Grattis till 80 Masteries är ett kontobundet progression system. GW2:s alternativ till att istället dra upp maxnivån och göra gammal gear värdelös. Det bygger på två delar, mastery exp som du får precis som vanlig exp genom att döda fiender, delta i events, gathering och så vidare och mastery points som du får av speciella achievements. När du fyllt expmätaren för en mastery kan du få dess fördelar om du har tillräckligt med points och väljer att träna den.

Masteries är uppdelat för de två regionerna som du säger, du kan bara få mastery exp för heart of maguuma achievements i expansionszonerna, medan du får mastery exp för central tyria i alla de gamla zonerna och instanserna.

Det finns flera mastery tracks där man kan välja i vilken ordning man vill låsa upp masteries. Ju längre du kommer i en track desto mer exp och mastery points krävs för att låsa upp fördelen.

Jag föreslår att du går igenom story uppdragen för HoT om du inte redan gjort det. Det finns inga hearts i zonerna utan fokuset är på events. Det finns däremot Adventures som är en ny del av expansionen, tidsbaserade utmaningar med en high score lista där man ska försöka klara det på en viss tid för att antingen få brons, silver eller guld. Här är två av dem som finns ganska nära där man börjar i första zonen(det finns totalt 15)
https://www.youtube.com/watch?v=7nHDgZjql7s
https://www.youtube.com/watch?v=dJD5NV2GH_k

Visa signatur

Tidigare använt ilsken som användarnamn.

Permalänk
Medlem

@Vym: klockrent förklarat :).

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Inte spelat sedan ca 6 mån efter release.

Något speciellt jag ska tänka på om jag skulle få för mig att installera det igen?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd

@Anaii:

Förebered dig på besvikelse.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Oj vad negativ man kan vara.

Installerade det igår och har spelat ett par timmar. Det är kul än så länge och får jag ut 50 timmar extra av ett spel jag redan äger så är det nice.

Mitt konto fanns tydligen på Piken Square. Drog igång en ny gubbe och valde Messmer. Först efteråt läste jag att den är jobbig att levla xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tja!

Jo jag undrar vad är det lättaste sättet att få en Acended backpiece?
Jag blir så förvirrad finns ju en massa att välja mellan och dom kräver olika material men vet inte riktigt vad man ska sikta på jag vet bara att jag vill ha Beserker stats.

Jag tittade här men det verkar som man måste köra Fractals iaf?
http://gaming.stackexchange.com/questions/185155/whats-the-ea...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

http://wiki.guildwars2.com/wiki/Prototype_Fractal_Capacitor

Denna är nog lättast att uppgradera till ascended

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

@_tekken_: Jag håller med @HaBBarN: , fractal backen e nog "lättast" att få tag på, kräver i princip bara att farma fractals. Men har du pengarna så är nog en av quiver'na bäst att göra (Quiver of Swift Flight eller Quiver of a Thousand Arrows då du ville ha berserk). I övrigt är det väl isåfall vilket utseende du vill ha på den....

Här är en lista på alla backs man kan fixa iaf..: http://wiki.guildwars2.com/wiki/Ascended_back_item

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Tja!

Frågan lite sanbbt innna man sticker.

Men jag hålle rpå levla mina Masterys Points nu och jag håller mig till den den första linjen.
Har blivit Rank7? i Mastery leveling och har en full Mastery/XP mätare men jag kan inte levla up min ''Noblesse Oblige'' Track har bara 4 av 5Mastery points och en full XP bar hur ska man då kuna levla up den?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

@_tekken_: Du behöver ha så många mastery points som det kostar, i det här fallet fem. Mastery points får man av sin personal story bla. Tyria mastery points guide

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk

Väcker lite liv i tråden.
Guild Wars 2 har precis fått living story season 3, vilken rekommenderas.
Kom och spela gott folk.

Permalänk
Medlem

Ska snart liva upp mina toner på GW2 har legat på lat sidan i 4 månader. . Har varigt i och hämtat dagliga godis 😀😊😊

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Levla tar tid. Någon som konkret kan förklara hur jag kan påskynda denna process? Värt att tillägga är att jag aldrig spelat något liknande spel tidigare (har varit FPS ända sedan Wolfenstein).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

Väcker lite liv i tråden.
Guild Wars 2 har precis fått living story season 3, vilken rekommenderas.
Kom och spela gott folk.

Hade en max lvl men har 0 koll på vad man gör nu för tiden. Lite kortfattat, vad ska jag göra när jag hoppar in?

Permalänk
Medlem

Öyy jag har för mig att guild wars 2 är gratis?! Elr är jag helt ute i skogen och cyklar igen?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Intel core i7 9700k 4,9ghz Corsair h150i Rgb fans, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz
Nvidia Rtx 2080 SUPER, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum
Corsair Rgb led list
240gb samsung 960 m.2, 110gb Samsung 850 evo, 240gb Crucial mx 300, 525gb Crucial mx300
2tb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus2020:

Öyy jag har för mig att guild wars 2 är gratis?! Elr är jag helt ute i skogen och cyklar igen?

Det har blivit nu F2P, ja. Men du har vissa begränsningar som du kan förstå.
Bara gå in på guildwars2.com och regga ett konto och spela.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Jaha@Goteborgan:

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, Intel core i7 9700k 4,9ghz Corsair h150i Rgb fans, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz
Nvidia Rtx 2080 SUPER, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum
Corsair Rgb led list
240gb samsung 960 m.2, 110gb Samsung 850 evo, 240gb Crucial mx 300, 525gb Crucial mx300
2tb Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus2020:

Öyy jag har för mig att guild wars 2 är gratis?! Elr är jag helt ute i skogen och cyklar igen?

Main spelet är gratis numera. Däremot måste du betala om du vill ha tillgång till expansionen. Att spela huvudspelet dock är en väldigt bra grund för att förstå hur spelet fungerar.

Permalänk

Har precis börjat spela igen!
Spelade lite när spelet släpptes för ett par år sedan, men se la jag det på hyllan.
När "behöver" man köpa expansionen? På lvl 80 eller tidigare?

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Skrivet av röksvamp:

Har precis börjat spela igen!
Spelade lite när spelet släpptes för ett par år sedan, men se la jag det på hyllan.
När "behöver" man köpa expansionen? På lvl 80 eller tidigare?

Välkommen tillbaka.
Jepp level 80.

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på det här spelet för ett år sedan när det blev gratis. Började spela lite, men kom inte så långt just då, blev lite drygt level 10. Verkade dock lite roligt.

Har spelat WoW i många, många år, men inte just nu och knappt något det senaste året. Hade aldrig spelat några andra MMO och ville gärna prova på lite annat för att få lite perspektiv. Testade lite Tera och Final Fantasy 14, men det blev inte så mycket mer med det. Vet inte vad som gjorde att jag kände annorlunda inför Guild Wars exakt, men av någon anledning så kände jag att det var något jag ville ge lite mer tid. Jag har ingen slutkläm på det här utan jag kände bara för att skriva av mig lite.

Jag har förstått att upplägget är väldigt annorlunda från WoW, så det kanske inte ens går att jämföra de två så mycket? Jag är absolut inte ute efter någon ersättare för WoW. Tvärtom, jag är väldigt trött på att grinda rep, dailies och instanser, och ser fram emot att inte behöva hålla koll på 20 olika keybindings. (eller? ser inte ut att vara så många hittills iaf) Jag är inte ens ute efter något att spela på lång sikt. Någon nämnde i ett tidigare inlägg ett det är lite som ett single player-spel, vilket låter perfekt.

Började om nu igen häromdan när det kom på tal med en kompis. Det blev en väldig massa rerollande innan vi hade bestämt oss, men just nu har jag en guardian och en elementalist, igen strax över level 10. Har fortfarande inte köpt spelet, dock.

Jag har även lite konkreta funderingar.

Hur vanligt förekommande är det att det körs instanser (det finns något sånt tror jag?) eller PvP/WvW? (dålig koll på hur WvW fungerar)

Är crafting roligt/användbart?

Hur snabbt får man ihop lite guld? Säg 100g. Genom "vanligt" spelande. Har sett lite spännande grejer som kostar gems, men jag vill inte lägga ut pengar på sånt som kan skaffas via ingame-medel.

Tack och hej!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av röksvamp:

Har precis börjat spela igen!
Spelade lite när spelet släpptes för ett par år sedan, men se la jag det på hyllan.
När "behöver" man köpa expansionen? På lvl 80 eller tidigare?

Är du nöjd med gw karta behöver du inte expansionen men vill du ha nya värdar att utforska och kunna glidflyga behöver du expansionen GW2 .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Levla tar tid. Någon som konkret kan förklara hur jag kan påskynda denna process? Värt att tillägga är att jag aldrig spelat något liknande spel tidigare (har varit FPS ända sedan Wolfenstein).

Jag bruka hoppa i mellan raserna gör alla lv 1-5 kartena och så vidare från huvudstaden kan man ta sig till dom andra städerna
På en helg hinner jag bli lv70 från start då utforska jag alla kartor 😀😀 hittar ofta lite gömda bonusar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Började om nu igen häromdan när det kom på tal med en kompis.

Hur har det gått för dig? Trivs du i Tyria?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trudgelmer:

Hur har det gått för dig? Trivs du i Tyria?

Inte så bra. Nämnda kompis verkade intresserad till en början, men av någon anledning så har han mycket svårt för att spela något annat än samma enstaka spel år ut och år in...

Hursomhelst har jag allt tänkt köra vidare, men tyvärr har det nog återigen blivit att det får bli "nån gång när jag känner för det".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Är det någon stackare från Swe (så som jag själv) som fortfarande knegar på i GW2 nu för tiden?

Permalänk
Medlem

@ponben59: Jag har precis installerat det och börjat lira lite för att se hur det är. Inte spelat sedan release men det är ett härligt spel som jag tänkt på ibland.