Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad CPU usage ligger på i Unigine Heaven säger väldigt lite om vad den ligger på i BF1. I BF1 ligger den säkert på 100% som många andra i5 och flaskar ditt grafikkort enormt mycket.

Ja så kan det vara men dom på Inet säger att det inte ska flaska, för det flaskar inte bara i BF1 utan i alla mina spel.

Jag testade att spela bf1 ett tag och såg ju då att GPU usage ligger på ca 50% och har låg fps, när jag kollar in i en vägg får jag 120+ fps och GPU usage går upp till ca 70%. CPU usage ligger på 99-100%

I Gears of war 4 så ligger GPU usage på ca 70% och cpu usage 90%+. Detta är när jag kollar ut över stora områden.
Och här igen när jag kollar in i en vägg så höjs GPU usage och CPU usage sänks. Fpsen höjs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad CPU usage ligger på i Unigine Heaven säger väldigt lite om vad den ligger på i BF1. I BF1 ligger den säkert på 100% som många andra i5 och flaskar ditt grafikkort enormt mycket.

Flaskande hårdvara gör inte så...TS ska inte dippa ner på 45FPS under low.

Jag håller stadiga 60FPS genom hela spelet BF1 multiplayer..1080P@Ultra, DX11, TXAA, Upscale 100 och det nedtill 50.

Kolla in om din GPU har anpassningsbar och inte optimal kraft under nvidia kontrollpanel.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Inget sån där jättemiss att du kör på den integrerade grafiken från cpun? Hela grejen låter jättekonstigt då jag hade runt 100 fps med mitt 1080 och gamla 2500k i BF1.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa att dina ram 8gb som spökar, har du möjlighet att låna och testa så du får 16gb.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

Sätt om Frames to render ahead i Nvidia kontrollpanelens 3D inställningar till 1.
Se till att den är satt på Max performance också i dessa inställningar.

Starta sedan notepad, och skriv in (där jag skrev 144 ska du skriva in din egna skärms hz):
perfoverlay.drawfps 1
gametime.maxvariablefps 144
RenderDevice.RenderAheadLimit 2

Spara sedan denna fil.
När du ska spara den, välj "All files" istället för Textdokument och spara den som user.cfg under C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 1 (där du har installerat spelet).

Funkar det dåligt, byt värdet RenderDevice.RenderAheadLimit 2 till RenderDevice.RenderAheadLimit 1 eller RenderDevice.RenderAheadLimit 3 (testa alla 3 ifall du försöker hitta det som funkar bäst för dig).
Rekommenderar också starkt att du skaffa mer ram-minne.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem

Testade nya drivisen från nvidia nu, 375.86 och hade sjukt låg fps pga minnet jobbade i väldigt låg frekvens 202.5hz i gpu-s mot 1314.6hz med äldre 375.76 drivisen när jag spelade BF1. låg runt 30-45 fps med 375.86 och normala 120-140 med 375.76

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

Det är redan ett känt problem med att den nyaste drivrutinen inte fungerar. så kör på en gammal tills den nya har ersatts.

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma sak med mitt GTX-1080. Jag kör med i5 och GTX-1080 medan min fru kör i7 och GTX-1070. Hon får ca 10 FPS mer än mig i alla spel. Då ligger vi på 70 resp. 80 fps på Ultra/1920x1080 med allt på max.

Vi båda la lika mycket pengar i sommras på var sin dator med de nya GTX-korten.
Kan "problemet" ligga i att i5 är en flaskhals eller är det något lurt med 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Inget sån där jättemiss att du kör på den integrerade grafiken från cpun? Hela grejen låter jättekonstigt då jag hade runt 100 fps med mitt 1080 och gamla 2500k i BF1.

Har inte hört talas om det men vad menas med det och hur kollar jag upp det?

Permalänk
Inaktiv

Har du nedgraderat grafikdrivrutinen än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har du nedgraderat grafikdrivrutinen än?

Jag testade det men det blev faktiskt värre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av frosterz:

Har inte hört talas om det men vad menas med det och hur kollar jag upp det?

Vid närmare eftertanke är det nog knappast det för då skulle du ha kopplat skärmen till moderkortets utgång istället för till grafikkortets. My bad, hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Sätt om Frames to render ahead i Nvidia kontrollpanelens 3D inställningar till 1.
Se till att den är satt på Max performance också i dessa inställningar.

Starta sedan notepad, och skriv in (där jag skrev 144 ska du skriva in din egna skärms hz):
perfoverlay.drawfps 1
gametime.maxvariablefps 144
RenderDevice.RenderAheadLimit 2

Spara sedan denna fil.
När du ska spara den, välj "All files" istället för Textdokument och spara den som user.cfg under C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 1 (där du har installerat spelet).

Funkar det dåligt, byt värdet RenderDevice.RenderAheadLimit 2 till RenderDevice.RenderAheadLimit 1 eller RenderDevice.RenderAheadLimit 3 (testa alla 3 ifall du försöker hitta det som funkar bäst för dig).
Rekommenderar också starkt att du skaffa mer ram-minne.

Filen sparas inte permanent, eller fpsen visas ej permanent :/ märkte för i övrigt ingen skillnad, men tack ändå

Permalänk
Medlem

Om inget av förslagen som getts fungerar så tycker jag du ska formatera datorn, funkar inte det med en ren dator så är ju något galet med grafikkortet. För någon flaskhals är det definitivt inte, folk gissar och chansar hej vilt utan någon vetskap. Hoppas det löser sig.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | Gigabyte 32" OLED 4K 240 Hz -

Permalänk
Medlem

Hur ser FPSen ut i andra spel än bf1? Som andra har nämnt är bf1 kasst optimerat, inget man ska använda för att mäta GPU-prestanda, jag kan inte heller hålla stabila 60 fps med allt på low i 1080 med 1060 & 4690K. då GPU användning ligger kring 30% och CPU 100%.

Förövrigt har jag testat det mesta för att lösa detta problem, bara att hålla tummarna att det kommer en patch som åtgärdar detta inom ett halvår.

Permalänk
Medlem

Windows 10 med directx 12 gör inte saken bättre. Du tappar nog 10-15Fps där. Blås burken och installera tex win 8.1
Finns massor med videor/artiklar som visar detta. https://www.youtube.com/watch?v=a15Om5gWyfA

Du kan också testa detta: https://www.youtube.com/watch?v=GRAOPy1fdgY

i5an(klockad) drar max ned FPSen ca 10% mot för en i7a, bör knappt vara märkbart, se: https://www.youtube.com/watch?v=MSkpyuLgsoI

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig i detta fasansfulla dryga upplevelse av försämrad prestanda mot vad du egentligen ska uppleva med tanke på hur kraftfullt grafikkort du har, till och med bättre än mitt...

För mig var det mitt nätaggregat som var boven om man ska ta störst.
Jag ägde tidigare sen jag byggde min första dator ett Corsair 850W HX.

Jag hade ofta problem när det var mycket krävande delar av ett spel, multiplayer i BF4 och andra scenarion i spel under 2011-2015 när jag har haft den, men samtidigt under dom åren uppgraderat olika delar som Processor, minnen och grafikkort, utom nätdelen.

Så jag var jämt besviken över prestandan trots att jag skall ha bättre än det jag upplever. Så jag köpte det nättagg jag har nu som finns i signatur nedan. Det förändrade allting.

Idag kan jag maxa spel och spela 64 spelare BF1 utan att jag går under 60 FPS alls med allting på maximala i 1440p.

Nätdelen var under mina år boven i dramat, den nya jag har förändrade mest av allt min och medelvärdet av min FPS:en i många titlar och det ökades tack vare detta nätaggregat.

Jag bara såg mig i dig direkt när jag läste om denna tråkiga grej.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

@Vangen:

Chansar hejvillt här också men kan ju ligga nåt i detta om TS kort inte får tillräckligt med ström. I MSI Afterburner bör detta gå att mäta också med diverse overlays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Hur ser FPSen ut i andra spel än bf1? Som andra har nämnt är bf1 kasst optimerat, inget man ska använda för att mäta GPU-prestanda, jag kan inte heller hålla stabila 60 fps med allt på low i 1080 med 1060 & 4690K. då GPU användning ligger kring 30% och CPU 100%.

Förövrigt har jag testat det mesta för att lösa detta problem, bara att hålla tummarna att det kommer en patch som åtgärdar detta inom ett halvår.

Svårt att säga men det känns helt okej i Gow4, men du känner inte fpsen lika känsligt där för det inte är ett fps spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag känner igen mig i detta fasansfulla dryga upplevelse av försämrad prestanda mot vad du egentligen ska uppleva med tanke på hur kraftfullt grafikkort du har, till och med bättre än mitt...

För mig var det mitt nätaggregat som var boven om man ska ta störst.
Jag ägde tidigare sen jag byggde min första dator ett Corsair 850W HX.

Jag hade ofta problem när det var mycket krävande delar av ett spel, multiplayer i BF4 och andra scenarion i spel under 2011-2015 när jag har haft den, men samtidigt under dom åren uppgraderat olika delar som Processor, minnen och grafikkort, utom nätdelen.

Så jag var jämt besviken över prestandan trots att jag skall ha bättre än det jag upplever. Så jag köpte det nättagg jag har nu som finns i signatur nedan. Det förändrade allting.

Idag kan jag maxa spel och spela 64 spelare BF1 utan att jag går under 60 FPS alls med allting på maximala i 1440p.

Nätdelen var under mina år boven i dramat, den nya jag har förändrade mest av allt min och medelvärdet av min FPS:en i många titlar och det ökades tack vare detta nätaggregat.

Jag bara såg mig i dig direkt när jag läste om denna tråkiga grej.

Ja det är riktigt jobbigt men tack för ett bra tips! Jag letar ju efter en 3x prestanda ökning och då känns det som att något grundläggande kan vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarumbar:

Windows 10 med directx 12 gör inte saken bättre. Du tappar nog 10-15Fps där. Blås burken och installera tex win 8.1
Finns massor med videor/artiklar som visar detta. https://www.youtube.com/watch?v=a15Om5gWyfA

Du kan också testa detta: https://www.youtube.com/watch?v=GRAOPy1fdgY

i5an(klockad) drar max ned FPSen ca 10% mot för en i7a, bör knappt vara märkbart, se: https://www.youtube.com/watch?v=MSkpyuLgsoI

Testade hans tricks med bf1 configs o så men 0 skillnad, droppade nyss ner till under 60 fps i Rush.
Tror jag inte orkar installera om till windows 8.1 eller liknande för det har jag spelat på förut med mitt 780ti med dålig prestanda och verkligen inget hjälper. Han får 140 fps på ett 770 kort, asså wtf..
Tror någon del i min dator är defekt, för jag letar efter 120 fps + så som mina vänner har med SÄMRE komponenter.
Och en sådan fps boost får ingen av att ändra någon mjukvara, man kan tjäna 10 fps här och där men jag vill ha 100 mer fps.

Permalänk
Medlem

Gå in på nVidias kontrollpanel och sätt kortet att köra i prestandaläge.
Leta dig vidare i Windows 10 (minns bara hur man gör i W7) och sätt så att processorn aldrig jobbar från 0-100% utan säg 25-100%

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

@frosterz: Har förmodligen inget vettigt att tillföra, detta var ett djupt mysterium minst sagt.

Men med det sagt, har du testat 3DMark Firestrike? Det är lite bättre balanserat än Unigine Heaven, du kan jämföra dina resultat online direkt med liknande system och eftersom testet är uppdelat i CPU/GPU prestanda kan du lättare se den svaga länken så att säga.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@frosterz: Har förmodligen inget vettigt att tillföra, detta var ett djupt mysterium minst sagt.

Men med det sagt, har du testat 3DMark Firestrike? Det är lite bättre balanserat än Unigine Heaven, du kan jämföra dina resultat online direkt med liknande system och eftersom testet är uppdelat i CPU/GPU prestanda kan du lättare se den svaga länken så att säga.

Ne det har jag ej testat men jag får göra det sen

Permalänk
Medlem

Ska testa o byta ut komponenter i min rig hos en kompis ikväll, återkommer efter det.

Permalänk

Rätt PCIe?

På ditt moderkort bör grafikkortet sitta i den slot som är närmast processorn.

Lycka till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AssarKrigsman:

På ditt moderkort bör grafikkortet sitta i den slot som är närmast processorn.

Lycka till

Ja, man kan t.o.m. oftast kolla på moderkortet vilken det står 16x vid...(vilket brukar vara den som är närmast )

Permalänk
Medlem
Skrivet av frosterz:

Testade hans tricks med bf1 configs o så men 0 skillnad, droppade nyss ner till under 60 fps i Rush.
Tror jag inte orkar installera om till windows 8.1 eller liknande för det har jag spelat på förut med mitt 780ti med dålig prestanda och verkligen inget hjälper. Han får 140 fps på ett 770 kort, asså wtf..
Tror någon del i min dator är defekt, för jag letar efter 120 fps + så som mina vänner har med SÄMRE komponenter.
Och en sådan fps boost får ingen av att ändra någon mjukvara, man kan tjäna 10 fps här och där men jag vill ha 100 mer fps.

Jo du kan absolut få ut rätt radikala förändringar i FPS när du ändrar med mjukvara, har du något som ligger och stör kan det sänka prestandan rätt brutalt.

Har du testat med ominstallation av operativsystemet samt spel? Det är det lättaste sättet att säkerställa att ingen skit ligger kvar och stör.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Det sitter rätt Jag var hos en kompis idag och testade att byta ut lite komponenter, dock så har han samma CPU som jag så testade den men ingen skillnad från min. Testade annat Ram (16gig) annan nätdel, moderkort. Testade allt utom med en ANNAN SORTS processor.
Ingenting hände efter alla tester, samma fps.

Så att testa med en annan processor skulle vara mycket intressant.
Kanske en i7 skylake skulle klara av jobbet.

Permalänk
Medlem

Tror någon skrev det innan, en clean ominstall av Win10 kan vara värt det.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT