Permalänk
Skrivet av MarkoV:

-DJIs hemsida någon timma efter press-realesen
-Cirka 13.000kr med ett års DJI CARE REFRESH
-Har inget att jämföra mot, men blev lite konfundersam för fläkten drog igång bara när jag hade på den, inget som stör mig dock. Den låter inte så mycket i själva flygningen när jag tänker efter hur min kompis Phantom 3 låter.
-Framsensorerna funkar så jävla bra, provade att köra in den på fasaden i huset, tvärstannade ungefär 2 meter ifrån. Helt sjukt vad bra, den undvek också träd och liknande mycket bra.
-Den landade 1½cm från Homepointen jag konfa den mot.
-Bilderna och videorna jag tog är bra men jag tror den har betydligt mer all leverera, den hade tusen inställningar och jag pillade inte på något, ville mest bara känna hur det var att flyga drönare då jag aldrig gjort det tidigare. Men ska testa mer under morgondagen med manuella inställningar. Autofokusen var perfekt, såg inte alls så dassig ut som Caseys första video innan han visste hur man AF.
-Benen syns inte det minsta. Den har egentligen bara "backben"
-Om jag vågar ska jag testa lite mörkfotografering över Göteborg ikväll! Vi får se, fortfarande läskigt att flyga!

Ångrar inte en sekund även om det är en jävligt dyr leksak. Hela grejen för mig är smidigheten och den är så jädra liten vilket är viktigt när jag åker och hikar i bergen och liknande.

EDIT! Polaren ska köpa en Inspire Prof, så kan jämföra med den, men är det fläktljudet du tänker på först och främst?

Tänk på att det råder flygförbud i merparten av Göteborg, kolla drönarkarta om du tänker flyga eller sök tillstånd hos Landvetter respektive Säve flygtorn. Ser någon dig innanför säkerhetsområdet måste dom stänga Landvetter eller Säve. Det kan bli dyrt.

http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Antar att man inte behöver säga att det sedan i fredags är förbjudet med kamera monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

-DJIs hemsida någon timma efter press-realesen
-Cirka 13.000kr med ett års DJI CARE REFRESH
-Har inget att jämföra mot, men blev lite konfundersam för fläkten drog igång bara när jag hade på den, inget som stör mig dock. Den låter inte så mycket i själva flygningen när jag tänker efter hur min kompis Phantom 3 låter.
-Framsensorerna funkar så jävla bra, provade att köra in den på fasaden i huset, tvärstannade ungefär 2 meter ifrån. Helt sjukt vad bra, den undvek också träd och liknande mycket bra.
-Den landade 1½cm från Homepointen jag konfa den mot.
-Bilderna och videorna jag tog är bra men jag tror den har betydligt mer all leverera, den hade tusen inställningar och jag pillade inte på något, ville mest bara känna hur det var att flyga drönare då jag aldrig gjort det tidigare. Men ska testa mer under morgondagen med manuella inställningar. Autofokusen var perfekt, såg inte alls så dassig ut som Caseys första video innan han visste hur man AF.
-Benen syns inte det minsta. Den har egentligen bara "backben"
-Om jag vågar ska jag testa lite mörkfotografering över Göteborg ikväll! Vi får se, fortfarande läskigt att flyga!

Ångrar inte en sekund även om det är en jävligt dyr leksak. Hela grejen för mig är smidigheten och den är så jädra liten vilket är viktigt när jag åker och hikar i bergen och liknande.

EDIT! Polaren ska köpa en Inspire Prof, så kan jämföra med den, men är det fläktljudet du tänker på först och främst?

PM:a mig vart du ska så kommer jag och gör ett envars-ingripande så kan vi se vad polisen säger om det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

PM:a mig vart du ska så kommer jag och gör ett envars-ingripande så kan vi se vad polisen säger om det

Gör det först efter att han testat drönaren lite mer och skrivit om det i denna tråd .

Men på allvar, det hade varit intressant om flera(amatörer, inte de som har detta delvis/helt som yrke) hade tagit ett antal drönare och parkerat dom runt hela riksdagshuset i luften, mest som en protest mot hur kameraövervakningslagen ser ut idag. Hade dock behövts ett antal för att "stänga" inne riksdagshuset. Men det hade varit en ljuv melodi som dom hade spelat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av larsaunitz:

[...]
Antar att man inte behöver säga att det sedan i fredags är förbjudet med kamera monterad.

Det har varit förbjudet/olagligt sedan minst år 2013 och kanske ännu längre tillbaks i tiden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Är det förbjudet även om kameran inte används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är det förbjudet även om kameran inte används?

Utan kamera får du flyga hur mycket du vill, men om du kan sätta igång den eller får bildöverföring under färd, så går det inte..
Dra ur anslutningen till kameran och kör vidare, då kan ingen säga något..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Veni:

Det har varit förbjudet/olagligt sedan minst år 2013 och kanske ännu längre tillbaks i tiden.

Stämmer men den slutgiltiga tolkningen kom i fredags, den förra december vann drönarsidan och därmed borde det varit lagligt eller åtminstone togs inga nya fall. Gången innan december 2015 dömdes det väll åt samma håll som nu (osäker på den gången).

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Stämmer men den slutgiltiga tolkningen kom i fredags, den förra december vann drönarsidan och därmed borde det varit lagligt eller åtminstone togs inga nya fall. Gången innan december 2015 dömdes det väll åt samma håll som nu (osäker på den gången).

Och vad innebär detta då? Att någon kommer överklaga?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Och vad innebär detta då? Att någon kommer överklaga?

Fallet har drivits så långt det går i Sverige och det har blivit en prejudicerande dom.
En dom som domstolar tittar på hur det dömdes, när det gäller andra liknande fall...

Det som behövs nu är att kameraövervakningslagen skrivs om.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fallet har drivits så långt det går i Sverige och det har blivit en prejudicerande dom.
En dom som domstolar tittar på hur det dömdes, när det gäller andra liknande fall...

Det som behövs nu är att kameraövervakningslagen skrivs om.

Det man gjort i Högsta Förvaltningsdomstolen är att man har slagit fast en tolkning av lagtexten. Nu återstår att se om man kan bli åtalad och dömd. Det ska bli mycket intressant att följa ett eventuellt brottmål hela vägen. Personligen kommer jag att glatt flyga vidare och vänta spänt på att en åklagare ska bevisa att kameran var funktionsduglig. Sen får tingsrätt, Hovrätt och Högsta Domstolen säga sitt.

Permalänk
Medlem

Om man har en liten drönare som inte har bildöverföring utan där kameran enbart filmar på minneskort och man helt enkelt inte har satt i minneskort så den inte kan filma.

Då borde den kunna användas till att bara flyga med eftersom den då inte har möjligheten att filma utan att minneskort sitter i.

Dessutom måste kameran startas på marken före flygning med en knapp på själva drönaren även om kortet sitter i så det kanske räcker med att kameran inte är påslagen.

Fast för säkerhets skull är det bäst flyga utan kortet i om man inte bara filmar inne på egna tomten bara då som forfarande skulle vara tillåtet.

Ganska löjeväckande lagstiftning att kalla det fast övervakningskamera då det är allt annat än fast.

En hel del hobbyflygare som lagt stora pengar kommer säker flyga ändå i smyg däremot kanske risken ökar för att flera nu skiter helt i de regler som ändå fanns innan och kanske flyger upp ovan moln och sådant som man sett i videos på nätet.

Såg någon video där de steg till flera tusen meter ovan det helmulna obrutna molntäcket och kommer det ett flygplan och krockar med en drönare så är det inte så kul även om det ska mycket till för att störta ett flyg med en liten DJI drönare.

Jetmotorer testas för att klara fågelkollisioner som är bra mycket tyngre än DJI storleksklassen fast å andra sidan finns det ändå plan som inte klarat av fågelkollisioner.

Värst är det för alla som börjat livnära sig på detta som mäklare och film/tv produktionsfolk samt de som fotar flygbilder för försäljning, för den branschen lär stendö nu.

Har varit sugen på att köpa en riktig kameradrönare, och det var i det här läget tur jag inte hann göra slag i saken innan förbudet kom.

Permalänk
Avstängd

Hörde på radion att om ett företag är registrerat i ett annat land (EU-land?) så gäller inte lagen för det företaget. Hörde jag fel eller har någon fått ett gediget hjärnsläpp?!

OM det är så verkar det ju helt vansinnigt!

Permalänk
Skrivet av videopac:

Hörde på radion att om ett företag är registrerat i ett annat land (EU-land?) så gäller inte lagen för det företaget. Hörde jag fel eller har någon fått ett gediget hjärnsläpp?!

OM det är så verkar det ju helt vansinnigt!

Det verkar vara så att det bara gäller Sverige och Tredje land, alltså utanför EU men inte från länder i EU för då appliceras deras lagar eller något likande.

Säger det igen, Sverige PISSAR på sina egna medborgare som vanligt.

Permalänk
Avstängd

Det måste vara Sveriges tolkning... läste om Teneriffa (funderade på att skaffa en drönare för att köra lite på semestern) men det var tuffa tag där... verkar inte alls som att de skulle fundera över vad andra länders rättsystem säger. Nu tror jag i och för sig att det här med att det skulle vara tillåtet i sådant fall borde röra enbart företag som erhållit tillstånd från sina egna länder. Men det låter sjukt om myndigheter i andra länder skall kunna ge tillstånd för "övervakning" i Sverige.

Skall bli intressant att höra hur detta utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

Vet nu vad ett av mina nästa inköp blir...

http://store.dji.com/product/inspire-2?from=menu_products#/?_...

DJI har tillkännagett nya Inspire 2 och även Phantom 4 Pro..

http://store.dji.com/product/phantom-4-pro?from=menu_products...

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte för att gemene man kommer köpa en sådan här... men fy fan!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Inte för att gemene man kommer köpa en sådan här... men fy fan!

https://www.youtube.com/watch?v=XBHuftMcmis

Började läsa om den och tog inte lång stund innan jag började tänka..

TA MINA PENGAR, TA MINA PENGAR, TA MINA PENGAR......

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DaBone:

Började läsa om den och tog inte lång stund innan jag började tänka..

TA MINA PENGAR, TA MINA PENGAR, TA MINA PENGAR......

Haha, du är ju så skön

... men har inte du inte redan flera drönare ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha, du är ju så skön

... men har inte du inte redan flera drönare ?

Jo, men tänkte uppgradera min Inspire 1 med en X5.. Sen hörde jag att Inspire 2 var i antågande, så jag väntade lite och det känns som jag gjorde ett rätt val.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DaBone:

Jo, men tänkte uppgradera min Inspire 1 med en X5.. Sen hörde jag att Inspire 2 var i antågande, så jag väntade lite och det känns som jag gjorde ett rätt val.

Besitter du ett tillstånd för drönarflygning med ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Besitter du ett tillstånd för drönarflygning med ?

Ja, det gör jag.. Men det känns ju rätt onödigt som det är just nu.

Ska betala in till försäkringen i veckan, vilket också känns onödigt, men gör det nog ändå.
Blir mindre pappersjobb, om det skulle komma fram en lösning snart...

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av DaBone:

Ja, det gör jag.. Men det känns ju rätt onödigt som det är just nu.

Ska betala in till försäkringen i veckan, vilket också känns onödigt, men gör det nog ändå.
Blir mindre pappersjobb, om det skulle komma fram en lösning snart...

Ok!, utgår lite från att du arbetar med detta då och säljer dina tjänster och dylikt ?
Schysst jobb ju

Personligen tror jag lagen kommer justeras längre fram, frågan är bara när detta sker.

Visa signatur

Permalänk

tull

Tänkte beställa en Phantom 4 Pro.

Någon som beställt från butiken i USA? Enligt chatten så ska det inte vara någon tull oavsett vart dom skickar ifrån. Är ju ca 3000kr billigare att köpa från USA.

"Customs fees and VAT are already included in the product price when purchasing products from our online store. However, you may be asked to pay a charge by local shipping agents. If you encounter this situation, we strongly advise you not to pay them, and contact our online sales support at onlinesales@dji.com.Dedicated staff will be available to help you."

Vad tror ni? Kommer jag få betala tull om jag snålar?

edit, såg nu att man inte kan välja sverige som adress i dem amerikanska butiken.

edit 2, så nu har jag beställt en P4P med bara propellrar som tillbehör. Batteri såg ut att dröja så jag får köpa ett extra senare. Min första riktiga drönare, spännande!

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem

Börjar skymtas lite ljusning i tillvaron nu iaf..

http://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/datainspektionen-und...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad bra. Undrar hur lång tid det tar..

Inte bra för batterierna att ligga för länge!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Vad bra. Undrar hur lång tid det tar..

Inte bra för batterierna att ligga för länge!!

Läste bara artikeln tidigare.. Har nu läst dokumentet som gått ut till Länsstyrelserna och det var mindre rolig läsning.

Dokumentet
http://www.datainspektionen.se/Documents/diverse/2016-11-17-t...

"Tillämpningen ska präglas av restriktivitet och i enlighet med grundtanken att övervakningskameror ska kunna användas när det finns ett samhälleligt intresse av övervakningen. Utrymmet för övervakning endast för att exempelvis öka försäljningen är därför ytterst begränsat (se prop. 1997/98:64 s. 28 och prop. 2012/13:115 s. 46 ff ). Detsamma torde enligt Datainspektionen gälla övervakning som sker för uteslutande kommersiella syften eller för rena nöjesändamål."

Kommer nog sälja mina drönare nu, då det troligtvis kommer ta ett par år innan den nya lagen har gått igenom. Då är de jag har näst intill antika, så bättre att sälja och köpa nya då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Läste bara artikeln tidigare.. Har nu läst dokumentet som gått ut till Länsstyrelserna och det var mindre rolig läsning.

Dokumentet
http://www.datainspektionen.se/Documents/diverse/2016-11-17-t...

"Tillämpningen ska präglas av restriktivitet och i enlighet med grundtanken att övervakningskameror ska kunna användas när det finns ett samhälleligt intresse av övervakningen. Utrymmet för övervakning endast för att exempelvis öka försäljningen är därför ytterst begränsat (se prop. 1997/98:64 s. 28 och prop. 2012/13:115 s. 46 ff ). Detsamma torde enligt Datainspektionen gälla övervakning som sker för uteslutande kommersiella syften eller för rena nöjesändamål."

Kommer nog sälja mina drönare nu, då det troligtvis kommer ta ett par år innan den nya lagen har gått igenom. Då är de jag har näst intill antika, så bättre att sälja och köpa nya då.

Ser du risken så stor att åka dit om du flyger diskret på avlägsna platser? Eller vill du helt enkelt inte bryta mot lagen?

Jag tänker flyga tills någon tar mig. Ser risken som mycke liten om man använder sunt förnuft.

Är inte ute efter att provocera nu, om det på något sätt kan tolkas så. Är bara nyfiken på hur andra tänker, särskilt ni som tänker ge upp helt.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Ser du risken så stor att åka dit om du flyger diskret på avlägsna platser? Eller vill du helt enkelt inte bryta mot lagen?

Jag tänker flyga tills någon tar mig. Ser risken som mycke liten om man använder sunt förnuft.

Är inte ute efter att provocera nu, om det på något sätt kan tolkas så. Är bara nyfiken på hur andra tänker, särskilt ni som tänker ge upp helt.

Jag använder mina i mitt yrke, så lite svårt att vara diskret... Sen vill jag inte riskera att åka dit, då jag inte vill hamna i något straffregister. Förlorar mycket pengar, men får dra in dom på annat istället..

Visa signatur

Permalänk

Hur vettig är DJI Phantom 3?

Farsan är riktig dålig i ryggen och har alltid arbetat med skog och metall och är lite ängslig av att gå hemma och inte göra något.

Köpte en billig 500kr drone åt han på netonet som han gillar väldigt mycket.
Är i tankarna på att ge han något mera riktigt har kollat en del på DJI Phantom 3, men är den något att ha? 4an hade nog varit bättre men kostar det dubbla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Hur vettig är DJI Phantom 3?

Farsan är riktig dålig i ryggen och har alltid arbetat med skog och metall och är lite ängslig av att gå hemma och inte göra något.

Köpte en billig 500kr drone åt han på netonet som han gillar väldigt mycket.
Är i tankarna på att ge han något mera riktigt har kollat en del på DJI Phantom 3, men är den något att ha? 4an hade nog varit bättre men kostar det dubbla.

Skulle satsat på 3 PRO eller advanced isåfall pga lightbridge ☺

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊