Permalänk

psx converter

nu är jag nostalgi sugen igen och vill börja lira lite gamla ps1 spel.
grejen är den att min TV är lite upptagen med en massa annat som är inkopplat och jag orkar helt enkelt inte koppla in och ur min ps1 varje gång jag ska lira, så jag tänkte istället göra det på min PC.
jag tänkte då använda mig utav den nyaste versionen utav ePSXe samt en original ps1 handkontroller och en converter http://www.tradera.com/item/301209/138862118/converter-for-ha... .

nu har jag aldrig använt mig utav en handkontroller och converter till emulatorer utan har alltid kört med tangentbord och mus, så jag har en fråga.
hur funkar det hela, alltså är det bara att plugga in convertern/handkontroll och sedan är det klart? alltså ställs knappar och annat in automatiskt(tänkte eftersom det är en ps1 dosa till en ps1 emulator) eller är det något man måste fixa själv? är det någon som kör med ePSXe och en ps1 kontroller som kan berätta hur det hela flyter på?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

@mangemani: Det kan skilja sig på olika adaptrar. En del pluggar du bara in, andra behöver du drivrutiner till. Sedan är det bara att "mappa" kontrollen i ePSXe inställningarna så ska det fungera.

Permalänk

lät ju inte så krångligt.
du råkar inte besitta lite info om hur det ligger till med denna converter? och föresten, bör den funka till win 7?

Visa signatur

Permalänk

@mangemani: Jag tror att den fungerar till Win 7. Om den kräver drivrutiner vet jag inte. Det borde i sådana fall följa med, om inte så får du ladda ner dom från tillverkaren eller söka på nätet.

Permalänk

funkade fin fint:), bara att koppla in och man fick mappa alla knappar och sen klart:).

funkade lite för fint faktiskt så jag tänkte höra om det finns någon universiell adapter, alltså en adapter som klarar av en massa olika retro kontroller i en och samma adapter, typ nes, snes, sega megadrive osv, finns det någon sådan? tänkte så man slipper offra en USB plats för varje enskild kontroller om jag nu skulle vilja lira resten utav allt retro på datorn med

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mangemani:

funkade fin fint:), bara att koppla in och man fick mappa alla knappar och sen klart:).

funkade lite för fint faktiskt så jag tänkte höra om det finns någon universiell adapter, alltså en adapter som klarar av en massa olika retro kontroller i en och samma adapter, typ nes, snes, sega megadrive osv, finns det någon sådan? tänkte så man slipper offra en USB plats för varje enskild kontroller om jag nu skulle vilja lira resten utav allt retro på datorn med

Du behöver ju inte nödvändigtvis ha olika kontroller för olika system. Jag brukade köra med en PlayStation 2 kontroll och det funkar till i princip allt: Nes, Snes, PS1/2 samt Segas konsoller, kanske inte optimal till N64 men det finns adaptrar till dom också. På senare tid har jag dock gått över till en PlayStation 3 kontroller för att det är trevligt att lira trådlöst.

Permalänk
Medlem

Jag har en liknande adapter/konvertor till en PSX handkontroller. En SmartJoy Plus inhandlad på Kjell & Co för säkert 10 år sedan.
Den lirar snällt med datorn, som en DirectX enhet, och behöver inga speciella drivrutiner. (Går på Windows default HID drivrutiner som spelenhet.)
Nackdelen med det upplägget är att den har 0 dödzon, och ingen justering, och de analoga spakarna ger upphov till en minimal avdrift, något som kan vara sjukt irriterande i en del spel. Alltså, spakarna på mina PS/PS2 handkontroller återvänder inte till exakt samma punkt beroende på om du nyss dragit åt höger eller vänster.

I ePSXe, är det en skitsak att mappa knapparna, men problemet med avdrift kvarstår.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Spelnörden:

Du behöver ju inte nödvändigtvis ha olika kontroller för olika system. Jag brukade köra med en PlayStation 2 kontroll och det funkar till i princip allt: Nes, Snes, PS1/2 samt Segas konsoller, kanske inte optimal till N64 men det finns adaptrar till dom också. På senare tid har jag dock gått över till en PlayStation 3 kontroller för att det är trevligt att lira trådlöst.

mjo, det är ju iofs sant, men jag är en sån där petig jävel då det kommer till retro saker, typ spelar jag nes så ska det vara med en nes kontroller:P, jag vet, det låter löjligt, men sån är jag, tycker det blir en bättre känsla då:)

Visa signatur