Spela in nya högtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IRONBERG:

Off topic: Däck ska definitivt köras in. Fråga din däckverkstad..... Så väldigt dåligt exempel.
Däck har oftast ett silikon lager från fabrik som ska bort.
Däck är FÖR släta från fabrik.
Dubb ska köras in utan snö för att fästa ordentligt.

On topic: Håller på o spelar in mina nya lurar. Igår när jag pluggande in dom var ljudet hårt och riktigt jobbigt. Idag 24 timmar senare har dom "öppnat upp sig" och låter som dom ska. Inge placebo här. Det är fakta. Vem som helst skulle höra markant skillnad. Även du jag lovar.

Silikon lager, okej, men att gummit skulle bli mjukare, NEJ!

Dubbar skulle behövas köras in?! Då har dom haft för lite tryck när dom satt fast dubbarna...

För släta? Dude! Du hinner knappast mer än 10 meter på asfalt innan du har en grov yta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:
Tack för att du väckte den här 3 år gamla tråden!

Mycket rolig läsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Silikon lager, okej, men att gummit skulle bli mjukare, NEJ!

Dubbar skulle behövas köras in?! Då har dom haft för lite tryck när dom satt fast dubbarna...

För släta? Dude! Du hinner knappast mer än 10 meter på asfalt innan du har en grov yta

Från Nokian hemsida om dubbdäck. Men du vet självklart bättre än däcktillverkarna.

https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/dubbdac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Silikon lager, okej, men att gummit skulle bli mjukare, NEJ!

Dubbar skulle behövas köras in?! Då har dom haft för lite tryck när dom satt fast dubbarna...

För släta? Dude! Du hinner knappast mer än 10 meter på asfalt innan du har en grov yta

Dubbar behöver absolut köras in. Möjligtvis om dubben är limmade behöver dessa inte köras in.

Exempelkälla: http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/behover-man-kora-in-nya-du...

Men samma sak gäller faktiskt däck som element. Däck behöver mjukas upp precis som element. Det finns teknisk bevisning för skillnader i båda fallen som vi sett i tidigare inlägg.

5 mil rekommenderas att köra lugnt o sansat för att däcken ska bita som bäst och dubben sätta sig. Se länk om ni inte tror mig.

Jag håller dock ned om att det finns mycket hokus pokus i hifi världen. Ljudtekniska sällskapet är ganska duktiga på att vara rejält kritiska till tillverkarnas uttalanden.

Källkritik är viktigt i dag.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IRONBERG:

Dubbar behöver absolut köras in. Möjligtvis om dubben är limmade behöver dessa inte köras in.

Exempelkälla: http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/behover-man-kora-in-nya-du...

Men samma sak gäller faktiskt däck som element. Däck behöver mjukas upp precis som element. Det finns teknisk bevisning för skillnader i båda fallen som vi sett i tidigare inlägg.

5 mil rekommenderas att köra lugnt o sansat för att däcken ska bita som bäst och dubben sätta sig. Se länk om ni inte tror mig.

Jag håller dock ned om att det finns mycket hokus pokus i hifi världen. Ljudtekniska sällskapet är ganska duktiga på att vara rejält kritiska till tillverkarnas uttalanden.

Källkritik är viktigt i dag.

Så gummi ändrar sin elastiska modul efter en tids belastning? Vill se test på detta i såna fall! Torde vara ganska lätt att mäta, men om nu dubbarna ska "sätta sig" så torde gummit kring dubben bli hårdare? Hur kommer det sig? Eller tryck dubben längre in vid användning?

Utan utförliga test tror jag inte på denna länk du skickade! Bara antaganden utan grund tyvärr.

edit. Kan det vara så att dubbarna sätts in medan däcken ännu är varma av vulkaniseringen? Det kunde förklara en del. Men eftersom de säger att dubbdäck för tunga maskiner borrats efter vulkaniseringen och därmed inte behöver köras in så antyder det på att gummi som installerats i apparater en längre tid efter vulkaniseringen inte ändrar egenskaper! Så då tar det ändå hål på inspelningsmyten!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

folk får tro vad dom vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Gummi är mjukt från fabrik...annars skulle väl folk köpa däck som är färdigt inrullade? WTF...

Du hade säkert något strul med förstärkaren eller spelade fel låt.

Enda sättet en högtalare skulle kunna låta bättre efter att ha spelat in den är om den hade någon jävlig lack på spolen eller gummit som måste brytas ned, men det torde gå på några sekunder! Kom med vetenskapliga artiklar där materialen ifråga granskats före och efter denna typ av inspelning så snackar vi...lika mycket bullshit som när folk ska "köra in" sina bilar LOL! Packningarna ska sätta sig lmao, de satte sig vid första uppstarten när det varvade motorn...Cylinderväggarna ska få nötas in, LOL de är polerade från fabrik och det enda du får av mer nötning är kompressions problem och klarar inte avgastestet

Inget fel på varken låt eller förstärkare. Jag är ju inte ensam om att behöva spela in så hur kommer det sig, masshypnos? Vakna.visst, lite dumt att säga att gummi är hårt på en högtalare men i mitt fall var den hård (och många andras) och med att den får röra sig så blir det mjukare, allt beror ju på tillverkaren o hur denna har gjort gummiblandningen! På tal om bildäck, jo det finns hård däckblandning och mjuk däckblandning, allt beroende på hur du ska använda däcken till vilket sammanhang (vanligast inom biltävling såklart) inkörning av bil kan jag tänka mig det finns nån sanning bakom nånstans, men just motorer så testas dom på fabrik innan leverans så där borde det redan vara klart..men vet ju hur nya bussningar osv känns..stenhårt i början som sen blir mjukare med tiden..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xarl:

folk får tro vad dom vill

Det brukar leda till att dom börjar tro vad dom vill, vilket allt som oftast inte är fakta...och det leder till en j*vla röra av irrläror!

Skrivet av Andyah:

Inget fel på varken låt eller förstärkare. Jag är ju inte ensam om att behöva spela in så hur kommer det sig, masshypnos? Vakna.visst, lite dumt att säga att gummi är hårt på en högtalare men i mitt fall var den hård (och många andras) och med att den får röra sig så blir det mjukare, allt beror ju på tillverkaren o hur denna har gjort gummiblandningen! På tal om bildäck, jo det finns hård däckblandning och mjuk däckblandning, allt beroende på hur du ska använda däcken till vilket sammanhang (vanligast inom biltävling såklart) inkörning av bil kan jag tänka mig det finns nån sanning bakom nånstans, men just motorer så testas dom på fabrik innan leverans så där borde det redan vara klart..men vet ju hur nya bussningar osv känns..stenhårt i början som sen blir mjukare med tiden..

Hmm, konstigt! Folk brukar ha problem med att gummit bryts ned med tiden och blir hårt, inte tvärt om Verkar helt ologiskt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är snarare din kunskap som är skrämmande dålig. Bilmotorer i dagsläget är byggda med nära på mikrometers noggranhet! Det stämde fram till ca 70-80 talet då man ännu fick ta i beaktan att lager och dylikt var byggda så att de var nästan utan mellanrum helt! Då fick man byta olja redan efter första 5-10mil...fina metall partiklar i oljan Men i dagsläget är dessa utrymmen medräknade i tillverkningen.

Gummit innehåller mjukgörare, blir bara hårdare med tiden och användning! Däck blir endast mjukare när du fått lite värme i dem.

Det är inte för att luras, har man renoverat en motor vet man hur det fungerar, efter några timmars användning är alla feltoleranser ur systemet...och hos fabrikstillverkade motorer av högre kaliber så finns det så gott som inga!

Det är skillnad på att spela in en högtalare (som man gör en gång) och att spela en stund för att höja temperaturen på spindeln och gummit...

Har själv byggt högtalare och kan säga med gott samvete att jag inte märker någon större skillnad mellan dag 1 och dag 100. Och ja, jag har tränade öron! Ställer in equalizers med studio mikrofon (som jag har responskurva till) och spelar igenom alla frekvenser.

Bygger man en bilmotor med så dåliga toleranser att metall slits loss vid inkörningen så är det snarare en skuren motor det resulterar i. Man kan inte bygga en motor utan lagertoleranser. Snarare var toleranserna grövre förr och det är inga bekymmer när man har en lite tjockare olja.

Sen är tillverkningstoleranser inte samma sak som inslitna ytor. Hur fina toleranser du än jobbar med så är ytorna fortfarande bearbetade med någon form av verktyg. När ytorna jobbar mot varandra sker något annat, de poleras (med hjälp av oljan som smörjer och transporterar bort slippartiklar) mot varandra och uppnår en helt annan finish än vid bearbetning. En sådan fin ytbearbetning sker inte vid bygget av en motor. T ex så honar man cylinderloppen med slipstenar för att få en fin yta (med små slipränder, dessa syns med blotta ögat i en motor om du lyfter toppen, om motorn inte gått väldigt långt och de nötts bort totalt) som är lite ojämn, dessa ytor håller oljan och sedan slits kolvringar och kolvens kjolar in och friktionen sjunker.

Arbetar f ö inom tillverkningsindustrin och ser exempel på inslitning mellan metallytor ganska ofta i mitt jobb, då snackar vi toleranser på hundradelar och tusendelar.

Sen att gummi och plast inte skulle påverkas av användning är rätt märkligt. Ditt högtalargummi är inte direkt en provbit i ett lab från det att du köper den tills högtalaren går sönder. Många material förändras under användning och påverkas av många olika faktorer. T ex så är många tekniska plastkomponenter odugliga när de är nyproducerade, innan de fått mätta av fukt och fått rätt egenskaper. I vissa fall packas detaljer i plastpåsar med vatten för att påskynda detta. I andra fall räknar man med att lagerhållning är tillräcklig för att ge denna konditionering naturligt innan produkten når kund.

Släpp teorin och skolboken, ta emot verkligheten med dina öppna armar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bygger man en bilmotor med så dåliga toleranser att metall slits loss vid inkörningen så är det snarare en skuren motor det resulterar i. Man kan inte bygga en motor utan lagertoleranser. Snarare var toleranserna grövre förr och det är inga bekymmer när man har en lite tjockare olja.

Sen är tillverkningstoleranser inte samma sak som inslitna ytor. Hur fina toleranser du än jobbar med så är ytorna fortfarande bearbetade med någon form av verktyg. När ytorna jobbar mot varandra sker något annat, de poleras (med hjälp av oljan som smörjer och transporterar bort slippartiklar) mot varandra och uppnår en helt annan finish än vid bearbetning. En sådan fin ytbearbetning sker inte vid bygget av en motor. T ex så honar man cylinderloppen med slipstenar för att få en fin yta (med små slipränder, dessa syns med blotta ögat i en motor om du lyfter toppen, om motorn inte gått väldigt långt och de nötts bort totalt) som är lite ojämn, dessa ytor håller oljan och sedan slits kolvringar och kolvens kjolar in och friktionen sjunker.

Arbetar f ö inom tillverkningsindustrin och ser exempel på inslitning mellan metallytor ganska ofta i mitt jobb, då snackar vi toleranser på hundradelar och tusendelar.

Sen att gummi och plast inte skulle påverkas av användning är rätt märkligt. Ditt högtalargummi är inte direkt en provbit i ett lab från det att du köper den tills högtalaren går sönder. Många material förändras under användning och påverkas av många olika faktorer. T ex så är många tekniska plastkomponenter odugliga när de är nyproducerade, innan de fått mätta av fukt och fått rätt egenskaper. I vissa fall packas detaljer i plastpåsar med vatten för att påskynda detta. I andra fall räknar man med att lagerhållning är tillräcklig för att ge denna konditionering naturligt innan produkten når kund.

Släpp teorin och skolboken, ta emot verkligheten med dina öppna armar.

Vet du vad ett lagerspel på en bil brukar ligga ungefär?
Tror du folk som bygger vråltrimmade bilar som ska stå pall för X antal hästkrafter har mätinstrument hemma som kan mäta tusendelar?
"seriöst" folk som mekar äger en mikrometer och en indikatorklocka för att mäta tusendelar behöver du en löjligt ren och tempurerad miljö och avancerade mätinstrument som en vanlig privatperson inte har råd med.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Silver oxiderar, till skillnad mot guld, väldigt fort och är inte särskilt lämpligt att plätera med. Anledningen att man valt att använda guld är ju just för att det oxiderar väldigt långsamt (nästan inte alls) och då ger det i regel bättre kontakt. Att guldet skulle ha någon annan magisk kraft än just att göra att man får bättre kontakt är ju, som sagt, bara trams.

har för mig att både silver och koppar har bättre ledningsförmåga än guld största anledningen till att de pläteras med en guldlegering är ju som många sagt även du för att det är betydligt mer resistant mot oxidation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

silver -> koppar -> guld -> aluminium

Permalänk
Skrivet av kozmos:

silver -> koppar -> guld -> aluminium

du glömde att mata in mässing där imellan. borde hamna nånstans mellan guld och koppar tror jag.

tror för övrigt att många kablar som säljs som "guldpleterade" egentligen är mässingspleterade.

och är ju ingen nackdel då det i princip är som guldpletering imunt mot oxidation men med bättre ledningsförmåga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

mycket möjligt

Skrivet av Rouge of Darkness:

du glömde att mata in mässing där imellan. borde hamna nånstans mellan guld och koppar tror jag.

tror för övrigt att många kablar som säljs som "guldpleterade" egentligen är mässingspleterade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

Vet du vad ett lagerspel på en bil brukar ligga ungefär?
Tror du folk som bygger vråltrimmade bilar som ska stå pall för X antal hästkrafter har mätinstrument hemma som kan mäta tusendelar?
"seriöst" folk som mekar äger en mikrometer och en indikatorklocka för att mäta tusendelar behöver du en löjligt ren och tempurerad miljö och avancerade mätinstrument som en vanlig privatperson inte har råd med.

Eeeh? Jo, man är nere ca 10 mikrometer när man bygger motorer Det är rätt viktigt att man låter mätinstrumenten kalna om man måste mäta mycket! Därför det är jobbigt att bygga motorer...annars skulle ju varje svenne göra det!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Bygger man en bilmotor med så dåliga toleranser att metall slits loss vid inkörningen så är det snarare en skuren motor det resulterar i. Man kan inte bygga en motor utan lagertoleranser. Snarare var toleranserna grövre förr och det är inga bekymmer när man har en lite tjockare olja.

Sen är tillverkningstoleranser inte samma sak som inslitna ytor. Hur fina toleranser du än jobbar med så är ytorna fortfarande bearbetade med någon form av verktyg. När ytorna jobbar mot varandra sker något annat, de poleras (med hjälp av oljan som smörjer och transporterar bort slippartiklar) mot varandra och uppnår en helt annan finish än vid bearbetning. En sådan fin ytbearbetning sker inte vid bygget av en motor. T ex så honar man cylinderloppen med slipstenar för att få en fin yta (med små slipränder, dessa syns med blotta ögat i en motor om du lyfter toppen, om motorn inte gått väldigt långt och de nötts bort totalt) som är lite ojämn, dessa ytor håller oljan och sedan slits kolvringar och kolvens kjolar in och friktionen sjunker.

Arbetar f ö inom tillverkningsindustrin och ser exempel på inslitning mellan metallytor ganska ofta i mitt jobb, då snackar vi toleranser på hundradelar och tusendelar.

Sen att gummi och plast inte skulle påverkas av användning är rätt märkligt. Ditt högtalargummi är inte direkt en provbit i ett lab från det att du köper den tills högtalaren går sönder. Många material förändras under användning och påverkas av många olika faktorer. T ex så är många tekniska plastkomponenter odugliga när de är nyproducerade, innan de fått mätta av fukt och fått rätt egenskaper. I vissa fall packas detaljer i plastpåsar med vatten för att påskynda detta. I andra fall räknar man med att lagerhållning är tillräcklig för att ge denna konditionering naturligt innan produkten når kund.

Släpp teorin och skolboken, ta emot verkligheten med dina öppna armar.

Jodå, men inte direkt så att du behöver köra som en tant de första 1000km. Vist kommer det mer partiklar, men inte så mycket att det skulle bli problem, filtret tar ju de flesta av dessa

Vi snackar fysiskt användande, säger inte att de inte kan få andra egenskaper av att bara stå och åldras! Alla vet vi ju att gummi blir hårt efter en tid...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Om högtalare inte behöver spelas in så behöver man kanske inte heller gå in ett par nya vandringskängor innan man ger sig ut på fjällvandring?

En högtalare är en spole i ett magnetfält och spolen sitter fast i en kon. Konen och spolen fjädrar i upphängingen (gummi/skumringen samt spidern). Spolens och magentfältets paramentrar ändras inte med inspelning, för man kan inte spela in en magnet eller en kabel. Dock så kan spidern och upphängningen ändras med tiden. Samma som med ett par nya kängor så är materialet relativt styvt i början (dock inte lika stor skillnad som på kängor, det går inte riktigt att känna med handen på ett element och känna någon skillnad mellan inspelat eller inte). Det är dock en skillnad och i början så leder det till att elementet är mekaniskt överdämpat, man får ett ganska hårt och stelt ljud. Samma som om man har tokhög dämpningsfaktor på förstärkaren. Allt eftersom materialen får röra på sig så mjuknar dom upp och den lilla skillnaden gör en stor skillnad för ljudet. Ljudet blir inte lika överdämpat och hårt, man får mer bas och ett "varmare" ljud. Ungefär som om man byter från en gammal klass D förstärkare med skyhög dämpningsfaktor till en rörförstärkare med nästan icke-existerande dämpningsfaktor.

Här är parametrarna på mina datorhögtalare

Det är ett par modifierade CSS EL70 och dom är modifierade på så sätt att dom har styvare kon. Jämför man med T/S parametrarna från tillverkaren så ser man lite skillnad http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-EL70-data-080909.pdf

Märk väl att det på mitt papper står att man kan förvänta sig att Fs sjunker med inspelning. Mina element lär ha varit något inspelade innan dom mättes men dom var inte fullt inspelade. Jag märkte själv skillnad med tiden, trots att jag haft ett par likadana (fast omodifierade) i över ett år innan redan.

Det intressanta är dock att mina element är uppmätta till att ha en betydligt styvare upphängning än vad tillverkaren anger och jag har därmed även högre Fs för konens (och talspolens) vikt är i princip densamma. Kommer man ihåg något från fysiken i skolan så vet man att det är fjäderns styvhet och vikten på det som ska fjädra som avgör resonansfrekvensen. Ni kan ju tänka er att ljudet kanske kan ändra karaktär om fjädern helt plötsligt blir mjukare. Talspolen och magneten beter sig fortfarande på samma sätt efter inspelning som innan, men fjäderns egenskaper har förändrats och det kommer att ge ett annat ljud. Fjädern blir mjukare, elementets resonansfrekvens sänks och man kommer få ett "varmare" ljud.

Sedan kan jag ju säga att det gör en jäkla skillnad på att ha matchade element såhär. Bygger man själv så är det omöjligt att få om man inte köper in typ 20-30st element och mäter och matchar själv. Dyra high-end högtalare brukar ha matchade element dock.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Eeeh? Jo, man är nere ca 10 mikrometer när man bygger motorer Det är rätt viktigt att man låter mätinstrumenten kalna om man måste mäta mycket! Därför det är jobbigt att bygga motorer...annars skulle ju varje svenne göra det!

Detsamma gäller vid mycket i bilvärlden, allt från drevsatser till kuggar till ptuer, rduer m.m. jobbar också inom bilindustrin och kan säga att man sätter löjliga toleranser vid tillverkning där snackar vi också micrometer. Jag svetsar drevsatser till många olika bilar och på svetsen får det inte skilja mer än 0,05mm för att biten ska vara inom gränsvärdet. Över det så blir det oljud i lådan.

Svetsar drevsatser till följande tillverkare, Lamborghini, Porsche, AMG, Land Rover, Fiat, Volvo, Jaguar, Mini, Audi

Edit, ingen motsägelse till dig utan bara tillägg till det du skrev tidigare.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Om högtalare inte behöver spelas in så behöver man kanske inte heller gå in ett par nya vandringskängor innan man ger sig ut på fjällvandring?

En högtalare är en spole i ett magnetfält och spolen sitter fast i en kon. Konen och spolen fjädrar i upphängingen (gummi/skumringen samt spidern). Spolens och magentfältets paramentrar ändras inte med inspelning, för man kan inte spela in en magnet eller en kabel. Dock så kan spidern och upphängningen ändras med tiden. Samma som med ett par nya kängor så är materialet relativt styvt i början (dock inte lika stor skillnad som på kängor, det går inte riktigt att känna med handen på ett element och känna någon skillnad mellan inspelat eller inte). Det är dock en skillnad och i början så leder det till att elementet är mekaniskt överdämpat, man får ett ganska hårt och stelt ljud. Samma som om man har tokhög dämpningsfaktor på förstärkaren. Allt eftersom materialen får röra på sig så mjuknar dom upp och den lilla skillnaden gör en stor skillnad för ljudet. Ljudet blir inte lika överdämpat och hårt, man får mer bas och ett "varmare" ljud. Ungefär som om man byter från en gammal klass D förstärkare med skyhög dämpningsfaktor till en rörförstärkare med nästan icke-existerande dämpningsfaktor.

Här är parametrarna på mina datorhögtalare
http://i.imgur.com/BAPZjoh.png
Det är ett par modifierade CSS EL70 och dom är modifierade på så sätt att dom har styvare kon. Jämför man med T/S parametrarna från tillverkaren så ser man lite skillnad http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-EL70-data-080909.pdf

Märk väl att det på mitt papper står att man kan förvänta sig att Fs sjunker med inspelning. Mina element lär ha varit något inspelade innan dom mättes men dom var inte fullt inspelade. Jag märkte själv skillnad med tiden, trots att jag haft ett par likadana (fast omodifierade) i över ett år innan redan.

Det intressanta är dock att mina element är uppmätta till att ha en betydligt styvare upphängning än vad tillverkaren anger och jag har därmed även högre Fs för konens (och talspolens) vikt är i princip densamma. Kommer man ihåg något från fysiken i skolan så vet man att det är fjäderns styvhet och vikten på det som ska fjädra som avgör resonansfrekvensen. Ni kan ju tänka er att ljudet kanske kan ändra karaktär om fjädern helt plötsligt blir mjukare. Talspolen och magneten beter sig fortfarande på samma sätt efter inspelning som innan, men fjäderns egenskaper har förändrats och det kommer att ge ett annat ljud. Fjädern blir mjukare, elementets resonansfrekvens sänks och man kommer få ett "varmare" ljud.

Sedan kan jag ju säga att det gör en jäkla skillnad på att ha matchade element såhär. Bygger man själv så är det omöjligt att få om man inte köper in typ 20-30st element och mäter och matchar själv. Dyra high-end högtalare brukar ha matchade element dock.

Läder skiljer sig lite i egenskaper jämfört med gummi 0,1% skillnad i resonansfrekvens är inget man hör skillnad på! Man måste ha mikrofoner med känd känslighetsspektra för att kunna mäta över flera frekvenser, sen kan man avgöra om det finns någon markant skillnad! Och har inte sett några som helst bevis på detta!

Jodå, det är viktigt med rätt element! För det är svårt att få resonansfrekvensen inom säg +-(1-2%) då man måste vara otroligt noga med limningen, det bästa vore om man använde någon typ av lack/färg för att sätta till de sista 1-2%en Då kunde man rimligen nå så nära mätutrustningen klarar av Men då rusar nog kostnaderna till astronomiska nivåer! Om man inte pungar ut med automatiserade linjer samt utveckling av dessa för 500-1000 miljoner

Spindeln brukar väl vara utav kevlar right? Kevlar är känt fört att vara ett material som inte ändrar egenskaper, samma sak med gummi (Förutom att det åldras). FAN nu vill jag sätta upp en setup, köpa kevlar och gummi och börja mäta xD VILL HA REN FAKTA!!

Hmm, kom att fundera på om papperskonen påverkar mer hur ljudet ändras med inspelning? Limmat papper kan faktiskt ändra egenskaper om man sätter stress i det! Där kanske vi har boven i dramat? Det skulle jag kunna gå med på

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Läder skiljer sig lite i egenskaper jämfört med gummi 0,1% skillnad i resonansfrekvens är inget man hör skillnad på! Man måste ha mikrofoner med känd känslighetsspektra för att kunna mäta över flera frekvenser, sen kan man avgöra om det finns någon markant skillnad! Och har inte sett några som helst bevis på detta!

Jodå, det är viktigt med rätt element! För det är svårt att få resonansfrekvensen inom säg +-(1-2%) då man måste vara otroligt noga med limningen, det bästa vore om man använde någon typ av lack/färg för att sätta till de sista 1-2%en Då kunde man rimligen nå så nära mätutrustningen klarar av Men då rusar nog kostnaderna till astronomiska nivåer! Om man inte pungar ut med automatiserade linjer samt utveckling av dessa för 500-1000 miljoner

Spindeln brukar väl vara utav kevlar right? Kevlar är känt fört att vara ett material som inte ändrar egenskaper, samma sak med gummi (Förutom att det åldras). FAN nu vill jag sätta upp en setup, köpa kevlar och gummi och börja mäta xD VILL HA REN FAKTA!!

Hmm, kom att fundera på om papperskonen påverkar mer hur ljudet ändras med inspelning? Limmat papper kan faktiskt ändra egenskaper om man sätter stress i det! Där kanske vi har boven i dramat? Det skulle jag kunna gå med på

0.1% skillnad, var ser du det? Mina är uppmätta till ~72Hz och tillverkaren anger 64Hz. Mina har 12.5% högre resonansfrekvens och då får man komma ihåg att dom trots allt inte var helt sprillans nya när dom mättes. Fs kanske låg på 75-80Hz direkt ur kartong.

Men du, köp hem mätutrustning och några element (behöver inte vara jättedyra) och gör lite mätningar. Då kan du ju bevisa att vi har fel

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur kan det ens vara en fråga om huruvida högtalare spelas in eller ej?

Qaffe länkar redan för tre år sen till tester på element där alla dessa får andra parametrar efter att fått röra sej lite.
Har man nån som helst uppfattning om hur en "låda" påverkar högtalarelement så förstår man att dessa skillnader kommer att höras, speciellt om man använder elementet där förändringen är som störst.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

0.1% skillnad, var ser du det? Mina är uppmätta till ~72Hz och tillverkaren anger 64Hz. Mina har 12.5% högre resonansfrekvens och då får man komma ihåg att dom trots allt inte var helt sprillans nya när dom mättes. Fs kanske låg på 75-80Hz direkt ur kartong.

Men du, köp hem mätutrustning och några element (behöver inte vara jättedyra) och gör lite mätningar. Då kan du ju bevisa att vi har fel

När man gör experiment går man inte in med inställningen att man ska bevisa att något är fel...utan om det är fel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Eeeh? Jo, man är nere ca 10 mikrometer när man bygger motorer Det är rätt viktigt att man låter mätinstrumenten kalna om man måste mäta mycket! Därför det är jobbigt att bygga motorer...annars skulle ju varje svenne göra det!

Kommentaren va menad till han som argumenterade emot dig och 10 mikrometer är inte en tusendels mm utan en hundradels mm och du kan inte mäta mindre avvikelser med en vanlig mikrometer eller indikatorklocka.
Det krävs som sagt en rejäl koordinatmaskin eller skanner med ett tempererat rum för att ärligt kunna mäta tusendelar.

Vad menar du med 0.01? Kan ju både vara +/- 0.01 eller bara 0.01 åt ena hållet, det är stor skillnad för är det +/- så har du en bearbetningsmån på 0.02 mm

Motsäger inte heller dig, att jobba med hundradelar inom verkstad är vanligt men tusendelar är inte precis vardagsmat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Vet du vad ett lagerspel på en bil brukar ligga ungefär?
Tror du folk som bygger vråltrimmade bilar som ska stå pall för X antal hästkrafter har mätinstrument hemma som kan mäta tusendelar?
"seriöst" folk som mekar äger en mikrometer och en indikatorklocka för att mäta tusendelar behöver du en löjligt ren och tempurerad miljö och avancerade mätinstrument som en vanlig privatperson inte har råd med.

Jag förstår inte vad det är du svarar på i mitt inlägg ?

Redan när man jobbar med hundradelar så behöver man f ö rätt rena instrument och gärna en tempererad miljö. Ett fingeravtryck med skitiga fingrar på en mikrometer så har du mätfel..

I mitt eget fall så har jag sällan behövt jobba med bättre precision än 0,005mm men oftast räcker 0,05 eller 0,02 rätt bra för att träffa rätt. Är dock lite helt obekant med micrometrar, passbitar, profilprojektorer, skjutmått, 0,01g vågar, märkfärg osv..

Gillar att säga till gubbarna på verkstan: ta rejält - ta 0,05mm !

Vill man mäta noga kan man alltid sätta upp något i fräsen och ta fram mätproben som är en kula av rubin fäst vid ett instrument.
Men då snackar vi utrustning som är utom räckhåll för de flestas privata budget... med marginal.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag förstår inte vad det är du svarar på i mitt inlägg ?

Redan när man jobbar med hundradelar så behöver man f ö rätt rena instrument och gärna en tempererad miljö. Ett fingeravtryck med skitiga fingrar på en mikrometer så har du mätfel..

I mitt eget fall så har jag sällan behövt jobba med bättre precision än 0,005mm men oftast räcker 0,05 eller 0,02 rätt bra för att träffa rätt. Är dock lite helt obekant med micrometrar, passbitar, profilprojektorer, skjutmått, 0,01g vågar, märkfärg osv..

Gillar att säga till gubbarna på verkstan: ta rejält - ta 0,05mm !

Vill man mäta noga kan man alltid sätta upp något i fräsen och ta fram mätproben som är en kula av rubin fäst vid ett instrument.
Men då snackar vi utrustning som är utom räckhåll för de flestas privata budget... med marginal.

Det är möjligt att jag missförstod dig jo jag vet att hundradelar är superkänsligt för temperaturskillnader, och orenhet aluminium är extra hemskt att mäta på om temperaturen inte håller sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips om att rikta in högtalare

Detta blev efter några år.... lika mycket ett biltråd som högtalartråd
En gammal men rolig tråd som jag just läst hela.

Hur som helst så tänkte jag vidarebefordra ett tips jag fick, när det gäller placeringen av högtalarna.

Att rikta in ett 5.1 system kan ju bli lite spring.

Tipset jag fick, var att placera en liten laser på högtalaren (Laserpenna och dubbelhäftande tejp)

Alla mina högtalare monterade på väggfäste @ kulfästen.
Jag placerade ett föremål som agerade mitt huvud d v s mig
Placerade lasern på högtalaren - riktade lasern på föremålet/ huvudet.

Trodde själv inte att det skulle bli så bra som det blev, men det blev det.

Har flyttat två gånger sen jag fick tipset, och det funkar klockrent.
När jag sitter i "centrumsoffan" och tittar på högtalarna, så sitter dom rätt i irisen på mig

Kanske fler har nytta av tipset (?)

Må gott och lev väl Swecare.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Detta blev efter några år.... lika mycket ett biltråd som högtalartråd
En gammal men rolig tråd som jag just läst hela.

Hur som helst så tänkte jag vidarebefordra ett tips jag fick, när det gäller placeringen av högtalarna.

Att rikta in ett 5.1 system kan ju bli lite spring.

Tipset jag fick, var att placera en liten laser på högtalaren (Laserpenna och dubbelhäftande tejp)

Alla mina högtalare monterade på väggfäste @ kulfästen.
Jag placerade ett föremål som agerade mitt huvud d v s mig
Placerade lasern på högtalaren - riktade lasern på föremålet/ huvudet.

Trodde själv inte att det skulle bli så bra som det blev, men det blev det.

Har flyttat två gånger sen jag fick tipset, och det funkar klockrent.
När jag sitter i "centrumsoffan" och tittar på högtalarna, så sitter dom rätt i irisen på mig

Kanske fler har nytta av tipset (?)

Må gott och lev väl Swecare.

Jag tror att KEF var först med att bygga in "sikten" i högtalarna för att underlätta inriktningsprocessen, Jag hade 105/2 or en gång i tiden och de hade ett hårkors och lysdioder monterade i huvudena,
Man slog på ljuset i siktet via en omkopplare på baksidan av huvudet och satte sig sedan på lyssningsposition och såg då ganska enkelt vinklarna på huvudena, Det är lite trist att såna finesser knappt finns ens på bra modeller idag.
Kolla manualens avsnitt om inriktnnig.
http://www.kef.com/uploads/files/en/museum_pdf/70s/Reference_...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1007:

Kan inte så mycket om högtalare mm. Däremot kan jag garantera dig att "Guldpläterde kontakter" inte är något påhitt.

Nej, det kan du inte garantera. Annars har du rätt i övrigt

Skrivet av Karaff:

Ja men blanda inte in din "homeopati" i detta, att påstå att mekaniska komponenter inte kan fungera bättre efter lite motion är bara fånigt.

Varför går en bilmotor bättre efter ett visst antal mil ? Varför är bilen mjukare o köra när den få gå några mil ? Varför rullar min cykel lättare när den använts lite ? Varför är läderskor bättre när de blir äldre ?

Uh? En motor har massor rörliga delar som, även om de är honade i fabrik, behöver slipas till lite genom friktion, samma gäller väl även cyklar.
En högtalare har inte så mycket rörliga delar förutom gummit, och det behöver då inte slipas till.
Det där med läderskor har jag då aldrig hört talas om, men vet att läder och gummi är 2 ganska olika saker.
Så fattar faktiskt inte din poäng?

Kommer ihåg när erkända "experter" svor vid sin mammas liv att ljudet blev bättre och renare om man förvarade CD-skivorna i frysen, eller att man skulle måla ytterkanten på CD-skivan med en svart färgpenna så skulle allt jitter försvinna.
Var det inte också bevisat via blindtest och andra "experter" att en gammal trådgaje överförde ljud minst lika bra som en monsterkabel à 2000kr metern, och ingen kunde säga vad som skiljde

Placebo är dem bästa medicinen, något alla religiösa fanatiker och HiFi-människor är levande bevis på.

Edit
Ps

Skrivet av Esseboy:

Spindeln brukar väl vara utav kevlar right? Kevlar är känt fört att vara ett material som inte ändrar egenskaper, samma sak med gummi (Förutom att det åldras). FAN nu vill jag sätta upp en setup, köpa kevlar och gummi och börja mäta xD VILL HA REN FAKTA!!

Liten korrigering, Kevlar tappar sina egenskaper efter ca 5 år, det var förbrukningsdatumet för skottsäkra västar förr i tiden, och det försämras markant av fukt och värme också. Finns anledningar till att Kevlar inte används längre som skyddsmaterial.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att KEF var först med att bygga in "sikten" i högtalarna för att underlätta inriktningsprocessen, Jag hade 105/2 or en gång i tiden och de hade ett hårkors och lysdioder monterade i huvudena,
Man slog på ljuset i siktet via en omkopplare på baksidan av huvudet och satte sig sedan på lyssningsposition och såg då ganska enkelt vinklarna på huvudena, Det är lite trist att såna finesser knappt finns ens på bra modeller idag.
Kolla manualens avsnitt om inriktnnig.
http://www.kef.com/uploads/files/en/museum_pdf/70s/Reference_...

Tack för länken väldigt intressant. Hade inte en aning om att det fanns.

Och visst är det tråkigt att det inte finns idag, då det underlättar inriktningsprocessen mycket.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]