Har någon handlat på www.kinguin.net?

Permalänk
Medlem

Har någon handlat på www.kinguin.net?

Hej

Har någon handlat på https://www.kinguin.net/

Jag behöver en ny windows 10 licens och här kostar den 230:-
För bra för att vara sant?

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

Fungerar galant, köpte win 10 där för en månad sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroAtSC:

Hej

Har någon handlat på https://www.kinguin.net/

Jag behöver en ny windows 10 licens och här kostar den 230:-
För bra för att vara sant?

Har enbart handlat W10 därifrån eftersom det är så billigt. Har licenser på 4 datorer just nu och ingen har strulat (än så länge).

Det du måste ha i åtanke när du handlar från en såkallad "graymarket" är att det är antingen stulna nycklar eller t.ex. nycklar för skolor med fler aktiveringar.
Din nyckel kan dras in om du har otur, jag har inte hamnat där än med just windows, men jag vet ett flertal som haft problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

kan säga som så att du har förmodligen 0 i garanti ifall något skulle strula för dig men av egen erfarenhet så kan jag säga att det väldigt sällan är problem! har själv haft en hel del nycklar köpta på G2PLAY som strulat men har alltid fått ny/nya till det funkar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns en del sidor med liknande affärsidé som denna. Många av nycklarna på sidan är köpa genom stula kreditkort och sedan säljs dom vidare på kinguin, g2play osv till billigare pening då dom som säljer dom inte har köpt någon nyckel för sina egna pengar och allting dom tar betalt för ger dom vinst...

Många ställen, Tex steam osv tar sig rätten att stänga av nycklar från sidor som dessa.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt är det förekommer att dessa nycklar är stulna/köpta med andras uppgifter. När detta är fallet leder det dels till att du kan bli av med nyckeln, att någon person gör en vinst på illegal aktivitet samt att i fallet köpta med stulna kreditkort att utvecklaren inte får några pengar alls för produkten då dessa köp ofta hävs vilket har inneburit stora problem för vissa mindre utvecklare.

Permalänk
Medlem

Köpt därifrån under 3 års tid, aldrig haft några problem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroAtSC:

Jag behöver en ny windows 10 licens och här kostar den 230:-
För bra för att vara sant?

Microsoft säljer inte licenser så billigt, så ja, det är för bra för att vara sant. Du kommer säkert få en licens som fungerar, och Kinguin har ju nån försäkring man kan köpa till så att man får en ny licens om den gamla slutar fungera (vilket så klart inte hade behövts om de sålde lagliga licenser).

Men i min åsikt så är det bättre att piratkopiera Windows (vilket jag inte rekommenderar) istället för att köpa licenser från Kinguin. Microsoft får lika mycket betalt, d.v.s. inget, men du riskerar i alla fall inte att finansiera kriminalitet.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker många programvaruutvecklare tar hutlösa priser och jag är nyfiken på att få ner priserna lagligt.

Det var en artikel från Aftonbladet angående Ubisoft och Far cry 4” från lågprisbutiker.
Exakt hur dessa nätbutiker kommit över nycklarna specificeras inte, men en vanlig praxis i dessa sammanhang är att köpa nycklar från lågprisländer och sedan sälja dem vidare för en något högre peng i andra länder.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article20239362.a...

Och det känns ju ej så mycket fel, men stulna kreditkort som folk nämner ovanför är en annan femma.

För min egen del kör jag mest med jobbdatorerna och använder då deras licenser när jag inför jobbet övar, ni som är yngre så kolla in om ni kan få licenser genom skolan.

*edit*

PÅ frågan om licenser från kingun etc så vet jag flera som har handlat men aldrig gjort det själv, detta av två orsaker.
Det finns ej de licenser jag efterfrågar, en windows server datacenterlicens för någon tusenlapp 100% helt lagligt vore ej fel.
När jag för en gång skull vill ha en sådan licens som de säljer så betalar jag gärna några 100lappar extra på att slippa eventuellt strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kan säga som så att du har förmodligen 0 i garanti ifall något skulle strula för dig men av egen erfarenhet så kan jag säga att det väldigt sällan är problem! har själv haft en hel del nycklar köpta på G2PLAY som strulat men har alltid fått ny/nya till det funkar.

Kinguin är seriösa och har köpskydd för typ 10kr extra som garanterar dig hjälp om en key inte funkar, har själv nyttjat det (bara engång som jag haft problem, det var med en privat säljare på deras sida) och det funkar, de löste problemet på typ 30min, köpt flera saker av dem och de är en av de aktörer jag handlat mest av.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kinguin är seriösa och har köpskydd för typ 10kr extra som garanterar dig hjälp om en key inte funkar, har själv nyttjat det (bara engång som jag haft problem, det var med en privat säljare på deras sida) och det funkar, de löste problemet på typ 30min, köpt flera saker av dem och de är en av de aktörer jag handlat mest av.

ja jo jag vet men skulle aldrig lita på att dom står för det för fem öre med tanke på vilken typ av verksamhet dom håller på med! har själv haft problem med att jag fått nycklar som inte funkat eller som blivit borttagna efter någon dag men har alltid fått en ny och har alltid haft riktigt bra support

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja jo jag vet men skulle aldrig lita på att dom står för det för fem öre med tanke på vilken typ av verksamhet dom håller på med! har själv haft problem med att jag fått nycklar som inte funkat eller som blivit borttagna efter någon dag men har alltid fått en ny och har alltid haft riktigt bra support

Så av nyfikenhet för jag har inte koll men vad skiljer Kinguins verksamhet mot G2PLAY? Iom att du onekligen gör en stor skillnad på dem, eller är det enbart för att du enbart haft med G2PLAY att göra och fått hjälp där som du anser de är de enda seriösa? Hänger inte helt med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Funkar nog, men man har som sagt ingen garanti ifall det strular. Men sen har det med etik och moral också om man vill stötta sådana verksamheter. Själv ska jag köpa en ny rigg snart (när 1080Ti och 7700k kommer) och då blir det en autentisk nyckel till fullpris för en lax, småpengar i sammanhanget för min del.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Så av nyfikenhet för jag har inte koll men vad skiljer Kinguins verksamhet mot G2PLAY? Iom att du onekligen gör en stor skillnad på dem, eller är det enbart för att du enbart haft med G2PLAY att göra och fått hjälp där som du anser de är de enda seriösa? Hänger inte helt med.

sorry om jag va otydlig men gäller samma sak hos båda, det är samma företag fast 2 olika sidor, dom har till å med samma support.

det jag menar är att jag har bara bra erfarenhet av g2play men skulle aldrig någonsin köpa något på varken g2play eller kinguin om det är något jag inte är villig att chansa med.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nycklar för 100-200 kr är stulna, direkt eller indirekt. Ni köper inte Windows "billigt", ni köper stöldgods.

Säger som @perost, om ni inte vill betala för ett äkta Windows så kan ni ju lika gärna piratkopiera det istället för att stödja kriminell verksamhet med era pengar.

Permalänk
Medlem

Om det är allmän kännedom att dom sysslar med illegala saker, hur lyckas dom komma undan med det? :S Är dom baserade i typ Ukraina eller något?

Permalänk
Medlem

@norrby89: Ah då är jag med dig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Funkar hur bra som helst! Kan varmt rekommendera kinguin och liknande sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Om det är allmän kännedom att dom sysslar med illegala saker, hur lyckas dom komma undan med det? :S Är dom baserade i typ Ukraina eller något?

Från deras About Us-sida:

Citat:

Kinguin Limited
8/F, On Hing Building, 1 On
Hing Terrace, Central Hong Kong

Permalänk

Finns det någon som har någon form av bevis på att de säljer stulna nycklar? Artiklar? Länkar? Känns som en myt planterad av mjukvaruföretag. .. att det är nycklar från OEM partier, lågprismarknader samt privata nycklar som de säljer i andrahand, det köper jag - men , stulna? Det vete fan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det med nycklar från Ebay? Tillåter de försäljning av stöldgods?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Hur är det med nycklar från Ebay? Tillåter de försäljning av stöldgods?

Är troligen företagslicenser eller liknande som egentligen inte får säljas vidare eller köpta med stulna kort.

Tror inte ebay kollar upp vad personen i fråga säljer om ingen begär det för de kan inte bevisa att denne säljer en illegal kopia då de inte har någon rätt att göra hembesök så som t.ex poliser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Finns det någon som har någon form av bevis på att de säljer stulna nycklar? Artiklar? Länkar? Känns som en myt planterad av mjukvaruföretag. .. att det är nycklar från OEM partier, lågprismarknader samt privata nycklar som de säljer i andrahand, det köper jag - men , stulna? Det vete fan

Det var inte länge sedan SUMITOMO bidrog med en massa länkar.

The Hard Truth About G2A, Kinguin and Grey Market Keys
Deactivated Ubisoft game keys were bought from EA's Origin using stolen credit cards
The truth behind those mysteriously cheap gray market game codes

Permalänk
Medlem

Har handlat många spel genom Kinguin och det har aldrig varit några problem.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Tack för länkarna, jag läste den första artikeln och den säger precis det jag trodde. Nämligen att de flesta nycklarna INTE är stulna ( har du läst artiklarna själv?). De kommer från begagnatmarknaden/humble bundles/lågprisregioner och i många fall, tillverkarna själva. Tveksamt moraliskt? kanske, då man köper nycklarna på ett sätt som inte utvecklarna tänkt sig. Olagligt? troligen inte.

Det är precis därför som de erbjuder garanti om nycklarna inte fungerar, de kan aldrig vara 100% säkra på var nyckeln kommer ifrån när de köper in den eller att utvecklarna inte helt plötsligt ändrar policy och drar tillbaka nycklar , när de inser att tex nycklar ämnade för ryska marknaden används i Sverige.

Kanske omoraliskt men knappast olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Tack för länkarna, jag läste den första artikeln och den säger precis det jag trodde. Nämligen att de flesta nycklarna INTE är stulna ( har du läst artiklarna själv?). De kommer från begagnatmarknaden/humble bundles/lågprisregioner och i många fall, tillverkarna själva. Tveksamt moraliskt? kanske, då man köper nycklarna på ett sätt som inte utvecklarna tänkt sig. Olagligt? troligen inte.

Det är precis därför som de erbjuder garanti om nycklarna inte fungerar, de kan aldrig vara 100% säkra på var nyckeln kommer ifrån när de köper in den eller att utvecklarna inte helt plötsligt ändrar policy och drar tillbaka nycklar , när de inser att tex nycklar ämnade för ryska marknaden används i Sverige.

Kanske omoraliskt men knappast olagligt.

Fast hur kan du komma till slutsatsen att det knappast är olagligt när man vet att en del av nycklarna är olagliga och har köpts med stulna kreditkort. Hur stor del vet man inte då en del inte ens frågar vart nycklarna kommer från.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Många med positiva erfarenheter från Kinguin, så jag flikar in med en negativ för att balansera upp det.

Trodde precis som många andra att min billiga nyckel från Kinguin skull funka direkt från början, även om risken fanns att det skulle bli inaktiverad, när jag glatt inhandlade en nyckel i slutet på juni i år.
Men jag hade fel, nyckeln fungerade inte trots flera försök. Utnyttjade köpskyddet och tog det en vända med kundtjänsten som gav mig en ny nyckel. Den fungerade inte heller...

De bad mig för övrigt att dubbelkolla med MS-supporten som verifierade att nyckeln redan var aktiverad, men trodde mig antagligen inte eftersom de också kollade med supporten. De hävdade sen att de fick till svar att nyckeln var oanvänd när deras skärmdumpar från chatten visar det motsatta.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Fast hur kan du komma till slutsatsen att det knappast är olagligt när man vet att en del av nycklarna är olagliga och har köpts med stulna kreditkort. Hur stor del vet man inte då en del inte ens frågar vart nycklarna kommer från.

Jo, men du som köpare vet inte om den är stulen eller inte, du måste ju tro på säljaren, som i detta fall är ett relativt stort företag och inte någon okänd snubbe på blocket. Och som jag skrev så är troligen de flesta helt legitima och de som inte är det, ersätts av säljaren när/om de upptäcker att de blivit lurade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Jo, men du som köpare vet inte om den är stulen eller inte, du måste ju tro på säljaren, som i detta fall är ett relativt stort företag och inte någon okänd snubbe på blocket. Och som jag skrev så är troligen de flesta helt legitima och de som inte är det, ersätts av säljaren när/om de upptäcker att de blivit lurade.

Skickades från m.sweclockers.com

http://tinybuild.com/g2a-sold-450k-worth-of-our-game-keys

Det fina för G2A/Kinguin är när de får veta vilka nycklar som är stulna så tjänar de MER pengar, för då betalar de inte ut pengarna till säljaren, men om köparen inte har köpt "shield" så behåller de allt själva.

Så sjukt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroAtSC:

Hej

Har någon handlat på https://www.kinguin.net/

Jag behöver en ny windows 10 licens och här kostar den 230:-
För bra för att vara sant?

Köp och sålt lite över 300 spel och OS, fungerar galant..
En så länge har jag bara fått en dublett CDkey och det står Kinguin för (även om det kan ta en vecka för dom).

Så du kommer garanterat blir nöjd

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället