1070 laggar i mer krävande spel?

Permalänk

1070 laggar i mer krävande spel?

Tjenare sweclockers! Undrar mest bara varför mitt 1070 laggar när jag spelar lite mer krävande spel? typ GTA V och Maffia 3?
Kan det vara så att jag måste installera om windows? är det mitt gammla 500W nätagg? vad kan det vara?

Grejerna jag har i burken är:

CPU: I5 6600K (oklockad, 3.9ghz som mest)
MOBO: MSI Z170A GAMING PRO
GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC
RAM: Crucial 16GB (4x4GB) DDR4 2400MHz Ballistix Sport
AGG: Fractal Design Integra R2 500W 80+ Bronze
HDD: Seagate Desktop 1TB 7200rpm 64MB
SDD: ADATA SX900-Series 128GB
Windows 10 pro 64bit

Vad kan det vara? agget och hddn är 3 år. ssdn, ram, cpu och mobo är 1år och grafikkortet är 2 dagar gammalt.

Känner mig allmänt besviken att jag inte kan spela gta utan lagg då det var därför jag köpte det, för att spela på högre grafik utan lagg.... är lost så hjälp mig!

/Danne

Visa signatur

Mobo: Gigabyte Z790 Gaming X AX
CPU: Intel Core i5 14600K Stock
RAM: PNY XLR8 Mako 32GB (2x16GB) 6000Mhz
GPU: 2080Ti ROG STRIX GAMING OC (ska bytas på 5 serien)
If There Is No Games, Then It Is No Life

Permalänk
Avstängd

Är svårt att svara på när man inte vet upplösningen och inställnigar du kör i spel men just maffia är så dåligt optimerat att det är löjligt och där skulle jag gissa på det är spelet som krånglar då 1080 inte klarade 60fps med höga settings och kanske kan vara så med gta med som kan bli riktigt tungt om man ställer in alla mätare på fullt ...så beror lite på som sagt

funkar andra spel som dom ska och har du dragit in senaste drivrutiner till allt ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Är svårt att svara på när man inte vet upplösningen och inställnigar du kör i spel men just maffia är så dåligt optimerat att det är löjligt och där skulle jag gissa på det är spelet som krånglar då 1080 inte klarade 60fps med höga settings och kanske kan vara så med gta med som kan bli riktigt tungt om man ställer in alla mätare på fullt ...så beror lite på som sagt

funkar andra spel som dom ska och har du dragit in senaste drivrutiner till allt ??

ah, visst glömde man något! Kör på 1920x1080 har så att geforce experience ställer in det optimala, har drivrutin 375.63 men såg idag att experience ville uppdatera.

Visa signatur

Permalänk

Har samma problem med mitt 1070, oftast kan jag spela 15-20 minuter innan det börjar lagga och så sänks min fps till 60, ibland kan det till och med lagga på medium settings och när jag sedan stänger av spelet jag spelar så märker jag att det beeter sig konstigt genom att det blir stuttering och fläkten går ojämt.

Tror det kan ha och göra med minnes problemet som 1070 lider av om man har micro minnen, finns en uppgraderad bios men det är inte helt riskfritt att göra det.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Skrivet av KnapptEnHammock:

Har samma problem med mitt 1070, oftast kan jag spela 15-20 minuter innan det börjar lagga och så sänks min fps till 60, ibland kan det till och med lagga på medium settings och när jag sedan stänger av spelet jag spelar så märker jag att det beeter sig konstigt genom att det blir stuttering och fläkten går ojämt.

Tror det kan ha och göra med minnes problemet som 1070 lider av om man har micro minnen, finns en uppgraderad bios men det är inte helt riskfritt att göra det.

fast jag laggar mest bara när jag kommer ut från staden i GTA och mest när det är mycket träd och buskage och gräs
Har läst om det problemet, fick ju såklart mitt med micron minnen, men jag känner att jag inte behöver överklocka så borde inte strula för mig?

Jag får ut 1980/4007mhz på mitt kort out of the box

Visa signatur

Permalänk

Jag köpte mitt kort i tisdags av inet och kommer göra en rma på måndag , tänker inte betala för ett trasigt kort och tänker inte mixtra med bios då garantin inte gäller längre då.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk

Jag köpte mitt kort i tisdags av inet och kommer göra en rma på måndag , tänker inte betala för ett trasigt kort och tänker inte mixtra med bios då garantin inte gäller längre då.

vänta gäller inte garantin efter bios byte? och jag köpte mitt i måndags på inet

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DreinLifeOfYou:

vänta gäller inte garantin efter bios byte? och jag köpte mitt i måndags på inet

Precis läste i 1070 problem tråden att om man mixtrar med BIOS så gäller inter garantin, så det du kan göra är att skicka kortet till inet så får dom uppgradera ditt bios på kortet.

Angående problemet så är det olika för mig ibland laggar det bara när det händer mycket som du säger men ibland kan det få total flipp och bara börja lagga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är bara kolla vad för minnen kortet har.. jag har msi gaming 1070 8G i SLI och de har samsung minnen (köpta idag webhallen)

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd

Din processor som inte hänger med.

Kolla om din CPU ligger på 70-90% under dessa scenarios.

Jag kollar med MSI AB+RivaTuner.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Precis läste i 1070 problem tråden att om man mixtrar med BIOS så gäller inter garantin, så det du kan göra är att skicka kortet till inet så får dom uppgradera ditt bios på kortet.

Angående problemet så är det olika för mig ibland laggar det bara när det händer mycket som du säger men ibland kan det få total flipp och bara börja lagga.

aha

Skrivet av Netforce:

det är bara kolla vad för minnen kortet har.. jag har msi gaming 1070 8G i SLI och de har samsung minnen (köpta idag webhallen)

skrev tidigare att jag har micron minnena

Skrivet av Fisken1986:

Din processor som inte hänger med.

Kolla om din CPU ligger på 70-90% under dessa scenarios.

Jag kollar med MSI AB+RivaTuner.

via msi har jag 60-68% när det laggar och när det inte laggar ligger den på 90-100%

Visa signatur

Permalänk

sänkte gräs kvalite från ultra till high och nu slutade det lagga i gta.......

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad hade du för grafikkort innan? Rensade du alla gamla drivrutiner ordentligt när du bytte?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vad hade du för grafikkort innan? Rensade du alla gamla drivrutiner ordentligt när du bytte?

hade ett hd7870 först sen använda jag ddu och satte in ett dåligt 970 som hade sitt egna liv. sen använda jag ddu igen och satte in mitt nuvarande 1070

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sänkte gräs kvalite från ultra till high och nu slutade det lagga i gta.......

Har man alla inställningarna på högsta läget i GTA V (och spelar i högre upplösning) räcker inte ens 1080 SLI till
Som du själv märkte räcker det ibland med att ändra mindre inställningar och skillnaden i kvalitet är ofta väldigt liten trots att skillnaden i prestanda kan vara enorm.

Just gräset har en enorm påverkan på prestandan i GTA V och att sänka det från t.ex. ultra till high/medium kan ge upp till dubbelt så hög fps.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av ågren:

Har man alla inställningarna på högsta läget i GTA V (och spelar i högre upplösning) räcker inte ens 1080 SLI till
Som du själv märkte räcker det ibland med att ändra mindre inställningar och skillnaden i kvalitet är ofta väldigt liten trots att skillnaden i prestanda kan vara enorm.

Just gräset har en enorm påverkan på prestandan i GTA V och att sänka det från t.ex. ultra till high/medium kan ge upp till dubbelt så hög fps.

men jag kör på 1080p? det är väll inte krävande alls?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej 1080P är visserligen snällare mot grafikkortet men sätter istället mer press på processorn så med en i5 så flaskar antagligen processorn och då får grafikkortet vänta på processorn.

Hade man kört högre upplösning som1440P så hade grafikkortet fått jobba mer och då hade processorn kanske hängt med bättre eftersom mer jobb då måste utföras av grafikkortet.

Fast i högre upplösning får man nog minska några inställningar istället beroende på spel, kanske man inte behöver lika mycket kantutjämning när upplösningen går upp som exempel.

Just Gta V är ett mycket krävande spel så det blir skillnad på vilken processor man har och klock. Och som andra har sagt går det att ändra inställningar lite för att göra det lättare.

Det gick att spela spelet bra med mitt gamla Gtx960 2Gb och det såg rätt okej ut men visst blev det mycket snyggare när man kunde dra upp allt på Ultra när jag fick mitt Gtx1070. Fast jag har en vattenkyld i7-4790K så den rappar på ganska bra.

Ofta körs tester med värstingprocessorer och där kanske man får räkna med ett visst tapp om man har en mer normal processor.

Permalänk
Administrativ avgift

@DreinLifeOfYou: Skulle chansa på överhettning , ev minnesproblemen som vissa säger men även ev VRM temps

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Nej 1080P är visserligen snällare mot grafikkortet men sätter istället mer press på processorn så med en i5 så flaskar antagligen processorn och då får grafikkortet vänta på processorn.

Hade man kört högre upplösning som1440P så hade grafikkortet fått jobba mer och då hade processorn kanske hängt med bättre eftersom mer jobb då måste utföras av grafikkortet.

Fast i högre upplösning får man nog minska några inställningar istället beroende på spel, kanske man inte behöver lika mycket kantutjämning när upplösningen går som exempel.

Just Gta V är ett mycket krävande spel så det blir skillnad på vilken processor man har och klock. Och som andra har sagt går det att ändra inställningar lite för att göra det lättare.

Det gick att spela spelet bra med mitt gamla Gtx960 2Gb och det såg rätt okej ut men visst blev det mycket snyggare när man kunde dra upp allt på Ultra när jag fick mitt Gtx1070. Fast jag har en vattenkyld i7-4790K så den rappar på ganska bra.

Ofta körs tester med värstingprocessorer och där kanske man får räkna med ett visst tapp om man har en mer normal processor.

Riktigt informativt! Sitter i funderingen om man ska köpa en 1440p skärm som nästa uppdatering, synd bara dem kostar 3k för en billig..

Skrivet av andra94:

@DreinLifeOfYou: Skulle chansa på överhettning , ev minnesproblemen som vissa säger men även ev VRM temps

Vet du hur jag kan kolla temps på vrm?

Processorn går inte över 54 grader, och grafikkortet går till 75 grader som max

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det inte bero på detta som det skrivits mycket om på nvidias forum. Har inte sett här att någon här tagit upp problemet som många tydligen upplevt med ny Pascal korten. Det har fått mig att vänta med att köpa ett 1070 iallafall. Länk till tråden på nvidias forum
https://forums.geforce.com/default/topic/941579/geforce-1000-...

Permalänk
Inaktiv

Har själv samma setup, fast snäppet bättre processor och SSD disk. Kör 2560/4k i de flesta spel utan några som helst problem. Felet du gör tror jag är att du maxar kantutjämning.
Testa med att sänga av/minska:
MSAA
FXAA
Antialiasing
Anisotropisk filtrering

Skuggor brukar också vara en prestandabov.

När GTA V kom till PC körde jag igenom denna guiden från nvidia:
http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

Tar en liten stund men lätt värt för att få bäst ratio gällande prestanda/grafik.
Det ger dig också en förståelse för hur mycket enstaka inställningar kan slå mot prestandan.

Testa runt lite innan du returnerar kortet.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni är krävande med GTA V?
Är det under 60fps?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av lifesson:

Kan det inte bero på detta som det skrivits mycket om på nvidias forum. Har inte sett här att någon här tagit upp problemet som många tydligen upplevt med ny Pascal korten. Det har fått mig att vänta med att köpa ett 1070 iallafall. Länk till tråden på nvidias forum

Fast här verkar dem prata om ljud?

Skrivet av anon4992:

Har själv samma setup, fast snäppet bättre processor och SSD disk. Kör 2560/4k i de flesta spel utan några som helst problem. Felet du gör tror jag är att du maxar kantutjämning.
Testa med att sänga av/minska:
MSAA
FXAA
Antialiasing
Anisotropisk filtrering

Skuggor brukar också vara en prestandabov.

När GTA V kom till PC körde jag igenom denna guiden från nvidia:
http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

Tar en liten stund men lätt värt för att få bäst ratio gällande prestanda/grafik.
Det ger dig också en förståelse för hur mycket enstaka inställningar kan slå mot prestandan.

Testa runt lite innan du returnerar kortet.

Har inte tänkt att returnera riktigt än,(om inte jag måste fixa vbios, vill inte bryta garantin eller förstöra kortet) är bara lite fundersam, visst så är det lite lagg men har bara märkt det i GTA V och Mafia 3, ja och swtor men det är så dåligt optimerat....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifesson:

Fixat för månader sen vad jag vet.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Det verkar inte så för en del iallafall då tråden fortfarande är aktiv

Permalänk
Medlem

@lifesson: finns många trådar som är aktiva i onödan. Det är då inget jag sett någon nämna de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Testa ta bort geforce experience, jag har samma problem när jag använder det programmet. Bättre att ställa in grafiska inställningarna själv.

Permalänk
Inaktiv

Fast här verkar dem prata om ljud?

Har inte tänkt att returnera riktigt än,(om inte jag måste fixa vbios, vill inte bryta garantin eller förstöra kortet) är bara lite fundersam, visst så är det lite lagg men har bara märkt det i GTA V och Mafia 3, ja och swtor men det är så dåligt optimerat....

Vad händer om du kör benchmarks?

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Vad händer om du kör benchmarks?

Unigine Heaven 4.0 1920x1080 8xAA, fullscreen, quality: ultra, tessellation: extreme

FPS: 94,9

Score: 2392

Min FPS: 28.1
Max FPS: 197.2

testade firestrike demo med men det blinkade bara svart och sen stängdes det....

Visa signatur