Permalänk
Medlem

Ekonomi och datorbyggande?

Hej

Jag börjar alltid fundera när jag sitter och kollar folks gallerier. Så tänker jag för mig själv "jag undrar om den där killen med 4x GTX 1080 och vattenkylning och 6 144hz skärmar är rik" Eller eller så tänker jag "hmmm kan kanske äter enbart nudlar och bor hemma?"

blir ni inte lite nyfikna hur andra gör det? Personligen är jag i mot lån! jag sparar just nu sparar jag till mitt 2017 bygge som med handen på hjärtat kommer kosta säkert över 20000kr.

Samtidigt sparar jag i fonder till framtid lägenhets köp. Jag ska inte ljuga jag äter mycket ris och nudlar....

Själva då? lånar ni? bor ni hemma? mamma pappa bettlar allt? Har ni det där swagya 100k månad it jobbet?

Denna frågan kan ju va känslig och hör kanske inte hemma på forumet men jag är nyfiken.

Permalänk
Medlem

Har eget boende, tjänar OK. Skulle aldrig få för mig att låna för nöjen (Ja avbetalning räknas som lån).

Permalänk
Medlem

Jag personligen lägger undan en väldigt liten del pengar - eller ingenting alls - till egna "nöjen" varje månad.

När jag har skramlat ihop till någon ny komponent eller kringutrustning så köper jag det, om jag inte hellre köper något annat.

Nu när jag har två barn så finner jag det dock extremt svårt att motivera sparande till mina egna leksaker istället för att lägga pengarna i deras sparande. Det får mig att må bättre än att unna mig dyra prylar, men självklart blir det en liten uppgradering ibland

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Jag personligen lägger undan en väldigt liten del pengar - eller ingenting alls - till egna "nöjen" varje månad.

När jag har skramlat ihop till någon ny komponent eller kringutrustning så köper jag det, om jag inte hellre köper något annat.

Nu när jag har två barn så finner jag det dock extremt svårt att motivera sparande till mina egna leksaker istället för att lägga pengarna i deras sparande. Det får mig att må bättre än att unna mig dyra prylar, men självklart blir det en liten uppgradering ibland

Precis så jag också resonerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Har eget boende, tjänar OK. Skulle aldrig få för mig att låna för nöjen (Ja avbetalning räknas som lån).

Exakt

Skrivet av drwlz:

Jag personligen lägger undan en väldigt liten del pengar - eller ingenting alls - till egna "nöjen" varje månad.

När jag har skramlat ihop till någon ny komponent eller kringutrustning så köper jag det, om jag inte hellre köper något annat.

Nu när jag har två barn så finner jag det dock extremt svårt att motivera sparande till mina egna leksaker istället för att lägga pengarna i deras sparande. Det får mig att må bättre än att unna mig dyra prylar, men självklart blir det en liten uppgradering ibland

Okej ja alltså jag vill faktiskt inte ha barn. Men jag har förstått på många att ens prioritering ändras rätt snabbt när man får ett.

Permalänk
Medlem

Lånar inte till några "leksaker" utan köper det jag vill ha och uppgraderar datorerna när jag anser att det behövs. Tjänar skapligt, bor billigt i en bostadsrätt med låg avgift och för tillfället inga barn så jag kan lägga undan ca 10.000kr i månaden när allt är betalt, inkl mat och "fickpengar för nöjen" utan att äta ett enda nudelpaket. Dock lägger jag inte 10.000kr i månaden i en hög som jag sedan "leker upp" kanske snarare 80% sparande i aktier/fonder och 20% lyxkomsumption som tex datorprylar.

Lär bli en ny dator för mig när Zen kommit ut och alla kort är på bordet så att säga och det har jag sparat undan till sedan länge, det blir dock en modest uppgradering ca 10.000kr. Ser ingen vits i att köpa det allra värsta bara för att man kan när inte mitt behov kräver det.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ser ingen vits i att köpa det allra värsta bara för att man kan när inte mitt behov kräver det.

håller med brukar försöker spara 10% av det jag tjänar på lång sikt 10% lek resten till att leva. Haha jepp... jag tenderar dock till att uppgradera bra sen håller det sig i typ 5-6 år!

Permalänk
Skäggig legend

Jag har ett lån, bostaden. Allt annat är köpt av egna pengar inkl. bilen för 155k. Med min lön som inte är så hög har jag varit smart och inte spenderat mer än vad jag behöver, sakta men säkert stiger kontot högt då jag kan spara uppemot 6-7k i månaden + lite aktieutdelning.

Jag har så många idiotiska vänner som bränner alla pengar på skit de aldrig får igen, sprit, kaos och spel. En kompis fick fnatt när han drog in nära 80k på hästar, när jag frågade honom Hur mycket har du spenderat innan du fick den vinsten? Då blev han tyst, antar att det är +- noll eller minus.
När jag vart sugen på att köpa motorcykel bestämde jag mig för att göra det rätta, att spara pengar. Så under 7 månader drog jag inte ut på krogen, tänkte efter hur jag handlade och vipps, så hade jag pengar till en då ny motorcykel.

Spara pengar är det bästa man kan göra. Något som min sambo inte håller med om. Hon är nästan i samma gäng som Gudrun, bränner pengar på grillen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Spara pengar är det bästa man kan göra. Något som min sambo inte håller med om. Hon är nästan i samma gäng som Gudrun, bränner pengar på grillen.

Älskar min Sambo men hon har så pissig lön och är för "passive" att göra något åt det jag får ofta väga upp med tex pröjsa bio. Jag har vart ärlig med att jag gör det.

Jag önskar att jag hade sånt tålamod fan 7 månader! själv är jag mer typ spara 2 månader köper något spara 2 köper nästa uppgradering oftast. förutom aktier och fonder där är det konstant passive inkomst som gäller som ska ticka på.

Permalänk
Mattecoach

För mig är det mycket ett intresse att hitta rätt dator eller delar, speciellt vid mindre inköp som kräver mer tid (t.ex. Raspberry Pi-projekt). Under tiden jag läser och letar delar så sparar jag pengar.

Har hela tiden ett konto som jag kan använda om jag skulle vilja, dvs. bara för nöjen/resor. Sen sparar jag också pengar varje månad, antingen för något speciellt eller bara in på detta konto.

Även om jag gillar teknik så kommer det nästan sist i prio-listan. Jag börjar så klart med att betala det nödvändiga (boende, mat, transport) och slänger på lite extra, sen sparande och sist konsumtion.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad folk är så rädd för t.ex Avbetalning, nu menar jag som Klarna, visst du kan ta t.ex 12 månader. Men vad säger att du inte kan betala av på säg efter 2-3 månader?

Summan som blir extra är väldigt liten. Och varför skulle man vilja leva fattigt/tråkigt under dom 2-3 månaderna för att du vill betala direkt utan att ta avbetalning som metod?

Nu menar jag inte t.ex Resa och andra nöjen som man ska ta som avbetalning. Utan mer vardags saker. Det som är "behövligt" i dagens läge.

Jag har aldrig förstått mig på riktigt, är det en moral sak? Är det skämmigt på något sätt eller? Så länge man har ordnat ekonomi m,m. Förstår kanske dom som har 10-12 på avbetalning men men..

Jag är i en av dom som ärvt 0 kr, 0 kr i hjälp med t.ex köpa första bostad, få hjälp med körkortet eller bil. Så ja, jag tog lån för min lägenhet och första bil.. Men det är för att få vardagen och arbetslivet att gå i en perfekt harmoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

Jag önskar att jag hade sånt tålamod fan 7 månader! själv är jag mer typ spara 2 månader köper något spara 2 köper nästa uppgradering oftast. förutom aktier och fonder där är det konstant passive inkomst som gäller som ska ticka på.

Fast man behöver ju sällan uppgradera sin PC var tredje månad när man väl har fått ihop en "hyfsad" burk.

Lirar fortfarande på min i5 4670k och GTX 780 utan konstigheter. Man maxar väl inte alltid på ultra men det är inget behov jag har heller.

Köper du en dator för 20k+ lär du inte behöva uppgradera på ett bra tag

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

För mig är det mycket ett intresse att hitta rätt dator eller delar, speciellt vid mindre inköp som kräver mer tid (t.ex. Raspberry Pi-projekt). Under tiden jag läser och letar delar så sparar jag pengar.

Har hela tiden ett konto som jag kan använda om jag skulle vilja, dvs. bara för nöjen/resor. Sen sparar jag också pengar varje månad, antingen för något speciellt eller bara in på detta konto.

Även om jag gillar teknik så kommer det nästan sist i prio-listan. Jag börjar så klart med att betala det nödvändiga (boende, mat, transport) och slänger på lite extra, sen sparande och sist konsumtion.

Samma här jag kör ett konto som är lite some en buffer fast men en spenderar plan!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Philippk:

Förstår inte riktigt vad folk är så rädd för t.ex Avbetalning, nu menar jag som Klarna, visst du kan ta t.ex 12 månader. Men vad säger att du inte kan betala av på säg efter 2-3 månader?

Summan som blir extra är väldigt liten. Och varför skulle man vilja leva fattigt/tråkigt under dom 2-3 månaderna för att du vill betala direkt utan att ta avbetalning som metod?

Nu menar jag inte t.ex Resa och andra nöjen som man ska ta som avbetalning. Utan mer vardags saker. Det som är "behövligt" i dagens läge.

Jag har aldrig förstått mig på riktigt, är det en moral sak? Är det skämmigt på något sätt eller? Så länge man har ordnat ekonomi m,m. Förstår kanske dom som har 10-12 på avbetalning men men..

Jag är i en av dom som ärvt 0 kr, 0 kr i hjälp med t.ex köpa första bostad, få hjälp med körkortet eller bil. Så ja, jag tog lån för min lägenhet och första bil.. Men det är för att få vardagen och arbetslivet att gå i en perfekt harmoni.

Har förståelse för att ta en dator på avbetalning om man har ont om pengar och datorn som man har för arbete/studier går sönder. Har mindre förståelse för att ta en dator på avbetalning om man ska ha den för nöje.
Visst, den extra kostnaden är inte så stor, men det finns inga nackdelar med att spara först och köpa sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Har förståelse för att ta en dator på avbetalning om man har ont om pengar och datorn som man har för arbete/studier går sönder. Har mindre förståelse för att ta en dator på avbetalning om man ska ha den för nöje.
Visst, den extra kostnaden är inte så stor, men det finns inga nackdelar med att spara först och köpa sen.

Men menar du att man sparar 2-3 månader, gör ingenting under dom månaderna med t.ex gå på bio, ut på restaurang med sambon, inte gå på nattklubb eller unna dig öl m.m utan endast spara dessa 2-3 månader, jobba, åka hem och kolla på tv eller sitta på din gamla dator? Sen göra om samma sak i 2-3 månader bara för att man skall ha en dator?

Jag ser inga nackdelar heller att ta en avbetalning i 2-3 månader? Samtidigt som du kan göra dom övriga nöjen? Därmed, undrar jag om det är en moral fråga

Sen är det ju självklart att jag inte pratar om att inte ha pengar, det har jag gott om, men nu är det inte så att jag har min dator på avbetalning eller haft, utan har bara sett denna fråga dyka upp så många gånger, men sen kommer moral-ryttarna. Känns som att det är hemskt att ta avbetalning, i vissa ögon så är det lika farligt som Krig

Tänk att du vill ha datorn t.ex nu, du köper den på avbetalning direkt.. Betalar in den efter 2-3 månader. Medans din kompis bestämmer sig för att spara istället. Medans du har haft din dator i 2-3 månader och kunnat faktiskt blanda både nöje med nytta. Enda negativa? Du fick betala 500kr extra, och du tog det hemska beslutet om "avbetalning" vilket är ett hemskt ord att använda i dagens samhälle tydligen

Som sagt det finns inga nackdelar heller med avbetalning, endast är att du får betala en summa extra, handläggningsavgiften och faktura avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

Exakt

Okej ja alltså jag vill faktiskt inte ha barn. Men jag har förstått på många att ens prioritering ändras rätt snabbt när man får ett.

Jag var inte heller jätte intresserad av att skaffa barn. Nu är jag farsa iallafall och jag ångrar inget. Prioriteringarna skiftar snabbt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du som får spara länge för att kunna köpa en bra rigg år 2017 mycket väl kan ha en bättre ekonomi än en som tjänar dubbelt så mycket. Det handlar inte bara om vad man får in per månad, viktigare är vad som går ut.

Folk med hög lön bra pratar gärna om det, och visar det gärna genom att ha nya bilar, skotrar och annat lull-lull. De pratar inte lika gärna om vad de ska ut med varje månad för att hålla livsstilen igång. Jag måste erkänna att jag myser lite när jag hör folk med mer inkomst än förstånd ha det svårt att få det att räcka till när månaden lider mot sitt slut.

Jag tycker du gör helt rätt som inte lånar för konsumtion. Spara till det du vill ha, unna dig något på resan och må bra med dig själv när du sitter där med din sprillans 20000-kronors rigg som bara är är din, hederligt ihoptjänad.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Philippk:

Men menar du att man sparar 2-3 månader, gör ingenting under dom månaderna med t.ex gå på bio, ut på restaurang med sambon, inte gå på nattklubb eller unna dig öl m.m utan endast spara dessa 2-3 månader, jobba, åka hem och kolla på tv eller sitta på din gamla dator? Sen göra om samma sak i 2-3 månader bara för att man skall ha en dator?

Jag ser inga nackdelar heller att ta en avbetalning i 2-3 månader? Samtidigt som du kan göra dom övriga nöjen? Därmed, undrar jag om det är en moral fråga

Sen är det ju självklart att jag inte pratar om att inte ha pengar, det har jag gott om, men nu är det inte så att jag har min dator på avbetalning eller haft, utan har bara sett denna fråga dyka upp så många gånger, men sen kommer moral-ryttarna. Känns som att det är hemskt att ta avbetalning, i vissa ögon så är det lika farligt som Krig

Tänk att du vill ha datorn t.ex nu, du köper den på avbetalning direkt.. Betalar in den efter 2-3 månader. Medans din kompis bestämmer sig för att spara istället. Medans du har haft din dator i 2-3 månader och kunnat faktiskt blanda både nöje med nytta. Enda negativa? Du fick betala 500kr extra, och du tog det hemska beslutet om "avbetalning" vilket är ett hemskt ord att använda i dagens samhälle tydligen

Som sagt det finns inga nackdelar heller med avbetalning, endast är att du får betala en summa extra, handläggningsavgiften och faktura avgiften

Avbetalning kan vara bra om man kan hantera det. Själv använder jag kreditkort, dvs. köper det mesta på kredit, men då jag betalar varje månad så tjänar jag faktiskt pengar på det!

Som du säger, vill man verkligen ha datorn nu och vet att man klarar av det, så kör på. Men för det mesta klarar man att vänta några månader, tycker att det mesta "måste ha nu!" är rätt barnsligt beteende, nästan oavsett vad det gäller.

Jag sparar varje månad, men snålar inte för det. Jag gör vad jag vill och har en buffert så jag klarar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Förstår inte riktigt vad folk är så rädd för t.ex Avbetalning, nu menar jag som Klarna, visst du kan ta t.ex 12 månader. Men vad säger att du inte kan betala av på säg efter 2-3 månader?

Summan som blir extra är väldigt liten. Och varför skulle man vilja leva fattigt/tråkigt under dom 2-3 månaderna för att du vill betala direkt utan att ta avbetalning som metod?

Nu menar jag inte t.ex Resa och andra nöjen som man ska ta som avbetalning. Utan mer vardags saker. Det som är "behövligt" i dagens läge.

Jag har aldrig förstått mig på riktigt, är det en moral sak? Är det skämmigt på något sätt eller? Så länge man har ordnat ekonomi m,m. Förstår kanske dom som har 10-12 på avbetalning men men..

Jag är i en av dom som ärvt 0 kr, 0 kr i hjälp med t.ex köpa första bostad, få hjälp med körkortet eller bil. Så ja, jag tog lån för min lägenhet och första bil.. Men det är för att få vardagen och arbetslivet att gå i en perfekt harmoni.

Att ta lån för lägenhet och bil är ju inte riktigt samma sak som att ta ett blancolån för att resa till Mallorca 2v Många gånger behöver man inte den där grejen man tar på avbetalning just nu, det är mer ett "vill-ha-mindset" som folk har. I mina ögon är det i alla fall dumt att köpa något på avbetalning som absolut inte är nödvändigt för att få livet att gå runt, då väntar jag hellre ett par månader innan jag köper laptopen eller surfplattan.

Permalänk
Medlem

Jag hade en bekant vi jobbet en gång som alltid hade allt. Jag va ofta avundsjuk speciellt när jag såg hans "gameing" rum. Visade sig att han låna 500k för att bara köpa grejer av banken. Efter det blev jag rätt nöjd att jag bara mina fjuttiga tusingar i månaden med tanke på att visa inte ens sparar.

Permalänk
Medlem

Ptja det är ju lite som du är inne på i början, det handlar om prioriteringar.

Är man bra på att prioritera kan man nog göra vad som helst idag. Resa jorden runt? Inga problem. Ha en riktigt nice bil? Inga problem. Etc.

Det är när man tror att man kan få allt och helst NU, som det blir problem.

Problemet med exempelvis facebook och sociala medier (och galleriet på Swec) är ju att man bara får se "the highlight reel".

Själv lägger jag undan 600 kronor totalt varje månad som ska räcka till nya datorkomponenter och ny mobiltelefon.

Det finns ju dom som lägger 600 kronor på bara abbonemang + mobil. Själv har jag valt att använda Vimla som kostar 90 kronor per månad samt att lägga undan 100 kronor på en framtida ny mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

Jag hade en bekant vi jobbet en gång som alltid hade allt. Jag va ofta avundsjuk speciellt när jag såg hans "gameing" rum. Visade sig att han låna 500k för att bara köpa grejer av banken. Efter det blev jag rätt nöjd att jag bara mina fjuttiga tusingar i månaden med tanke på att visa inte ens sparar.

jadu, kollar man t.ex på Minhembio forumet och gallerier så tror jag väääldigt många gör så tyvärr. Dom lever för stunden, men verkligheten brukar komma ikapp

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt ekonomisk (tror jag).
ALDRIG att jag skulle köpa en "vill-ha" pryl på avbetalning.
När jag väl köper något så gör jag det av sparade pengar, jag sparar ALLTID, oavsett om jag har en plan på något jag ska köpa/göra eller inte. det gör att när jag vill köpa något kan jag göra det utan att vänta 3-12 månader på att ha råd.
jag skulle aldrig heller köpa en rigg för 20k, för så mycket mer njuter jag inte av att spela på maxupplösning eller med 2 fps mer.
köper jag något lite dyrare så ältas det fram och tillbaka 500 gånger om jag verkligen behöver den extra prestandan eller den extra finishen på möbeln

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Philippk:

Men menar du att man sparar 2-3 månader, gör ingenting under dom månaderna med t.ex gå på bio, ut på restaurang med sambon, inte gå på nattklubb eller unna dig öl m.m utan endast spara dessa 2-3 månader, jobba, åka hem och kolla på tv eller sitta på din gamla dator? Sen göra om samma sak i 2-3 månader bara för att man skall ha en dator?

Jag ser inga nackdelar heller att ta en avbetalning i 2-3 månader? Samtidigt som du kan göra dom övriga nöjen? Därmed, undrar jag om det är en moral fråga

Sen är det ju självklart att jag inte pratar om att inte ha pengar, det har jag gott om, men nu är det inte så att jag har min dator på avbetalning eller haft, utan har bara sett denna fråga dyka upp så många gånger, men sen kommer moral-ryttarna. Känns som att det är hemskt att ta avbetalning, i vissa ögon så är det lika farligt som Krig

Tänk att du vill ha datorn t.ex nu, du köper den på avbetalning direkt.. Betalar in den efter 2-3 månader. Medans din kompis bestämmer sig för att spara istället. Medans du har haft din dator i 2-3 månader och kunnat faktiskt blanda både nöje med nytta. Enda negativa? Du fick betala 500kr extra, och du tog det hemska beslutet om "avbetalning" vilket är ett hemskt ord att använda i dagens samhälle tydligen

Som sagt det finns inga nackdelar heller med avbetalning, endast är att du får betala en summa extra, handläggningsavgiften och faktura avgiften

Absolut, sedan kan man vända på kakan och fråga hur mycket det blir om man tar den där femhundringen varje gång man köper på avbetalning och investerar istället. Ränta-på-ränta och vips som det är kan man köpa en hel till produkt bara för att man skippat att köpa grejer på avbetalning och minimerat avgifterna.

Dock är det val och prioriteringar var och en får göra. Jag upplever att många som handlar på avbetalning sällan ser kostnaden eller runt hörnet utan det är "Jag vill ha, jag vill ha nu"-mindset . Dock finns det även många som kan hantera detta även om jag själv väljer att ta avstånd från avbetalningar.
Dock händer det att jag köper saker på faktura och pröjsar av allt tre fyra dagar senare bara för att slippa till 25:e + helgen + det finns bara en grej i lager och tar den slut så får jag vänta i en eeeeeviiiighet. Som i princip är samma grej som det ovan.

För mig är grejen att inte handla på avbetalning ett sätt att prioritera. "Om jag inte kan pröjsa det nu, och inte är i livsnödvändigt behov av det? Då kan jag nog vänta eller åtminstone känna efter tills jag har cash om jag verkligen vill ha X eller Y".

Finns ju en anledning till att det är så enormt "fördelaktiga" avbetalningsplaner runt mellandagsrean och även i januari när många konton gapar tomma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Men menar du att man sparar 2-3 månader, gör ingenting under dom månaderna med t.ex gå på bio, ut på restaurang med sambon, inte gå på nattklubb eller unna dig öl m.m utan endast spara dessa 2-3 månader, jobba, åka hem och kolla på tv eller sitta på din gamla dator? Sen göra om samma sak i 2-3 månader bara för att man skall ha en dator?

Jag ser inga nackdelar heller att ta en avbetalning i 2-3 månader? Samtidigt som du kan göra dom övriga nöjen? Därmed, undrar jag om det är en moral fråga

Sen är det ju självklart att jag inte pratar om att inte ha pengar, det har jag gott om, men nu är det inte så att jag har min dator på avbetalning eller haft, utan har bara sett denna fråga dyka upp så många gånger, men sen kommer moral-ryttarna. Känns som att det är hemskt att ta avbetalning, i vissa ögon så är det lika farligt som Krig

Tänk att du vill ha datorn t.ex nu, du köper den på avbetalning direkt.. Betalar in den efter 2-3 månader. Medans din kompis bestämmer sig för att spara istället. Medans du har haft din dator i 2-3 månader och kunnat faktiskt blanda både nöje med nytta. Enda negativa? Du fick betala 500kr extra, och du tog det hemska beslutet om "avbetalning" vilket är ett hemskt ord att använda i dagens samhälle tydligen

Som sagt det finns inga nackdelar heller med avbetalning, endast är att du får betala en summa extra, handläggningsavgiften och faktura avgiften

Precis som du säger så är avbetalning nog inget problem om du har en stabil ekonomi. Dock tror jag att allt för många inte klarar av att hantera sin egna ekonomi. Vilket gör att personer hamnar hos inkasso och kronofogden p.g.a. av de t.ex. ville ha en ny tv, något de omöjligt hade gjort om de betalade hela summan direkt.

Mentaliteten med att uppmuntra människor att ta saker på avbetalning tror jag stjälper mer än hjälper.
Du kanske inte ser några nackdelar, vilket många andra nog inte heller gör. Skillnaden kanske är att du faktiskt inte har några problem att betala av det du köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

maxupplösning eller med 2 fps mer.

Haha förvisso men jag tror det blir lite av en extrem hobby. för mig är det både och jag vill sitta där om mysa i ultra, ultra samtidigt som jag hatar att behöva tänkte. Okej jag köper något billigt skit nu och uppgraderar igen om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Precis som du säger så är avbetalning nog inget problem om du har en stabil ekonomi. Dock tror jag att allt för många inte klarar av att hantera sin egna ekonomi. Vilket gör att personer hamnar hos inkasso och kronofogden p.g.a. av de t.ex. ville ha en ny tv, något de omöjligt hade gjort om de betalade hela summan direkt.

Mentaliteten med att uppmuntra människor att ta saker på avbetalning tror jag stjälper mer än hjälper.
Du kanske inte ser några nackdelar, vilket många andra nog inte heller gör. Skillnaden kanske är att du faktiskt inte har några problem att betala av det du köpt.

Jag bor i hyres nu men jag fattar inte folk som köper dyra lägenheter i Stockholm och knappt går runt sen lånar som fan till flash/bling hemma. Vågar leva så! vad händer om räntan går upp? visst du har dina 4x 1080 men kul när man inte klarar betala allt. Visst det kanske inte händer som läget ser ut nu men man vet aldrig. :/

Permalänk
Medlem

@noyce: Tyvärr som du säger så är det många som har inte riktigt förstått sig på avbetalning. Vissa tror man kan ha 12-15 saker på avbetalning och ändå leva gott. Men så är det verkligen inte

Jag har som sikt, att om det ska vara avbetalning så får det max kosta 500 kr i månaden, 6 månaders räntefritt. Annars får det vara, och man sparar hellre (långa avbetalningar biter en i arslet till slut) speciellt om det är småskit...

Dessutom har jag gjort en otroligt bra Excel kalkyl för just sådana saker,

Där den räknar med alla inkomster,utgifter m.m och sedan räknar ut "vad man har kvar i månaden" eller "Överskott" så att säga, sen efter 3 månader så gör kalkylen en egen beräkning av hur "mycket" man har kvar efter 12 månader. Alltså ett sätt och se (Sparar jag in på det här, så har jag si och så mycket i sparande efter ett år)

Och WoW måste jag säga.. har sparat in bra många tusenlappar extra månad för månad

Och dääääär gick tråden helt off-topic! Sorry!

Permalänk
Medlem

@Dooxy: Fast, lägenhet är ju klassad som en investering i sig..

Jag bor i en småstad.. köpte lägenheten för 4 år sedan för 325000 + 50.000 i renovering, detta togs som lån.. Lägenheten är nu värd 900.000 Och det är som sagt inte mycket som har renoverats för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Men menar du att man sparar 2-3 månader, gör ingenting under dom månaderna med t.ex gå på bio, ut på restaurang med sambon, inte gå på nattklubb eller unna dig öl m.m utan endast spara dessa 2-3 månader, jobba, åka hem och kolla på tv eller sitta på din gamla dator? Sen göra om samma sak i 2-3 månader bara för att man skall ha en dator?

Jag ser inga nackdelar heller att ta en avbetalning i 2-3 månader? Samtidigt som du kan göra dom övriga nöjen? Därmed, undrar jag om det är en moral fråga

Sen är det ju självklart att jag inte pratar om att inte ha pengar, det har jag gott om, men nu är det inte så att jag har min dator på avbetalning eller haft, utan har bara sett denna fråga dyka upp så många gånger, men sen kommer moral-ryttarna. Känns som att det är hemskt att ta avbetalning, i vissa ögon så är det lika farligt som Krig

Tänk att du vill ha datorn t.ex nu, du köper den på avbetalning direkt.. Betalar in den efter 2-3 månader. Medans din kompis bestämmer sig för att spara istället. Medans du har haft din dator i 2-3 månader och kunnat faktiskt blanda både nöje med nytta. Enda negativa? Du fick betala 500kr extra, och du tog det hemska beslutet om "avbetalning" vilket är ett hemskt ord att använda i dagens samhälle tydligen

Som sagt det finns inga nackdelar heller med avbetalning, endast är att du får betala en summa extra, handläggningsavgiften och faktura avgiften

Som jag ser det så kan man göra det mesta du beskriver ändå om man har ordning på sina pengar. Om du endast behöver spara i 2-3 månader är summan inte så jättestor och då kan man fråga sig, varför hade du inte den summan innan? Jag spara hyfsat (studerar nu, så mest sommarjobbspengar + kanske en 1000 lapp per månad över om man tänker sig för) men inte till något speciellt. Jag sparar för att jag skall kunna göra dem där impulsköpen utan avbetalningar. Se det som att låna av dig själv. När du väl har sparat upp en buffert en gång kan du leva precis som du beskriver, men "låna" från din buffert och spara dig själv den där 500-lappen extra det kostar varje gång

För övrig, nudlar är ganska kass billigmat. Kniper det är gula ärter till ärtsoppa nog det billigaste du kan käka. 4 riktiga (matkoma) portioner går på under 10 spänn, gött som fan och nyttigt