Permalänk
Medlem

Extern RF?

Jag ska flytta till ny lägenhet och då jag försöker följa lagen så ringde jag Radio Tjänst om en TV/Monitor från Swedx som bara har analog antennen mottagare.
Detta hade varigt det bästa för oss som gillar retro men inte vill betala för TV kanaler som man inte tittar på, men tyvärr är det licens på även analog TV tuner.
Så frågan blir då hur vi som har en stor monitor kan söka in till exempel Atari 2600, Pong och liknade finns det någon bra extern analog RF adapter?
Visst är säkert licens frågor på de med men måste dra ett streck någonstans om man inte tittar på TV.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk

är licens på alla TV/radiomottagare vad jag vet oavsett o det är en dongle, TV, gammal VHS eller en bilradio.

osäker på vad som gäller för "adaptrar" från RF till t.ex composite dock men tror inte de täcks med licens så jaga en adapter borde finnas om man googlar eller ev någon video ut mod till konsollen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om inte kombinationen monitor utan kanalväljare och RF-adaptern du funderar på att skaffa tillsammans skulle räknas som utrustning avsedd att ta emot TV-sändningar? Du får grotta vidare själv i det om du är intresserad, men jag undrar om inte alla setups som kan göra det du vill ha gjort är licenspliktiga.

Det skulle väl i sådana fall vara om du kan hitta något som är låst till de band/kanaler som de grejer du vill koppla in använder, och därmed inte är förmögen att ta in SVT:s kanaler. Det blir om inte annat väldigt svårt för dem att motivera sina krav om fallet är sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är licens på alla TV/radiomottagare vad jag vet oavsett o det är en dongle, TV, gammal VHS eller en bilradio.

Radiomottagare är INTE avgiftspliktiga, endast tv-mottagare.

Permalänk
Skrivet av thulin82:

Radiomottagare är INTE avgiftspliktiga, endast tv-mottagare.

där ser man hade fått för mig att även SR finansierades med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

där ser man hade fått för mig att även SR finansierades med det.

Sveriges Radio finansieras via Radiotjänst, ja, men radiomottagare är inte licenspliktiga. (Rimligen för att man ska kunna ha en utan att behöva betala utifall hesa fredrik tjuter så att man ska gå inomhus och lyssna på den.)

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."