Anmäl dig till Roborock Challenge!

Lenovo Y710 - Månadens gaming deal på Elgiganten - bra pris?

Permalänk
Medlem

Fortfarande sugen på den här eller bygga en egen, men om jag bygger en egen verkar det hamna några tusenlappar dyrare, även fast jag byter ut 1070 mot ett 1060, eftersom man väljer bättre delar,...
Såg det här nu på eftermiddagen:

Förutom grafikkortet och chassit vad skiljer mellan den här och Y700 som det är rea på hos Dustin?
https://www.dustinhome.se/product/5010978388/ideacentre-y700

Intel Core i5 I5-6400 @2.7 GHz, NVIDIA GeForce GTX 960 (2GB), 256GB SSD, 8 GB DDR4 2133 (1 slot), 450W PSU, Intel H170 Express,
Funderar om det också kunde vara en bra grund att starta på för att senare uppgradera grafikkortet och öka på minnet.
Säljs för 6990 kr just nu (OP 8490kr)

Permalänk
Medlem

Utan att ha kikat närmare så är det är väl inte så mycket mer som skiljer men ett 1070 är ju ganska mycket bättre än ett 960 (mer än dubbelt så bra)!
Sen är det ju även så att man betalar lite för det mindre och slimmade chassiet.

Håller för övrigt på att installera Gears of War 4 nu. Ska bli sjukt intressant att testa!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Hur många Gb har man kvar på disken? Lenovo brukar ha en gömd partion för sin recovery nämnligen.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Håller för övrigt på att installera Gears of War 4 nu. Ska bli sjukt intressant att testa!

Är väldigt intresserad i hur tyst datorn är, så kolla gärna det när du kör igång. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldmund:

Hur många Gb har man kvar på disken? Lenovo brukar ha en gömd partion för sin recovery nämnligen.

Jag har 130GB ledigt. Inte installerat nåt själv på ssd:n utan lagt alla spel på den andra hdd:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@larsaunitz: Vart hittar jag koden till civ?

Permalänk
Medlem

Köpte också datorn och använde SWECLOCKERS rabattkod. fick dock aldrig välja något spel....konstigt.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition, Asus Crosshair IV Formula, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Antec Three Hundred, PowerColor Radeon HD6970 2GB, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair HX 750W 80+, Windows 7 Home Premium 64-bit, BenQ TFT 21.5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skankarn:

Köpte också datorn och använde SWECLOCKERS rabattkod. fick dock aldrig välja något spel....konstigt.

Man väljer spel först på deras webbsida i det vanliga sortimentet och sedan när man kommer till kassan lägger man in rabattkoden.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det går att göra i efterhand? Civ6 hade smakat bra @elgiganten

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition, Asus Crosshair IV Formula, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Antec Three Hundred, PowerColor Radeon HD6970 2GB, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair HX 750W 80+, Windows 7 Home Premium 64-bit, BenQ TFT 21.5".

Permalänk
Medlem

Missade med koden iom att jag köpte i butik..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört Gears en timma nu, ultra inställningar, rullar på utan några som helst problem. Datorn susar lite från fläkten men är förvånansvärt tyst. Kontentan är väl knäpptyst idle och fläkttsus under full load.
GoW4 är ett hett tips, sjukt skönt spel!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av majon96:

@larsaunitz: Vart hittar jag koden till civ?

Skrivet av Skankarn:

Skrivet av Benedict:

Man väljer spel först på deras webbsida i det vanliga sortimentet och sedan när man kommer till kassan lägger man in rabattkoden.

Precis som Benedict säger. Man väljer datorn och lägger till valfritt spel, hade önskat att dom hade Battlefield 1 eller Overwatch men Civ VI fick duga då det medföljde utan extra kostnad. Förövrigt tredje spelet jag fått denna månaden. Fick tidigare 2 Gears of War 4 helt gratis på ett jippo i närheten där jag bor.

Permalänk

5k+grafikkort+SSD finns att hitta varstädes. Det var vad jag gav för min. Utan att välja ett uddaformat chassi med okänd PSU/expansionsmöjlighet. (Främsta kritiken/fördomen.)

Jag är nog sådär att jag bara kollar runt lite vart fjärde år vad som är bra och plockar ihop nåt som jag kan uppgradera

Tror att min spöar denna trots Skylake. DDR4 gör nada. 16GB behövs inte, så dra av det från min.

256GB är för liten SSD idag. Och köp aldrig nånsin ever en mekanisk hårddisk.

Allmän rant, hoppas det hjälper.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Ni som köpt, är ni nöjda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Skankarn:

Jag undrar om det går att göra i efterhand? Civ6 hade smakat bra @elgiganten

Halloj,

Kontakta oss via PM, så kollar vi på det asap!

// Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här blev tyvärr lite av en deal-breaker för mig:
Om du öppnar datorn för att ens städa den så bryts garantin. Att de skickade svaret enbart på mail och inte la upp det på produktens sida känns lite konstigt också, men den kanske dyker upp under dagen.
"Kan man öppna datorn och installera mer minne och ytterligare hårddisk/ar utan att garantin bryts? Kan man öppna datorn för att städa den, ta bort damm m.m., utan att garantin bryts?

"Tack för din fråga.

Om du självar öppnar upp datorn så bryts garantin. Önskar du sätta in mer minne eller en hårddisk så får jag hänvisa dig att lämna in den till en av Lenovos auktoriserade verkstäder för det.

Ha en bra dag!

Elgiganten Kundcenter"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Toppenbra info @Benedict Blev en dealbreaker för mig också. Ska kontakta Elgiganten nu för att typ häva köpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det stämmer. Går tex grafikkortet sönder måste Lenovo givetvis byta ut det.
Det har ju inget att göra med om du har satt i mer minne. Är det så som ni säger hade det ju suttit en plombering. Är det problem plockar man ju annars bara ut det man satt in innan man lämnar in den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ringde upp Elgiganten som bekräftade vad @Benedict skrev. Om man öppnar den själv, om än bara för att städa den, bryts garantin. Så surt, men men....bara att lämna in den på närmaste elgigant så fick man pengarna tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

500 till så kan du köpa nedan dator med lite sämre GPU men då har du bra CPU som du kan överklocka i framtiden, bra PSU som du kan känna dig trygg med. Trådlöst ingår så du slipper lägga ner dem extra 200-250. Liten dator som inte tar så mycket plats men som rymmer fullstora komponenter förutom mobo och bör inte vara några problem med luftflödet. Man kan nog säga som såhär om denna datorn, en 1080p bygge där du kan få 60fps på alla spel på ultra och 3 år senare så kan du sälja GPUn och köpa ett nytt för 3000 och det är det ända du kommer behöva göra i dem kommande 10 åren. Efter 10 år kan du uppgradera till Kaby om du fortfarande är inne på datorer och spel.

Enl mig är det fortfarande inte värt att köpa datorn från elgiganten och kommer aldrig att vara heller för dem försöker alltid tjäna pengar på *******. Du får grym CPU, Mobo, PSU och 16GB minnen för 500kr mer vilket det ändå kommer att kosta om du lägger in 8gb minne till vilket nästan börja bli ett måste för nyare spel och multitasking. Detta betyder då att du får nedan dator för samma pris som skräpet på El-Giganten och då är det inte ens någon "rea" på ett ända utav komponenterna.

Lycka till.

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skankarn:

Ringde upp Elgiganten som bekräftade vad @Benedict skrev. Om man öppnar den själv, om än bara för att städa den, bryts garantin. Så surt, men men....bara att lämna in den på närmaste elgigant så fick man pengarna tillbaka.

I så fall måste dom ju veta att du har öppnat datorn.. Är den plomberad?
Edit: Svar fanns på första sidan

Seunlau: Du glömde en Windows-licens á ~1100 kr.

Permalänk
Medlem

Ta hjälp av någon som kan bygga datorer i stället och bygg något ordentligt istället. Faktumet att ni sitter här på Sweclockers forumet gör att ni räknas till skalan entusiaster. Det borde vara ett tecken nog att man inte köper en färdigbyggd dator på Elgiganten (stationär). Det finns otroligt mycket kunskap här av proffs som gärna hjälper er sätta ihop en dator (båda planerings stadie och ev fysiskt).

@Weiman: Dom har många sätt att se det, låslack på skruvarna, plomberingar som knappt syns på både på chassie sidan och på minneplatserna m.m.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

jag tror att jag blev förblindad av ett gtx1070, windowslicens och ett gratisspel. Bara det är ju 6500:-. Då kändes det som en riktigt bra deal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skankarn:

jag tror att jag blev förblindad av ett gtx1070, windowslicens och ett gratisspel. Bara det är ju 6500:-. Då kändes det som en riktigt bra deal.

Ett GTX 1070 founders edition, en Lenovo Windows licens och ett gratisspel.....

För 11.056kr får du

6600k
16gb ram
250gb SSD
Gigabyte GTX 1070 (eftermarknadskylare)
ett moderkort med riktiga specar
märkes nätagg
märkeschassie (cougar QBX, världens minsta gaming chassie i ITX)
Orginal Windows 10 utan lenovos inblanding.

1000kr mer, och du tappar gratisspelet. Du får dock en dator som är knäpp tyst, har mängder av uppgraderingsmöjligheter och ett windows utan lenovos smutsiga fingrar. En snabbare CPU och dubbla minne, dessutom möjligheten att klocka datorn.

Förblindningen var stor när man gick på den att köpa "månadens gamingdeal"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@akUs Absolut, helt sant. Jag gör om och gör rätt. Ibland är man på tok för impulsiv.

Visa signatur

Permalänk

@AkUs: Jag är också en av de förblindade, utan erfarenhet av att sätta ihop en dator själv, som tänkt köpa Lenovon men nu när jag såg ditt inlägg känns det ju mer värt att lägga 1k extra på ditt kit...Vill du vara snäll och göra en lista på alla komponenter som behövs?

Permalänk
Skrivet av AkUs:

För 11.056kr får du

6600k
16gb ram
250gb SSD
märkes nätagg

1000kr mer, och du tappar gratisspelet. Du får dock en dator som är knäpp tyst, har mängder av uppgraderingsmöjligheter och ett windows utan lenovos smutsiga fingrar. En snabbare CPU och dubbla minne, dessutom möjligheten att klocka datorn.

Måste bara inflika att det är en riktigt bra deal för alla som inte kan/vill bygga själva. Att komma så nära vad erfarna byggare kan fixa för samma peng i en färdigdator som dessutom verkar prestera helt ok samt vara hyfsat tyst är bra mycket bättre än de flesta köpa-färdig-märkesdatorerna. Det gör det dock inte till en lösning för de erfarna forumrävarna.

Det enda som skulle få mig att avråda okunniga från köp är nog att det är förbjudet att öppna lådan. Ska de ha det så så tycker jag att det ska gå att göra de enklaste åtgärderna utifrån (typ extralucka där man kan sätta i HDD/SSD och minnen) och sen att det blir svårt att städa ur den. Kommer man gratis få skicka den till Lenovo för att få den tömd på damm?

Nåväl, hade jag själv haft denna som spelburk hade jag varit rätt nöjd ändå, kände på den på Elgiganten och den var portabel och ganska nätt i sina mått. Sen att det typ inte kommer att gå att spela Star Citizen eller andra mastodontspel på den då det saknas lagringsutrymme för dessa 100+ GB-spel är synd. Själv hade jag struntat i garantin och stoppat i komponenter själv, men då tappar man lite av värdet av färdigdator. Antar att Webhallen, Komplett etc har lite lösare regler för garanti?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skankarn:

@akUs Absolut, helt sant. Jag gör om och gör rätt. Ibland är man på tok för impulsiv.

Säg till om du behöver hjälp att sätta ihop något ordentligt.

Kan för övrigt säga att jag jobbat på Elgiganten och det är inte ovanligt att personalen
uppmanar kunden att själv ansvara för städning av datorerna innuti då man nekat garantiärenden
då det varit dam som orsakat skadorna. Går hand i hand med leverantörernas riktlinjer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiljaVilja:

@AkUs: Jag är också en av de förblindade, utan erfarenhet av att sätta ihop en dator själv, som tänkt köpa Lenovon men nu när jag såg ditt inlägg känner jag att jag hellre vill lägga 1k extra på ditt kit...Vill du vara en ängel och hjälpa mig göra en lista på alla komponenter som behövs?

Du bor möjligtvis inte i skåne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

För 11.056kr får du

6600k
16gb ram
250gb SSD
märkes nätagg

Länk till listan med detta för 11056kr, tack. (Glöm inte CPU-kylaren)