Slängt ihop en dator. Är den okej?

Permalänk
Medlem

Slängt ihop en dator. Är den okej?

Hej!

Jag är fruktansvärt okunnig. Men har nu suttit i någon timme och slängt ihop lite och pratat med komplett personal. Ja, jag vet att datorn inte är prisvärd etc. Men duger den, eller är det något jag ska ändra på?

Komplett Carbide SPEC-03 Midi Tower
EVGA GQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU
akasa AK-959CU Komplett Edition
Intel Core i7-6700 Skylake Processor
MSI Z170-A Pro, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC
Intel® SSD 600p Series 256GB PCIe M.2
Seagate Barracuda 2TB 3.5"
MS COA Win 10 Home Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti
Razer Goliathus mousepad
Stötsäker kartong

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om den är prisvärd när du inte säger priset, men jag tycker det verkar som en bra dator.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Oj, det glömde jag skriva dit. 16450kr kommer den att gå på.

Skulle uppskatta annars fall någon kunde slänga ihop en likvärdig dator på Inet för ett billigt pris kanske annars. Såg precis att man kunde lägga till så de monterade och det åt en...

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte kolla upp hur prisvärd datorn blir, men kan kommentera på en del komponenter.

En stock-kylarklon för 399 kr? Nej, den skulle jag inte röra ens med en väldigt lång pinne. Välj denna kylare istället, den är erkänt bra och prisvärd. Och komplett har rea på den nu, vilket gör den ännu mera prisvärd.

256GB-modellen av Intel 600p har problem med att dess SLC-cache är lite för liten för att SSDn ska fungera bra, det finns massor av trådar om det här. Jag rekommenderar att du tar en vanlig SATA-SSD istället, t.ex. Samsung 750 EVO eller Crucial MX300. Då får du inte lika hög prestanda som 600p är kapabel till under rätt förhållanden, men du får jämnare prestanda vilket är viktigare för de flesta. Ta gärna en 512GB-modell, så får du plats med mer på den och får som en bonus bättre prestanda också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hackie:

Hej!

Jag är fruktansvärt okunnig. Men har nu suttit i någon timme och slängt ihop lite och pratat med komplett personal. Ja, jag vet att datorn inte är prisvärd etc. Men duger den, eller är det något jag ska ändra på?

Komplett Carbide SPEC-03 Midi Tower
EVGA GQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU
akasa AK-959CU Komplett Edition
Intel Core i7-6700 Skylake Processor
MSI Z170-A Pro, Socket-1151
HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB
ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC
Intel® SSD 600p Series 256GB PCIe M.2
Seagate Barracuda 2TB 3.5"
MS COA Win 10 Home Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti
Razer Goliathus mousepad
Stötsäker kartong

Att påstå att SSD:n är blixtsnabb är falsk marknadsföring i mina ögon.

Skrivet av lambdan:

Svårt att säga om den är prisvärd när du inte säger priset, men jag tycker det verkar som en bra dator.

Det är en modifierad Komplett Gamer Premium i50

Skrivet av Hackie:

Skulle uppskatta annars fall någon kunde slänga ihop en likvärdig dator på Inet för ett billigt pris kanske annars. Såg precis att man kunde lägga till så de monterade och det åt en...

Du blir lurad, finns klart prisvärdare alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Hackie: Den där processorkylaren är troligtvis alldeles för svag! Vidare är processorn inte upplåst, något som jag ser som något negativt även om du inte överklockar från start eller ens vet hur (bättre andrahandsvärde om du skall sälja samt att du kan klämma ut lite extra kraft i framtiden). Får jag fråga vad du skall använda M2-lagring till? Detta är väl något som man endast använder i professionella workstations (rätta mig om jag har fel!) och endast där extrema mängder med information skall överföras konstant! Det vore bra att veta vad du skall ha datorn till

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackie:

Här är en likvärdig:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9945034/

Jag hade dock kanske bytt ut processorn mot en K modell + tagit en CPU kylare i stil med Pure Rock så du kan överklocka.
M.2. SSD har jag ingen erfarenhet av så hade nog tagit en vanlig SATA SSD istället.
Nätagget hade jag eventuellt bytt ut. FD brukar vara bra, och Inet använder EFFEKT aggen i sina egna datorer, men vet inte hur bra de håller i längden.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

@Hackie:

Billigare och bättre, färdigbyggd med Win 10.
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174137
(Gratis montering, Asus kampanj)

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Hackie:

Billigare och bättre, färdigbyggd med Win 10.
www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174137
(Gratis montering, Asus kampanj)

Jag höll på att bygga ihop något liknande, men Webhallens hemsida fungerar knappt för mig just nu. Jag skulle hur som helst göra en modifikation genom att välja detta paket för att spara några hundralappar på CPU + moderkort.

Permalänk
Avstängd

@Hackie: Webhallen varukorg

Skrivet av perost:

Jag höll på att bygga ihop något liknande, men Webhallens hemsida fungerar knappt för mig just nu.

Samma här, kommer man in tar det bra många försök för att ladda en sida.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Just ja, det kan ju vara värt att fundera på om du faktiskt behöver en i7:a. Om du mest bara ska spela på datorn så klarar du dig troligtvis lika bra med en billigare i5 6600K.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom allt ni skrivit nu! Tack för all hjälp!

Så detta blir bra? www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174145 Jag la till en Hårddisk med eftersom jag måste lagra lite!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hackie:

Har läst igenom allt ni skrivit nu! Tack för all hjälp!

Så detta blir bra? www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174145 Jag la till en Hårddisk med eftersom jag måste lagra lite!

Varför måste du ha ATX? Skulle lika gärna funka med mini-ITX, till exempel Fractal Design Define Nano med passande moderkort. Om du insisterar med att ha ATX så vill jag rekommendera Fractal Design Define C istället. Då får du välja en kortare PSU, men det tycker jag är värt.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/256271-fracta...

Passande nätagg:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/207051-fracta...

Permalänk
Skrivet av Hackie:

För 16000kr skulle jag inte använda en intel 600p budget SSD. fixa en sata SSD eller om du vill använda M.2 köp en 960 EVO

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag har ju ingen aning om vad som passar med vad, tyvärr. Det är nog bättre att någon gör det åt mig. Har bestämt att jag struntar i Webhallen och kör på Inet. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9945772/ kan någon vänlig själ ändra och dona så jag får en SSD disk på Ca 250gb. En annan vanlig hårddisk på 2tb. Och sen processor fast kanske K modellen då. Ja, jag känner mig helt handikappad för jag inte vet vad som passar med vad.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för dubbelpost. Men det är lite kris såhär nu när man vill hinna köpa allt innan rean är över.

Fan suttit i flera timmar och velat nu. Blir detta bra nu? Har jag glömt något? www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174192 allt passar med varandra etc...?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hackie:

Ursäkta för dubbelpost. Men det är lite kris såhär nu när man vill hinna köpa allt innan rean är över.

Fan suttit i flera timmar och velat nu. Blir detta bra nu? Har jag glömt något? www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/174192 allt passar med varandra etc...?

Det ser bra ut, kör hårt om du är nöjd. Men, om du vill så kan du byta chassit till Fractal Design Define C och nätagget till det jag länkade så kommer allt också att fungera och du får ett smidigare (och snyggare enligt mig) chassi.

Men om du vill behålla allt som nu kan du beställa direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackie:

Det ser mycket bra ut. Du hade som sagt kunnat välja ett modernare chassi som Define C (med passande nätagg), men det egentligen inget fel på R5 heller. R-serien har varit storsäljare här på SC under många år, det är bra chassin.

Något att tänka på är att Webhallen endast ställer in minnena i 2133 MHz, eftersom det är standardhastigheten för LGA 1151. Eftersom du valt 3000 MHz-minnen så behöver du själv ställa in att de ska gå i 3000 MHz när du får datorn. Det är väldigt enkelt, du går bara in i BIOS och slår på XMP-profilen för minnena så ställs allt in automagiskt. Kolla i moderkortets manual om du undrar hur man gör.