Permalänk
Medlem

DJI tråden

En tråd för oss som flyger med DJI drönare där vi kan byta erfarenheter, tips, bilder och videos och lite sånt

Flyger själv en Phantom 2 vision + v3 som jag är helnöjd med!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Kan ju vara trevligt.

Själv har jag en Phantom 2 med H3-3D och GoPro Hero 3, en nyligen införskaffad Inspire 1 och en Hexacopter med DJI:s A2.
Använder FPV-utrustning på alla tre. Phantomen har jag Fatshark till och de andra har LCD-skärm/iPad.

En bild på min nya, som jag än så länge är väldigt nöjd med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ingen liten slant du spenderat! Var också inne på Inspire 1 men vet ej om jag hade använt den mycket nog för de priset

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem

Min DJI Maskin

har även ett gäng andra som en Cinestar Häxa, ett par 250 lekmaskiner

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa ett par FPV/videoglasögon (HD) till min Inspire 1 och har 3st allternativ att välja på.

Zeiss Cinemizers OLED
Sony HMZ-T3W
FatShark Dominator HD

De jag är mest sugen på att skaffa är de från Zeiss, men kan inte hitta någon butik i Sverige som säljer dem.
Sony brillorna är lite större och är väl vad man skulle kunna kalla, rätt så dyra. 19k hos Dustin som beställningsvara, men bara 11500kr hos Hembiobutiken. Då börjar man ju fundera...
Sista allternativet är lite billigare och lättare att få tag på, men bildkvalitén är inte lika bra som hos de andra.

Anledningen till att jag vill ha de dyrare är främst föra att de har bättre bildkvalité och "head tracker". Förhoppningsvis kommer det i framtiden komma funktioner, där man kan styra kameran på drönaren, genom att bara vrida på huvudet.

Är det någon som vet var man kan få tag på Cinemizer i Sverige? Vill inte beställa från USA, om något skulle vara fel/gå sönder etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

En tråd för oss som flyger med DJI drönare där vi kan byta erfarenheter, tips, bilder och videos och lite sånt

Flyger själv en Phantom 2 vision + v3 som jag är helnöjd med!
http://upload.smulan.se/x4FCBHqd

Måste bara varna om att lägga ut bilder/video från luften, detta måste gås igenom av försvaret ifall det inte så att ni har självgranskningsrätt.
Detta gäller allt som läggs ut publikt, oavsett om det är kommersiellt eller icke!
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/tillstand/flyg...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Måste bara varna om att lägga ut bilder/video från luften, detta måste gås igenom av försvaret ifall det inte så att ni har självgranskningsrätt.
Detta gäller allt som läggs ut publikt, oavsett om det är kommersiellt eller icke!
http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/tillstand/flyg...

Det var som fan, vet du om det är svårt att få tillstånd för spridning? Eller är det kanske så att det alltid godkänns så länge man inte råkat filma nån hemligstämplad grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Det var som fan, vet du om det är svårt att få tillstånd för spridning? Eller är det kanske så att det alltid godkänns så länge man inte råkat filma nån hemligstämplad grej?

Du skickar in material några gånger till försvarsmakten i ditt område, sedan begär du självgranskningsrätt. Men det innebär också att du har ett ansvar, att inte lägga ut bilder på sådant som inte ska visas..
Själv skickade jag in 4 eller 5 gånger, innan jag begärde mitt tillstånd. Blev godkänt varje gång.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

Det var som fan, vet du om det är svårt att få tillstånd för spridning? Eller är det kanske så att det alltid godkänns så länge man inte råkat filma nån hemligstämplad grej?

Det mesta brukar brukar bli godkänt, sålänge du inte råkar ha med något skyddsobjekt eller annat "viktig" infrastruktur. Har dock inte jättemycket erfarenhet av det

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Lite trist med reglerna/lagarna kan man tycka. Tänkte spela in lite sköna sommarvideos i sommar

Spakar en DJI Phantom Vision 2 V.3

Fick lära mig den hårda vägen hur man sätter home-point..sätt den inte på verandan någon meter ifrån huset + att kör inte när det är minusgrader ute.. min autolandade på taket.

Passa på att köp batterier nu, ligger på 749 kr till Dji Phantom 2, hos webhallen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Lite trist med reglerna/lagarna kan man tycka. Tänkte spela in lite sköna sommarvideos i sommar

Spakar en DJI Phantom Vision 2 V.3

Fick lära mig den hårda vägen hur man sätter home-point..sätt den inte på verandan någon meter ifrån huset + att kör inte när det är minusgrader ute.. min autolandade på taket.

Passa på att köp batterier nu, ligger på 749 kr till Dji Phantom 2, hos webhallen

http://i.imgur.com/nm0jRPC.jpg

Njae lagarna är ju ganska slappa.. se bara till att skicka in sakerna till Försvaret så brukar det vara lugnt... Glöm inte heller att hålla dig under 150m när du flyger också. Räcker med att en person inte följer reglerna och någon skadas för att en hel hobby kanske blir förbjuden!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Fick lära mig den hårda vägen hur man sätter home-point..sätt den inte på verandan någon meter ifrån huset + att kör inte när det är minusgrader ute.. min autolandade på taket.

Det är därför man börjar med en billigare drönare att lära sig på.

Varför inte köra när det är minusgrader? Har kört min i minus 5-7 utan problem.. flera gånger i vinter.
Batteriet droppar snabbare, så man får vara på sin vakt, men förutom det?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

ser mycket trevligt ut!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det är därför man börjar med en billigare drönare att lära sig på.

Varför inte köra när det är minusgrader? Har kört min i minus 5-7 utan problem.. flera gånger i vinter.
Batteriet droppar snabbare, så man får vara på sin vakt, men förutom det?

Det var det som skedde mig "20%" kvar..så började appen tjuta..minus 15, så man hade pansarpung med.

Nej jag tänkte bara om det snöar för motorernas skull. Är rätt så öppet.

Min är uppmärkt med telefonnummer ifall det skulle skita sig, din med?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det var det som skedde mig "20%" kvar..så började appen tjuta..minus 15, så man hade pansarpung med.

Nej jag tänkte bara om det snöar för motorernas skull. Är rätt så öppet.

Min är uppmärkt med telefonnummer ifall det skulle skita sig, din med?

Snö/regn är väl aldrig bra för motorerna, men det märker man ju om det skulle börja..

Jo, det är alltid bra att märka upp med telefonnummer, om något skulle gå fel.
Klämde även dit en "Reward", då det är rätt dyra saker man har.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kunde bjuda på ett litet klipp jag tog häromdagen, då jag var ute och provflög min Inspire 1 efter firmware-uppdatering.
Detta är något jag aldrig har kunnat göra med någon annan drönare..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Härligt med en DJI tråd!

Tycker denna videon är härlig, är från ett naturreservat här i Bohuslän.

https://vimeo.com/124672911

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Antar att ni redan sett Blooms Phantom 3 video men postar endå. https://vimeo.com/125350853

Permalänk
Medlem

Slog till på ett par nya Cinemizer, som jag hittade på Ebay. Var inom EU, så jag slapp tull osv..
Ska bli kul att testa dem imorgon..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Slog till på ett par nya Cinemizer, som jag hittade på Ebay. Var inom EU, så jag slapp tull osv..
Ska bli kul att testa dem imorgon..

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Sweclockers/Cine...

Du får gärna återkomma med hur bra det fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Du får gärna återkomma med hur bra det fungerar!

Har testat dem lite kort idag, då det började regna.. Men de fungerar fint, bra bild och flyt i överföringen.
Var dryga kilometern ut, när dropparna började falla och jag vände tillbaka.

Det jag ska skaffa är en kortare mini HDMI - mini HDMI, som jag kopplar mellan RC och Cinemizern.
Körde med en 5m lång mini HDMI - HDMI och en adapter idag.. blev lite otympligt.

Sen har jag även beställt en "sun shield" till den eller ögonmussla som det nog kallas på svenska.
För det är ett enormt ljusinsläpp som förstör bilden en del och man ser runt bågarna.. Det sista är ju iofs bra, då man snabbt kan titta ner på RC:n eller vill ha LOS.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har testat dem lite kort idag, då det började regna.. Men de fungerar fint, bra bild och flyt i överföringen.
Var dryga kilometern ut, när dropparna började falla och jag vände tillbaka.

Det jag ska skaffa är en kortare mini HDMI - mini HDMI, som jag kopplar mellan RC och Cinemizern.
Körde med en 5m lång mini HDMI - HDMI och en adapter idag.. blev lite otympligt.

Sen har jag även beställt en "sun shield" till den eller ögonmussla som det nog kallas på svenska.
För det är ett enormt ljusinsläpp som förstör bilden en del och man ser runt bågarna.. Det sista är ju iofs bra, då man snabbt kan titta ner på RC:n eller vill ha LOS.

Jag tog tag i saken och beställde en Inspire, jag fick hem den i förrgår och har hunnit med 5 lyft.
Berätta gärna mer om den och dina extraprylar.

Jag skickar med en bild jag tog på härligheten igår när den flög

Permalänk

Flyger en hemmabyggd hexa med följande spec:
Tarot 680Pro
DJI Wookong M
Arris 4010 380kv
ZTW Spider Slim 30A
Tarot 1355 props
DJI 2.4Ghz Datalink
TS5823 200mw 5.8Ghz
Alexmos BGC
Tattu 9000mAh 6S
Futaba T10J

DJI iPad Ground Station
Boscam 7" FPV Monitor

Precis börjat men absurt roligt. Köpt Arduino dator som ska på också som ska få styra belysning och landningsställ till att börja med.

Permalänk
Medlem

Hmmm börjar nog bli dags att damma av f450:an igen. Samt att installera kamera+fatshark som köptes men aldrig blev installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jag tog tag i saken och beställde en Inspire, jag fick hem den i förrgår och har hunnit med 5 lyft.
Berätta gärna mer om den och dina extraprylar.

Jag skickar med en bild jag tog på härligheten igår när den flög

http://i.imgur.com/QpNgjp3.jpg

Bara att gratulera! Du kommer älska denna leksaken..

Vet inte vad jag ska berätta.. Men det jag märkt skillnad mot mina andra är att den är superstabil, även om det blåser en hel del.
Tog upp min i förra veckan där min Phantom 2 skulle blåst all världens väg och Inspiren låg helt still i luften 40m upp.
I medvind kan man nog få upp den i runt 100km/t, om man kör ATTI och vill flyga snabbt.

Har inte så mycket extraprylar egentligen.. men lite har jag köpt till.

Har 5st batterier, 2st iPads (Air och mini2), Zeiss Cinemizer HD OLED, 2st laddare och sen har jag nyligen köpt en Peli-väska.

Det är en Pelican 1690 och är ett monster till väska. Okrossbar, vatten/dammtät och ventil för tryckutjämning etc.. Redo för tuffa uppdrag vart jag än åker.
Grejen med denna är att jag bara kan ställa ner Inspire:n i väskan när jag är klar med flygningen. Inget mer ta av kamera, propellrar och gå ner i transportläge. Bara öppna locket och sätta ner den, ta av iPad:en från RC:n och sätta ner dem i varsitt fack.
Samma sak när man ska flyga, bara att ta upp den och göra kompassdansen, sen är man iväg..
Vet inte om det var värt lite drygt 6400kr, men vad gör man inte för att livet ska bli enklare.

Det jag ska köpa till är en till handkontroll. Har mixtrat lite med att styra kameran med hjälp av iPaden, men tycker det är rätt svårt att få till mjuka rörelser.
Kameran far gärna lite för långt och uppåt och neråt osv. Tror enda lösningen är en andra handkontroll, för att kunna utnyttja 360 graders kameran på ett bra sätt..

En rolig grej jag gjorde för ett tag sedan, var att jag kopplade in handkontrollen till min projektor via en lång HDMI-kabel och sedan kunde familjen se min flygning live på väggen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Bara att gratulera! Du kommer älska denna leksaken..

Vet inte vad jag ska berätta.. Men det jag märkt skillnad mot mina andra är att den är superstabil, även om det blåser en hel del.
Tog upp min i förra veckan där min Phantom 2 skulle blåst all världens väg och Inspiren låg helt still i luften 40m upp.
I medvind kan man nog få upp den i runt 100km/t, om man kör ATTI och vill flyga snabbt.

Har inte så mycket extraprylar egentligen.. men lite har jag köpt till.

Har 5st batterier, 2st iPads (Air och mini2), Zeiss Cinemizer HD OLED, 2st laddare och sen har jag nyligen köpt en Peli-väska.

Det är en Pelican 1690 och är ett monster till väska. Okrossbar, vatten/dammtät och ventil för tryckutjämning etc.. Redo för tuffa uppdrag vart jag än åker.
Grejen med denna är att jag bara kan ställa ner Inspire:n i väskan när jag är klar med flygningen. Inget mer ta av kamera, propellrar och gå ner i transportläge. Bara öppna locket och sätta ner den, ta av iPad:en från RC:n och sätta ner dem i varsitt fack.
Samma sak när man ska flyga, bara att ta upp den och göra kompassdansen, sen är man iväg..
Vet inte om det var värt lite drygt 6400kr, men vad gör man inte för att livet ska bli enklare.

Det jag ska köpa till är en till handkontroll. Har mixtrat lite med att styra kameran med hjälp av iPaden, men tycker det är rätt svårt att få till mjuka rörelser.
Kameran far gärna lite för långt och uppåt och neråt osv. Tror enda lösningen är en andra handkontroll, för att kunna utnyttja 360 graders kameran på ett bra sätt..

En rolig grej jag gjorde för ett tag sedan, var att jag kopplade in handkontrollen till min projektor via en lång HDMI-kabel och sedan kunde familjen se min flygning live på väggen.

GRYMT!
Precis sånt jag vill läsa, jo jag kan hålla med att pelican-case't är dyrt, men det är ganska jobbigt att hela tiden hålla på att lirka med kameran när den ska på/av. Jag är riktigt ny på maskinen ännu och idag lärde jag mig snabbkommandot att man kan dra upp/ner landningställsknappen 4ggr för att gå in/ur travel mode - förut gjorde jag det alltid via appen. Men proceduren är ju långsam som fan

1) Starta Inspire
2) Gå ur Travel Mode
3) Stäng av Inspire
4) Montera kameran
5) Slå på Inspire

Och samma procedur när man ska packa ner det hela igen.. Jag har en känsla av att jag kommer använda maskinen en hel del, och jag ser det som en långsiktig investering och jag utrustar den gärna så gott jag kan. Jag har bara ett batteri än så länge, och det verkar som de extrabatterier man köper har runt 25% mer kapacitet, stämmer det?

Jag testade att flyga min Inspire i hård vind idag, jag skickar med ett litet utsnitt här, titta nere till vänster hur case't flyger på marken pga hård vind

EDIT: Jo, ang. HDMI-kabeln, har du sett att man kan live-streama från sin Inspire till Youtube nu? Jag testade det förut idag och det fungerade finfint. Imorrn ska jag testa det på fält och se om ipaden orkar skicka streamen i någon vidare upplösning ut på nätet

Permalänk
Medlem

Finns det några ställen man INTE får flyga på? Vart hittar man enklast en karta över det?

Tänker på Gärdet, i Stockholm. Ligger en helikopterplatta intill husen. Har ju ingen lust att väcka den björn som sover.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Finns det några ställen man INTE får flyga på? Vart hittar man enklast en karta över det?

Tänker på Gärdet, i Stockholm. Ligger en helikopterplatta intill husen. Har ju ingen lust att väcka den björn som sover.

http://i.imgur.com/BnsPVnI.jpg

I andra länder gäller det 4KM från Helikopterplatta/Landningsbana, vet ej hur det ser ut i Sverige!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

GRYMT!
Precis sånt jag vill läsa, jo jag kan hålla med att pelican-case't är dyrt, men det är ganska jobbigt att hela tiden hålla på att lirka med kameran när den ska på/av. Jag är riktigt ny på maskinen ännu och idag lärde jag mig snabbkommandot att man kan dra upp/ner landningställsknappen 4ggr för att gå in/ur travel mode - förut gjorde jag det alltid via appen. Men proceduren är ju långsam som fan

1) Starta Inspire
2) Gå ur Travel Mode
3) Stäng av Inspire
4) Montera kameran
5) Slå på Inspire

Och samma procedur när man ska packa ner det hela igen.. Jag har en känsla av att jag kommer använda maskinen en hel del, och jag ser det som en långsiktig investering och jag utrustar den gärna så gott jag kan. Jag har bara ett batteri än så länge, och det verkar som de extrabatterier man köper har runt 25% mer kapacitet, stämmer det?

Jag testade att flyga min Inspire i hård vind idag, jag skickar med ett litet utsnitt här, titta nere till vänster hur case't flyger på marken pga hård vind

nZuI8S7JYy4

EDIT: Jo, ang. HDMI-kabeln, har du sett att man kan live-streama från sin Inspire till Youtube nu? Jag testade det förut idag och det fungerade finfint. Imorrn ska jag testa det på fält och se om ipaden orkar skicka streamen i någon vidare upplösning ut på nätet

Landningsställsknappen var det första jag använde typ, då det kändes rent instinktivt att det borde fungera så. DJI:s manual har ju lite att förbättra om man säger så, när man tycker det är bättre att gå ut på olika forum för att lära sig saker.
Det är många som t.ex. inte vet att om man i appen trycker in avtryckarknappen för kameran i 3-4 sek, så kommer det fram en "meny" för bracketing, burst och singelbild. Bracketing kan du ställa i upp till 5 bilder, med över och underexponering.

Gjorde några bracketing idag, då jag lägger ihop till HDR-bilder. Blåste rejält och jag tittade ner på iPad:en och bilden var helt stabil. Tittade upp på Inspire:n och den låg lutad i 45 graders vinkel mot vinden.. som jag skulle tippa på låg runt 15-20 m/s i byarna.

Slutar aldrig att förundras vad denna maskin klarar av. Min Phantom hade blåst iväg all världens väg, så fort jag lyft..

När det gäller batterier finns det två typer, TB47 och TB48. TB47 är standardbatteriet och det som följer med och TB48 har lite mer kapacitet, så du kan flyga några minuter längre.

Jo, jag såg det på något forum att Youtube-streaming var på G.. Låter spännande.. så låt oss höra hur det gick.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

För er som vill läsa på lite om regler för drönare finns det lite på Transportstyrelsens hemsida.

Här finns en sida där olika kontrollzoner är markerade på karta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD