Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

De säger ju (i det jag citerade) att det mycket väl kan vara förklarligt. Men att det inte syns på statistik, som exempelvis kompetens.

Slutsatsen är ganska tydlig, ca 5% går inte att förklara efter att man utrönt samtliga punkter som kan påverka löneskillnader. De källor och fakta som kommit upp i tråden visar ju ganska entydigt på att det finns skillnader som inte ska vara där.

Varför tror du att man i lönerörelser under en lång tid försökt att prioritera kvinnor? Jo, eftersom faktaunderlaget säger att löneläget generellt är orättvist. Vill man bemöta detta är det klädsamt att presentera fakta som visar på motsatsen istället för att enbart försöka hitta ursäkter eller undantag tagna helt ur luften.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Oja du menar som feminister gör när dom ska definiera feminism?

Du missade resten av min post eller? Eller var det någon annan anledning till att du inte kände att du ville svara på den?

Rätt löjlig jämförelse för övrigt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket utropstecken blir det... Inget vidare sätt att manifestera att du inte är upprörd eller känner dig träffad av anklagelserna.

Jag tycker också att lön skall vara baserat på prestation och inte på kön. Därför borde det ligga i allas intresse att den löneskillnad på ca 2% som finns mellan könen idag och som inte kan förklaras med andra faktorer än just kön ska bort.

Har du en trovärdig källa som förklarar löneskillnaden på 2%? Eller är det något som "alla" har kunskaper om?

Sedan är inte världen/arbetslivet så svart och vitt så att om man jämför kvinnors och mäns löner att man kan härleda eventuella löneskillnader enbart till kön. Då ställer man för stor tillit till statistik som man kammat efter data för att få fram sin propaganda.

En annan skevhet i debatten/åtsiktsfloden är att feminister enbart vill kvotera och ta till tvångsmedel i de fall det gynnar feministen själv. Ingen feminist stog på barrikaderna och skrek när enbart män var tvungna att fullgöra sin värnplikt. Alla de skitiga, farliga och lågbetalda jobb i t.ex. basindustri verkar heller falla dessa feminister i smaken, har t.ex. aldrig hört att feministerna vill kvotera in kvinnor i slakterierna i Sverige.

Sedan kan man även finna det egendomligt att de arbetsplatser och branscher som domineras av kvinnor (och som då borde vara exemplariska, för kvinnor är ju bäst på allt. ) tycks vara de som fungerar sämst. Dessa arbetsplatser tycks efter min emipriska livserfarenhet vara de med mest interna stridigheter/personalproblem samt kvalitetsbrister och ineffektivitet. Läs sjukvård, äldrevård, skolväsende, kommun/stat/landsting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Slutsatsen är ganska tydlig, ca 5% går inte att förklara efter att man utrönt samtliga punkter som kan påverka löneskillnader. De källor och fakta som kommit upp i tråden visar ju ganska entydigt på att det finns skillnader som inte ska vara där.

Varför tror du att man i lönerörelser under en lång tid försökt att prioritera kvinnor? Jo, eftersom faktaunderlaget säger att löneläget generellt är orättvist. Vill man bemöta detta är det klädsamt att presentera fakta som visar på motsatsen istället för att enbart försöka hitta ursäkter eller undantag tagna helt ur luften.

Ja det hade varit klädsamt, från din sida alltså eftersom jag redan citerat statens undersökning som säger att skillnaden INTE kan tillskrivas diskriminering, eftersom det finns för mycket som inte tas med så som kompetens. Så jag ber dig göra exakt det du skrev, ta fram fakta istället för att dra saker ur luften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du missade resten av min post eller? Eller var det någon annan anledning till att du inte kände att du ville svara på den?

Rätt löjlig jämförelse för övrigt.

Nej det missade jag inte. Men du tycker att det är svårt att diskutera med mig för att jag inte tror att det är svårare att få jobb (generellt sätt, undantag finns alltid) för att man har en annan hudfärg eller annat könsorgan. Mina "skygglappar" sitter tydligen för hårt enligt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Ja det hade varit klädsamt, från din sida alltså eftersom jag redan citerat statens undersökning som säger att skillnaden INTE kan tillskrivas diskriminering, eftersom det finns för mycket som inte tas med så som kompetens. Så jag ber dig göra exakt det du skrev, ta fram fakta istället för att dra saker ur luften

Faktan finns redan i det som länkats, här kan vi faktiskt använda oss av samma faktaunderlag eftersom det slutligen bevisar det som verkligen är viktigt i den här diskussionen: skillnaderna.

Vi har i snitt 17 000kr om året i skillnad mellan män och kvinnor i Sverige gällande lön. Huruvida det beror på diskriminering eller ej har jag generellt inte berört, så varför du tar upp den biten vet jag inte. Däremot tyder det på ett strukturellt fel på arbetsmarknaden och i samhället när det ändå är en sådan stor skillnad i ett av världen mest jämställda och jämlika länder.

Man påvisar en tes i faktaunderlaget om att kompetens KAN vara en del av problemet, men man finner samtidigt inget som styrker det.

Åter igen, prioriterar man kvinnor i lönerörelserna för att det faktiskt kan finnas en anledning till det? Eller vad säger du?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Men nu läser du den som fan läser bibeln, man kan aldrig med säkerhet säga någonting. Vad man kan göra är att eliminera alla andra mätbara variabler och sedan dra slutsatser ifrån vad man får kvar. Du menar att trots att kvinnor är mer välutbildade i undersökningen så är det risk för att männen är mer kompetenta?

Skrivet av Friterad:

Nej det missade jag inte. Men du tycker att det är svårt att diskutera med mig för att jag inte tror att det är svårare att få jobb (generellt sätt, undantag finns alltid) för att man har en annan hudfärg eller annat könsorgan. Mina "skygglappar" sitter tydligen för hårt enligt dig.

Du tror alltså på fullaste allvar att Mohammad generellt sett har lika lätt att få jobb eller hyreskontrakt som Markus?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och här får jag nog anta att det är 95% män som kommenterar på denna typ av forumdel och troligen av nordiskt ursprung. Bara en lite notis.
Diskussionen kan bli lite snäv pga riktig upplevd erfarenhet i detta ämne.

Redan där ska man nog ta sig en tänkare...om man vill ha en "objektiv" framförhållning i diskussionen, men många vill bara ha rätt.

Jag kan bara se på den generella historiken, det är ju tydligt att kvinnor har fått stå i bakgrunden och gör det de måste göra, män har haft makten och fått bestämma hur de vill leva sitt liv enkelt sagt. Kvinnor har väl alltid haft begränsade valmöjligheter överlag i samhället.

Vi i större delen av Sverige reflekterar nog inte över problemen så mycket idag eftersom vi ligger långt fram i samhällsutvecklingen men andra länder har det betydligt sämre och präglas fortfarande av gamla "vanor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vi i större delen av Sverige reflekterar nog inte över problemen så mycket idag eftersom vi ligger långt fram i samhällsutvecklingen men andra länder har det betydligt sämre och präglas fortfarande av gamla "vanor".

Där har vi ett annat problem med s.k neo-feminism. Feminister i västvärlden har drabbats av postkolonial ångest, och predikar relativism när det gäller andra religioner och etniciteter, samtidigt som akademisk litteratur och forskning inom genusvetenskap framställs som objektiv sanning. Det var detta uppenbara hyckleri som från början fick mig att undersöka feminism som ideologi med ett kritiskt öga, efter att i skolan blivit påtvingad halvsanningar som jag svalde med hull och hår.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Att du ifrågasätter siffrorna utifrån vad du tycker känns inte riktigt rimligt att bemöta, det är officiella siffror av ett fackförbund som inte har någon anledning att favorisera ett av sina medlemmars kön över det andra. Om du skulle bemött det med något annat än spekulationer eller funderingar, alltså med någon substans, så hade jag gärna svarat.

Jag har inte ens ifrågasatt siffrorna, jag frågade om det fanns något underlag som stödde din synpunkt, att skillnaden i livslön är baserad på diskriminerande faktorer. Av ditt svar förstår jag att du helt enkelt inte har en aning, varför att få ett svar på frågan från dig blir omöjligt. Det känns då även tröstlöst att fortsätta argumentationen i den riktningen, utan i det här läget måste dina siffror ifrågasättas.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte att det finns något som heter "rasism mot vita". Det är vita som har koloniserat och förtryckt andra hudfärger i tusentals år så det vore väl fan om man inte som "icke-vit" har rätt att vara upprörd.

Ah... Alla vita kvinnor är horor, är alltså bara ett kvinnoförnedrande, inte rasistiskt påstående i din värld. Jag är ledsen, men du har helt enkelt fel. Det är rasistiskt, kvinnoförnedrande, och stigmatiserande.

Skrivet av Yorg:

De enda motargumenten har varit skott från höften om hur deras metod sett ut och ifrågasätta saker som ni inte ens vet om de gjort på de sätt ni förutsätter. Inga motbevis i någon form har presenterats i faktaform. Inga. Alls.

Jag ställde frågan. Helt enkelt eftersom jag var intresserad, och inte vet svaret. Du, bevisade med önskvärd tydlighet att du inte har en aning om vad svaret är, och inte heller bryr dig. Ändamålen helgar medlen, och du skiter fullständigt i om resultatet är helt korrekt, delvis felaktigt, missvisande, eller helt enkelt påhittat. Det gör att siffrorna blir fullständigt värdelösa som allt annat än underhållning.

Skrivet av Yorg:

Du menar att trots att kvinnor är mer välutbildade i undersökningen så är det risk för att männen är mer kompetenta?

Utbildning, för att den ska påverka din lön, bör vara relevant för yrkesinriktningen. Är den det?

Skrivet av Yorg:

Du tror alltså på fullaste allvar att Mohammad generellt sett har lika lätt att få jobb eller hyreskontrakt som Markus?

Har du inte läst nyheterna på sistone? Har du möjligen namnet Mohammad i passet, så har du definitivt bättre möjligheter till ett jobb. Arbetsförmedlingen har ett hårdare tryck på sig för att få ut folk med invandrarbakgrund i arbete, och ger därför både högre, och längre arbetsmarknads-stöd. Går man dessutom på SFI, jan man få upp till 85% lönebidrag, och är riktigt het på marknaden för okvalificerad arbetskraft.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Har du inte läst nyheterna på sistone? Har du möjligen namnet Mohammad i passet, så har du definitivt bättre möjligheter till ett jobb. Arbetsförmedlingen har ett hårdare tryck på sig för att få ut folk med invandrarbakgrund i arbete, och ger därför både högre, och längre arbetsmarknads-stöd. Går man dessutom på SFI, jan man få upp till 85% lönebidrag, och är riktigt het på marknaden för okvalificerad arbetskraft.
B!

För att inte nämna att Mohammad antagligen slipper stå i bostadskö i 5+ år som "vi andra" får göra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte att det finns något som heter "rasism mot vita". Det är vita som har koloniserat och förtryckt andra hudfärger i tusentals år så det vore väl fan om man inte som "icke-vit" har rätt att vara upprörd.

Man kan såklart göra det väldigt enkelt och säga att man personligen inte varit inblandad så man ska inte behöva klä skott för vad andra gjort och så vidare, men det är att förvärra situationen. Vita, och särskillt vita män i I-länder är priviligierade, vare sig de vill eller inte. Det går inte bryta om man inte inser det.

Jag tror att många håller tyst eller säger emot för att de trivs med sin priviligierade ställning, och det i sig är inget konstigt. Girighet är någonstans en instinkt, men det är bättre om vi är bättre än så.

Du låter precis som en från SMR som pratar om färgade.
Skäms människa!

Permalänk
Avstängd

Så fort man säger något negativt om en kvinna så blir det kränkta och det tycks ske hela tiden. Vad som än skrivs så är det någon som blir kränkt och får en blänkare i Aftonbladet och en massa likes på Facebook, sen är personen oftast glad igen.
Ett helt underbart system får man väl säga. Snabba vägen till självhjälp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Man kan såklart göra det väldigt enkelt och säga att man personligen inte varit inblandad så man ska inte behöva klä skott för vad andra gjort och så vidare, men det är att förvärra situationen. Vita, och särskillt vita män i I-länder är priviligierade, vare sig de vill eller inte. Det går inte bryta om man inte inser det.

Jag tror att många håller tyst eller säger emot för att de trivs med sin priviligierade ställning, och det i sig är inget konstigt. Girighet är någonstans en instinkt, men det är bättre om vi är bättre än så.

Det här måste vara bland det sjukaste jag läst. Varför ska man bestraffa människor idag för något deras förfäder med samma hudfärg gjorde? Ska du beskylla alla med tyskt ursprung idag för Förintelsen? Ska du beskylla alla kristna idag för korstågen?

Med samma logik bör väl "färgade" bli beskyllda för hemskheter de gjort mot andra folkgrupper också? Jag vet sedan tidigare inlägg att du använder Expo som en trovärdig källa, och med den informationen kan jag bara utgå från att du är långt åt vänster på politikskalan, men att sätta grupper mot grupper går väl emot det du och dina gelikar står för?

Ett progressivt samhälle belönar inte människan utifrån hudfärg eller kön, utan hur den är som individ. Det är dags att lägga ner "white guilt" som genomsyrar Västvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte ens ifrågasatt siffrorna, jag frågade om det fanns något underlag som stödde din synpunkt, att skillnaden i livslön är baserad på diskriminerande faktorer. Av ditt svar förstår jag att du helt enkelt inte har en aning, varför att få ett svar på frågan från dig blir omöjligt. Det känns då även tröstlöst att fortsätta argumentationen i den riktningen, utan i det här läget måste dina siffror ifrågasättas.

Ah... Alla vita kvinnor är horor, är alltså bara ett kvinnoförnedrande, inte rasistiskt påstående i din värld. Jag är ledsen, men du har helt enkelt fel. Det är rasistiskt, kvinnoförnedrande, och stigmatiserande.

Jag ställde frågan. Helt enkelt eftersom jag var intresserad, och inte vet svaret. Du, bevisade med önskvärd tydlighet att du inte har en aning om vad svaret är, och inte heller bryr dig. Ändamålen helgar medlen, och du skiter fullständigt i om resultatet är helt korrekt, delvis felaktigt, missvisande, eller helt enkelt påhittat. Det gör att siffrorna blir fullständigt värdelösa som allt annat än underhållning.

Utbildning, för att den ska påverka din lön, bör vara relevant för yrkesinriktningen. Är den det?

B!

Jag är ledsen men när du pratar om "Mohammed", så har du inte en susning om vad du pratar om. Arbetar själv i en kommunal verksamhet som jobbar med att motverka långtidsarbetslöshet i alla former och att tro att lönebidrag skulle göra människor heta på arbetsmarknaden är otroligt okunnigt.

Det finns ett rejält utbrett motstånd inom näringslivet till att anställa människor med lönebidrag då man helt enkelt antar att det är något fel på dem. Heter man Mohammed eller liknande är det för övrigt ännu svårare.

Vi arbetar med både SAS, OSA samt arbetsinriktad rehabilitering i olika former och oavsett de olika typer av anställningsstöd som finns är det inte mycket till insatser man vill göra från näringslivets sida.

Tyvärr kommer de nya direktiven för lönebidrag att enbart locka till sig de oseriösa aktörerna på arbetsmarknaden och kommer knappast att lösa något problem i någon större utsträckning. Jag förstår att man försöker göra något, men detta kommer inte att lösa problemet.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Okej, nu har jag kollat igenom tråden lite och kommer fram till en sak. Det bara pratas om problem som inte går att bevisa att det är ett problem.

Istället för att klaga på problemet, har ni några förslag på vad som ska göras för att lösa problemen?

Eller är ni bara ute efter att slå folk på fingrarna med statistik ni vänder till er fördel? Och före ni börjar kasta skit på fläkten så vill jag påpeka att det gäller båda sidor i diskussionen.

Åter igen vill jag påpeka att jag frågar för att jag är nyfiken.

Edit: Och jag vill inte höra hur det visst går att bevisa att det är ett problem, jag anser att de siffror som är framtagna hittills inte alls påvisar något. Så att försöka övertala mig om det kommer nog inte gå om ni inte kommer fram med ny data.

Det jag vill veta är lösningen på detta problem, inget annat.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så eftersom muslimer har förtryckt judar sedan Muhammads tid, och eftersom muslimer är privilegierade i större delen av mellanöstern, så går det då enligt din logik inte att vara rasistisk emot muslimer, eller förstår jag ditt resonemang fel?

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscisw888:

Så eftersom muslimer har förtryckt judar sedan Muhammads tid, och eftersom muslimer är privilegierade i större delen av mellanöstern, så går det då enligt din logik inte att vara rasistisk emot muslimer, eller förstår jag ditt resonemang fel?

Det går inte vara rasistisk emot muslimer, nej. Islam är en religion, inte en ras. Det finns vita som är muslimer, det finns svarta som är muslimer, osv osv.

Men om du menar att du tolkar mitt inlägg som att det inte går att vara rasistisk emot en grupp för att den har utövat förtryck så har du fattat mig fel. Jag menar att man får ta tag i de stora problemen först. Och just nu är det knappast att vita män missgynnas som är det stora problemet.

Det blir lite såhär. En tjej kommer och säger att hon blivit skjuten i huvudet. "Jaha, och??" säger den vita medelålders mannen med högre lön än kvinnor "Jag har faktiskt en sticka i fingret".

Naturligtvis skall alla orättvisor bekämpas på alla plan men man bör ta tag i dem i graden av allvarlighet i fallande ordning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Även om lika lön för lika arbete är viktigt så tycker jag inte detta fokus på att män tjänar X% mer än kvinnor är speciellt relevant.

Några huvudbidragande orsaker är ju att män jobbar mera, längre och mer övertid, så i de flesta undersökningar så missar man helt och hållet "lika arbete" biten.

Vad som spelar roll är väl vem i familjen som bestämmer om pengarna som tjänas in när de väl landat på kontot? Att jobba mera, längre och mer övertid har väl ingen någonsin betraktat som ett privilegie?

Steriotypen att kvinnan shoppar up och spenderar pengarna antyder ju snarast en snedvridning åt andra hållet, medans mannen steriotypiskt förväntas stå för bilen och bjuda på middagen ( om vi nu skall prata steriotyper ). Självklart fungerar det inte på det viset i alla hushållen, och vissa har separat ekonomi, men om mannen tjänar 2 tusenlappar mer i månaden och kvinnan endå får spendera dessa men slipper jobba för dem, vad spelar det för roll i praktiken?

Det är också falskt att tro att endast kvinnor utmålas negativt av annons/TV/media. För varje lättklädd objektiferad kvinna i TV och reklam så finns det minst en korkad vit medelålders man som man skrattar åt, eller som görs till allmänt åtlöje för sin inkompetens.

Skillnaden är att män faktiskt inte bryr sig eller gör någon större sak av det... ( eller jag har iaf aldrig hört någon göra det ).

Ett annat ojämnställt område som få feminister pratar om är hur en man har mycket högre risk att bli dömd för brott än en kvinna, även om båda står åtalade för samma brott.

Visst, det finns många orättvisor och mycket ojämnlikhet åt båda hållen, men jag kan helt enkelt inte ställa mig bakom en rörelse som feminism där majoriteten endast kämpar för att rätta till de orättvisor som drabbar kvinnor och ignorerar de som drabbar män. Ett sådant fokus kan omöjligtvis leda till jämnställdhet så som man själva hävdar. Då är jag mer tilltalad av humanism eller alla människors lika rättigheter oavsätt kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har du en trovärdig källa som förklarar löneskillnaden på 2%? Eller är det något som "alla" har kunskaper om?

Sedan är inte världen/arbetslivet så svart och vitt så att om man jämför kvinnors och mäns löner att man kan härleda eventuella löneskillnader enbart till kön. Då ställer man för stor tillit till statistik som man kammat efter data för att få fram sin propaganda.

En annan skevhet i debatten/åtsiktsfloden är att feminister enbart vill kvotera och ta till tvångsmedel i de fall det gynnar feministen själv. Ingen feminist stog på barrikaderna och skrek när enbart män var tvungna att fullgöra sin värnplikt. Alla de skitiga, farliga och lågbetalda jobb i t.ex. basindustri verkar heller falla dessa feminister i smaken, har t.ex. aldrig hört att feministerna vill kvotera in kvinnor i slakterierna i Sverige.

Sedan kan man även finna det egendomligt att de arbetsplatser och branscher som domineras av kvinnor (och som då borde vara exemplariska, för kvinnor är ju bäst på allt. ) tycks vara de som fungerar sämst. Dessa arbetsplatser tycks efter min emipriska livserfarenhet vara de med mest interna stridigheter/personalproblem samt kvalitetsbrister och ineffektivitet. Läs sjukvård, äldrevård, skolväsende, kommun/stat/landsting.

Värre än jag trodde, 4.6% http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/ski...

"Den ovägda löneskillnaden mellan kvinnor och män var 12,5 procent år 2015. När hänsyn tas till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid blir löneskillnaden 4,6 procent."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Okej, nu har jag kollat igenom tråden lite och kommer fram till en sak. Det bara pratas om problem som inte går att bevisa att det är ett problem.

Istället för att klaga på problemet, har ni några förslag på vad som ska göras för att lösa problemen?

Eller är ni bara ute efter att slå folk på fingrarna med statistik ni vänder till er fördel? Och före ni börjar kasta skit på fläkten så vill jag påpeka att det gäller båda sidor i diskussionen.

Edit: Och jag vill inte höra hur det visst går att bevisa att det är ett problem, jag anser att de siffror som är framtagna hittills inte alls påvisar något. Så att försöka övertala mig om det kommer nog inte gå om ni inte kommer fram med ny data.

Om du trots allt ändå kan tänka dig att diskutera med mig så kommer här ett svar på ditt inlägg.

Det är en svår och komplex fråga som har mycket med samhällsstrukturer och attityder att göra. Politiker från båda sidor av det politiska spektrat i Sverige har vid olika tillfällen försökt att adressera olika delar av problemet med lösningar som många kan uppfatta som att politikerna lägger sig i hur vanliga människor planerar för sig själv och för sin familj. Jämställdhetsbonus skulle däremot kanske kunna vara en av många pusselbitar som uppmuntrar istället för att bestraffa genom andra lösningar.

Genom avtalsrörelserna har man under de senaste 10 åren från fackens sida börjat försöka göra sin bit i den stora ekvationen genom att förhandla fram lite större löneökningar för kvinnodominerande grupper på arbetsmarknaden. Detta har givit en del effekter och minskat löneskillnaderna. Finns mer att läsa om detta i rapporten som länkades senast i den här tråden.

Den svåraste biten, gällande behovet av vissa attitydförändringar är nog i mitt tycke den sista pusselbiten för att komma så nära en rättvis lönebild som möjligt. Här handlar det inte enbart om attitydförändringar gällande kvinnans roll i hemmet och med barn utan även i motsatt riktigt där det kanske inte alltid behöver vara helt självklart att kvinnan ska få vårdnaden när folk skiljer sig. Detta bör prövas helt objektivt. Särställningar behöver brytas åt båda hållen för att få till den här attitydförändringen och jag kan till viss del hålla med om att man måste sluta göra kvinnan till ett offer och erbjuda konkreta förslag på lösningar istället, dock måste man försöka att förstå frustrationen av något som många kvinnor anser orättvist. Jag har tidigare i tråden deklarerat att det behövs folk på barrikaderna både från vänster, höger samt gällande genusperspektivet. Det är viktigt i en fungerande demokrati att det skall finnas lite mer extrema element som kan väcka tankar hos befolkningen. Besluten däremot lämnas till dem med mer balanserade arbetssätt.

Kontentan i mitt tycke bör då bli att det är många pusselbitar som behöver läggas på plats för att komma ifrån det som verkar vara orättvist på arbetsmarknaden och i samhället. Vi behöver själva göra vår del, staten behöver uppmuntra, facken behöver rikta sina insatser, näringslivet behöver samarbete och attityden bland människor i samhället behöver förändras lite grann.

Detta är något som givetvis tar tid och har tagit tid. Men vi i Sverige är på rätt väg. När vi slutligen når målet kanske svenska feminister kan stå på barrikaderna i andra delar av världen där det behövs ännu mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Naturligtvis skall alla orättvisor bekämpas på alla plan men man bör ta tag i dem i graden av allvarlighet i fallande ordning.

Du är medveten om att så länge människor föds så kommer det alltid finnas orättvisor? Var du föds är en och en annan är den naturliga orättvisan, genetik du vet.

Så hur tänkte du, feministen, att vi ska bekämpa dem?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om du trots allt ändå kan tänka dig att diskutera med mig så kommer här ett svar på ditt inlägg.

Jag är villig att diskutera, så länge det inte slutar i pajkastning. Vilket jag sett i många trådar tidigare.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är en svår och komplex fråga som har mycket med samhällsstrukturer och attityder att göra. Politiker från båda sidor av det politiska spektrat i Sverige har vid olika tillfällen försökt att adressera olika delar av problemet med lösningar som många kan uppfatta som att politikerna lägger sig i hur vanliga människor planerar för sig själv och för sin familj. Jämställdhetsbonus skulle däremot kanske kunna vara en av många pusselbitar som uppmuntrar istället för att bestraffa genom andra lösningar.

Jag tycker precis tvärtom. Staten ska inte in och kladda i andras privatliv. Det kallas privatliv av en anledning.
Ställer du dig på samma sida gällande massövervakning över nätet? Att staten ska bestämma vilka sidor du surfar på och var du ska se och inte se? För denna "jämställdhetsbonus" i mitt tycke precis samma sak. Staten går in och bestämmer vad du ska göra innanför dina privata väggar.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Genom avtalsrörelserna har man under de senaste 10 åren från fackens sida börjat försöka göra sin bit i den stora ekvationen genom att förhandla fram lite större löneökningar för kvinnodominerande grupper på arbetsmarknaden. Detta har givit en del effekter och minskat löneskillnaderna. Finns mer att läsa om detta i rapporten som länkades senast i den här tråden.

Om man kan motivera löneökningarna med annat än att man får den för att man är kvinna är jag helt on track på det! Det jag ställer mig frågande mot är varför kön ens ska vara med i ekvationen. Har en person, oavsett kön en lägre lön än den är värd så ska det korrigeras direkt.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Den svåraste biten, gällande behovet av vissa attitydförändringar är nog i mitt tycke den sista pusselbiten för att komma så nära en rättvis lönebild som möjligt. Här handlar det inte enbart om attitydförändringar gällande kvinnans roll i hemmet och med barn utan även i motsatt riktigt där det kanske inte alltid behöver vara helt självklart att kvinnan ska få vårdnaden när folk skiljer sig. Detta bör prövas helt objektivt. Särställningar behöver brytas åt båda hållen för att få till den här attitydförändringen och jag kan till viss del hålla med om att man måste sluta göra kvinnan till ett offer och erbjuda konkreta förslag på lösningar istället, dock måste man försöka att förstå frustrationen av något som många kvinnor anser orättvist. Jag har tidigare i tråden deklarerat att det behövs folk på barrikaderna både från vänster, höger samt gällande genusperspektivet. Det är viktigt i en fungerande demokrati att det skall finnas lite mer extrema element som kan väcka tankar hos befolkningen. Besluten däremot lämnas till dem med mer balanserade arbetssätt.

Vet inte vad jag ska svara på detta mer än att jag tycker det är upp till var och en hur man delar upp det i hemmet. Spontant känns det som att vår generation redan är hemma gällande denna bit. Jag har iaf aldrig sett "kvinnorollen" i någon familj där man är under 40år.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kontentan i mitt tycke bör då bli att det är många pusselbitar som behöver läggas på plats för att komma ifrån det som verkar vara orättvist på arbetsmarknaden och i samhället. Vi behöver själva göra vår del, staten behöver uppmuntra, facken behöver rikta sina insatser, näringslivet behöver samarbete och attityden bland människor i samhället behöver förändras lite grann.

Detta är något som givetvis tar tid och har tagit tid. Men vi i Sverige är på rätt väg. När vi slutligen når målet kanske svenska feminister kan stå på barrikaderna i andra delar av världen där det behövs ännu mer.

Jag är helt för attitydändring, men tror det är väldigt kontraproduktivt att prioritera kvinnor för att de är just kvinnor. Detta kommer bara få kvinnor i en offerställning. Nej, sätt löner och attityder efter prestation oavsett kön.

Sedan tror jag även här att det är den äldre generationen som vuxit upp i ett annan klimat än oss (nu förutsätter jag att de flesta är under 40 år på Sweclockers) som är det största problemet.

Som du kanske märker har vi nog inte så olika syn på hur det ska fungera här i världen. Men jag anser att fokus ligger helt fel.
Ska man få bort könsfrågan så att det är lika för alla ska man inte hela tiden prata om just könet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag är villig att diskutera, så länge det inte slutar i pajkastning. Vilket jag sett i många trådar tidigare.

Jag tycker precis tvärtom. Staten ska inte in och kladda i andras privatliv. Det kallas privatliv av en anledning.
Ställer du dig på samma sida gällande massövervakning över nätet? Att staten ska bestämma vilka sidor du surfar på och var du ska se och inte se? För denna "jämställdhetsbonus" i mitt tycke precis samma sak. Staten går in och bestämmer vad du ska göra innanför dina privata väggar.

Om man kan motivera löneökningarna med annat än att man får den för att man är kvinna är jag helt on track på det! Det jag ställer mig frågande mot är varför kön ens ska vara med i ekvationen. Har en person, oavsett kön en lägre lön än den är värd så ska det korrigeras direkt.

Vet inte vad jag ska svara på detta mer än att jag tycker det är upp till var och en hur man delar upp det i hemmet. Spontant känns det som att vår generation redan är hemma gällande denna bit. Jag har iaf aldrig sett "kvinnorollen" i någon familj där man är under 40år.

Jag är helt för attitydändring, men tror det är väldigt kontraproduktivt att prioritera kvinnor för att de är just kvinnor. Detta kommer bara få kvinnor i en offerställning. Nej, sätt löner och attityder efter prestation oavsett kön.

Sedan tror jag även här att det är den äldre generationen som vuxit upp i ett annan klimat än oss (nu förutsätter jag att de flesta är under 40 år på Sweclockers) som är det största problemet.

Tror du har missuppfattat syftet med mitt inlägg. Tanken var att filosofera och diskutera lite gällande de lösningar som har använts och vad som skulle kunna användas. Jag är inte nödvändigtvis för att staten ska styra hur man lägger upp sin föräldraledighet, utan slår endast fast att någon form av uppmuntran kanske är nödvändig. Men slutgiltigt svar på enbart en av pusselbitarna är svår att ge.

Håller med dig gällande att det förmodligen ser väldigt annorlunda ut gällande olika åldersgrupper. Frågan är bara varför detta ska godtas bara för att det är en "ålders-grej"?

Siffrorna och statistiken talar ganska tydligt för att det finns en skillnad gällande snittlöner mellan könen inom samma branscher och även efter att man i undersökningar lyckats avyttra andra eventuellt påverkande faktorer kvarstår en betydande del av problemet. Då tycker i alla fall jag att det är på sin plats att göra något åt det. Jag ställer mig väldigt tveksam till att fackföreningsrörelser inom mansdominerade områden frivilligt skulle avstå delar av lönehöjningar till förmån för kvinnodominerade områden om det skulle vara helt utan anledning. Dessa har oftast väldigt bra koll på hur övertid samt arbetsgrad ser ut i olika områden på arbetsmarknaden.

Personligen är jag för att man arbetar för olika grupper i samhället, och kvinnor ingår givetvis i detta eftersom de ligger efter lönemässigt. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag förstår att många kvinnor uppfattar det som orättvist och provocerande att det fortfarande finns tämligen stora löneskillnader inom samma branscher mellan könen. Däremot betyder inte det att jag ställer mig bakom självuttalade feminister som F! eller liknande (dessa är inga speciellt bra exempel på företrädare för feminismen), men jag förstår varför rörelsen har uppstått.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Bra inlägg!

Tror lösningen på problemet för iallafall Sweclockers, är att ta bort sådana här ämnen helt och hållet. Är inte Sweclockers en sida för teknik/datorintresserade?

Flashback och mängder av andra forum finns för sådana här infekterade ämnen att diskuteras. Pajkastning och otrevligheter var det mindre av förr på Sweclockers. Saknar den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Du är medveten om att så länge människor föds så kommer det alltid finnas orättvisor? Var du föds är en och en annan är den naturliga orättvisan, genetik du vet.

Så hur tänkte du, feministen, att vi ska bekämpa dem?

Fördelningspolitik brukar det kallas. Orättvisor som kommer därav bekämpas redan idag. Jag t. ex, som är gravt synskadad och rörelsehindrad uppbär vårdbidrag från staten som skall täcka merkostnader som mitt handikapp medför. Det är ett exempel.

Det finns en rad grejer man kan göra med fördelningspolitik. Jag skulle t. ex kunna tänka mig en "mansskatt" som täcker upp för det lönegap som inte kan förklaras av de faktorer som nämns ovan.

Sen kan du såklart tycka att mina lösningar är knasiga, men nu frågade du ju faktiskt hur jag vill bekämpa de orättvisor som finns och då fick du svar också.

Nej, det är inte vita mäns fel att de föds som vita män. Det handlar bara om olika synsätt. Antingen så inser man att man som vit man är lyckligt lottad och är villig att kompensera andra för det, eller så anser man att det inte är ens eget fel att andra far med olycka och står med armarna i kors medans andra människor lider, men då jag är humanist och altruist så ser jag inget lockande med det senare synsättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om du hade läst mina senare poster hade du redan fått svar på det här. Eftersom ingen öppet erkänner att man diskriminerar någon så är det enda man kan göra att undersöka skillnaderna, göra analyser och ta bort alla andra mätbara förklaringar och därefter stå med en oförklarlig skillnad som man kan dra slutsatsen att den bör inte finnas där. Ni verkar hänga upp er på oförklarlig och verkar inte förstå ordets innebörd i sammanhanget.

Jag har genomgående i den här tråden presenterat siffror och källor för mina påståenden, det är jag rätt ensam om. Men ändå är det jag som inte har någon aning? Jag som skiter i om resultatet är helt korrekt? Det är ni som endast använder er av era egna åsikter och erfarenheter, ni som skiter i huruvida det är kopplat till verkligheten eller inte.

Citat:

Nej det behöver den inte, utbildningsnivå korrelerar med lön. Grundläggande fakta som du lätt hade kunnat kolla upp själv istället för att börja tjafsa om och ett fantastiskt exempel på hur horribel hela den här tråden är gällande motargument.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Ar...

Citat:

B!

Det här är också helt uppåt väggarna fel men det har redan svarats på. Lönebidrag är en begränsad insats. Det är också ett sidospår där jag försökte förklara privilegie för Friterad och jag har inget vidare intresse av att diskutera det.

Så, med tanke på nivån och att du aldrig presenterar något annat än åsikter så har jag bättre användning för min tid än att lägga den på dig B, återkom när du faktiskt har något med substans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför?

För att feminister är jävligt snabba med att basunera ut vad dom själva tycker utan någon som helst respekt för någon annans åsikter. Det en feminist säger är lag, håller du inte med blir du stämplad av feministen som rasist, moderatsvin, kvinnohatare/förnedrare etc. Sen säger man ditt eller datt som råkar trampa en minoritet, utlänning eller annat så hävdar de tolkningsföreträde. Tycker sig någon minoritet bli kränkt för ett ord eller händelse så är det den enda individen hela Sverige måste anpassa sig till pga tolkningsföreträdet. Samma argument och samma skrot och korn och samma sätt att hävda sig på. En kvinna som inte rakar sig under armarna lägger upp det på Facebook och förväntar sig vadå? Tydligen en reaktion i stil med "vad vacker du är". Man får inte enligt feminister tycka att något är osmakligt som de själva står för, men dom säga, göra och tycka som de vill, håller du inte med så är de framme med stämpeldynan och åsiktsmaskinen igen och för att inte glömma, deras egen regelbok om vad som är rätt och fel.

Som min sambo säger; man behöver inte raka sig för någon annans skull utan kanske för sin egen för att få en känsla av fräschhet och för att mjukt är skönare än strävt.

Men det är också en av feminismens grundpelare, man ska få se ut som man vill. Jag håller med till fullo. Men ser jag en bild på håriga kvinnoben på sociala medier, i mitt flöde, som jag inte har bett om, så känner jag mig kränkt för jag gillar inte vad jag ser, men det har jag inte rätt till att tycka, inte högt i varje fall, men de håriga benen skall få visas utan pardon.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag är ledsen men när du pratar om "Mohammed", så har du inte en susning om vad du pratar om. Arbetar själv i en kommunal verksamhet som jobbar med att motverka långtidsarbetslöshet i alla former och att tro att lönebidrag skulle göra människor heta på arbetsmarknaden är otroligt okunnigt.

Aha. Det är därför media är fullt med artiklar om hur företag söker just långtidsarbetslösa med lönebidrag. Man bryr sig egentligen inte ens om kvalifikationerna, första frågan till sökande är "har du lönebidrag", och arbetsförmedlingens anställda vågar inte ens låta bidragsdelen gå ned som den ska efter anställningstid, för då blir den sökande arbetslös igen. Från politiskt håll väsnas man, och ska hitta på något för att "påverka" situationen.
När vi lever i så skilda verkligheter känns det inte lönt att fortsätta diskutera. Återkom när du tittat på nyheterna?

Skrivet av huttala:

Siffrorna visar på att det finns en statistiskt osäker siffra, på hur stor skillnaden är. 2-5%. Det finns tydligen inget underlag som visar varför skillnaden finns, bara att den finns. När man frågar om underlaget, blir folk sura, och grinar illa, så jag misstänker att man vet att det är statistiskt osäkert, och att underlaget inte visar varken bu, eller bä. Jag håller fullständigt med dig, siffrorna bevisar inte att det sker någon diskriminering, och det verkar inte ens ha varit syftet med att ta fram siffrorna från början, eftersom man inte tagit fram det underlaget.

Skrivet av Yorg:

Nej det behöver den inte, utbildningsnivå korrelerar med lön. Grundläggande fakta som du lätt hade kunnat kolla upp själv istället för att börja tjafsa om och ett fantastiskt exempel på hur horribel hela den här tråden är gällande motargument.

Jag förstår precis vad du menar. Det är för jävligt att när man har pluggat barn och fritid på gymnasiet, sedan pluggat med inriktning barnpedagog på högskolan, inte får bättre betalt än de som gick bygg på gymnasiet, och sen inte vidare utbildade sig.
Faktum är att utbildningen ska vara relevant för yrket, annars kommer du inte ha någon nytta av den när du löneförhandlar. Det är en självklarhet.
Elfirman har mycket begränsad nytta av att du är utbildad bilmekaniker, eller kontorist, när ditt jobb är att koppla el... osv.

Skrivet av Yorg:

Det här är också helt uppåt väggarna fel men det har redan svarats på. Lönebidrag är en begränsad insats.

En begränsad insats som har ett enormt genomslag, och snedvrider arbetsmarknaden, och har gjort under åratal. Men jag förstår varför diskussionen inte går någonstans. Det verkar som om en del i diskussionen helt enkelt är helt immuna mot alla nyheter de senaste 20 åren eller så. Vi har helt enkelt olika utgångspunkter, och den du utgår ifrån verkar helt enkelt inte finnas längre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror du har missuppfattat syftet med mitt inlägg. Tanken var att filosofera och diskutera lite gällande de lösningar som har använts och vad som skulle kunna användas. Jag är inte nödvändigtvis för att staten ska styra hur man lägger upp sin föräldraledighet, utan slår endast fast att någon form av uppmuntran kanske är nödvändig. Men slutgiltigt svar på enbart en av pusselbitarna är svår att ge.

Men varför skulle det vara nödvändigt? När folk fått välja själva hur de delar upp sin föräldraledighet har det sett ut som det gör. Och jag antar att det inte har med kvinnoförtryck att göra, utan att familjen i fråga själva valt att dela upp det såhär. Varför ska man gå in och peta i det?

Jag ser inte problemet, det enda jag ser är att det skapas problem genom att staten går in och kladdar i mitt privatliv.
Ett bra exempel på detta är min egen situation, tjejen brinner för att vara hemma med barnen, och har tänkt att vara hemma minst ett år. Nu i och med det så måste tjejen ta ut mindre föräldradagar och därmed får vi det sämre ekonomiskt för att staten tycker att jag ska vara hemma mer.
Jag tänker ju såklart inte neka henne detta bara för att försäkringskassan går ut och kampanjar 50/50. Min sambo ammar längre än till 6 månaders ålder så det skulle aldrig fungera i praktiken.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med dig gällande att det förmodligen ser väldigt annorlunda ut gällande olika åldersgrupper. Frågan är bara varför detta ska godtas bara för att det är en "ålders-grej"?

Det var mer ett konstaterande än ett påstående att det är OK.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Siffrorna och statistiken talar ganska tydligt för att det finns en skillnad gällande snittlöner mellan könen inom samma branscher och även efter att man i undersökningar lyckats avyttra andra eventuellt påverkande faktorer kvarstår en betydande del av problemet. Då tycker i alla fall jag att det är på sin plats att göra något åt det. Jag ställer mig väldigt tveksam till att fackföreningsrörelser inom mansdominerade områden frivilligt skulle avstå delar av lönehöjningar till förmån för kvinnodominerade områden om det skulle vara helt utan anledning. Dessa har oftast väldigt bra koll på hur övertid samt arbetsgrad ser ut i olika områden på arbetsmarknaden.

Personligen är jag för att man arbetar för olika grupper i samhället, och kvinnor ingår givetvis i detta eftersom de ligger efter lönemässigt. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag förstår att många kvinnor uppfattar det som orättvist och provocerande att det fortfarande finns tämligen stora löneskillnader inom samma branscher mellan könen. Däremot betyder inte det att jag ställer mig bakom självuttalade feminister som F! eller liknande (dessa är inga speciellt bra exempel på företrädare för feminismen), men jag förstår varför rörelsen har uppstått.

Om statistiken skulle kunna tala för att det är just för att man är kvinna man fått sämre lön och inte för att man presterar sämre/jobbar mindre/är sämre på att förhandla lön så köper jag det. Men nu kan man inte påvisa detta, utan bara spekulera.

Och iom att kvinnor oftast är hemma med barnen mer och därmed jobbar mindre känns det som att det är ganska logiskt att snittlönen är sämre. Och anledningen till att de är hemma mer i snitt är upp till var och en.

I vår familj delar vi 50/50 på all vabb om det inte är något speciellt, har jag mycket att göra på jobbet så tar min sambo vabb och har hon mycket att göra så tar jag vabben den perioden.
Eftersom jag har lättare att ta mig till och från jobbet så är det i 9 fall av 10 jag som åker iväg med barnen på undersökningar och liknande saker. Detta har vi kommit fram till genom att diskutera, inte för att staten säger så.

Skrivet av Crockett:

Bra inlägg!

Tror lösningen på problemet för iallafall Sweclockers, är att ta bort sådana här ämnen helt och hållet. Är inte Sweclockers en sida för teknik/datorintresserade?

Flashback och mängder av andra forum finns för sådana här infekterade ämnen att diskuteras. Pajkastning och otrevligheter var det mindre av förr på Sweclockers. Saknar den tiden

Tack!

Skillnaden på flashback och Sweclockers är ju dock att detta forum är modererat och om det spårar ur för mycket så blir folk bannade och tråden blir med största sannorlikhet låst.
Därför kan man komma fram till mycket mer här än på flashback där det bara blir lekstuga av det hela.