Elleverantörer som erbjuder kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Nej.
Men det handlar inte om att jag är för kärnkraft och emot vindkraft. Utan det handlar om att man imo inte förstöra den orörda naturen med dessa fanstyg.
Jag kommer från Skåne från början och där hade jag inte haft några problem med att bo granne med ett kärnkraftverk

Jag förstår dig. Men då hamnar vi i del klassiska "Bygg gärna, men inte här" som tyvärr känns ganska standard inställning i hela Sverige känns det som. Vilket leder till att ska alla få tycka, får vi inte bygga någonting någonstans. Men visst kan jag hålla med om att alla byggplatser inte är optimala.

Sen får man tänka på att det är inte ett stort bolag som bygger all vindkraft i hela Sverige utan mycket är också privata investerare, alltså finns troligen hans mark på fjället, alltså har han inte möjligheten att bygga vindkraftverk i varken skärgården, Skåne eller liknande.

Sen kan man ju givetvis vara anti all vindkraft men då får ni nog knalla vidare till EU och sätta stopp där.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Av de som idag har kärnkraft som granne (t.ex. jag) är en överhängande majoritet för kärnkraft, medan de som har vindkraft som granne ofta är emot (utom själva ägaren till marken som får snuskigt bra betalt för att upplåta lite mark).

Så skulle de vilja bygga fler kärnkraftverk här är jag helt för. Tycker vi borde slå på stort och bygga sex nya reaktorer två på varje ort. Alla av samma modell för att underlätta möjligheten att ha delvis gemensamt reservdels lager.

Jag har självt bott granne med 2 vindkraftverk under flera års tid, under 1 km bort med relativt fri sikt mellan hus och snurror, utan ekonomisk vinning. Det har aldrig stört mig nämnvärt men det är givetvis subjektivt, inte heller tycker jag dom är fula och så vitt jag kan se enbart med egen observation stör det inte djurlivet det minsta och det finns gott om fågelliv och annat vilt där.

Du nämner även att ägaren får "snuskigt bra betalt", vilket inte är första gången jag hör uttalandet, men jag ser sällan några siffror. Eftersom jag själv inte vet vilka belopp det handlar om får du gärna upplysa mig, ta gärna med i beräkning vad investeringen av fastigheten kostade med mera. Som jag sa innan är det inte heller ovanligt med att privata aktörer (såsom bönder) själva investerar i ett eget kraftverk, där dom alltså står för notan själva.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ok att se både vindkraftverk och kärnkraftverk i Skåne som jag tolkar det hela då

Det är korrekt! Precis som man för min skull gärna kan bygga kärnkraft och vindkraftverk inne vid Östersund. Men inte i fjällen dit vi åker för att komma undan allt skit

Skrivet av Sweede:

Jag förstår dig. Men då hamnar vi i del klassiska "Bygg gärna, men inte här" som tyvärr känns ganska standard inställning i hela Sverige känns det som. Vilket leder till att ska alla få tycka, får vi inte bygga någonting någonstans. Men visst kan jag hålla med om att alla byggplatser inte är optimala.

Sen får man tänka på att det är inte ett stort bolag som bygger all vindkraft i hela Sverige utan mycket är också privata investerare, alltså finns troligen hans mark på fjället, alltså har han inte möjligheten att bygga vindkraftverk i varken skärgården, Skåne eller liknande.

Sen kan man ju givetvis vara anti all vindkraft men då får ni nog knalla vidare till EU och sätta stopp där.

Japp så är det ju.
Man får ju dock tänka till lite var man bygger. Att vilja bygga tex i Gräftåvallen där det är en skidanläggning och mycket turister är bara skumt.
Här har det varit stora företag som vill bygga parker. Vi pratar alltså inte om enstaka snurror.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Renare än att tillverka miljoner vindkraftverk som utrotar våra fåglar och ger nästintill ingen el mot vad den enormt stora yta de tar upp..och kostnaderna att hålla dessa vindkraftverk! Jesus.

Eller solpaneler som även dessa utrotar djuren...och tar enormt mycket plats..även dessa är inte så rena att tillverka..eller underhålla..kostar.

Kärnkraften är renast, om man nu inte envisas att bygga kärnkraften på ostabil mark eller låta lågutbildade sköta mekaniken..Japan och Ryssland.

Radioaktivt ämne finns redan här på jorden..vi lägger bara tillbaka den efter vi har använt den..Och vi har tekniken att återvinna radioaktivt avfall..men tyvärr får vi inte det.

Ojojoj. Det där måste vara bland det trolligaste jag läst. Du får gärna komma med källor för det du påstår. Att inbilla sig att kärnkraft är renare än förnyelsebara energikällor är att blunda för verkligheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag tror en del här i tråden behöver titta på denna video: https://www.ted.com/talks/michael_shellenberger_how_fear_of_n...

Finns källor och mer att läsa under transcripts.

Hur felinformerade folk är om kärnkraft är skrämmande.

Som han tar upp i videon är det ännu viktigare nu att vi trycker ut mer kärnkraft. Folk envisas ju med att vilja köpa el-bilar men skiter i hur elen ska tillverkas.

Sol, vatten, vind etc kommer aldrig till 100% kunna förse oss med energi. Att då ta bort den renaste källan vi har och ersätta med smuts är en fulkomlig katastrof.

Alla hatar kärnkraft och är rädda.. men ingen vet varför, kanske har de lyssnat på den onda orginisationen Greenpeace?

Haha, good one!

Skulle vilja lägga till att man kolla upp lite på LFTR reaktor, och på hur (förhoppningsvis) nästa generation kärnkraft faktiskt kan både utrota el-brist, och samtidigt ge mindre mängd avfall med mycket kortare halveringstid, och även medicinska ämnen vi behöver i bla cancerforskning, samt tom förbränna befintligt kärnavfall. Dessa reaktorer utvecklas och byggs redan i Indien och Kina, och hade vi inte panik bromsat kärnkraften i 30 år, så hade vi haft den idag.

Anledningen till varför den inte används idag är enkel... den producerar inte plutonium till kärnvapen... något USA ville ha när man utvecklade detta. Kärnkraft-el var en biprodukt för att få detta. Reaktorer med "Thorium" (Torium) fanns redan på 1960-talet och en reaktor körde på tekniken i 5 år, så tekniken fungerar. Den utvecklades som ett alternativ till Uran.

Torium dock är ett bränsle som vi har på nästan hela planetens jordskorpa, och i så stora mängder att vi har 1000års bränsle med det. Ta detta... ordna elen, gör vätgas till bränsle för turbiner med den och ladda bilarna med batterier eller bränsleceller. Ren*... näst-intill-oändlig energi. Vi är dock rädda som fan för något vi inte känner till...

Men dessa reaktorer has passiv säkerhet (ingen ström behövs), de kan inte ha härdsmälta (då de redan är i smält form), de har inga 8atm vatten tryckzoner som kan explodera (utan använder flytande salt), och arbetar på en mycket mer effektiv temperaturnivå, vilket gör att man tom med överbliven energi/värme, kan avsalta havsvatten till sötvatten... som en "restprodukt".

Jag har inget emot verken solceller eller vindkraftverk, där de gör mest nytta. De är kanon som komplement, men de är inte pålitliga nog när det är kallt, molnigt och inte blåser nog... som ironiskt nog det är, just idag. Och jag vill inte bränna brunkol eller olja resten av mitt liv en dag som detta tack...

*Ren, för det lilla mängden avfall som du får ut, på den enorma mängd energi du också får ut, är märkbart mer effektiv än energin det krävs att tillverka solpanelen, vindkraftverket osv, under dens livslängd. Tänk på att tillverkning kostar energi det med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Ursäkta??!
Ngn form av faktakoll innan du kväker ur dig lögner!
http://i.imgur.com/Wa8ELbE.jpg
Var är avspärrningarna?

Här nere i skåne finns det mkt rådjur,harar och vildsvin intill verken,dom verkar trivas hur bra som helst. Uppe i markbygden utanför Piteå står renarna och lutar sig mot vindkraftverkstornen för att nämna några exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nåja fel ordval, det är ett riskområde idag med skyltning för nedfallande föremål om snö och is, i något fall så har även skyltar om förbud mot obehörigt tillträde . Skulle tro att de flesta parker även har kameraövervakning för att förstärka naturupplevelsen givetvis.

Däggdjur brukar inte uppehålla sig där ljudet är högt under deras vila då det i deras vila är viktigt att höra för upptäcka rovdjur/hot. Fälthare, vildsvin, rådjur har väl inte så stort rovdjurstryck där nere så de kanske inte behöver vara så uppmärksamma vad vet jag hur de fungerar men här är då djuren skygga i skogen. Så det går inte riktigt att jämföra det är helt annat rovdjurstryck mer norrut kan jag lova så djuren behöver verkligen vara uppmärksamma.

Ska vi ta renfrågan om att det påverkar så har du en stunds läsning att göra här med forskningsresultat på frågan, då du valde att ta upp det. Skulle tro att det går att applicera på även vilda hjortdjur.

Citerat
Resultaten från våra studier visar samstämmigt att renarna påverkas negativt av
vindkraftparker. Detta är inte förvånande då flera studier som är utförda
före vårkonstaterat att infrastruktur och mänsklig aktivitet ofta är negativt för renarna. Det
sätt som renarna undviker vindkraftsverken verkar dock vara unikt genom att de
söker sig till områden där vindkraftverken är topografiskt skymda, förmodligen för
att slippa se och för att ljudet av vindturbinerna ska dämpas. Renarna väljer
framförallt skymda områden i vindkraftverkens närhet, alternativt undviker de
vindkraftparkerna helt.

I våra studier ser vi effekter på 3-4km avstånd från
vindkraftparkerna. Exakt på hur långa avstånd renarna påverkas beror på förutsättningarna i respektive område.
Beteendeförändringar blir tydligare när parkerna är centralt belägna inom ett betesområde,
som i kalvningsområdet i Malå eller i vinterbeteslandet på Gabrielsberget. Men även Stor
Rotlidens park, som ligger i utkanten av huvudbetesområdet, påverkar renarnas val av betesområde.
Studien från Gabrielsberget visar att det kan gå att locka eller

Källa http://pub.epsilon.slu.se/13562/7/skarin_a_et_al_160818.pdf

Sen är det väl frågan om denna lukrativa bransch är så lönande när de som arrenderar ut marken kanske blir ansvarig för nedmontering/sanering av dessa verk, när bidragskalaset är över och det inte är lönande längre och parkerna dumpas på någon väl förutsedd "målvakt" och markägaren ska återställa en 15x15 armerad betongfundament och få ner "propellern." Man lär nog tänka igenom det hela innan man arrenderar ut sin mark.

Men åter till kärnkrafts ämnet:
Driften av Kärnkraften är i den perfekta världen ren, men brytningen av material är väl inte så ren under förutsättning att det inte blir katastrofer som redan inträffat. Däremot lagringen av förbrukat kärnbränsle kan säkras så det står emot istider, naturkatastrofer som kanske kan orsaka läckage. Hur säkrar man upp så inte den framtida människan om det finns någon om 10000år går rätt in i ett slutförvar om info saknas att det ens finns? En pyramid syns ju iaf fortfarande men vi riskerar ju att bli en generation som digitaliserat allt så det kanske inte ens finns ett spår av oss när aliens ska populera jorden igen? För är det nåt vi kommer lyckas med så är det ju att lyckas förstöra/förgöra oss själva.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ja utav att använda kärnkraft så lär generationer efter oss tacka för att de får städa upp skiten, vi har inte ens en färdig plan på var vi ska förvara allt.

Ingen färdig plan?! Har du inte hört, slutförvarsansökan skickades in till SSM för några år sedan. Planen är att bygga ett slutförvar nära Forsmarks kärnkraftverk, baserat på KBS-3 utvecklat av SKB. Finland har samma koncept och deras slutförvar är godkänt i alla instanser och håller på att byggas nu (tragiskt att vi i Sverige är pucktvåor när det trots allt är vi som utecklat metoden och säkerställt dess funktion).

Skrivet av joakim99:

Gäller det även brytningen utav uran?

Svarat på frågan är ja, dock är det inte så enkelt. All mineralhantering eller gruvbrytning är en skitig hantering, det skall man inte sticka under stolen med. Sedan skall man ha klart för sig att dedikerade urangruvor finns det väldigt få utav, med undantag av 'insitu leaching'. De flesta uranproducenter bryter i första hand andra mineraler och tar tillvara på uranet som en biprodukt (brukar bli billigare att sälja på världsmarknaden än att behandla som radioaktivt avfall). Se Olympic dam i Australien som exempel, det är en koppargruva men samtidigt en av de största producenterna av uranoxid.

Vill man ta reda på hur mycket råvaror som krävs för olika kraftslag så finns det like undersökningar på detta;

Kostnad (miljö, pengar och samhäll) för olika sätt att framställa elkraft, på engelska.
(Observera 'bollarna' för solkraft...)

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle det vara en trolltråd? Renaste miljö-elen som finns. Fick jag välja hade jag också velat ha 100% kärnkraftsel i mina uttag.

Tar du hänsyn till till brytningen, framställningen, transporten etc när du påstår detta? Skulle var intressant att veta vad som är mest miljövänligt om man tar med hela kretsloppet.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Tar du hänsyn till till brytningen, framställningen, transporten etc när du påstår detta? Skulle var intressant att veta vad som är mest miljövänligt om man tar med hela kretsloppet.

I de Livs-Cykel-Analyser som finns så inkluderas dessa parametrar, ja. Kärnkraft är då likställt eller till och med bättre ur miljösynpunkt än de flesta intermittenta och förnyelsebara kraftslag, exklusive solkraft. Solkraft hamnar i samma härad som biomassa, enligt IPCC.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

"Renaste miljö-elen som finns." Jo förutom när en härdsmälta inträffar som senast i Fukushima i Japan, eller det radioaktiva restavfallet som tar tusentals år att bryta ner. Det låter ju verkligen som den renaste miljö-elen som finns...

Källor:
Allt om Vetenskap/slutförvaring av kärnbränsle
Wikipedia/Fukushima-olyckan

Tusentals? Det handlar om miljarder år. Då ska man tänka på hur lång tid man måste isolera den havererade Tjernobyl-reaktorn.

Kärnkraft är inte rent, det är fruktansvärt smutsigt och dyrt.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Fragor--svar/Karnkraf...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tusentals? Det handlar om miljarder år. Då ska man tänka på hur lång tid man måste isolera den havererade Tjernobyl-reaktorn.

Kärnkraft är inte rent, det är fruktansvärt smutsigt och dyrt.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Fragor--svar/Karnkraf...

Ja, men det där är ändå lite missvisande. Frågan som lämnas är ju HUR radioaktivt det är efter X antal år. En banan är också radioaktiv. Det stod en hundradels så radioaktivt efter 1000år? Vad innebär egentligen detta i praktiken?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tusentals? Det handlar om miljarder år. Då ska man tänka på hur lång tid man måste isolera den havererade Tjernobyl-reaktorn.

Kärnkraft är inte rent, det är fruktansvärt smutsigt och dyrt.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Fragor--svar/Karnkraf...

Jag tror bestämt du bör läsa VAD som fortfarande är radioaktivt så länge i din egna källhänvisning, om du studerar frågan lite entydigare så inser du att det handlar om Uran-238, den vanligast förekommande isotopen i naturligt uran.

De isotoper som är kvar efter ~10'000 år måste malas ner och inmundigas eller snortas för att orsaka någon skada då de är alfa-strålare.

Skrivet av saturday_sun:

Kärnkraft är inte rent, det är fruktansvärt smutsigt och dyrt.

Om kärnkraft är smutsigt och dyrt, enligt din uppfattning, hur smutsigt och dyrt är då inte kolkraft, oljekondens, förbränning av biomassa och fossilgas? Baskraft går endast att ersättas med baskraft (eller energibrist), vindkraft kräver backupp 70-80% av tiden, solkraft är idiotiskt Sverige ur både miljösynvinkel som ekonomisk och vattnekraften går inte att bygga ut mer.

Så frågan är vad vi skall ha iställtet?

Det kostar i storleksordningen 250 miljarder kronor att ersätta effekten från en kärnkraftsreaktor med vindkraft (i 20 år därefter måste investeringen göras om), exklusive reservkraft (gasturbiner) för dagar då det blåser för lite, enligt Svenska Kraftnät...så frågan är hur man definierar "för dyrt" antar jag!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle vilja lägga till att man kolla upp lite på LFTR reaktor, och på hur (förhoppningsvis) nästa generation kärnkraft faktiskt kan både utrota el-brist, och samtidigt ge mindre mängd avfall med mycket kortare halveringstid, och även medicinska ämnen vi behöver i bla cancerforskning, samt tom förbränna befintligt kärnavfall. Dessa reaktorer utvecklas och byggs redan i Indien och Kina, och hade vi inte panik bromsat kärnkraften i 30 år, så hade vi haft den idag.

Anledningen till varför den inte används idag är enkel... den producerar inte plutonium till kärnvapen... något USA ville ha när man utvecklade detta. Kärnkraft-el var en biprodukt för att få detta. Reaktorer med "Thorium" (Torium) fanns redan på 1960-talet och en reaktor körde på tekniken i 5 år, så tekniken fungerar. Den utvecklades som ett alternativ till Uran.

Torium dock är ett bränsle som vi har på nästan hela planetens jordskorpa, och i så stora mängder att vi har 1000års bränsle med det. Ta detta... ordna elen, gör vätgas till bränsle för turbiner med den och ladda bilarna med batterier eller bränsleceller. Ren*... näst-intill-oändlig energi. Vi är dock rädda som fan för något vi inte känner till...

Men dessa reaktorer has passiv säkerhet (ingen ström behövs), de kan inte ha härdsmälta (då de redan är i smält form), de har inga 8atm vatten tryckzoner som kan explodera (utan använder flytande salt), och arbetar på en mycket mer effektiv temperaturnivå, vilket gör att man tom med överbliven energi/värme, kan avsalta havsvatten till sötvatten... som en "restprodukt".

Jag har inget emot verken solceller eller vindkraftverk, där de gör mest nytta. De är kanon som komplement, men de är inte pålitliga nog när det är kallt, molnigt och inte blåser nog... som ironiskt nog det är, just idag. Och jag vill inte bränna brunkol eller olja resten av mitt liv en dag som detta tack...

*Ren, för det lilla mängden avfall som du får ut, på den enorma mängd energi du också får ut, är märkbart mer effektiv än energin det krävs att tillverka solpanelen, vindkraftverket osv, under dens livslängd. Tänk på att tillverkning kostar energi det med...

Vill bada att fler ska se detta!

Finns otroligt mycket info om ltfr reaktorer och de är verkligen sjukt mycket bättre. 20-40% mer effektiva.
Vi borde verkligen satsa på detta för att producera el imho.
Helt klart det bästa som finns för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Vad kostar en en kWh nyproducerad kärnkraftsel? Är det högre eller lägre än t ex vindkraft? Det har ju inte varit så många kärnkraftsverk som har byggts i västvärlden på senaste tiden men det skulle vara intressant att veta hur t ex kalkylen för Finlands pågående bygge ser ut.

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI: Du som verkar ha bra koll på grejerna. Har du möjligtvis sett något hur Finlands nuvarande kontra planerade energifördelning gällande kärnkraft/övrigt kommer se ut efter att dom färdigställt kommande kärnkraftverket Hanhikivi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Renare än att tillverka miljoner vindkraftverk som utrotar våra fåglar och ger nästintill ingen el mot vad den enormt stora yta de tar upp..och kostnaderna att hålla dessa vindkraftverk! Jesus.

Eller solpaneler som även dessa utrotar djuren...och tar enormt mycket plats..även dessa är inte så rena att tillverka..eller underhålla..kostar.

Kärnkraften är renast, om man nu inte envisas att bygga kärnkraften på ostabil mark eller låta lågutbildade sköta mekaniken..Japan och Ryssland.

Radioaktivt ämne finns redan här på jorden..vi lägger bara tillbaka den efter vi har använt den..Och vi har tekniken att återvinna radioaktivt avfall..men tyvärr får vi inte det.

Nä, nu överdriver du allt. Jag köper att fåglar kan flyga in i rotorbladen på vindkraftverken och dö, men att det skulle utrota våra fåglar tror jag inte på. Vilka fågelarter har då utrotas av vindkraften?

Hur skulle solpaneler utrota djuren menar du?

Jag håller med dig om att förnybar el som sol och vindkraft tar mer plats, producerar mindre el och kostar mer än kärnkraft, men det är i alla fall inte potentiella bomber som orsakat katastrofer som Tjernobyl. Du ser ju hur "rent" det vart där efter kärnkraftverket, det är ju än idag för radioaktivt för att vistas där utan skyddsutrustning.

Ja, radioaktiva ämnen finns redan här på jorden, fast det är ju långt ifrån lika radioaktivt som kärnbränslet i kärnkraftverken.

Slutligen så är jag varken någon kärnkraftshatare eller vindkraftsälskande hippie, utan jag tror kärnkraft kan vara en bra energikälla i framtiden. Kärnkraft producerar väldigt mycket el och det är för det mesta rent förutom restavfallet och risken för härdsmälta. Men om vi hade bättre, modernare reaktorer som kan återvinna restavfallet och om kärnkraftverken byggdes säkrare och på avlägsna platser utanför städer så hade det varit en bra energikälla, men vi är inte där än.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Utvecklingen har gått framåt. En hel livstids energiåtgång för en person med modern kärnkraft skapar avfall i storleksordningen 33cl burk.
Det är växthusgaser vi behöver få stopp för, det är vad som dödar hela vår planet just nu. Jag säger inte att kärnkraften är felfri, men den är ett förbannat bra alternativ rätt utnyttjat, och något som måste främjas gällande utveckling. Inte som svenska politiker bara säga stopp för allt, inklusive forskning..

Precis!
Media skapar bara oro och svärtar ner kärnkraften. Den behövs och är bland den bästa energikällan vi har just nu.
0 utsläpp i växthusgaser förutom när man ska få fram uranium som är små.
Mindre kostnader att bygga och kan producera el i princip året runt förutom när de ska fylla på bränsle. Medans sol & vind är väldigt beroende av vädret.
Under de senaste 25 åren har dessutom hälften av USA's kärnkraft drivits av atombomber från Sovjet som tagits isär.

Om man skulle nu bygga ett kraftverk där alla har motsvarande kapacitet i elproduktion, vi säger 500MW, så kostar det att sätta upp:

- Kärnkraft 40 miljarder och har då släppt ut ca 120 000 ton koldioxid och tar upp en yta på endast 0,04 km2

- Vindkraft 250 miljarder och släppt ut totalt ca 2,2 miljoner ton CO2 och tar upp en yta på 119 km2, kapacitet på 1150MW en peak produktion ca 40% (=~500MW)
- Solkraft ca 120 miljarder och släppt ut totalt ca 4,4 miljoner ton CO2 och tar upp en yta på 63 km2, kapacitet på 1500MW en peak produktion ca 30% (=~500MW)
Utsläppen är endast räknat på vad de släpps ut för att framställa stål och betong, de släpper ut 1,8 ton CO2 / ton stål respektive 1,2 ton CO2 / ton betong. Dvs transporter osv är inte inräknade och ungefärliga uträkningar.

En ensam vindturbin behöver även ca 950 liter olja om året för smörjning, som ska raffineras, skeppas osv för att smörjas.
För att turbinerna ska kunna generera el så har de en generator med magneter av Neodym som endast bryts i Kina, där de inte bryr sig om arbetssäkerhet eller miljöpåverkan förmodligen.

Visst är förnybar energi bra, men vi måste kunna utvinna den på ett effektivare sätt än de vi har just nu gentemot yta de tar upp/kostnader/utsläpp mfl.

Är inte ute efter att predika med detta, alla ska skaffa sin egna uppfattning om vad de vill tro och hämta sin information vart de vill förstås.
Men forskar vi mer i kärnkraft och hur man kan hantera fusion så kan det vara den oändliga energikällan vi letar efter tror jag.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad kostar en en kWh nyproducerad kärnkraftsel? Är det högre eller lägre än t ex vindkraft? Det har ju inte varit så många kärnkraftsverk som har byggts i västvärlden på senaste tiden men det skulle vara intressant att veta hur t ex kalkylen för Finlands pågående bygge ser ut.

Det byggs just nu en hel del kärnkraftverk även i Väst. Finlands och Frankrikes byggen är dyra. Detta beror inte bara på grund av leverantörens bristande förmåga utan även TVO och STUK som delvis har ansvar i varför det inte funkat. Ändå kommer elen från OL-3 kosta runt 50-60 öre/kWh att producera, innofficiellt är det lägre på grund av hur projektet är finansierat. Det finns flera projekt i USA som verkar bli billigare, jag tänker då på Vogtle och V.C. Summers, där kostar reaktorerna runt 45-50 miljarder/styck och levererar 1,1 GWe med en kapacitetsfaktor på >92%.

Elforsk skriver att ny kärnkraftsel i Sverige kommer kosta runt 40-55 öre/kWh. Under förutsättning att vi inte väljer en Fransk leverantör så tror jag att vi kan komma ner till 35-40 öre/kWh.

Idag kostar det ~14-17 miljoner/MW installerad effekt att smälla upp vindkraftverk och de har en ekonomisk livslängd på 15 år samt en kapacitetsfaktor på ~25%. Det är bara att räkna själv vad det kostar, exklusive reservkraft givetvis.

Bilden nedan är en salig blandning mellan subventionerad och osubventionerade kostnader dock kommer den från ELFORSK och bör vara någorlunda rättvisande;

Skrivet av Perfn:

@ZAIZAI: Du som verkar ha bra koll på grejerna. Har du möjligtvis sett något hur Finlands nuvarande kontra planerade energifördelning gällande kärnkraft/övrigt kommer se ut efter att dom färdigställt kommande kärnkraftverket Hanhikivi?

Intressant fråga, låt mig kolla upp det och återkomma...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur utrotar solpaneler djuren menar du?

också väldigt intresserad hur fisken kom fram till detta. @Fisken1986 får hemskt gärna förklara och visa bevis för detta

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Många här som skyller på politikerna med vet ni om att svenska folket röstade för att avveckla kärnkraften 1980?

Detta är en sanning med modifikation...

I omröstningen fanns 3 alternativ, och alla 3 alternativen innebar avveckling!!!:

1.) Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma.

2.) Samma text som 1, men med tillägget på baksidan av röstsedeln att vi även bör försöka spara på energiåtgången, forska mera, samt att inga privata vinster får tas ut av kärnkraftverken.

3.) NEJ till fortsatt utbyggnad av kärnkraften. Avveckling av nuvarande sex reaktorer i drift inom högst tio år. En hushållningsplan för minskat oljeberoende genomförs...

18.9% röstade på alternativ 1 och 39.1% på alternativ två. ( Totalt röstade alltså 58% för att på obestämd framtid ha kvar 12 kärnkraftsreaktorer tills bättre alternativ finns ).

38.7% röstade på alternativ 3 som innebar direkt avveckling.

Att bygga ut kärnkraften eller ha kvar den för all framtid fanns ÖHT inte som alternativ varför det omöjligtvis gick att rösta på detta. Vad som omröstades om 1980 var om kärnkraften borde avvecklas omedelbart eller någongång på obestämd framtid, och en överväldigande majoritet valde alternativet 1 eller 2 som innebär obestämd framtid. ( det vill säga det mest kärnkraftsvänliga alternativ som gick att rösta på )

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_k%C3%A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Detta är en sanning med modifikation...

I omröstningen fanns 3 alternativ, och alla 3 alternativen innebar avveckling!!!:

1.) Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma.
( Detta kan löst tolkas från att man tycker att kärnkraften aldrig skall avvecklas )

2.) Samma text som 1, men med tillägget på baksidan av röstsedeln att vi även bör försöka spara på energiåtgången, forska mera, samt att inga privata vinster får tas ut av kärnkraftverken.

3.) NEJ till fortsatt utbyggnad av kärnkraften. Avveckling av nuvarande sex reaktorer i drift inom högst tio år. En hushållningsplan för minskat oljeberoende genomförs på grundval av

18.9% röstade på alternativ 1 och 39.1% på alternativ två. ( Totalt röstade alltså 58% för att på obestämd framtid ha kvar 12 kärnkraftsreaktorer tills bättre alternativ finns ).

38.7% röstade på alternativ 3 som innebar direkt avveckling.

Att bygga ut kärnkraften eller ha kvar den för all framtid fanns ÖHT inte som alternativ varför det omöjligtvis gick att rösta på detta. Vad som omröstades om 1980 var om kärnkraften borde avvecklas omedelbart eller någongång på obestämd framtid, och en överväldigande majoritet valde alternativet 1 eller 2 som innebär obestämd framtid. ( det vill säga det mest kärnkraftsvänliga alternativ som gick att rösta på )

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_k%C3%A...

Jag vet, men betänk att man såg annorlunda på kärnkraften och klimatutmaningarna på den tiden.

Men oavsett vad man tycker om omröstningen var legtim eller inte så är en folkomröstning något politikerna måste hålla sig till och utfallet i denna är ganska solklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Men oavsett vad man tycker om omröstningen var legtim eller inte så är en folkomröstning något politikerna måste hålla sig till och utfallet i denna är ganska solklar.

Precis!

Utfallet i denna omröstning var att vi skall ha kvar 12 reaktorer på obestämd framtid tills det finns bättre miljövänliga alternativ.

Vi bör alltså omedelbart återta de 3 avvecklade reaktorerna i drift eftersom vi bara har 9 idag, samt lägga upp en plan för hur vi kan byta ut de övriga reaktorerna mot nyare säkrare och bättre när deras livstid går mot sitt slut eftersom inget annat energislag finns tillgängligt idag som kan erbjuda lika miljövändlig basenergi som kärnkraften kan, och det inte heller är tekniskt sannolikt att något sådant kommer dyka upp de närmsta 30-50 åren ( livslängden på ett kärnkraftverk ).

Permalänk
Medlem

Sluta använda så jävla mycket el, ni vill ha bort kärnkraften.
Den finns kvar utav en anledning, det finns inget annat som levererar lika mycket el bortsett från kol.

Enl mig är ju dock kärnkraften det som är värt att vidareutveckla. Solkraft och vindkraft räcker helt enkelt inte till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Precis!

Utfallet i denna omröstning var att vi skall ha kvar 12 reaktorer på obestämd framtid tills det finns bättre miljövänliga alternativ.

Vi bör alltså omedelbart återta de 3 avvecklade reaktorerna i drift eftersom vi bara har 9 idag, samt lägga upp en plan för hur vi kan byta ut de övriga reaktorerna mot nyare säkrare och bättre när deras livstid går mot sitt slut eftersom inget annat energislag finns tillgängligt idag som kan erbjuda lika miljövändlig basenergi som kärnkraften kan, och det inte heller är tekniskt sannolikt att något sådant kommer dyka upp de närmsta 30-50 åren ( livslängden på ett kärnkraftverk ).

Har du ens läst din egen Wikipedia länk? På grund av valresultatet beslutade riksdagen att alla reaktorer skulle vara avstängda 2010. Vi borde därför kräva att detta utförs istället för att öppna nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Har du ens läst din egen Wikipedia länk? På grund av valresultatet beslutade riksdagen att alla reaktorer skulle vara avstängda 2010. Vi borde därför kräva att detta utförs istället för att öppna nya.

Ja det har jag. Det är ju där politikernas inkompetens kommer in i bilden...

Folket röstade för att inte stänga reaktorerna förens miljövänliga alternativ finns.

Politikerna beslutade sedan att dessa alternativ kommer finnas 2010, och detta visste dem 1980...

Nu blev det inte riktigt så eftersom verkligheten inte höll med om dedär miljövänliga alternativen politikerna 30 år innan utlovat och en avveckling och ersättning av så mycket basel var omöjlig.

Varför tycker du vi skall följa inkompetena politikers beslut till följd av en farsartad folkomröstning där endast 3 olika sorters avveckling fanns som alternativ, istället för vad folket faktiskt röstade på och vad verkligheten visat är tekniskt, praktiskt och ekonomiskt möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Jag vet, men betänk att man såg annorlunda på kärnkraften och klimatutmaningarna på den tiden.

Men oavsett vad man tycker om omröstningen var legtim eller inte så är en folkomröstning något politikerna måste hålla sig till och utfallet i denna är ganska solklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Resultatet utav folkomröstningen och därvidhängande beslut är i-och-med energiuppgörelsen upphävda. Faktum är att vi nu har ett demokratiskt beslut på att det är möjligt/tillåtet att nästan fördubbla kärnkraftskapaciteten i Sverige, ~17GW mot dagens knappa 9GW.

Folkomröstningen har ingen legimitet, av flera skäl, främst var den till för att begrava frågan inför valet på grund av olyckan i Harrisburg.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Sluta använda så jävla mycket el, ni vill ha bort kärnkraften.
Den finns kvar utav en anledning, det finns inget annat som levererar lika mycket el bortsett från kol.

Enl mig är ju dock kärnkraften det som är värt att vidareutveckla. Solkraft och vindkraft räcker helt enkelt inte till.

Solkraften räcker definitivt till globalt sätt. Det som behöver lösas är lagring av energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

- Solkraft ca 120 miljarder och släppt ut totalt ca 4,4 miljoner ton CO2 och tar upp en yta på 63 km2, kapacitet på 1500MW en peak produktion ca 30% (=~500MW)

Stämmer detta? Tittar man t ex på Ivanpah så var byggkostnaden 2.2 miljarder dollar, säg 20 miljarder svenska kr och en nettoeffekt på 377 MW. Ytan är på 14.2 km2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Ingen färdig plan?! Har du inte hört, slutförvarsansökan skickades in till SSM för några år sedan. Planen är att bygga ett slutförvar nära Forsmarks kärnkraftverk, baserat på KBS-3 utvecklat av SKB. Finland har samma koncept och deras slutförvar är godkänt i alla instanser och håller på att byggas nu (tragiskt att vi i Sverige är pucktvåor när det trots allt är vi som utecklat metoden och säkerställt dess funktion).

Svarat på frågan är ja, dock är det inte så enkelt. All mineralhantering eller gruvbrytning är en skitig hantering, det skall man inte sticka under stolen med. Sedan skall man ha klart för sig att dedikerade urangruvor finns det väldigt få utav, med undantag av 'insitu leaching'. De flesta uranproducenter bryter i första hand andra mineraler och tar tillvara på uranet som en biprodukt (brukar bli billigare att sälja på världsmarknaden än att behandla som radioaktivt avfall). Se Olympic dam i Australien som exempel, det är en koppargruva men samtidigt en av de största producenterna av uranoxid.

Vill man ta reda på hur mycket råvaror som krävs för olika kraftslag så finns det like undersökningar på detta;
https://pbs.twimg.com/media/CN_nXAGWIAEMGUE.jpg

Kostnad (miljö, pengar och samhäll) för olika sätt att framställa elkraft, på engelska.
(Observera 'bollarna' för solkraft...)

Nej tyvärr den där bilden är knappast bra om man tittar på vad som krävs för vatten och sol, står concrete vilket man inte har tagit upp för Kärnkraft...