Skrivet av Cirbyman:
sen förstår jag att jag skall "göra en riktigt felsökning" men det är som att säga till någon okunnig människa som behöver hjälp med ett vardagsproblem att google saken, jag är ju här för att jag behöver advice då jag redan försök rätta till saken på mitt sätt som jag vet hur, men tipsen jag fick här då att skaffa ett dedikerat nätverkskort kanske? för just nu är min kabel direktkopplat till moderkortet.
Du har två bra tips ovan här, börja med dom.
Nu till det jag citerar.
Ursäkta mig?
Så det är som att be dig googla felet när jag rekommenderar att du istället för att yra omkring och leta lösningar på symptomen, faktiskt tar reda på vad som är fel och löser det? Seriöst?
Om du faktiskt vet att du ska felsöka, men fråga då hur man gör det? Vet du ens vad systematisk felsökning faktiskt innebär i verkligheten? Tjena, jag har 25 års yrkeserfarenhet av det. Vill du har verktyg? Hallå, vi är flera hundra användare här som sitter med det varje dag. Men om du inte tänker rätt från början, utan yrar omkring och letar quickfixar för att du är en latmask eller inte förstår, ja då får vi börja från början med hur du ska göra. Tryck fan inte upp liknelsen att det jag skrev är som att be dig googla något. Det är det inte och det är en förolämpning av dig att skriva så.
Hittills felsöker du inte, du bara testar olika förslag på vad som skulle kunna vara fel.
Efter ett tag, jag vet inte... med ålder? (när man slutar skriva "advice" och byter det mot "råd", eller "laggar" mot "jag får länktapp mot min internetleverantör" eller liknande) så kommer man fram till att, det blir fasen bättre och billigare om man gör rätt från början, även om det innebär att man måste arbeta och läsa på lite.
Sorry om det känns elakt, men någon gång kommer du att fatta att det är så här du ska jobba.
Vill du ha svar på hur du ska leta fel? Tala om hur du felsöker och be om råd, du har inte felsökt ett smack än så länge... exakt noll.
/G
//edit: jag ser andra användare rekommendera att man läser det här: http://xyproblem.info/ - förstår det och sedan återkommer i många frågor som liknar ditt resonemang. Det har visst ett namn, det du gör.