Permalänk
Medlem

Webproxy - webtrafik bara?

Jag har satt upp en VPN-klient och en Webproxy-server på min NAS. Tanken är att jag jag ska konfigurera webläsaren på min gaming-PC att gå igenom nämnd webproxy. Det jag vill är att få alla webtrafik anonym medan spelandet (league of legends, cs) sker oskyddat för lägsta möjliga MS. Min misstanke är dock att om jag aktiverar webproxy på min PC så routas all trafik, även gaming-trafiken, genom webproxyn ut på VPN.

Någon som är kunnig och kasta sitt ljus över mig? Routas bara webtrafiken genom webproxyn eller är det mer än så?

Permalänk
Inaktiv

Om du använder din NAS som router, antar det? Är din NAS default gateway? I så fall kommer all trafik på ditt nätverk att gå ut via VPN och din NAS om du inte kan konfigurera undantag.

Kan du konfigurera undantag, och göra ett undantag för din webproxy så ska inte din webbtrafik gå ut via VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Om du använder din NAS som router, antar det? Är din NAS default gateway? I så fall kommer all trafik på ditt nätverk att gå ut via VPN och din NAS om du inte kan konfigurera undantag.

Kan du konfigurera undantag, och göra ett undantag för din webproxy så ska inte din webbtrafik gå ut via VPN.

Nej NAS:n är varken DHCP-server eller default gateway, utan bara en 'vanlig' klient. Bara det att den tunnlar ut via VPN och tar in trafik från andra 'vanliga' lanenheter via webproxy-servern.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerial:

Nej NAS:n är varken DHCP-server eller default gateway, utan bara en 'vanlig' klient. Bara det att den tunnlar ut via VPN och tar in trafik från andra 'vanliga' lanenheter via webproxy-servern.

Sorry lite slö Det borde fungera utmärkt, har du testat och det inte fungerar?
Det enda jag kan tänka mig som kanske strular är online spel som har en webbaserad server-browser, typ Battlefield mm. Men det är bara spekulation.

Permalänk

Kör du Chrome så kan du använda ett tillägg som heter Proxy SwitchyOmega. Kör du Firefox så borde det väl gå att använda den inbyggda proxy funktionen tror jag.. för den har väl bara med Firefox att göra och påverkar alltså inte övrig trafik på datorn?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Firefox har helt egna proxy inställningar. Så ifall du ställer in det där kommer inget annat program att påverkas.

Chrome delar (som nämnts ovan) sina inställningar med en hel del andra program, så då kan mindre saker i spel påverkas, beroende på hur de är byggda.

Permalänk
Medlem

@studiox_swe: Jo då det fungerar! Bara det att jag inte har möjlighet att avgöra om det bara är webtrafiken eller all trafik som går igenom den.

Egentligen skulle jag vilja göra detta genom pfSense med VPN-klient direkt i routern och all routning hanterad där men har inte fått till det. Är du duktig på det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glyph:

Firefox har helt egna proxy inställningar. Så ifall du ställer in det där kommer inget annat program att påverkas.

Chrome delar (som nämnts ovan) sina inställningar med en hel del andra program, så då kan mindre saker i spel påverkas, beroende på hur de är byggda.

Kickar du på Proxy i Chrome, alltså på en windowsdator får du "IE" proxy inställningar, dvs. de gäller för alla applikationer i en windowsdator som förstår hur man läser windows proxyinställningar, motsvarande env variabeln HTTP_PROXY(S) i Linux.

Firefox har jag för mig gör precis samma sak, men den kopierar in inställningarna i Windows när du sparar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerial:

@studiox_swe: Jo då det fungerar! Bara det att jag inte har möjlighet att avgöra om det bara är webtrafiken eller all trafik som går igenom den.

Egentligen skulle jag vilja göra detta genom pfSense med VPN-klient direkt i routern och all routning hanterad där men har inte fått till det. Är du duktig på det?

Var rätt länge sen jag körde PfSense tyvärr men många på forumet här är rätt duktiga
Dock är det inte helt trivialt det du vill göra då det är på applikationsnivå (portnivå) du vill styra om. Någon sådan funktion brukar inte finnas i de flesta FW, vet inte ens om det är möjligt i en L7 FW.

Det du kan göra med routing är att säga att trafik till eller från dessa IP adresser ska gå ut den här vägen, dvs next-hop / GW.
Så om du vet att du bara spelar på en specifik CS server som har IP adressen 200.200.200.200 kan du göra en routingändring och säga att trafik dit ska gå till din gw medans annan trafik ska gå via din tunnel. Lite jobbig blir det då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Kickar du på Proxy i Chrome, alltså på en windowsdator får du "IE" proxy inställningar, dvs. de gäller för alla applikationer i en windowsdator som förstår hur man läser windows proxyinställningar, motsvarande env variabeln HTTP_PROXY(S) i Linux.

Firefox har jag för mig gör precis samma sak, men den kopierar in inställningarna i Windows när du sparar

Det är upp till varje applikation att välja ifall de vill använda systemets eller ha egna. Firefox har valet att välja mellan systemet eller helt egna.

(Nu pratar jag främst om Windows. På Linux är programmen i allmänhet bättre på att använda sig av environmentvariabler, även om undantag förekommer där också)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glyph:

Det är upp till varje applikation att välja ifall de vill använda systemets eller ha egna. Firefox har valet att välja mellan systemet eller helt egna.

Precis som jag sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Precis som jag sa.

Då missförstod jag dig.

Det jag menade var i alla fall att man i Firefox, till skillnad från Chrome kan ställa in en proxy som inte påverkar något annat program.