Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

inspelning är bara trams, men om du verkligen vill göra det så ska du spela på ca 30-40% volym i ca 100h.

Du tycker kanske Logitech gör världens bästa högtalare också?`;)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Det är trams.
Ett försäljarknep för att folk inte skall lämna tillbaka dyra högtalare som dom inte tycker låter korrekt

Visserligen så kan en del högtalare ändra karaktär efter användning, men då är det oftast billiga högtalare med sämre material.
High-end högtalare är rejält plågade redan från fabrik för att kunna matcha elementen, så dom är "stabila" när du får hem dom.

Helt snett. Vissa extremt påkostade high-end högtalare "spelas in" i fabrik, men de flesta högtalare testas bara. De flesta högtalare behöver köras in och givevis är det hörbar skillnad. Finns massor med mätningar som bevisar detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

det var nog den sämsta jämförelsen jag skådat.
jag har en åsikt, men jag berättar samtidigt att andra personer har andra åsikter och hur man kan göra ifall man har den åsikten.
kan du låta mig ha min åsikt i fred nu?

visst, man kan säkert mäta sig fram en skillnad med hjälp av verktyg och instrument, det tvivlar jag inte på.
det jag pratar om är den hörbara skillnaden. varken jag eller folk jag pratat med har hört någon skillnad, därför tror jag inte på att inspelning spelar någon roll.
sen så kan ju det bero på om man är audiofil eller inte, men min åsikt är fortfarande att det för mig inte spelar någon roll om de är inspelade eller ej.

Dude, det är ingen "Åsikt" det är fysik och allmännbildning. Det skulle vara som att ha en "åsikt" om att gavitation inte är på riktigt.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sileroxid är en relativt bra ledare så det är mest ett kosmetiskt problem om du jämför med oxiderade kopparkablar.
Audioquest svetsar eller krimpar sina kontakter för att få det gastätt och det är helt enkelt en dyrare metod.

Det ju bra att veta, då kan jag sluta vara irriterad och få sova lite bättre

Kanske jag ska hämta och implementera tillbaka den oxiderade digitalkabeln från källaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det framgick dock aldrig att det var din åsikt. Att bara skriva "inspelning är trams" så tolkar man nog det som att du menar att det är fakta att inspelning är trams. Korrekt sätt hade varit att skriva "inspelning är enligt mig trams" och sen kanske en förklaring till varför du tycker just så.

Nej, okej. den smällen får jag ta. jag borde ha skrivit att det var min åsikt.

Skrivet av roosterx:

Du tycker kanske Logitech gör världens bästa högtalare också?`;)

nej, det gör jag verkligen inte. jag kan säga att jag inte är en audiofil, men jag är bra långt över medel när det gäller ljud. problemet är bara att jag fortfarande har för otränat öra för att höra någon skillnad på inspelade högtalare. och som sagt, jag tar smällen för att jag inte skrev att det var min åsikt och inte fakta, det borde jag ha gjort.

Skrivet av anon200213:

Dude, det är ingen "Åsikt" det är fysik och allmännbildning. Det skulle vara som att ha en "åsikt" om att gavitation inte är på riktigt.

nej det är inte samma sak, eftersom min åsikt är att jag inte hör någon skillnad. att högtalarna fysiskt förändras tvivlar jag inte det minsta på, och det finns säkert folk som kan höra skillnad, men jag gör inte det. det är min åsikt.
och som sagt (för tredje gången nu), så tar jag smällen för att jag inte skrev att det var min åsikt och inte fakta, det borde jag ha gjort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Otränat öra?
Finns folk som inte kan höra småskilnader i ljudutrusting, vi har alla olika öron, precis som med ögon.
Hade det bara vatt att träna upp örat för vissa så hade vi inte haft några nedsatta hörslar ellet döva människor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att du borde lägga ner mer tid på placeringen av högtalarna än att oroa dig för att bränna in högtalarna.
http://www.homestudiodawg.com/2011/05/monitor-placement/

Edit:
Såg nu att detta redan länkats, får läsa lite bättre innan jag skriver

I slutändan handlar det inte så mycket om hur bra utrustning du har eller hur bra akustik du har, utan det handlar mest om hur bra du kan din utrustning. Jag har hört folk som gjort bra mycket bättre mixar på billiga gaming headset än vissa som sitter på feta monitorer i ett akustisk behandlat rum.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det var nog den sämsta jämförelsen jag skådat.
jag har en åsikt, men jag berättar samtidigt att andra personer har andra åsikter och hur man kan göra ifall man har den åsikten.
kan du låta mig ha min åsikt i fred nu?

På vilket sätt är det en dålig jämförelse? Åsikter som motsäger fakta vs åsikter som motsäger fakta.

Att du aldrig kritiskt lyssnat på ett par högtalare i "inspelningssegmentet" gör inte att skillnaden inte finns på annat håll.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Som man kan läsa tycker hälften att det är en myt och andra halvan tar det på stor allvar. Det finns mätningar som bevisar det och det finns mätningar som motbevisar det... så vem vet. Vill man spela in ett par högtalare emot all förmodan så kan man slänga högtalarna i sängen under täcket undertiden man är på jobb i skolan och låta dom spela pink noise på samtals-volym. Om du märker något så märker du det redan efter de timmarna. 100-200 timmar är snicksnack, finns det någon inspelningsperiod är den inom några få timmar om inte minuter.

Det här med inspelning är alltid lite underligt. Köper man något bra ifrån en ordenklig tillverkare så har de med största sannolikhet blivit uppmätta för att bli godkända att ens få lämna fabriken. Om man vill tro eller inte är upp till var och en, om det är säljknep eller inte spelar ingen direkt roll för tar man sina pengar på allvar så kan man lika gärna spela in högtalarna på ett snabbt sätt och tycker man om det man hör spara dom, om inte använd din ångerrätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Som man kan läsa tycker hälften att det är en myt och andra halvan tar det på stor allvar. Det finns mätningar som bevisar det och det finns mätningar som motbevisar det... så vem vet. Vill man spela in ett par högtalare emot all förmodan så kan man slänga högtalarna i sängen under täcket undertiden man är på jobb i skolan och låta dom spela pink noise på samtals-volym. Om du märker något så märker du det redan efter de timmarna. 100-200 timmar är snicksnack, finns det någon inspelningsperiod är den inom några få timmar om inte minuter.

Det här med inspelning är alltid lite underligt. Köper man något bra ifrån en ordenklig tillverkare så har de med största sannolikhet blivit uppmätta för att bli godkända att ens få lämna fabriken. Om man vill tro eller inte är upp till var och en, om det är säljknep eller inte spelar ingen direkt roll för tar man sina pengar på allvar så kan man lika gärna spela in högtalarna på ett snabbt sätt och tycker man om det man hör spara dom, om inte använd din ångerrätt.

Min gissning är at dom som inte påstår sig höra skillnad inte har lyssnat på lite bättre högtalare, dessutenom måste man lyssna på, inte bara spela musik(är skillnad), tror dom flesta skulle höre skillnad då.

Bättre högtalare måste inte kosta så mycket, men man måste bort från datorhögtalare, soundbars o.l.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Min gissning är at dom som inte påstår sig höra skillnad inte har lyssnat på lite bättre högtalare, dessutenom måste man lyssna på, inte bara spela musik(är skillnad), tror dom flesta skulle höre skillnad då.

Bättre högtalare måste inte kosta så mycket, men man måste bort från datorhögtalare, soundbars o.l.

Spenderade ungefär 15 år i High-End träsket.
Reste land och rike runt och lyssnade på system för hundratusentals kronor.
Och hade själv en skaplig radda med väldigt fina saker.

Och visst, en gammal högtalare låter annorlunda än en ny, inte p.g.a den är inspelad utan för att den är sliten.
Gummi åldras, papper likaså och samma sak med kondensatorerna i delningsfiltret.
Och tar man med t.ex elektrostater så är det ännu värre, dom kan låta rent utsagt förj-vligt när membranen är gamla.
Dom formligen suger åt sig damm och annat (fukt bl.a) som gör att membranen måste bytas med vissa intervall.

Och vad gäller vanliga dynamiska element så infinner sig oftast "nu måste dom vara inspelade !" känslan c:a 24.00 på kvällen efter en par whiskey lyssnandes på Norah jones.

Jag ifrågasätter inte att element ändrar karaktär med tiden, men att kalla det för inspelning istället för slitage är att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Min gissning är at dom som inte påstår sig höra skillnad inte har lyssnat på lite bättre högtalare, dessutenom måste man lyssna på, inte bara spela musik(är skillnad), tror dom flesta skulle höre skillnad då.

Bättre högtalare måste inte kosta så mycket, men man måste bort från datorhögtalare, soundbars o.l.

Jag har själv hört skillnaden... men det är en fråga om skillnaden var psykologisk eller inte, skillnaden var klart där men ändå, kan bara varit psykologisk.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jag ifrågasätter inte att element ändrar karaktär med tiden, men att kalla det för inspelning istället för slitage är att ta i.

Inspelning är ju precis vad som i andra mekaniska sammanhang kallas för "inslitning" (inkörning på förbränningsmotorer är ungefär samma sak).
Dvs det initiala slitage som tar produkten ut "monteringsstadiet". Gummi är betydligt stelare direkt efter montering, än vad det kommer vara under större delen av sin normala livslängd.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spenderade ungefär 15 år i High-End träsket.
Reste land och rike runt och lyssnade på system för hundratusentals kronor.
Och hade själv en skaplig radda med väldigt fina saker.

Och visst, en gammal högtalare låter annorlunda än en ny, inte p.g.a den är inspelad utan för att den är sliten.
Gummi åldras, papper likaså och samma sak med kondensatorerna i delningsfiltret.
Och tar man med t.ex elektrostater så är det ännu värre, dom kan låta rent utsagt förj-vligt när membranen är gamla.
Dom formligen suger åt sig damm och annat (fukt bl.a) som gör att membranen måste bytas med vissa intervall.

Och vad gäller vanliga dynamiska element så infinner sig oftast "nu måste dom vara inspelade !" känslan c:a 24.00 på kvällen efter en par whiskey lyssnandes på Norah jones.

Jag ifrågasätter inte att element ändrar karaktär med tiden, men att kalla det för inspelning istället för slitage är att ta i.

Man kan väl kalla det vad man vill enligt mej men att hävda att inspelning överhuvudtaget inte har någon påverkan, som vissa har hävdat, är ju ren och skär lögn.
Mycket möjligt att "effekten" av inspelning varierar från högtalare till högtalare, jag har inte hört på tillräckligt många för att kunna uttala mig om det, men jag kan iaf med säkerhet säga att inspelning inte var något hokus-pokus med mina Jamo högtalare. De lät fruktansvärt när jag precis hade packat upp dem ur lådan och drog igång musik på dem för första gången. Vasst, hårt ljud och obefintlig bas. Ja, jag menar verkligen obefintlig. Lät bara "KLOMP KLOMP" typ på varje bas-slag.
Det tog ca 5 timmar förren de började låta lite mer som de hade gjort i butiken och efter ~10 timmar ansåg jag dem fullt inspelade, jag har iaf inte hört någon skillnad från dess tills nu (de är ca 1 år gamla nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

är väl inget konstigt alls. min personliga åsikt är att det är trams, då jag aldrig hört någon skillnad och alla jag pratat med inte heller hör någon skillnad.
däremot finns det folk som säger att det fungerar, och dom säger att man ska spela på 30-40% volym i ca 100h. så jag sa bara att om han verkligen trodde på det, så ska han göra så.

men jag tror mera på att det är försäljningsknep, så att folk inte ska lämna tillbaka dyra högtalare som inte låter som kunden trodde dom skulle göra.

Då har varken du eller de du pratat med lyssnat på särskilt bra högtalare alls. Man hör stor skillnad, speciellt i musik med djupare bas då det är speciellt bas-elementet som gör stor hörbar skillnad.

Skrivet av n_sandstrom:

Jag har aldrig sett Niagarafallen, så jag är helt övertygad om att det är trams. Men om du vill se dom så kan jag tala om hur man åker dit.

Fast det är ju såklart bara ett försäljningsknep.

Haha, så rätt.

Skrivet av morxy49:

det var nog den sämsta jämförelsen jag skådat.
jag har en åsikt, men jag berättar samtidigt att andra personer har andra åsikter och hur man kan göra ifall man har den åsikten.
kan du låta mig ha min åsikt i fred nu?

visst, man kan säkert mäta sig fram en skillnad med hjälp av verktyg och instrument, det tvivlar jag inte på.
det jag pratar om är den hörbara skillnaden. varken jag eller folk jag pratat med har hört någon skillnad, därför tror jag inte på att inspelning spelar någon roll.
sen så kan ju det bero på om man är audiofil eller inte, men min åsikt är fortfarande att det för mig inte spelar någon roll om de är inspelade eller ej.

Det spelar roll, antingen lyssnar du inte, men sen tror jag väl inte heller du sitter hemma hos varje kompis som köpt nya högtalare och verkligen lyssnar på dem från oinspelade till att bli inspelade.

Skrivet av Svensktiger:

Spenderade ungefär 15 år i High-End träsket.
Reste land och rike runt och lyssnade på system för hundratusentals kronor.
Och hade själv en skaplig radda med väldigt fina saker.

Och visst, en gammal högtalare låter annorlunda än en ny, inte p.g.a den är inspelad utan för att den är sliten.
Gummi åldras, papper likaså och samma sak med kondensatorerna i delningsfiltret.
Och tar man med t.ex elektrostater så är det ännu värre, dom kan låta rent utsagt förj-vligt när membranen är gamla.
Dom formligen suger åt sig damm och annat (fukt bl.a) som gör att membranen måste bytas med vissa intervall.

Och vad gäller vanliga dynamiska element så infinner sig oftast "nu måste dom vara inspelade !" känslan c:a 24.00 på kvällen efter en par whiskey lyssnandes på Norah jones.

Jag ifrågasätter inte att element ändrar karaktär med tiden, men att kalla det för inspelning istället för slitage är att ta i.

System i den prisklassen är inspelade från fabrik då som oftast, slitage kommer inte efter ~100h, utan efter ett gäng år beroende på material/användning. Låt mig kalla BS på ditt inlägg, eller så har du inte bättre koll.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Då har varken du eller de du pratat med lyssnat på särskilt bra högtalare alls. Man hör stor skillnad, speciellt i musik med djupare bas då det är speciellt bas-elementet som gör stor hörbar skillnad.

ja det kan säkert stämma. mina högtalare är ett par briklin dm360 som drivs av en gammal denon-förstärkare (som dock var top-notch på den tiden den köptes) och bägge har rätt så många år på nacken.
dessutom så har ena elementet i vänster högtalare gått sönder, så det ersatte jag med ett liknande, dock inte identiskt.
så som sagt, det kan säkert stämma att jag inte har så bra ljudutrustning, men jag har ändå bättre än medelsvensson.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja det kan säkert stämma. mina högtalare är ett par briklin dm360 som drivs av en gammal denon-förstärkare (som dock var top-notch på den tiden den köptes) och bägge har rätt så många år på nacken.
dessutom så har ena elementet i vänster högtalare gått sönder, så det ersatte jag med ett liknande, dock inte identiskt.
så som sagt, det kan säkert stämma att jag inte har så bra ljudutrustning, men jag har ändå bättre än medelsvensson.

Nja. Briklin DM360 är knappast vad man kan kalla bättre än medelsvensson. Det är snarare ungefär medelsvensson.

Det är ju ganska logiskt att du inte tror på inspelning då du äger prylar som är äldre än mig. Jag har själv ägt gamla prylar, ärvt en del grejor av farsan, och då trodde jag inte heller på inspelning. Köpte ett par begagnade Dynavoice M-65 och då trodde jag inte heller på inspelning. Sedan byggde jag mina full-range högtalare och då blev jag helt förtvivlad när dom var helt olyssningsbara första dagarna, det lät förjävligt. Efter ett tag dock så började det låta riktigt bra och nu låter det fantastiskt. Sedan byggde jag ett nytt par högtalare, ett par 2-vägs golvare i d'appolito konfiguration och även dom lät rätt illa i början och helt basfattiga. Nu spelar dom redigt med bas för sin storlek och låter underbart.

Prova bygg några egna högtalare, du skulle nog behöva en liten uppgradering på högtalarfronten

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Åååååh vad trött jag blir på alla "svar" i detta forum från folk som inte har den blekaste aning om vad de pratar om!

Tänk om alla som inte FAKTISKT är insatta i ämnet kunde hålla käften så skulle forumet innehålla en större andel fakta.

Jag orkade inte ens läsa alla inlägg i denna tråd då det var för mycket BS redan i början.
Japp, jag är en gammal gubbe (40+) som har varit "audiofil" (läs hifi-nörd) i omkring 30 år.
Ja, jag har byggt egna både förstärkare och högtalare genom åren, samt varit med en sväng i dB-racet i bilstereo.
Jag har lyssnat på allt ifrån Goldstar till Krell i min egen anläggning.

För att anknyta till ämnet:
Ja, det gör ofta skillnad att "spela in" högtalare.
Det anges t o m i bruksanvisningen för många högtalare.
Gäller det billigt skräp från valfri stormarknad kanske det inte spelar någon roll, och målgruppen bryr sig kanske inte heller. Men annars, ja - högtalare låter ofta annorlunda efter en tids inspelning.
Nej, inte ens "dyra" (definitionsfråga) högtalare "spelas in" hundratals timmar i fabrik, det skulle kosta alldeles för mycket!

Men det är bara högtalare som vinner på att "spelas in"!
Övrig elektronik kan dock vinna på att värmas upp, förstärkare etc kan låta annorlunda vid kallstart eller om de varit påslagna några timmar. Elektronik beter sig olika beroende på temperatur.

Detta ämne är tyvärr precis som när ESD och andra elektronikfrågor kommer upp; massor av folk som inte har vett att hålla tyst kommer med en massa direkt felaktiga "fakta". Ja, jag är även elektronikingenjör och har arbetat med elektronikproduktion med mera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reo_swe:

Åååååh vad trött jag blir på alla "svar" i detta forum från folk som inte har den blekaste aning om vad de pratar om!

Tänk om alla som inte FAKTISKT är insatta i ämnet kunde hålla käften så skulle forumet innehålla en större andel fakta.

Jag orkade inte ens läsa alla inlägg i denna tråd då det var för mycket BS redan i början.
Japp, jag är en gammal gubbe (40+) som har varit "audiofil" (läs hifi-nörd) i omkring 30 år.
Ja, jag har byggt egna både förstärkare och högtalare genom åren, samt varit med en sväng i dB-racet i bilstereo.
Jag har lyssnat på allt ifrån Goldstar till Krell i min egen anläggning.

För att anknyta till ämnet:
Ja, det gör ofta skillnad att "spela in" högtalare.
Det anges t o m i bruksanvisningen för många högtalare.
Gäller det billigt skräp från valfri stormarknad kanske det inte spelar någon roll, och målgruppen bryr sig kanske inte heller. Men annars, ja - högtalare låter ofta annorlunda efter en tids inspelning.
Nej, inte ens "dyra" (definitionsfråga) högtalare "spelas in" hundratals timmar i fabrik, det skulle kosta alldeles för mycket!

Men det är bara högtalare som vinner på att "spelas in"!
Övrig elektronik kan dock vinna på att värmas upp, förstärkare etc kan låta annorlunda vid kallstart eller om de varit påslagna några timmar. Elektronik beter sig olika beroende på temperatur.

Detta ämne är tyvärr precis som när ESD och andra elektronikfrågor kommer upp; massor av folk som inte har vett att hålla tyst kommer med en massa direkt felaktiga "fakta". Ja, jag är även elektronikingenjör och har arbetat med elektronikproduktion med mera...

Tack för att du faktiskt vet något när du så starkt hävdar det.
Högtalare spelas in, elektronik värms upp. Belägg för annat finns ej.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

gillar att "myten" krossas flera gånger i tråden men liktförbanat ska nån vara envis. Gummi är hårt ibörjan..gör att konen inte kan svänga tillräckligt o ge ljudvågor..när gummit blivit mjukt kan den svänga som den ska. Försök springa med gipsade ben..du kanske kan röra dig framåt..men inte bra..ta av gipset o du kan löpa förfullt..

så var det med min bas som exempel..xtz 10".. alla hyllade att den var grymt bra. Fick hem den o kopplade in. Det var ju inget tryck i basen fast man kunde vrida upp på max så gott som..men jag höll ut o lät den stå o spela dessa X antal timmar som folk pratade om..en dag kunde jag verkligen känna o höra skillnad..gummit hade blivit mjukt..nu jävlar gungade rutorna med i takten av basen o sakerna stod inte still i bokhyllorna... men det måste ju bara vara Placebo elr hur??..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

gillar att "myten" krossas flera gånger i tråden men liktförbanat ska nån vara envis. Gummi är hårt ibörjan..gör att konen inte kan svänga tillräckligt o ge ljudvågor..när gummit blivit mjukt kan den svänga som den ska. Försök springa med gipsade ben..du kanske kan röra dig framåt..men inte bra..ta av gipset o du kan löpa förfullt..

så var det med min bas som exempel..xtz 10".. alla hyllade att den var grymt bra. Fick hem den o kopplade in. Det var ju inget tryck i basen fast man kunde vrida upp på max så gott som..men jag höll ut o lät den stå o spela dessa X antal timmar som folk pratade om..en dag kunde jag verkligen känna o höra skillnad..gummit hade blivit mjukt..nu jävlar gungade rutorna med i takten av basen o sakerna stod inte still i bokhyllorna... men det måste ju bara vara Placebo elr hur??..

Gummi är mjukt från fabrik...annars skulle väl folk köpa däck som är färdigt inrullade? WTF...

Du hade säkert något strul med förstärkaren eller spelade fel låt.

Enda sättet en högtalare skulle kunna låta bättre efter att ha spelat in den är om den hade någon jävlig lack på spolen eller gummit som måste brytas ned, men det torde gå på några sekunder! Kom med vetenskapliga artiklar där materialen ifråga granskats före och efter denna typ av inspelning så snackar vi...lika mycket bullshit som när folk ska "köra in" sina bilar LOL! Packningarna ska sätta sig lmao, de satte sig vid första uppstarten när det varvade motorn...Cylinderväggarna ska få nötas in, LOL de är polerade från fabrik och det enda du får av mer nötning är kompressions problem och klarar inte avgastestet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Älskar en god dos ormolja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Älskar en god dos ormolja!

Om du är missnöjd så har du gjort fel och inte tillverkaren

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Gummi är mjukt från fabrik...annars skulle väl folk köpa däck som är färdigt inrullade? WTF...

Du hade säkert något strul med förstärkaren eller spelade fel låt.

Enda sättet en högtalare skulle kunna låta bättre efter att ha spelat in den är om den hade någon jävlig lack på spolen eller gummit som måste brytas ned, men det torde gå på några sekunder! Kom med vetenskapliga artiklar där materialen ifråga granskats före och efter denna typ av inspelning så snackar vi...lika mycket bullshit som när folk ska "köra in" sina bilar LOL! Packningarna ska sätta sig lmao, de satte sig vid första uppstarten när det varvade motorn...Cylinderväggarna ska få nötas in, LOL de är polerade från fabrik och det enda du får av mer nötning är kompressions problem och klarar inte avgastestet

Ööhh... en bilmotor skall köras in. Det är inte alls något konstigt. Din kunskap i detta är snarare skrämmande dålig.

Precis som däck skall köras några mil innan de får bäst grepp.

Eller skulle biltillverkarna skriva detta för nöjes skull i handboken ?

Eller säger de som bygger / renoverar / trimmar motorer detta för att luras ?

F ö så låter en högtalare bättre när man spelat den varm. Fråga en ljudtekniker varför de kör musik innan en konsert t ex. Eller lyssna på din egen anläggning som kall och efter en timmes spelande.

Även vissa högtalare låter trevligare efter lite användning. Köpte själv en liten anläggning på loppis som såg ut att knappt ha spelat på många år. Dessa högtalare lät klart bättre efter några timmar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jag har vart intresserad av hifi ca 12 år nu, under det tidigaste åren var basen väldigt viktig, den skulle vara påtaglig och djup, samtidigt hade jag svårt att höra skillnad på högtalare och högtalare.. och inspelning verkade bara vara bullshit..

jag har ägt säkert mellan 8-10 par olika högtalare och mitt öra har tränats under tiden..
för ca ett halvår sedan köpte jag ett par elac fs 267 för ca 20k, första timmarna var jag väldigt besviken.. efter ca 10 tim var det som natt och dag.. detaljerna var helt jävla fenomenala.. blundar jag så kan man tro att människan som sjunger står i rummet.. man kan höra varenda detalj som händer i musiken.. det blir sådan satans inlevelse. jag tror lätt på inspelning och att man kan träna örat att höra "bättre", separera ljud från varann osv.

parat med en hegel h160 som är något i hästväg..
något man inte får glömma är att rummet är fruktansvärt viktigt.. även placering av högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Gummi är mjukt från fabrik...annars skulle väl folk köpa däck som är färdigt inrullade? WTF...

Du hade säkert något strul med förstärkaren eller spelade fel låt.

Enda sättet en högtalare skulle kunna låta bättre efter att ha spelat in den är om den hade någon jävlig lack på spolen eller gummit som måste brytas ned, men det torde gå på några sekunder! Kom med vetenskapliga artiklar där materialen ifråga granskats före och efter denna typ av inspelning så snackar vi...lika mycket bullshit som när folk ska "köra in" sina bilar LOL! Packningarna ska sätta sig lmao, de satte sig vid första uppstarten när det varvade motorn...Cylinderväggarna ska få nötas in, LOL de är polerade från fabrik och det enda du får av mer nötning är kompressions problem och klarar inte avgastestet

Off topic: Däck ska definitivt köras in. Fråga din däckverkstad..... Så väldigt dåligt exempel.
Däck har oftast ett silikon lager från fabrik som ska bort.
Däck är FÖR släta från fabrik.
Dubb ska köras in utan snö för att fästa ordentligt.

On topic: Håller på o spelar in mina nya lurar. Igår när jag pluggande in dom var ljudet hårt och riktigt jobbigt. Idag 24 timmar senare har dom "öppnat upp sig" och låter som dom ska. Inge placebo här. Det är fakta. Vem som helst skulle höra markant skillnad. Även du jag lovar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Off topic: Däck ska definitivt köras in. Fråga din däckverkstad..... Så väldigt dåligt exempel.
Däck har oftast ett silikon lager från fabrik som ska bort.
Däck är FÖR släta från fabrik.
Dubb ska köras in utan snö för att fästa ordentligt.

On topic: Håller på o spelar in mina nya lurar. Igår när jag pluggande in dom var ljudet hårt och riktigt jobbigt. Idag 24 timmar senare har dom "öppnat upp sig" och låter som dom ska. Inge placebo här. Det är fakta. Vem som helst skulle höra markant skillnad. Även du jag lovar.

ärligt tror jag det kan ha med om man har ett tränat eller otränat öra, men då blir folk ilskna för dom har minsann inte några "fel" på sina öron.. dom ahr inte suttit i timmar och analyserat "lyssnat" osv osv, det är inget fel på dom, dom är inte lika tränade bara...

Permalänk
Medlem

Nej, inbillning och förväntanseffekter är de enskilt största/bästa felkällorna/förklaringsmodellerna när det gäller ljudperception. En överväldigande majoritet av alla hifi-intresserade har grava problem att förhålla sig till det faktumet.

Med det sagt så ändrar sig en högtalares T/S parametrar när den tas i drift första gången. Det kan mycket väl ge hörbara skillnader, men det är inte tal om "natt och dag"-effekter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Ööhh... en bilmotor skall köras in. Det är inte alls något konstigt. Din kunskap i detta är snarare skrämmande dålig.

Precis som däck skall köras några mil innan de får bäst grepp.

Eller skulle biltillverkarna skriva detta för nöjes skull i handboken ?

Eller säger de som bygger / renoverar / trimmar motorer detta för att luras ?

F ö så låter en högtalare bättre när man spelat den varm. Fråga en ljudtekniker varför de kör musik innan en konsert t ex. Eller lyssna på din egen anläggning som kall och efter en timmes spelande.

Även vissa högtalare låter trevligare efter lite användning. Köpte själv en liten anläggning på loppis som såg ut att knappt ha spelat på många år. Dessa högtalare lät klart bättre efter några timmar.

Det är snarare din kunskap som är skrämmande dålig. Bilmotorer i dagsläget är byggda med nära på mikrometers noggranhet! Det stämde fram till ca 70-80 talet då man ännu fick ta i beaktan att lager och dylikt var byggda så att de var nästan utan mellanrum helt! Då fick man byta olja redan efter första 5-10mil...fina metall partiklar i oljan Men i dagsläget är dessa utrymmen medräknade i tillverkningen.

Gummit innehåller mjukgörare, blir bara hårdare med tiden och användning! Däck blir endast mjukare när du fått lite värme i dem.

Det är inte för att luras, har man renoverat en motor vet man hur det fungerar, efter några timmars användning är alla feltoleranser ur systemet...och hos fabrikstillverkade motorer av högre kaliber så finns det så gott som inga!

Det är skillnad på att spela in en högtalare (som man gör en gång) och att spela en stund för att höja temperaturen på spindeln och gummit...

Har själv byggt högtalare och kan säga med gott samvete att jag inte märker någon större skillnad mellan dag 1 och dag 100. Och ja, jag har tränade öron! Ställer in equalizers med studio mikrofon (som jag har responskurva till) och spelar igenom alla frekvenser.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Nej, inbillning och förväntanseffekter är de enskilt största/bästa felkällorna/förklaringsmodellerna när det gäller ljudperception. En överväldigande majoritet av alla hifi-intresserade har grava problem att förhålla sig till det faktumet.

Med det sagt så ändrar sig en högtalares T/S parametrar när den tas i drift första gången. Det kan mycket väl ge hörbara skillnader, men det är inte tal om "natt och dag"-effekter.

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant så! Man får sila sig fram till svar genom mängder av forum innan man hittar vettiga svar på sina frågor, de flesta går endast på känsla och gehör...och de flesta kan inte ens höra rätt på ens en oktav...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...