Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010978209/600p-series-512g... Denna pci ssd disk går den att köra på ett äldre moderkort. Har en I5 2500K vet att kortet stöder pci express 3.0 om jag uppgraderar en processorgeneration. Men funkar ssd på pci express 2.0 ? Långsammare isf förstås. Men är den långsammare än vanliga sata diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Ja jag ser att du fick svaret. Nej jag undrar det också. Du kan säkert bara ringa dem. De vill nog bara att du ska bli deras kund och använda deras kreditkort så det är säkert inga dolda avgifter i det här, mer än att det är extremt hög ränta om du inte betalar inom en månad.

Finns det något "mina sidor" där man enkelt kan se sina köp under en månad?

Och är det endast kreditkort? Eller kan man ha låg kredit och föra över pengar till ett konto som då dras direkt via kortköpen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

https://www.dustinhome.se/product/5010978209/600p-series-512g... Denna pci ssd disk går den att köra på ett äldre moderkort. Har en I5 2500K vet att kortet stöder pci express 3.0 om jag uppgraderar en processorgeneration. Men funkar ssd på pci express 2.0 ? Långsammare isf förstås. Men är den långsammare än vanliga sata diskar?

Har du M2 slot på ditt moderkort eller ska du köra adapter?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Aha trodde det var vanlig pciexpress anslutning. Läste lite slarvigt, sen är jag inte direkt insatt i de nyare gränssnitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Och är det endast kreditkort? Eller kan man ha låg kredit och föra över pengar till ett konto som då dras direkt via kortköpen?

Nu har jag ju inte kortet och har därmed inte så mycket information. Jag är personligen generellt sett emot random kreditkort eftersom det kan bli en slippery slope men betalar man bara så är det ju inga problem.

Ganska säker på att du får en räkning i slutet av månaden. Vore ju rätt bra om man kunde bara föra över pengar direkt. Betala med Ikanokortet och sen bara föra över pengar direkt.

Jag kommer inte skaffa det. Men hade jag köpt en dator nu i Oktober så hade jag kanske funderat på det.

Säg 15 000 kr budget så 750kr tillbaka.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Lite irriterande att CDON även skickar från andra leverantörer, i vissa fall lite "skumma" sådana som te.x FurnitureBox.. Tittar man på deras omdömen så är 95% lämnade i webbutik (dvs ganska säkert från dem själva), dessa betyg är 8-10. Reggade användare lämnar i regel betyg 1.

Nåväl. Får se hur det går, beställde en soffa. Har man tur får man hela soffan och den är i åtminstone acceptabelt och ihopsättbart skick, i värsta fall bara baksidan eller nått och så kommer man väl ingen vart med retur/pengar tillbaka (om jag går efter omdömen). Stort risktagande tyvärr :/

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Lite irriterande att CDON även skickar från andra leverantörer, i vissa fall lite "skumma" sådana som te.x FurnitureBox.. Tittar man på deras omdömen så är 95% lämnade i webbutik (dvs ganska säkert från dem själva), dessa betyg är 8-10. Reggade användare lämnar i regel betyg 1.

Nåväl. Får se hur det går, beställde en soffa. Har man tur får man hela soffan och den är i åtminstone acceptabelt och ihopsättbart skick, i värsta fall bara baksidan eller nått och så kommer man väl ingen vart med retur/pengar tillbaka (om jag går efter omdömen). Stort risktagande tyvärr :/

Haha, FurnitureBox har ju två butiker i både göteborg och stockholm, Är du så osäker att dom har hela grejer kan du ringa båda butikerna och höra ?

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Det var enbart en fysisk butik tills för bara 3-4 månader sedan typ. Jag lade order nummer 480 för 2 månader sedan. Ordern jag la för några dagar sedan var order nummer 920, så speciellt länge har den inte varit öppen på nätet. (Jag har frågat och ordernumrena började på 100, och varje order är +1. Frågade inte när dom öppnat dock, var inte intressant för mig at that point)

25 miljoner i omsättning och 33k i vinst :/

Hur som helst så var koden ämnad till några få personer, inte till hela sweclockers och säkert andra forum. Får hoppas dom lär sig att ha kontospecifika rabatter istället i framtiden

Svårt att säga vad de egentligen gjorde i vinst, sånt där går att återinvestera i bolaget t.ex.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Tossitoker12:

Haha, FurnitureBox har ju två butiker i både göteborg och stockholm, Är du så osäker att dom har hela grejer kan du ringa båda butikerna och höra ?

Fast problemet är väl (om jag går efter omdömena) att de inte kollar paketen öht ifall det är hela saker de fått från leverantören, så de kommer ju antingen inte kunna svara på det eller (mer troligt) säga att de levererar kompletta saker men att det ibland kan ske misstag från leverantören. Men det bådar ju gott att de iaf har fysiska butiker, det visste jag inte. Kollade även Flashback, några var nöjda, ganska många var missnöjda. Man kan säga att jag tokchansat lite här!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

@Bemushroomed: ja och andra sidan så hörs dom missnöjda mest, Men lycka till med köpet

Visa signatur

Sveriges Största Discord för Nintendo switch spelare : https://discord.gg/tJyJDGR Välkommen in!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Skrivet av Banco:

Nu har jag ju inte kortet och har därmed inte så mycket information. Jag är personligen generellt sett emot random kreditkort eftersom det kan bli en slippery slope men betalar man bara så är det ju inga problem.

Ganska säker på att du får en räkning i slutet av månaden. Vore ju rätt bra om man kunde bara föra över pengar direkt. Betala med Ikanokortet och sen bara föra över pengar direkt.

Jag kommer inte skaffa det. Men hade jag köpt en dator nu i Oktober så hade jag kanske funderat på det.

Säg 15 000 kr budget så 750kr tillbaka.

Tror det ska finnas både en "mina sidor" och mobilapp. Borde gå bra sätta in pengar i förväg och använda det som ett betalkort (med kredit såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Har inte riktigt hängt med på Androidfronten på sistone. Är det hårdvaran kontra pris som är intressant här eller något annat?

Kan bara påpeka att den INTE är " en dansktillverkad smartphone..."
Förövrigt ett skamlöst plagiat på Xiaomi Mi3, en knapp har bytt sida, 3,5mm brevid usb ist. för ovansidan.
Men kan nog vara lite kul ideer på OS sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Förövrigt ett skamlöst plagiat på Xiaomi Mi3, en knapp har bytt sida, 3,5mm brevid usb ist. för ovansidan.

Men de säger att det inte är en kopia...

http://meremobil.dk/2016/01/id2me-vores-id1-telefon-er-ikke-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Skrivet av Aene:

Verkar även vara sisådär på mjukvarufronten, hade hoppats på lite fina custom roms men...

Permalänk
Medlem

Någon som har sett bra erbjudanden på Sony Xperia X Compact? 4200kr är lite saftigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Vi har en soffa från FurnitureBox, dock är den köpt för över 9 år sedan och vi är och har varit extremt nöjda med köpet och även bemötandet är och har varit bra genom tiderna. Dock vet jag andra som har haft mycket problem i början när de öppnade upp, men nu har jag bara hört nöjda kunder.

Jag kan inte annat än rekommendera dem om man vill ha lite annan stil av möbler jämfört mot IKEA eller MIO.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Skrivet av Agerberg:

Vi har en soffa från FurnitureBox, dock är den köpt för över 9 år sedan och vi är och har varit extremt nöjda med köpet och även bemötandet är och har varit bra genom tiderna. Dock vet jag andra som har haft mycket problem i början när de öppnade upp, men nu har jag bara hört nöjda kunder.

Jag kan inte annat än rekommendera dem om man vill ha lite annan stil av möbler jämfört mot IKEA eller MIO.

Skönt att höra, hoppas det går bra. Min nuvarande soffa har jag haft i c:a 22 år nu, så det ska bli spännande att få en ny om man säger så. Förväntar mig inte att den ska hålla 22 år kanske, men håller den i runt 9 år är det ju bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EVOVII:

Sen kunde man köpa deras G Pro mus för 699kr om man är inloggad som guldkund:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/250405-l...

*om man är inloggad överhuvudtaget. (åtminstone för mig och då har jag inte lagt en enda order detta år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

*om man är inloggad överhuvudtaget. (åtminstone för mig och då har jag inte lagt en enda order detta år)

Aha, desto bättre

Permalänk
Avstängd

@timpaatkins:

sluta vela nästa gång

Permalänk
Skrivet av captur605:

@timpaatkins:

sluta vela nästa gång

Haha eller hur? Blir såhär varje gång jag handlar..

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwik:

http://shop.asedo.se/products/Moss-tangentbord/Tangentbord-ka...

CHERRY G84-4100 tangentbord, 21 kronor. 120 kronor inklusive frakt. Mailade Asedo och priset stämmer. Enda nackdelen är att den har norsk layout. Vad jag sett så är den enda skillnaden mot svensk layout att den har norska åäö.

Är fortfarande ett skyddat belopp på mitt kort - jag antar att Asedo avbryter överföringen inom kort.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Nej precis, inga likheter direkt, Volymknapparna sitter ju t.ex. på andra sidan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

http://i.imgur.com/NwChHy6.png

Är fortfarande ett skyddat belopp på mitt kort - jag antar att Asedo avbryter överföringen inom kort.

Jaha, så Asedo ljög oss i ansiktet om att de var slut hos distributören.

Permalänk
Medlem

Som mekanisk tangentbordsnörd så lutar det lite åt att köpa Logitech G410 Atlas:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/229406-l...

Nu har ju jag redan:
CM Storm Rapid I
CM Quickfire Ultimate
CM Quickfire XT
Steelseries 6g
Rapoo KX Mechanical wireless

Nån som vet hur Romer-G switcharna är i jämförelse, eller kan jämföra tgb med de listade ovan?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jaha, så Asedo ljög oss i ansiktet om att de var slut hos distributören.

Nej? Leverantören sa ju tydligt att de inte kunde leverera till utsatt pris för att deras egen inköpskostnad är för hög. För Asedo är "leverantör kan inte leverera" detsamma som "slut hos leverantör", varför skulle de försöka göra skillnad? Varför ens försöka vända det här till Asedo gjort något fel när leverantören tagit på sig hela skulden och tydligt sagt vad som gått fel. Asedo har ju bara publicerat de uppgifter de fått.

Försöker inte raljera eller på nått sätt säga att du inte har rätt att vara irriterad. Jag funderade själv på att beställa ett tillsammans med lite andra småprylar och hade blivit rätt putt på att åka på en rätt dyr frakt om jag inte ens fått tangentbordet. Det känns bara onödigt att bygga upp bovar och komplotter när korten ligger öppet på bordet och ansvar redan har tagits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Nej? Leverantören sa ju tydligt att de inte kunde leverera till utsatt pris för att deras egen inköpskostnad är för hög. För Asedo är "leverantör kan inte leverera" detsamma som "slut hos leverantör", varför skulle de försöka göra skillnad? Varför ens försöka vända det här till Asedo gjort något fel när leverantören tagit på sig hela skulden och tydligt sagt vad som gått fel. Asedo har ju bara publicerat de uppgifter de fått.

Försöker inte raljera eller på nått sätt säga att du inte har rätt att vara irriterad. Jag funderade själv på att beställa ett tillsammans med lite andra småprylar och hade blivit rätt putt på att åka på en rätt dyr frakt om jag inte ens fått tangentbordet. Det känns bara onödigt att bygga upp bovar och komplotter när korten ligger öppet på bordet och ansvar redan har tagits.

Jag som kund har köpt produkten från Asedo, inte från Asedos leverantör. Jag avtalar ett pris med Asedo när jag köper produkten från Asedo, och ingår då ett avtal med Asedo. Att priset hos Asedos underleverantör sedan stiger är helt irrelevant för mig som kund då jag redan slutit ett avtal med Asedo och mitt avtal med Asedo rent juridiskt sett inte har ett dugg att göra med Asedos avtal med dess underleverantörer.

Att Aseda anser sig hamna i en dålig ekonomisk situation är inte skäl för att avbryta avtalet med mig, avtal ska hållas och Asedo har i detta fallet kunna köpt in produkten från en annan underleverntör. Om Asedo vill undvika att hamna i denna ekonomiska situation igen får Asedo avtala om rättigheter och skyldigheter gentemot sina underleverantörer då det är underleverantörerna som gjort fel och bör ta eventuella konsekvenser, inte kunden...

Det är intressant att så många i en konsumentråd ställer sig på företagens sida, trots att företag tjänar multum på oss konsumenter och har goda möjligheter att helt undvika dessa situationer (annat lagersystem, byta underleverantör osv) eller åtminstone täcka de ekonomisk genom försäkringar och högre marginaler på övriga produkter. Självklart bör vi konsumenter också ha rättigheter gentemot företagen som tjänar stora pengar på oss, inte enbart skyldigheter.

Permalänk
Mattecoach

@guos89:

I stort sett alla kedjor friskriver sig med formuleringar som "har rätt att häva köp vid felaktiga priser". Detta kan de sedan hävda när de vill, men i detta fallet var det ju ganska uppenbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag som kund har köpt produkten från Asedo, inte från Asedos leverantör. Jag avtalar ett pris med Asedo när jag köper produkten från Asedo, och ingår då ett avtal med Asedo. Att priset hos Asedos underleverantör sedan stiger är helt irrelevant för mig som kund då jag redan slutit ett avtal med Asedo och mitt avtal med Asedo rent juridiskt sett inte har ett dugg att göra med Asedos avtal med dess underleverantörer.

Att Aseda anser sig hamna i en dålig ekonomisk situation är inte skäl för att avbryta avtalet med mig, avtal ska hållas och Asedo har i detta fallet kunna köpt in produkten från en annan underleverntör. Om Asedo vill undvika att hamna i denna ekonomiska situation igen får Asedo avtala om rättigheter och skyldigheter gentemot sina underleverantörer då det är underleverantörerna som gjort fel och bör ta eventuella konsekvenser, inte kunden...

Det är intressant att så många i en konsumentråd ställer sig på företagens sida, trots att företag tjänar multum på oss konsumenter och har goda möjligheter att helt undvika dessa situationer (annat lagersystem, byta underleverantör osv) eller åtminstone täcka de ekonomisk genom försäkringar och högre marginaler på övriga produkter. Självklart bör vi konsumenter också ha rättigheter gentemot företagen som tjänar stora pengar på oss, inte enbart skyldigheter.

Saxat från http://shop.asedo.se/m4n?oid=1315_, dvs de villkor som du har accepterat vid köp:

Citat:

Övrigt
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. De uppgifter som lämnas härigenom utgör och manifesterar inte någon utfästelse om användbarhet, lämplighet, garanti mm annat än där så är direkt angivet. Asedo Sverige AB förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering. Härigenom publicerade fakta- och prisuppgifter, dokument, grafik mm kan innehålla tekniska och/eller grafiska och typografiska fel. Asedo Sverige AB friskriver sig från allt ansvar vad gäller varje sådan information såväl som annan refererad information och/eller dokument inom eller länkad till denna publikation. Vid eventuell tvist följer Asedo Sverige AB Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Aktuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker, om inget annat anges. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Asedo Sverige AB rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Med hänsyn till kundens förståelse kan även priserna på bekräftade beställningar ändras av omständigheter som Asedo Sverige AB inte rår över (valutaändring, ändring av moms, leverantörskampanjer eller ev. övriga prisfel). Force majeure, Asedo Sverige AB kan inte hållas ansvarig för hinder som står utanför vår makt, exempelvis produktionsstörningar, blixtnedslag, långvariga strömavbrott, strejk eller andra oförutsedda händelser.

Asedo eller leverantören hade kunnat skicka ut varorna och tagit förlusten om de trodde att den goodwill som de får är värd kostnaden, något som de uppenbarligen inte tycker.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

Varför folk ställer sig på företagens sida, är för att man lär läsa igenom köpvillkoren/försäljningsvillkoren som man godtar när man fullgör ett köp helt enkelt.
Hade det inte varit printat i köpvillkoren/försäljningsvillkoren så hade det ringt annorlunda i klockorna här.