Bytt moderkort - windows 10 går inte igång

Permalänk

Bytt moderkort - windows 10 går inte igång

Bytte moderkort, prolle och minnen för att få upp prestandan i BF. Från i5 2500k till i7 6700k. Tänkte inte på att windows kanske inte går igång pga moderkortsbytet. Vad göra?

Har windows idag på en SSD, har 2 st i datorn. SSDn med Win10 är en uppgraderad Win7 när det var gratis att uppgradera. Har ingen nyckel eller så till Win 10, eventuellt en Win7-nyckel som ligger i en fil på nån av diskarna. Antar att jag får fixa en usb med en ren Win10 och på nått sätt köra en vanlig install?

Vad blir enklast?

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Bytte moderkort, prolle och minnen för att få upp prestandan i BF. Från i5 2500k till i7 6700k. Tänkte inte på att windows kanske inte går igång pga moderkortsbytet. Vad göra?

Har windows idag på en SSD, har 2 st i datorn. SSDn med Win10 är en uppgraderad Win7 när det var gratis att uppgradera. Har ingen nyckel eller så till Win 10, eventuellt en Win7-nyckel som ligger i en fil på nån av diskarna. Antar att jag får fixa en usb med en ren Win10 och på nått sätt köra en vanlig install?

Vad blir enklast?

Det beror på om du kört Legacy BIOS eller UEFI på gamla, om du kört UEFI kan du koppla över hårdisken och köra igång direkt. Annars skulle jag rekommendera att installera om datorn i UEFI i UEFI läge.

EDIT, det är därför den inte bootar upp, men du kan hämta samma version av Windows 10 du har här, https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/cat/Windows-...

Skapa ett usb minne o installera ifrån det , FAT32 formaterat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det beror på om du kört Legacy BIOS eller UEFI på gamla, om du kört UEFI kan du koppla över hårdisken och köra igång direkt. Annars skulle jag rekommendera att installera om datorn i UEFI i UEFI läge.

EDIT, det är därför den inte bootar upp, men du kan hämta samma version av Windows 10 du har här, https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/cat/Windows-...

Skapa ett usb minne o installera ifrån det , FAT32 formaterat

Hur vet jag legacy eller UEFI?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Hur vet jag legacy eller UEFI?

om du har igång gamla datorn skriv msinfo32 och om du har UEFI på BIOS så kör du UEFI , annars står det BIOS eller Legacy.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ring Microsoft och berätta hur det är så hjälper de dig.
Jag fick samma problem när jag missat att regga mitt win10 innan jag bytte moderkort, processor, minnen och grafikkort men fick kontakt med en trevlig tjej på Microsoft supporten som hjälpte mig och jag fick en ny länk att tanka hem win10 på fast tiden för uppgradering gått ut.
Sen gäller det bara att du har en ÄKTA windows license för annars kan det säkert bli bökigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Gör som one föreslår och få en ny ren installation på köpet att utgå ifrån, måste nog själv göra det på en gammal Optiplex jag fixar till en släkting då något helkosntigt hände igår.

Jag kan inte heller boota in i Windows nu fast har inte bytt moderkort utan bara kopplade ur en av de 2 installerade DVD enheterna, tog bort sata kabeln sen bootade och kommer ingen vart oavsett vad jag än försöker med, har stängt av sata kontakter i bios, flyttat om dom, optimal default, rensat cmos och t.o.m flashat bios + defaults och sedan inställningar igen men ingen lycka bli galen hahaha..

Kan boota usb sticka med live Linux och ta mig in i bios men låter jag den boota fastnar jag på den irriterande svarta skärmen med ett enda vitt understreck i vänstra hörnet, grrr..
Vet inte om jag missar något enkelt el nåt havererat, så kan lida lite med dig men testa ominstallation och njut av fräsh installation sen istället?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Har ingen gammal dator igång tyvärr, har en dator som jag uppgraderade - så gamla moderkortet ligger fritt nu på mitt bord.

Behöver win 10 nån key under installationen? Alltså skulle jag kunna fixa en win10-usb, installera på befintlig disk och sen är den redan aktiverad om jag inte formaterar disken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Har ingen gammal dator igång tyvärr, har en dator som jag uppgraderade - så gamla moderkortet ligger fritt nu på mitt bord.

Behöver win 10 nån key under installationen? Alltså skulle jag kunna fixa en win10-usb, installera på befintlig disk och sen är den redan aktiverad om jag inte formaterar disken?

Okej men det värsta som kan hända då är att du kommer att behöva en nyckel. har du kvar nyckeln för Windows 10? knöt du Windows licensen till ditt Microsoft konto?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Okej men det värsta som kan hända då är att du kommer att behöva en nyckel. har du kvar nyckeln för Windows 10? knöt du Windows licensen till ditt Microsoft konto?

Jag hade en win7-nyckel som jag fick nån gång via det där studentprogrammet som det fanns en sweclockers-tråd om. Den uppdaterades sen gratis till windows 10. Så jag har ingen 10-nyckel som jag vet om, har inte heller aktivt gjort nått för att knyta nån licens till mitt konto.

Så om jag behöver en nyckel är frågan om det går att fixa eller om man måste punga upp en tusing...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Hej! På den här länken skriver Microsoft utförligt hur man gör vid byte av moderkort mm.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Förutsätter dock att du sätter hårddisken på det gamla moderkortet och börjar där.

Under installation ingen nyckel. Har man däremot en windows 7 dator laptop som ej uppgraderad till 10:an med digital licens,
så kan man göra ren installation med W10 med licensnyckeln. Uppgradera till version 1511 först.

Sedan finns en sista utväg att utnyttja den fria uppgraderingen fortfarande!!! Då kan du göra en ren installation från usb. Följ anvisningar, ingen nyckel:

Länk: Windows 10 free upgrade for customers who use assistive technologies

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

När du är klar och vill göra installation W10, installera om när du har digital licens aktiverad eller skapa usb-sticka för annan så gäller:

Ladda ner Verktyget på denna länk:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Usb sticka 8 GB krävs
/cuagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Jag hade en win7-nyckel som jag fick nån gång via det där studentprogrammet som det fanns en sweclockers-tråd om. Den uppdaterades sen gratis till windows 10. Så jag har ingen 10-nyckel som jag vet om, har inte heller aktivt gjort nått för att knyta nån licens till mitt konto.

Så om jag behöver en nyckel är frågan om det går att fixa eller om man måste punga upp en tusing...

Men du har inte kvar din Windows 7 nyckel? du kan använda den för att installera Windows 10. Det är det enklaste sättet att knyta licensen till ditt MS konto om du nu har ett sådant.

http://www.windowscentral.com/how-link-your-windows-10-produc...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplettering

@Oneone:

Det kan fungera med den äkta win7 nyckel som du hade någonstans. Jag har bara erfarenhet av laptop med det .
Bästa sättet med byte hårdvara är länken till microsoft och den som Oneone länkade till.

/cuagn