Permalänk

laggande laptop

Hej!
min flickvän har en acer aspire ES 15 som hon köpte i julas och den är super seg och laggar konstant.
Vi trodde den bara var seg i starten men den blev bara sämre och vi har inga ovanliga program installerat på den eller så.
Den kan frysa i uppstart, när man försöker starta en webbläsare (vi ha provat flera), när man försöker starta ett program i princip hela tiden.
Nu har skärmen även börjat bli svart när den laddar något och det kan ta upp till två min att den kommer tillbaks
tips tas gärna emot då detta är utom mina kunskaper inom data! tack på förhand

nytt:Hände även nu att det blev blått och att det stod thread stuck in device drive

Permalänk

Blir det varm? Kolla tempen isf

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk

@Nightwing: nope inte alls

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara att RAM'et fylls? Kollat efter virus?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Om det nu är denna laptop

AMD E1-2500 processor <----- Där har du boven i dramat
4 GB RAM
500 GB hårddisk

Jag behöver inte säga mer.
Man får vad man betalar för i detta fall.

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk

@Fisken1986: Har kollat efter virus med mc Afee och norton men dem hittade inget antar att det är en dålig dator bara :/

Permalänk

@Cryptoraptor: sant men den ska vell endå kunna öppna en webbläsare utan att lagga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

@Cryptoraptor: sant men den ska vell endå kunna öppna en webbläsare utan att lagga?

Nästan tvek på det.. En 5400rpm disk med den slöa processorn, det är verkligen inte speciellt snabbt.

Vad kör du för OS?
Försök avinstallera acers bloatwear, kan vara ganska tungt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

@Sweex: windows 10 tyvärr.... det skall jag göra!

Permalänk
Medlem

Om all hårdvara är ok, och spara allt nämnvärt i fall att, så kan detta hjälpa och ofta snabbare än felsökning.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Permalänk

Tänkte om någon skulle kunna hjälpa att gämnföra acern och denna tänkte kanske byta mot denna då jag litar mer på lenovo? http://www.billigteknik.se/dator-med-stor-skarm/16754-lenovo-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

Hej!
min flickvän har en acer aspire ES 15 som hon köpte i julas och den är super seg och laggar konstant.
Vi trodde den bara var seg i starten men den blev bara sämre och vi har inga ovanliga program installerat på den eller så.
Den kan frysa i uppstart, när man försöker starta en webbläsare (vi ha provat flera), när man försöker starta ett program i princip hela tiden.
Nu har skärmen även börjat bli svart när den laddar något och det kan ta upp till två min att den kommer tillbaks
tips tas gärna emot då detta är utom mina kunskaper inom data! tack på förhand

nytt:Hände även nu att det blev blått och att det stod thread stuck in device drive

Jag hade ett liknande problem förut med min Lenovo Y50.
Det brukade vara så att den frös och att den slutade svara och att Nvidia grafiken sluta fungera och skärmen vart svart. Var alltid så att CPU och Disk gick på 100% Det var även så att fläkten tjöt som fan.
Det slutade med att jag öppna den och blåste ur den, rengjorde fläkten och bytte kylpasta på CPU och GPU, nu har ingenting sådant hänt sen jag rengjorde allt och konstigt nog så är den rappare, misstänker på att det var problem med tempmätaren som gjorde så att den throttla CPUn.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO