Datorn startar inte, hör bara 4 pip men ingen bild

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, hör bara 4 pip men ingen bild

Hej,
Min mors dator har gett upp verkar det som. Det är en 2 år gammal lenovo som sedan ca 2 månader tillbaka har slutat visa någon bild när man trycker på startknappen och istället hör man 3 långsamma pip och sedan ett snabbt pip.
När denna sekvens låter 1 gång så startar den normalt men låter sekvensen 2 gånger händer inget mer alls efter det.
Den startar ca 1 på 10 gånger så det är väldigt svårt att få igång den.

Jag provade testa ett av RAM minnena för sig och starta men det var samma fel.
Jag hittade inget separat grafikkort så kan inte vara det, jag misstänker moderkortet men tänkte kolla här om någon har en ide var som är fel och vad man kan testa?

Datorn är:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197933-l...

Edit: det var 3 långsamma och sedan ett snabbt

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Hej,
Min mors dator har gett upp verkar det som. Det är en 2 år gammal lenovo som sedan ca 2 månader tillbaka har slutat visa någon bild när man trycker på startknappen och istället hör man 3 snabbare pip och sedan ett långsamt pip.
När denna sekvens låter 1 gång så startar den normalt men låter sekvensen 2 gånger händer inget mer alls efter det.
Den startar ca 1 på 10 gånger så det är väldigt svårt att få igång den.

Jag provade testa ett av RAM minnena för sig och starta men det var samma fel.
Jag hittade inget separat grafikkort så kan inte vara det, jag misstänker moderkortet men tänkte kolla här om någon har en ide var som är fel och vad man kan testa?

Datorn är:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197933-l...

3 snabba och 1 längre brukar ha med minnet att göra.
http://www.computerhope.com/issues/ch000996.htm

Så testa med ett minne, testa med två, testa med ett i olika slots och slutligen testa med andra minnen, du kan också testa köra memtest86 om du lyckas få igång den för att se om där e något fel.
Annars låter de som att antingen har det o göra med moderkortet eller specifikt minneslotsen du kan ju också testa koppla ut saker kopplat till datorn möss tangentbord skrivare m.m och se vad som händer då.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

3 snabba och 1 längre brukar ha med minnet att göra.
http://www.computerhope.com/issues/ch000996.htm

Så testa med ett minne, testa med två, testa med ett i olika slots och slutligen testa med andra minnen, du kan också testa köra memtest86 om du lyckas få igång den för att se om där e något fel.
Annars låter de som att antingen har det o göra med moderkortet eller specifikt minneslotsen du kan ju också testa koppla ut saker kopplat till datorn möss tangentbord skrivare m.m och se vad som händer då.

Jag testade ett minne i taget men det fungerade inte, dock endast i samma slot. När jag testade den andra sloten fungerade det inte alls. Känns som det måste finns ett i just den första sloten...

Dock var det visst 3 långsamma och sedan ett snabbt pip

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4,5GHz | EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked 3GB | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | Noctua NH-U9B SE2 | Samsung 850 Pro 512GB | Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilja90:

Jag testade ett minne i taget men det fungerade inte, dock endast i samma slot. När jag testade den andra sloten fungerade det inte alls. Känns som det måste finns ett i just den första sloten...

Dock var det visst 3 långsamma och sedan ett snabbt pip

Det ska egentligen inte ha någon betydelse i vilket det placeras

Det är samma fel meddelande där att det har något med minnet att göra, du kan testa reseta bioset och se om de gör någon skillnad, lyckas du inte komma in kan du alltid dra ut ström kabeln ta ur batteriet på moderkortet och låta den stå nån minut.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Har liknande problem, ville byta cpu från en i3-2100 till i5-3750k 3,4ghz som jag vet moderkortet stöder (H61H2-AD moderkort)
4 snabba pip vid uppstart sen händer inget mer, endast fläktarna snurrar.
Testat flytta, byta och ändra plats på minnena utan framgång.
Testat en annan cpu i5-3480 3,2ghz tror jag det va, funkade inte heller..
Bägge cpu funkar i min andra dator med liknande moderkort (B75MA-P45)
Testade minnen från denna i den andra burken också..
Hjälp.........