Gör PCI-E Ethernet Gigabit nätverkskort någon skillnad?

Permalänk

Gör PCI-E Ethernet Gigabit nätverkskort någon skillnad?

Tjenare! Tänkte bara börja med att säja att jag ej är kunnig inom detta område (:
Jo, idag så har vi här hemma 120/120 och jag, min server dator och brorsan använder trådlösa nätverks kort. Men vi ska nu dra nätverkskablar istället (förmodligen cat5), så min fundering är om det är värt att köpa 2 stycken billiga PCI-E trådbundna nätverkskort och stoppa i datorerna för snabbare överföringshastigheter och snabbar/stabilare nätverk. Är det "värt" att köpa 2 stycken av dessa te.x? Alltså gör dom skillnad?

https://www.komplett.se/product/618263/datorutrustning/natver...

Serverdatorns moderkort är ett OEM och mitt är ett Asrock z77 Extreme4-m
Våran router är en MediaAccess TG799vac (Kommer denna bottelnecka vid överförningshastighet i Gigabit?)

//Jonathan (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Alla datorer tillverkade de senaste 5-10 åren har inbyggda gigabitkort på moderkortet. Det är onödigt att köpa extra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
SpelClockers

Om ni ska dra kablar så dra hellre Cat6 kablar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Det som sitter är en gigabit krets. Du behöver inte köpa en ny.
Ofta väldigt få anledningar att köpa ett PCIe kort för trådat nätverk. Det kan vara att man behöver fler ethernetportar på datorn (t.ex. ansluta till en nas direkt) , den vanliga är trasig eller om man känner att man behöver 10Gbit hemma (t.ex. NAS där igen )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Okej okej, fråga 2 då: Jag o brorsan bor vägg i vägg o farsan och jag funderar på att köra så här: Vi drar 1 kabel ifrån routern till mitt rum, där vi sätter en switch där port 1 går till mig, port 2 till server datorn och port 3 till min brorsa. Är det bara och köpa en vanlig billig switch? Klarar te.x denna att överföra data till min server? Och klarar den om jag och brorsan tankar hem tunga filer samtidigt? Vad är nackdelen med billiga switchar?

https://www.komplett.se/product/821778/datorutrustning/natver...

vad är skillnaden på den ovan och denna? https://www.komplett.se/product/618086/datorutrustning/natver...

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101:
Ja, den ska funka utan några som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathan0101:

vad är skillnaden på den ovan och denna?

Priset. Vad är skillnaden mellan ett BigMac och en Big King?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Okej okej, fråga 2 då: Jag o brorsan bor vägg i vägg o farsan och jag funderar på att köra så här: Vi drar 1 kabel ifrån routern till mitt rum, där vi sätter en switch där port 1 går till mig, port 2 till server datorn och port 3 till min brorsa. Är det bara och köpa en vanlig billig switch? Klarar te.x denna att överföra data till min server? Och klarar den om jag och brorsan tankar hem tunga filer samtidigt? Vad är nackdelen med billiga switchar?

https://www.komplett.se/product/821778/datorutrustning/natver...

vad är skillnaden på den ovan och denna? https://www.komplett.se/product/618086/datorutrustning/natver...

Tänk på att du behöver använda 4 portar i switchen som du köper. De brukar dock vara minst 4 portar i de flesta switchar så det ska inte vara något problem.

Eftersom du bara ska använda switchen till att skicka vanlig data fram och tillbaka går det bra med i stort sett vilken som helst, ingen mening med att lägga ut pengar på en mer avancerad i detta fallet.

Permalänk

Nedan jag har er här så kan jag passa på att fråga en sak jag gått och funderat på ett tag.

Säg att min brorsa tankar hem ett spel, och att jag samtidigt skickar över en stor fil i Windows Hemgrupp till min serverdator, kommer filen att skickas över långasamare eftersom brorsan redan tar hem en stor fil eller hur fungerar det i routern då?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Internt arbetar switchen normalt med 2Gbps (1 upp, 1 ner) per klient så i det scenariot bör det inte vara ett problem. Men jobbar ni mot samma resurs blir det ju förstås begränsat.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Internt arbetar switchen normalt med 2Gbps (1 upp, 1 ner) per klient så i det scenariot bör det inte vara ett problem. Men jobbar ni mot samma resurs blir det ju förstås begränsat.

Ursäkta min okunskap men vad menar du med "jobba mot samma resurs"?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Samma resurs = Samma nätverksenhet, i detta fallet eran lokala server.
I och med att ett gigabit nätverks kort i bästa fall bara kan hantera 1 gigabit betyder det att om både du och brosan överför eller laddar hem en stor fil från servern så kan ni bara dela på 1gigabit dvs. 500megabit för dig och 500megabit för din bror.

Permalänk
Skrivet av Bustah:

Samma resurs = Samma nätverksenhet, i detta fallet eran lokala server.
I och med att ett gigabit nätverks kort i bästa fall bara kan hantera 1 gigabit betyder det att om både du och brosan överför eller laddar hem en stor fil från servern så kan ni bara dela på 1gigabit dvs. 500megabit för dig och 500megabit för din bror.

Om man istället tar senariot att min bror laddar ner ett spel från steam, direkt från telia routern ner på sin hårddisk, och jag skickar över en stor video till servern. Påverkas hastigheten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Priset. Vad är skillnaden mellan ett BigMac och en Big King?

Så enda skillnaden är priset? Varför köper man då den dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Så enda skillnaden är priset? Varför köper man då den dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Olika funktioner som VLAN eller högre intern kapacitet t ex. Men för era behov räcker en enklare switch.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Om man istället tar senariot att min bror laddar ner ett spel från steam, direkt från telia routern ner på sin hårddisk, och jag skickar över en stor video till servern. Påverkas hastigheten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen inte. Din bror hämtar externt och du skickar/hämtar internt.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

Tack som fan gott folk för eran tid! Jag återkommer väl om det är något jag missat (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maxizor:

Olika funktioner som VLAN eller högre intern kapacitet t ex. Men för era behov räcker en enklare switch.

Vilken av de två har VLAN stöd?

Permalänk

Tänke passa på å fråga om det kanske är bättre att inverstera i en 8 portar switch istället? Jag menar, priset är ju knappt någon skillnad. Låter 8 ports switcharna mer? Finns det fördelar förutom fler portar?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Om man köper en 8 portars, har dessa då en högljud(are) fläkt?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Om man köper en 8 portars, har dessa då en högljud(are) fläkt?

Inte om du köper en 8-portars utan fläkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Om man köper en 8 portars, har dessa då en högljud(are) fläkt?

Det finns 8 portswitchar utan fläkt, de flesta småswitchar är fläktlösa och först när du går upp till 24 portare och större börjar det bli vanligt med fläktar för de är ju mer tänkta att sitta i rack på nått företag.
Vilka funktioner en switch har bestämmer du till stor del själv, alal klarar ju grundläggande switchning men mer avancerade kan hantera vlan och redundans (managerbara/smastswitchar) de kanske har PoE och en del har routerfunktioner (L3 switchar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathan0101:

Så enda skillnaden är priset? Varför köper man då den dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sa, precis samma anledning till varför du föredrar Mcdonalds eller Burgerking.