Intel gör överklockningsbara Core i3-7350K inför AMD Zen

Permalänk
Inaktiv

Galen prissättning på en medioker CPU. Priset borde ligga under 1000kr. HT motiverar inte prissättningen och att det i grunden fortfarande är en simpel i3 med två kärnor gör att den blir en rätt tveksam produkt. Personligen tyckte jag att G3258 var en kul samlarprodukt men medioker som processor för dagens behov (såväl som när den lanserades som idag). Dock var den rätt vettigt prissatt så i rena budgetbyggen var den ändå okej.

Men denna i3'a? Galenskap.

Permalänk
Medlem

Hade kunnat vara ett monster för budget gaming datorer om den vore billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förr stämde det också, men som mycket annat inom dator världen, vad du läst är 2 år senare gammal info.

Idag är tom 8 kärnor användbara inom många spel, och ja det finns sämre som kanske bara kan använda 4 effektivt, men vissa spel startar inte ens på 2 kärnor längre (utan HT).

Det som troligen pressat detta är konsolerna, då deras CPUer är 8 kärnor av låg prestanda. Så man måste bytta spelmotorer mm för att kunna använda dessa 8 trådar effektivt. Detta spiller lite av sig på PC versionerna idag, när folk trots allt har 4-8 kärnor/trådar (Steam är inte fakta, men en bra hint på vad folk kör, och den mest vanliga är 4.)

Ja, alltså, jag klagar inte, men det tog rätt lång tid innan spelen kom ikapp. 4-kärnigt har ju varit mainstream i många år nu, eller?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Men Zen borde väl prestera bättre än en I3:a?

Borde och gör är två olika saker.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Med den prisskillnaden så gör de flesta mera förnuft att välja i5:an speciellt då man ser till vilken kundkrets som "K" versionerna är ämnat till. Trevligt dock att det öppnas för mer konkurrens även om detta är ingen höjdare precis.

Även om AMD Zen gör ett ordentligt lyft nu från deras tidigare processorer finns det ändå en viss skepticism att hur länge klarar AMDs Zen arkitektur att hänga med? Känns ju som att Zen kommer vara deras kort i ganska många år framöver med endast små optimeringar de närmsta kanske 4-5 åren då tyvärr är AMDs utvecklingsbudget inte närapå den som Intels. Fasar redan att Cannonlake kommer skapa stora bekymmer för Zen då den kommer då core mängden höjs så finns ju inte "antalet core"-marknadsfördelen där mera heller.

För Intel har ju verkligen rosat marknaden med revolutionerad teknik sedan de släppte Sandy bridge. Det är snarare en optimalt tillfälle för AMD att lansera Zen. Intel har saktat ned riktigt ordentligt och kan inte reva igång bara så där.. Alltså kan AMD lansera en plattform som bara behöver optimeringar och små ändringar.. för det är vad Intel gör och gjort de senaste fem åren.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Ja, alltså, jag klagar inte, men det tog rätt lång tid innan spelen kom ikapp. 4-kärnigt har ju varit mainstream i många år nu, eller?

Minns när jag valde mellan E8600 eller Q6600... E8600 var självklara valet då få spel kunde använda fler kärnor och man kunde få upp 8600 i bra över 4Ghz. När det skulle uppgraderas så valdes det mellan 2500k och 2600k, och valet blev 2600k, då vissa spel spel kunde använda 4, men HT var inte lika effektivt. Kombinera det med att man ville göra mer i bakgrunden (fraps, webbläsare, chatt mm), så blev det plötsligt mer vettigt med fler kärnor, även om spelen inte kunde använda allt så effektivt.

Det låg faktiskt ganska länge mellan 2-4, där det ofta var 2 optimala trådar och sedan 1-2 trådar som kunde jobba lite vid sidan om, så tom 3 trådar hade räckt mycket, eller 2 kärnor med HT tex.

Idag är HT enormt mycket bättre än på P4 tiden, och en i3a idag är fullt kapabel till att prestera kanonbra, men spelen har istället för 2 kärniga spel, med 2 extra trådar som gör "lite extra", optimerat hela motorn att jobba mot flera trådar, så lasten på de 2 primära är mindre, och du kan börja använda 4-6-8-10 trådar mer effektivt.

Så det har faktiskt hänt en hel del på senaste åren, inte i antalet kärnor, utan grunddesignen i hur de använder beräkningarna verkar ha ändrats. Är väl detta som tagit tid... att de fick tänka om hela sin design från början, och programmerarna fick lära sig nya sätt.

Permalänk
Medlem

@DevilsDad:

haha exakt, köpte min i5-2500k våren 2011 för 1749:- på inet, priserna har verkligen skenat i takt med att AMD halkat efter

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Wow, 2000kr för en I3a, När man brukar kunna få tag i en låst i5a för 1700kr

Tack men nej tack, vilket skit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

@DevilsDad:

haha exakt, köpte min i5-2500k våren 2011 för 1749:- på inet, priserna har verkligen skenat i takt med att AMD halkat efter

Vet inte hur många gånger det har dykt upp i trådar men priserna har inte ändrat sig nämnvärt sen dess.

Något som precis alla glömmer är dollarkursen och inflation.

Det här har jag skrivit innan och är MSRP för alla processorer vid release. Priserna är med ovan inkluderat väldigt snarlika.

  • 2600K $317

  • 3770K $313

  • 4770K $335

  • 4790K $340

  • 6700K $350

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Minns när jag valde mellan E8600 eller Q6600... E8600 var självklara valet då få spel kunde använda fler kärnor och man kunde få upp 8600 i bra över 4Ghz. När det skulle uppgraderas så valdes det mellan 2500k och 2600k, och valet blev 2600k, då vissa spel spel kunde använda 4, men HT var inte lika effektivt. Kombinera det med att man ville göra mer i bakgrunden (fraps, webbläsare, chatt mm), så blev det plötsligt mer vettigt med fler kärnor, även om spelen inte kunde använda allt så effektivt.

Det låg faktiskt ganska länge mellan 2-4, där det ofta var 2 optimala trådar och sedan 1-2 trådar som kunde jobba lite vid sidan om, så tom 3 trådar hade räckt mycket, eller 2 kärnor med HT tex.

Idag är HT enormt mycket bättre än på P4 tiden, och en i3a idag är fullt kapabel till att prestera kanonbra, men spelen har istället för 2 kärniga spel, med 2 extra trådar som gör "lite extra", optimerat hela motorn att jobba mot flera trådar, så lasten på de 2 primära är mindre, och du kan börja använda 4-6-8-10 trådar mer effektivt.

Så det har faktiskt hänt en hel del på senaste åren, inte i antalet kärnor, utan grunddesignen i hur de använder beräkningarna verkar ha ändrats. Är väl detta som tagit tid... att de fick tänka om hela sin design från början, och programmerarna fick lära sig nya sätt.

Din berättelse får mig att tänka på alla företag som stoppade i en 10-12 kärnig superlåg klockad cpu i precis allt som rör sig. Förutom att varenda kärna är superslö, så belastade de dem som om kärnorna hade gått i 4,5GHz vardera. Resultatet blev segt som sirap och tankar för mig tillbaka när jag satt i windows på en gammal 386a. Jag tror att Chamister har haft samma problem, det var någon dator som de kunde få använda, men blir det några hundra personer på en dator så börjar det bli lite segt.

Nå förutom att programmen har blivit mer optimerade idag så är det allt fler som jobbar inom jobbar inom It. Och då kanske man har igång något bröte som maxar 4 core och man själv samtidigt som man själv vill go på någon film etc, dra igång ett spel hade varit grejer, men då är det bättre att skaffa en dator till. hehe

Permalänk
Medlem

@htbtoma: Snarare i takt med dollarn för att vara ärlig. Men ja, att AMD halkat efter har ju bidragit lite också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vet inte hur många gånger det har dykt upp i trådar men priserna har inte ändrat sig nämnvärt sen dess.

Något som precis alla glömmer är dollarkursen och inflation.

Det här har jag skrivit innan och är MSRP för alla processorer vid release. Priserna är med ovan inkluderat väldigt snarlika.

  • 2600K $317

  • 3770K $313

  • 4770K $335

  • 4790K $340

  • 6700K $350

självklart gör dollarskursen sitt, dollarn kostar nu drygt 9SEK/USD mot att mellan 2011 till början av 2014 legat stabilt på runt 6,50SEK/USD men faktum kvarstår ju att i svenska kronor som jag och de flesta här får sin lön i så har motsvarande i5 ur dagens generation gått upp närmare 50% i pris (2389kr på PJ), vilken resa grafikkorten har gjort vet vi ju och där kan man tyvärr inte enbart beskylla dollarn för uppgången. Jag betalade April 2011 2375kr för ett HD 6950 2GB som då var det näst bästa på marknaden efter HD 6970. Idag får du knappt "det näst bästa" för tredubbla summan (GTX 1080)

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Då vet vi Zens prestanda. Intel har säkerligen god information från AMD:s inre och det här draget visar att i vart fall de första Zen som släpps ligger i paritet med i3.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

... Lägsta fps ligge likvärdigt för i3 och i5 medan i7 med sina 8 trådar har nära på 100% prestandaökning för lägsta fps över modellerna med 4 trådar. ... allt med färre än 8 trådar bli rejäla flaskhalsar.

Som vanligt tar jag sådana här påståenden med en rejäl skopa salt.
Hur mycket man vinner, om ens något, på att kunna hantera fler trådar beror även mycket på grafikkortets kapacitet och vilken grafikupplösning man använder.

Har man 5000kr att spendera på grafikkort och CPU tror jag inte man vinner på att välja en Core i7-6700K för 3500kr och ett grafikkort för 1500kr. Samma grafikkort lär inte tappa mycket om man parar det med en Core i3.

Om i3-7350K blir prisvärt i förhållande till Core i5 beror mest på hur mycket det enkelt kan överklockas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

självklart gör dollarskursen sitt, dollarn kostar nu drygt 9SEK/USD mot att mellan 2011 till början av 2014 legat stabilt på runt 6,50SEK/USD men faktum kvarstår ju att i svenska kronor som jag och de flesta här får sin lön i så har motsvarande i5 ur dagens generation gått upp närmare 50% i pris (2389kr på PJ), vilken resa grafikkorten har gjort vet vi ju och där kan man tyvärr inte enbart beskylla dollarn för uppgången. Jag betalade April 2011 2375kr för ett HD 6950 2GB som då var det näst bästa på marknaden efter HD 6970. Idag får du knappt "det näst bästa" för tredubbla summan (GTX 1080)

Jo, det är i princip bara våra krona och inflation vi kan skylla på.

Om MSRP är samma för alla processorer så är det inte den rekommenderade prissättningen som det är fel på.
(Eftersom det är processorer detta handlar om)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Som vanligt så underskattar "entusiasterna" budgetmodellerna. En överklockad Core i3 är i flesta fall bättre än både lågt klockade i5or eller tom i5 6600 i många spel. Det är bara i5-6600k som är värd att uppgradera till.

Detta är oklockade varianter:

http://www.anandtech.com/show/10543/the-skylake-core-i3-51w-c...

Sänker dom priset till 1700 så är den ett solklart val i budgetklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Då vet vi Zens prestanda. Intel har säkerligen god information från AMD:s inre och det här draget visar att i vart fall de första Zen som släpps ligger i paritet med i3.

.

Fast AMD ska ju inte bara släppa en enda processormodell. Det kan mycket väl vara så att Intel redan anser sig ha konkurrenskraftiga modeller i de övre skikten, men inget att möta AMD med i low-end.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

2000 spänn för att låsa upp en i3:a... #Intelthings

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Undra när intel faktiskt ska ta tag i det och göra mainstream I7 till 6-core så kan I5 köra 4-core HT och I3 vanlig 4-core.

Tror inte det finns någon direkt marknad för denna CPUn, vem köper idag en tvåkärnig processor? visst Pentium G3258 var ju grym bang for the buck, men nästan två tusen kronor för denna? får ju 6950x att kännas prisvärd...

6 core mainstream var väl sagt att det skulle komma till cannonlake

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast AMD ska ju inte bara släppa en enda processormodell. Det kan mycket väl vara så att Intel redan anser sig ha konkurrenskraftiga modeller i de övre skikten, men inget att möta AMD med i low-end.

Den som lever får se

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Mycket lågt val av konkurrens.

Vet Intel nåt som icke vi vet om Zen? (Oro presterar lågt som en i3)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Coffee Lake hade ju 6-kärniga för laptops, så det är ju inte omöjligt att det kommer då 2018 eller när det nu var.

Finns ju laptops med 3930k och 3960X så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Mycket lågt val av konkurrens.

Vet Intel nåt som icke vi vet om Zen? (Oro presterar lågt som en i3)

Nej det tycker jag inte man kan förutsätta eller oroa sig för, AMD kommer ju låta alla sina Zen processorer vara upplåsta så Intel kontrar nog bara så att de har en upplåst processor i varje prestandasegment.

/Jonas

Permalänk

@1r1d1um: Finns inget med denna som är ett "bra" köp, kollar man på denna för 2000kr så lägg till 300kr och få något som i princip är dubbelt så snabb.

Pentiumen intel släppte var för dyr vid 800kr, ska HT göra det värt att gå upp från 800 till 2000kr?

Nej denna processorn har ingen framtid, inte vid 2000kr, inte ens vid 1500kr hade jag köpt denna. en låst i5a är mer lockande.

Hade den sålt för 1000-1200kr så kanske jag hade sneglat åt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Undra när intel faktiskt ska ta tag i det och göra mainstream I7 till 6-core så kan I5 köra 4-core HT och I3 vanlig 4-core.

Tror inte det finns någon direkt marknad för denna CPUn, vem köper idag en tvåkärnig processor? visst Pentium G3258 var ju grym bang for the buck, men nästan två tusen kronor för denna? får ju 6950x att kännas prisvärd...

Fördelen är väl att få ner strömförbrukning samt värmeutveckling. En i3 är mer än tillräckligt för enkelt dagligt bruk för dom allra flesta och är strömsnålare än en i5. Att ta bort 2-kärniga cpu'er är inte ett måste men visst vore det inte dåligt om i alla fall i-serien fick sig en uppgradering (i3 4C/4T, i5 4C/8T, i7 6C/12T) och att Pentium fick sig HT. Lär antagligen aldrig hända om inte AMD ger sig in i leken med hårdhandskarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Mycket lågt val av konkurrens.

Vet Intel nåt som icke vi vet om Zen? (Oro presterar lågt som en i3)

Kan också vara så att Intel försöker lura/locka osäkra konsumenter som inväntar Zen att tro att denna produkt skulle vara en seriös konkurrent till AMD's Zen-processorer. Målet behöver nödvändigtvis inte vara att sälja just denna galet prissatta produkt utan snarare få dessa kunder att köpa en dyrare processor istället, då denna är orimligt dyr när man jämför med i5'or och även vissa i7'or.

Vore bra om AMD hade kontrat med något, blir en intressant vecka.

Permalänk

När kommer zen till butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vore bra om AMD hade kontrat med något, blir en intressant vecka.

Det är tveksamt om AMD har något att kontra med innan Januari.
Å andra sidan så skulle dessa i3:or inte komma nu heller:

Citat:

Det har sedan tidigare talats om att Core i7-7700K och Core i5-7600K lanseras på CES 2017 som går av stapeln den 5 januari, dock är det ännu oklart huruvida detta även gäller Core i3-7350K eller om den modellen släpps senare.

Så detta är ju mer av en nyhet om att Intel kommer ha en nyhet att komma med i Januari.

Tänk om de vanliga nyheterna också gick ut med nyheter i förskott.
"På tisdag 22 November så kommer vi ha en trafikolycka på E4:an"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Det är tveksamt om AMD har något att kontra med innan Januari.
Å andra sidan så skulle dessa i3:or inte komma nu heller:

Så detta är ju mer av en nyhet om att Intel kommer ha en nyhet att komma med i Januari.

Tänk om de vanliga nyheterna också gick ut med nyheter i förskott.
"På tisdag 22 November så kommer vi ha en trafikolycka på E4:an"

Syftade på någon form av uttalande eller liknande, inte ett produktsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakoblight:

När kommer zen till butik?

Zenare

kek

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

G3258 är väldigt kompetent för sitt pris. Men två trådar gör att vissa spel inte ens gick att starta. Tänker på Farcry 4. En i3a på 4ghz + hade varit en förträfflig budget-gaming-cpu. Men 2000 kr är ju inte budget direkt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli