Plantronics Backbeat Pro - Frågor kring kvalitet

Permalänk

Plantronics Backbeat Pro - Frågor kring kvalitet

Hej!

Jag är på jakt efter ett trådlöst headset som kan användas både till PC och till mobil.

Backbeat pro återkommer på många sidor som ett par kvalitetslurar vad gäller trådlöst. Efter intensivt googlande så är det dock några saker som jag fortfarande funderar över, och skulle gärna vilja få svar på.

- Kvalitet på micken.
Hur är det med telefonsamtal i stadsmiljö? Hör den andre parten mycket av vad som händer i bakgrunden?
Hur är det med gaming? Jag spelar inte överdrivet mycket, men det blir någon timma i veckan med vännerna. Kommer de att klaga på att jag flåsar i micken?

- Specialfunktioner
Hur fungerar deras ''autopause'' funktion med Spotify och liknande? Hörde någonstans att den får för sig att spela upp random MP3-fil på datorn i händelse av att man tar av/på sig lurarna.
Noise cancelling, är det bara ''tystare'' eller hör man det där jobbiga bruset som uppkommer med vissa lurar?

- Komfort
Gör det ont i öronen efter ett par timmars användande? Eller är de bekväma? Har hört lite olika bud här.
Sitter de stadigt på huvudet när man går runt? Säg att jag vill ha lite skön musik på när jag dammsuger. Kommer de att sitta kvar på skallen?

- Bluetooth
Ingår dongel till datorn, eller får man köpa det separat? Ifall man köper det separat, vad kan ni rekommendera?
Säg att jag lyssnar på musik på datorn eller spelar och får ett inkommande telefonsamtal. Hur smidig är övergången till telefonen? Hur funkar det? Blir det någon form av konflikt?

- Övrigt
Hur är kvaliteten på läder och liknande? Spricker sömmarna? Hur länge har du använt ditt par utan att det börjar falla ihop?

Permalänk
Medlem

Knappt använt micen så den kan jag inte svara på.

Autopause funkar bra med iphone och apple music iaf, inte använt med spotify eller dator.
Noise cancelling tycker jag funkar bra rent allmänt, men blev besviken på flyget. Inte i närheten av Bose QC där.

Jag tycker de är bekväma och sitter kvar bra vid promenad och dammsugning.

Dongel ingår inte.

Jag fick byta mina efter knappt ett år, batteriet laddade inte som det skulle längre. Verkar dock inte vara ett vanligt problem, hittade knappt något om det när jag googlade.
Inga problem med läder eller sömmar på den tiden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har bara haft dem i ett par månader så mina svar är kanske inte helt rättvisande pga det.

Använder dem till musiklyssning via datorn och för att göra dammsugningen lite roligare. Jag har ganska stort huvud och de sitter fast bra på skallen vid dammsugning. Tycker att de trycker lite väl mycket mot öronen som blir lite ömma (och varma) efter att ha haft dem på huvudet i några timmar. Hade tidigare en äldre AKG-lur med RF-mottagning vilka satt betydligt slappare men de kändes bättre mot öronen. Saknar AKG's självjusterande "huvudband" lite.

Fick inte heller med nån BT-dongel så jag köpte denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1701762 Lite tillfälliga störningar kan uppstå när man befinner sig i ett annat rum och rör på sig men annars funkar det bra.

Har testat med sladd till det inbyggda ljudkortet och det lät inte alls bra, gissar att de är mer tungdrivna än mina andra hörlurar som inte påverkas negativt på samma sätt. Via BT låter de riktigt bra om än lite väl bastunga för min smak.

Stängde av autopause funktionen ganska snabbt då det inte tillförde nåt mervärde för mig. Verkade dock fungera bättre när jag lyssnade via Android-telefonen än via dator.

Använder inte noise canceling då jag upplevde en liten försämring av ljudet. Hör knappt dammsugaren utan den påslagen och tycker inte heller att det blir så stor skillnad med noise canceling aktiverad.

Känns välbyggda men eftersom jag inte haft dem så länge kan jag inte uttala mig om livslängden.

Permalänk
Skrivet av harno72:

Har bara haft dem i ett par månader så mina svar är kanske inte helt rättvisande pga det.

Använder dem till musiklyssning via datorn och för att göra dammsugningen lite roligare. Jag har ganska stort huvud och de sitter fast bra på skallen vid dammsugning. Tycker att de trycker lite väl mycket mot öronen som blir lite ömma (och varma) efter att ha haft dem på huvudet i några timmar. Hade tidigare en äldre AKG-lur med RF-mottagning vilka satt betydligt slappare men de kändes bättre mot öronen. Saknar AKG's självjusterande "huvudband" lite.

Fick inte heller med nån BT-dongel så jag köpte denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1701762 Lite tillfälliga störningar kan uppstå när man befinner sig i ett annat rum och rör på sig men annars funkar det bra.

Har testat med sladd till det inbyggda ljudkortet och det lät inte alls bra, gissar att de är mer tungdrivna än mina andra hörlurar som inte påverkas negativt på samma sätt. Via BT låter de riktigt bra om än lite väl bastunga för min smak.

Stängde av autopause funktionen ganska snabbt då det inte tillförde nåt mervärde för mig. Verkade dock fungera bättre när jag lyssnade via Android-telefonen än via dator.

Använder inte noise canceling då jag upplevde en liten försämring av ljudet. Hör knappt dammsugaren utan den påslagen och tycker inte heller att det blir så stor skillnad med noise canceling aktiverad.

Känns välbyggda men eftersom jag inte haft dem så länge kan jag inte uttala mig om livslängden.

Kan du minnas vad som verkade fungera bättre med Android än via dator? Några detaljer?

Har du använt mikrofonen någonting? Vad skulle du säga om kvaliteten på ljudet där?

Tack till er båda för svar!

Permalänk
Medlem

Kändes som att det bara fungerade ibland. Känslan var att det funkade bättre med Android. Men det kan ju även ha betydelse vilken spelare man använder. Nu har jag inga krav på att musiken ska pausa när jag tar av hörluren så jag stängde av den funktionen rätt snabbt.

Har inte tänkt använda lurarna som headset så jag har inte provat micken. Lyssnar bara på musik och gillar friheten utan sladd