Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Samsung lyckas inte återskapa problemen med Galaxy Note 7

Permalänk
Melding Plague

Samsung lyckas inte återskapa problemen med Galaxy Note 7

Enligt nya uppgifter är Samsung fortfarande inte helt säkra på vad som orsakade bränderna hos företagets återkallade telefon Galaxy Note 7 – trots att de lagt mycket resurser på undersökningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

2,5 miljoner sålda enheter och hur många har brunnit? Är det över 25st? Vilket blir 0,01 promille om jag ej räknade fel.. De får allt testa på om de ska hitta farliga exemplar, nu utsätter de nog telefonerna för mer våld och värme än vanligt.

Nå hoppas starkt de hittar orsaken även om de slutar med modellen så de kan undvika felet i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vad försöker dom säga? Att de blivit saboterade av konkurrenter?

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av s0sdaf:

Vart ur texten står det något som får dig att tro det?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Damage Control. De försöker säga att det inte är något fel på deras telefoner....

Permalänk
Skrivet av anon159643:

2,5 miljoner sålda enheter och hur många har brunnit? Är det över 25st? Vilket blir 0,01 promille om jag ej räknade fel.. De får allt testa på om de ska hitta farliga exemplar, nu utsätter de nog telefonerna för mer våld och värme än vanligt.

Nå hoppas starkt de hittar orsaken även om de slutar med modellen så de kan undvika felet i framtiden.

Japp, det är ju inte bra att mobiler exploderar eller börjar brinna. Helst ska noll mobiler göra det, men det kan mycket väl vara så att antalet prestandamobiler, eller för den delen valfria liknande produkter, i användning idag är helt oöverträffad just nu.

En arbetsteori är att högkapacitetsbatterierna uppfyller temperaturspecifikationerna bara om batterihöljets integritet är 100%. Om det fått en defekt eller skada, oavsett om det är fabriken som inte kan garantera noll defekter för så många exemplar, eller om defekten uppstått vid användning, så kan explosionen senare triggas av värme (hög användning under lång tid, som t.ex. spel eller film, eller bara stor, varm skärm) med varm utetemperatur.

Det skulle kunna vara så att man får byta batteriteknologi, använda aktiv kylning, eller använda en mjukvarulösning som throttlar telefonen baserat på proximitysensor och temperatur, och ger en signal och stänger av sig vid ett tröskelvärde.

Jag tror att det är väldigt naivt att tro att detta skulle vara begränsat till en modell, eftersom alla mobiler har så många komponenter gemensamt och har samma formfaktor.

Eftersom det är lika lätt att googla och hitta exploderande Iphones, Edges, Nexusar osv som Note 7, så hoppas jag att alla tillverkare vidtar steg för att förhindra batteriexplosioner.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

"Mellan raderna"? Om det hade stått rakt ut i texten hade jag väl inte frågat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Dom försöker ju uppenbarligen hitta något att skylla på.
En brunnen telefon är en telefon för mycket.
Men sedan säger dom att det kan bero på telefonens funktioner.
Då kan dom ju tipsa om att inte trycka på appen vars logga är en brasa. >_>

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Damage Control. De försöker säga att det inte är något fel på deras telefoner....

Jo, förvisso. De har ju dock redan återkallat telefonerna. Visst kanske det kan vara till fördel för deras rykte, men de kan ju lika gärna ljuga om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Tror ja inte, men det kan vara svårt att få fram en telefon som har problem. Även om det var 1000 telefoner av alla de som skeppats som brunnit så måste de testa väldigt många för att hitta en som också börjar brinna. Tror inte de bara kan ta en random och trycka på explode knappen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Jo, förvisso. De har ju dock redan återkallat telefonerna. Visst kanske det kan vara till fördel för deras rykte, men de kan ju lika gärna ljuga om det.

De försöker rikta kritiken till konsumentfel. Kapitalister prioriterar pengar. Ett sånt här utalande kan få deras börsvärde att stiga med några procent. De har inget att förlora nu när de har nått botten.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara intressant för dem att veta varför det sker så att de kan undvika det i framtiden? Hade något sådant hänt mig så hade jag gärna vilja veta varför. Att det skulle upprepa sig igen hade ju inte varit så trevligt. Skadan e ju redan skedd oavsett.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Kan ju också vara intressant för dem att veta varför det sker så att de kan undvika det i framtiden? Hade något sådant hänt mig så hade jag gärna vilja veta varför. Att det skulle upprepa sig igen hade ju inte varit så trevligt. Skadan e ju redan skedd oavsett.

Ja, precis. Om någon tror att de har skadats svårt av skriverierna, så tror de att de utrett detta extremt väl. Om de säger att de utrett det och "inte hittat något fel" så kan det läsas som att de är inkompetenta. Det är de ju inte, då hade de inte sålt en enda telefon. Alltså säger de det för att det krävs speciella omständigheter för att de ska explodera, och de har inte lyckats återskapa dem.

Då kommer antal exemplar in i bilden. Se min post ovan.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Eftersom det bara skett i USA så tror jag det är Apple som ligger bakom..

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Det har skett i asien också

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det rör sig om sabotage. Men oavsett vilken producent som råkat ut för det här så är det verkligen på tiden. Det här racet som pågått i några år nu är inte hållbart.

Nu hoppas vi på att producenterna sänker ribban några hundra Mhz och konstruerar telefoner som är strömsnåla, pålitliga, hållbara och säkra.

Permalänk
Avstängd

Konspiration, sabotage, humbug och hittepå!

Ja eller så är det bara Samsung som är sämst. Ockham's rakkniv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lessismore:

Det är möjligt att det rör sig om sabotage. Men oavsett vilken producent som råkat ut för det här så är det verkligen på tiden. Det här racet som pågått i några år nu är inte hållbart.

Nu hoppas vi på att producenterna sänker ribban några hundra Mhz och konstruerar telefoner som är strömsnåla, pålitliga, hållbara och säkra.

De gör det marknaden efterfrågar. Apple pratade mycket om att folk ville ha små mobiler men fick anpassa sig efter vad folk vill ha.
Angående prestanda så gör man allt mer på mobilen och många appar är riktigt krävande, se på Pokemon Go och i mitt fall västtrafikappen som båda tar för lång tid att starta trots snabb telefon. Varför ingen tillverkare gör en lägre presterad telefon med grym batteritid beror nog på att få efterfrågar såna.
Sedan är jag tveksam till att de snabba arm cpuerna drar så mycket mer ström än de mindre snabba vid vanligt arbete.

Nå jag ser fram emot den nya batteritekniken som kanske kommer nästa år med nya katod eller vad det var som skulle ha mycket bättre batteritid. http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/dubbel-driftstid-for-telef...

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Konspiration, sabotage, humbug och hittepå!

Ja eller så är det bara Samsung som är sämst. Ockham's rakkniv.

Ockham's rakkniv kan av misstag appliceras på alla möjliga saker för att komma till ett beslut utan att tänka eller undersöka mer.

Om den applicerades på saker som är svåra skulle vi inte ha någon fungerande teknisk apparat i hela världen.

Det är en sak jag är säker på, och det är att Samsung lagt några storleksordningar mer tankekraft på det här problemet än vad du la på den där kommentaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De gör det marknaden efterfrågar. Apple pratade mycket om att folk ville ha små mobiler men fick anpassa sig efter vad folk vill ha.
Angående prestanda så gör man allt mer på mobilen och många appar är riktigt krävande, se på Pokemon Go och i mitt fall västtrafikappen som båda tar för lång tid att starta trots snabb telefon. Varför ingen tillverkare gör en lägre presterad telefon med grym batteritid beror nog på att få efterfrågar såna.
Sedan är jag tveksam till att de snabba arm cpuerna drar så mycket mer ström än de mindre snabba vid vanligt arbete.

Nå jag ser fram emot den nya batteritekniken som kanske kommer nästa år med nya katod eller vad det var som skulle ha mycket bättre batteritid. http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/dubbel-driftstid-for-telef...

Jomen nu handlar det inte om att gå ned på single-core i 500Mhz, 256MB minne och svartvit skärm.
Det räcker med att de inte klockar så jäkla högt. Man behöver inte klocka telefonen till 2.3Ghz, utan det räcker kanske med 1.5Ghz.
Sen behöver man inte göra telefonen tunn som ett brevpapper, släng gärna på ett par mm så ordnar det sig ska du se.

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att t.ex. lägga agenter i fabrikerna som monterar eller kontrollerar batteriet eller saboterar på annat sätt. Underskatta inte motivation baserad på pengar, speciellt då beloppet ligger på miljard-nivåer. Är det verkligen inte rimligt att ett sådant scenario skulle kunna ske? Naivt att tro att det skulle vara omöjligt eller orimligt speciellt i sådana stora belopp där både konkurrenter och politiker skulle vilja ha en del av kakan.
Stuxnet är liknande i stora drag dock mer politiskt motiverat än pengamässigt.

Att säga sabotage skulle enbart kunna vara hittepå är naivt

Samtidigt är litium väldigt explosivt så det är också rimligt, väldigt väldigt rimligt att det kan ha skett av produktionsfel.

Kul att se att vissa måste välja sida bestämt utan att kunna låta båda eller flera andra alternativa anledningar finnas.

Ser fram emot alternativa ofarliga batterier, kanske är det dag att företagen lägger lite mer krut i batteriutvecklingen... eller tja... mindre "krut".... äh ni fattar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jomen nu handlar det inte om att gå ned på single-core i 500Mhz, 256MB minne och svartvit skärm.
Det räcker med att de inte klockar så jäkla högt. Man behöver inte klocka telefonen till 2.3Ghz, utan det räcker kanske med 1.5Ghz.
Sen behöver man inte göra telefonen tunn som ett brevpapper, släng gärna på ett par mm så ordnar det sig ska du se.

Fast som konsument vill jag ha min note 7 med 3.7ghz och 2mm tunn. Helst väger den mindre än min bilnyckel och har en 6" skärm på en 5" yta. Summa kardemumma, mycket vill ha mer men ibland blir det på tok fel.

Permalänk
Skribent
Skrivet av anon159643:

92st var senaste jag såg, sedan 2 till efter de bytt batterierna.

Men kan säkert vara fler ändå. Med det sagt är det bara 0.000025~% av enheterna. Men det är ändå "rätt mycket" då exposionerna orsakat stor skada på både människor och ägodelar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Avstängd

***bort/moderator***
Däremot står jag fast vid att den enklaste förklaringen mest troligen också är den korrekta, dvs att Samsung har tabbat sig ordentligt i kvalitetskontrollen och då kan de gott förtjäna att stämplas som "sämst" enligt mig.

§1.1/trams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Hur som helst är den defekt om den tänder ens på sig själv, oavsett om den är avstängd eller inte.
Ändå är det mysko att dom inte lyckas återskapa problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Inte omöjligt att t.ex. lägga agenter i fabrikerna som monterar eller kontrollerar batteriet eller saboterar på annat sätt. Underskatta inte motivation baserad på pengar, speciellt då beloppet ligger på miljard-nivåer. Är det verkligen inte rimligt att ett sådant scenario skulle kunna ske? Naivt att tro att det skulle vara omöjligt eller orimligt speciellt i sådana stora belopp där både konkurrenter och politiker skulle vilja ha en del av kakan.
Stuxnet är liknande i stora drag dock mer politiskt motiverat än pengamässigt.

Att säga sabotage skulle enbart kunna vara hittepå är naivt

Samtidigt är litium väldigt explosivt så det är också rimligt, väldigt väldigt rimligt att det kan ha skett av produktionsfel.

Kul att se att vissa måste välja sida bestämt utan att kunna låta båda eller flera andra alternativa anledningar finnas.

Ser fram emot alternativa ofarliga batterier, kanske är det dag att företagen lägger lite mer krut i batteriutvecklingen... eller tja... mindre "krut".... äh ni fattar

Funderar på om detta helt enkelt är isolerat till att note 7 är känsligare för kassa/billiga usb laddare/uttag som skickar på kass eller ojämn ström i pulser.

Vet då att när en laddare blev kass här hemma så frös min moto E 2nd gen och blev ganska varm i ca 20 minuter på baksidan (Vågade inte riktigt ha kvar den på sängen i laddaren så man la den i diskhon heh.)
dedikerade laddaren till att driva en hemmagjord usb fläkt (den var från någon billig htc från ett par år sedan o hade suttit ikopplad 24/7 i cirka 1.5 år och använts utav en annan i 3 år innan farsan köpte den htc telefon begagnad.)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Inaktiv

Att Samsung själva inte lyckas återskapa problemet talar mer för att de är dåliga på att testa och hitta fel i deras produkter. Sabotage, speciellt utanför koncernen, tvivlar jag skapligt på även om det är en intressant konspirationsteori.

Samsungs historik talar för att felet är deras eget. Gyllene tillfälle att satsa hårt på att bättra sin image och kvalitet på deras produkter. Samt för andra (konkurrerande) företag att ta lärdom av Samsungs dyra misstag.

Permalänk
Avstängd

folk har väl kört med tattar laddare helt enkelt

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag får också det intrycket, typ som att dom säger: det är inget fel på våra telefoner, ni har saboterat dom själva, mellan raderna då.
Hoppas inte på fler ursäkter att dom inte hittar felet nu, nånting är uppenbart fel med telefonen, oavsett om det är 1/1000000 enheter som random antänder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Med en ir-värmekamera kan du se vad som händer, l3 blir varm och chippet unseatar. därefter kortsluter batteriet. Vad är mysteriet? För svaga lödningar eller feldesignat thermal package. eller?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.