Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Då läser vi den olika, det här är talande delar för mig:
"För att kunna genomföra en djupare analys av hur mycket enskilda faktorer påverkar
löneskillnaden mellan kvinnor och män kompletteras standardvägning med så kallad
regressionsanalys. En sådan analys visar att det faktum att kvinnor och män arbetar
inom olika yrken förklarar en stor del av löneskillnaden mellan könen. Används samma
förklarande faktorer som vid standardvägningen blir den oförklarade löneskillnaden
4,2 procentenheter."

Detta trots att kvinnor är i genomsnitt äldre än männen i studien och:
"Kvinnor och män har också olika hög utbildning. Kvinnor har i genomsnitt högre
utbildning än män. Av kvinnorna har 41,6 procent en längre eftergymnasial utbildning
eller forskarutbildning, medan motsvarande siffra för män är 29 procent."

Citerade dina citat eftersom de inte kom med annars.

I det första stycket säger de att de minskar löneskillnaden om de analyserade datan mer, varför är det talande för diskriminering?

Andra stycket är bara konstigt om det skulle vara så att lång utbildning är samma saker som kompetens eller hög lön, inget av dessa är nödvändigt vis sant. Man kan studera ex Harry potter på högskolan och få poäng för det men inte blir man mer anställningsbar för det, med det vill jag säga att alla utbildningar 1: ger inte kompetens som efterfrågas, 2: är olika svåra, 300HP Teknisk fysik är exempelvis enormt mycket mer arbete än 300HP lärarutbildning. detta på grund utav att HP endast baseras på tid, så om man läser något långsamt så får man mer poäng men inte nödvändigtvis mer kunskap.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yorg:

Att du ifrågasätter siffrorna utifrån vad du tycker känns inte riktigt rimligt att bemöta, det är officiella siffror av ett fackförbund som inte har någon anledning att favorisera ett av sina medlemmars kön över det andra. Om du skulle bemött det med något annat än spekulationer eller funderingar, alltså med någon substans, så hade jag gärna svarat.

Fast fackförbund är ju det sista stället som är könsneutrala. Kolla bara på Unionen och deras "mansplaining" kampanj. Skrattretande.

Permalänk
Medlem

@insane88:

Skiljer 362 kr i månaden enligt den där.
Men det är väl medelön baserat på medelålder och svarar inte på hur ifall en 30 årig kvinna med 5 års studier bakom sig har mindre än en 30 årig man med 5 års studier, samma sjukhus, samma längd på anställning år 2016.
Att det varit ojämställt längre tillbaka är ingen hemlighet och det är det som fortfarande spökar statistiskt överallt, men om jag förstått personer i min omgivning är skillnaderna idag i princip noll om samma variabler jämförs (se ovan för exempel).

Frågade nyss min fru hur det är på hennes arbete (hon arbetar inom sjukvård)
Hon säger att hon tjänar bättre än alla sina manliga kollegor på samma arbete (arbetsuppgifter), hennes spekulation till varför är troligen för att hon arbetat där längre, men hon vet inte exakt.

Jag själv vet inte, jag jobbar inom byggbranschen och kan nog räkna antalet kvinnor jag träffat på ute i fältet på ena handen, sen är byggbranschens löner på mindre företag extremt individuella och baseras på prestation mer än avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Här finns en rapport som inte säger att det är samma lön men att löneskillnaden inte går att tillskriva diskriminering, det kan mycket väl vara så att det är pga meriter.
http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/ski...

"Det är inte möjligt att med hjälp av standardvägning eller regressionsanalys svara på frågan om det föreligger osakliga löneskillnader. Anledningen är följande. En osaklig löneskillnad definieras som en skillnad i utfall som beror enbart på kön. Med andra ord, en osaklig löneskillnad mellan könen förekommer om skillnader i lön kvarstår när man tagit hänsyn till alla systematiska skillnader i egenskaper mellan könen. I praktiken är detta i stort sett omöjligt att göra med hjälp av standardvägning eller regressionsanalys. Lönesättningen grundas ofta på information som saknas i statistiken, till exempel de krav som ett jobb ställer i form av meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har. På grund av detta är det svårt att fastställa om skillnader i utfall mellan kvinnor och män beror på relevanta skillnader i egenskaper – som inte kan observeras i statistiken, men som är uppenbara när lönen bestäms – eller på diskriminering."

Har du läst studien själv. Även efter man försökt förklara en del av löneskillnaderna (som i den här tråden) återstår ju ca 5% som de kallar det "oförklarad" löneskillnad mellan män och kvinnor. Då har det ändå prioriterats kvinnors löner genom flertalet avtalsrörelser de senaste 10 åren. Det betyder att en kvinna i snitt, mycket förenklat, får 17 000kr mindre om året än en man i Sverige om man kikar på snittet. Helt oförklarligt.

Nej men just det, kvinnor har ju inget att gnälla över.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Citerade dina citat eftersom de inte kom med annars.

I det första stycket säger de att de minskar löneskillnaden om de analyserade datan mer, varför är det talande för diskriminering?

Andra stycket är bara konstigt om det skulle vara så att lång utbildning är samma saker som kompetens eller hög lön, inget av dessa är nödvändigt vis sant. Man kan studera ex Harry potter på högskolan och få poäng för det men inte blir man mer anställningsbar för det, med det vill jag säga att alla utbildningar 1: ger inte kompetens som efterfrågas, 2: är olika svåra, 300HP Teknisk fysik är exempelvis enormt mycket mer arbete än 300HP lärarutbildning. detta på grund utav att HP endast baseras på tid, så om man läser något långsamt så får man mer poäng men inte nödvändigtvis mer kunskap.

De lyckades få ned den oförklarliga skillnaden genom att också sortera bort yrkesskillnader (vilka skillnader också skulle kunna vara på grund av samma problem) men trots det är ändå skillnaden så pass hög.

Ditt andra argument vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta. Rimligtvis kommer du se en korrelation mellan högre utbildning och högre lön om du bara ser på män som enskild grupp eller kvinnor som enskild grupp, det gör att gapet egentligen är ännu större.

Men jag fattar att det kan vara svårt att läsa/uttyda statistik eller sannolikhetslära, det var bland de tuffaste momenten under min utbildning iaf.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fast fackförbund är ju det sista stället som är könsneutrala. Kolla bara på Unionen och deras "manspreading" kampanj. Skrattretande.

Aha så nu är vi tillbaka vid konspirationsteorier?

Bemöt hans källor med egna konkreta belägg och fakta istället för att svara genom att racka ner på något.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är främst den där manshatande biten som vissa "feminister" ger ideologin folk stör sig på, samt att Fi som har sina egna problem lagt lite beslag på vad ordet "feminist" skulle kunna betyda, t.ex att Gudrun Schyman bränner pengar bokstavligt talat.

Svenskar stödjer överlag jämställdhet i bra mycket större utsträckning än främst de som sagt att de kan tänka sig att kalla sig för feminister i undersökningar, jag tror det har en hel del att göra med bilden av ideologin och Fi som just de mer extrema skapar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Aha så nu är vi tillbaka vid konspirationsteorier?

Bemöt hans källor med egna konkreta belägg och fakta istället för att svara genom att racka ner på något.

EDIT: Inte värt det. Har sett dina svar på annat tidigare och vill inte att det ska spåra ur som de andra gångerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fast fackförbund är ju det sista stället som är könsneutrala. Kolla bara på Unionen och deras "manspreading" kampanj. Skrattretande.

Mansplaining. Ja, det är en sexistisk benämning men på ett faktiskt existerande problem (härskartekniker i arbetslivet). Ironiskt nog ska responsen ha varit just en stor del andel män som ringde in och "mansplainade" hur det faktiskt låg till*... Din attityd/kunskap lämnar imo en hel del att önska här också, men ödmjukhet är väl typiskt omanligt antar jag.

*Enligt utsago från en kollega som höll sig mer informerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@Ozzed: Är något av en lurker här på swec, tycker ofta du skriver ganska vettiga saker men detta var redigt otippat.

Du skriver att du ställer dig bakom feminazis pga att kvinnor varit förtryckta i tusentals år, stödjer du rasism mot vita också? Svarta har ju trotsallt förslavats. Med sådana resonemang så har vi vääääldigt mycket våld och kaos framför oss.

Tycker du brukar vara hyfsat logiskt stark men dethär var faktiskt riktigt oroväckande. Det är inte menat som något personligt påhopp, blir bara något orolig när jag ser sånthär då det är en sån enorm logiskt kortslutning i mitt tycke.

Bonus edit: Till alla antifeminazis kommer även grädden på moset med detta resonemang, efter årtusenden av förtryck mot män så är det enligt ovanstående logik männens tur att förtrycka kvinnorna i en något kortare period(enligt min fria tolkning) än den föregående för att det sedan skall vända till kvinnornas förtryck. Så det är bara att hålla ut i några tusen år, sen jävlar är det er tur!

Jag tycker inte att det finns något som heter "rasism mot vita". Det är vita som har koloniserat och förtryckt andra hudfärger i tusentals år så det vore väl fan om man inte som "icke-vit" har rätt att vara upprörd.

Man kan såklart göra det väldigt enkelt och säga att man personligen inte varit inblandad så man ska inte behöva klä skott för vad andra gjort och så vidare, men det är att förvärra situationen. Vita, och särskillt vita män i I-länder är priviligierade, vare sig de vill eller inte. Det går inte bryta om man inte inser det.

Jag tror att många håller tyst eller säger emot för att de trivs med sin priviligierade ställning, och det i sig är inget konstigt. Girighet är någonstans en instinkt, men det är bättre om vi är bättre än så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Olegh:

Mansplaining. Ja, det är en sexistisk benämning men på ett faktiskt existerande problem (härskartekniker i arbetslivet). Ironiskt nog ska responsen ha varit just en stor del andel män som ringde in och "mansplainade" hur det faktiskt låg till*... Din attityd/kunskap lämnar imo en hel del att önska här också, men ödmjukhet är väl typiskt omanligt antar jag.

*Enligt utsago från en kollega som höll sig mer informerad.

Jag öppen för diskussion och diskuterar gärna vidare med folk som går att resonera med. Men jag har sett vilka man inte ska göra det med och struntar helt enkelt i det för att det inte kommer leda någonvart.

Att härskartekniker är ett problem må hända, men att uttrycka sig som de gjort visar bara var de står och att de inte alls är neutrala. Precis som du säger hade "härskarteknik" varit ett mycket bättre ordval.

Precis som att jag tycker att löner ska sättas efter prestation och att man ska ta bort kön och etnicitet helt ur ekvationen. Det är samma mål, men med en annan väg dit (antar jag).

Sen är jag väldigt frågande i var individen finns i detta? Kan man inte själv säga ifrån? Jag har ställt frågor om saker jag tycker är konstigt på flera arbetsplatser och fört en diskussion, och det har nästan alltid slutat bra. Och det kanske är därför jag har svårt att se problemet. Men den "fakta" som kommit fram i tråden går att tolka åt båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag öppen för diskussion och diskuterar gärna vidare med folk som går att resonera med. Men jag har sett vilka man inte ska göra det med och struntar helt enkelt i det för att det inte kommer leda någonvart.

Att härskartekniker är ett problem må hända, men att uttrycka sig som de gjort visar bara var de står och att de inte alls är neutrala. Precis som du säger hade "härskarteknik" varit ett mycket bättre ordval.

Precis som att jag tycker att löner ska sättas efter prestation och att man ska ta bort könsfrågan helt ur ekvationen. Det är samma mål, men med en annan väg dit (antar jag).

Sen är jag väldigt frågande i var individen finns i detta? Kan man inte själv säga ifrån? Jag har ställt frågor om saker jag tycker är konstigt på flera arbetsplatser och fört en diskussion, och det har nästan alltid slutat bra. Och det kanske är därför jag har svårt att se problemet. Men den "fakta" som kommit fram i tråden går att tolka åt båda hållen.

Jag ser inte heller riktigt nyttan/relevansen med initiativet i sig, men jag reagerade på hur du använde det som ett slagträ i debatten utan att ens få rätt på vilket begrepp (mansplaining/manspreading) det handlade om. Det demonstrerade här ganska bra hur lätt det är att egga på anti-feministerna som snabbt höll med dig utan att ha koll på de faktiska omständigheterna.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Om rasism mot vita existerar eller inte är ju faktiskt fullkomligt irrelevant för diskussionen. Det jag sade var att med din logik så stödjer du fördomsfull bestraffning av folkgrupper som har fördomsfullt bestraffat andra folkgrupper tidigare. Varesig det är vita eller inte. Det är farligt tänk. Den onda cirkeln kommer inte ta slut inom närmsta tiden direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Precis som att jag tycker att löner ska sättas efter prestation och att man ska ta bort kön och etnicitet helt ur ekvationen. Det är samma mål, men med en annan väg dit (antar jag).

Nej, faktan går faktiskt inte att tolka åt båda hållen. De enda motargumenten har varit skott från höften om hur deras metod sett ut och ifrågasätta saker som ni inte ens vet om de gjort på de sätt ni förutsätter. Inga motbevis i någon form har presenterats i faktaform. Inga. Alls.

Vi har ingen konspiration att sätta kvinnan före mannen i slutändan, vi strävar efter att alla ska ha samma förutsättningar. Uppenbarligen kan man inte vänta ut problemet och man kan heller inte tro att "individen" ska kunna lösa det här när kvinnors åsikter värderas lägre, de får mindre tid att tala utan att bli avbrutna i möten och kvinnor får utstå oproportionerligt hat när de faktiskt uttrycker kontroversiella åsikter. Det här är inte ett individproblem, det är ett samhällsproblem.

Med det sagt så måste man självklart jobba för att det ska vara samma förutsättningar även i de fallen där män är offren för normer, det är en självklarhet. Men det är INTE ett argument för att man inte ska lyfta de områden där kvinnor lider av rådande normer. Om det här är något man brinner för bör man göra en positiv handling, alltså arbeta för en förändring inom det området, inte klanka ned på andra som försöker få till stånd positiva förändringar inom andra områden. Det är bara kontraproduktivt.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Olegh:

Jag ser inte heller riktigt nyttan/relevansen med initiativet i sig, men jag reagerade på hur du använde det som ett slagträ i debatten utan att ens få rätt på vilket begrepp (mansplaining/manspreading) det handlade om. Det demonstrerade här ganska bra hur lätt det är att egga på anti-feministerna som snabbt höll med dig utan att ha koll på de faktiska omständigheterna.

Kan inte annat säga än att dumma frågeställningar får dumma svar. Men ja, det var onödigt och det var just därför jag la ner det direkt istället för att fortsätta.

Att jag skrev fel tar jag på mig! Slavigt, men det är trots allt bara ett forum och inte på liv eller död.

Permalänk
Medlem

@huttala
Kudos, här finns det visst lite ödmjukhet ändå Alla debattörer har ju inte riktigt förmågan att backa märker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte att det finns något som heter "rasism mot vita". Det är vita som har koloniserat och förtryckt andra hudfärger i tusentals år så det vore väl fan om man inte som "icke-vit" har rätt att vara upprörd.

Man kan såklart göra det väldigt enkelt och säga att man personligen inte varit inblandad så man ska inte behöva klä skott för vad andra gjort och så vidare, men det är att förvärra situationen. Vita, och särskillt vita män i I-länder är priviligierade, vare sig de vill eller inte. Det går inte bryta om man inte inser det.

Jag tror att många håller tyst eller säger emot för att de trivs med sin priviligierade ställning, och det i sig är inget konstigt. Girighet är någonstans en instinkt, men det är bättre om vi är bättre än så.

Så du är inte bara för sexism så länge det är emot män utan du tänker i liknande banor kring rasism. Knappast förvånad. Vita har förtryckt andra hudfärger i tusentals år? Är alla andra helt oskyldiga då menar du? För det är bara vita som har förtryckt under historiens gång? Här har du samma tänk som innan, nämligen att det är okej att beskylla folk för något deras förfäder har gjort (eller kanske inte, för hur kan du veta att någon i ett visst släktled faktiskt har förtryckt andra?). Du lägger skuld på folk enbart pga deras hudfärg, det är rasistiskt.

Vem är det egentligen som förvärrar situationen? Varför i hela helvete tror du att nazism och rasism har ökat det senaste?

Vad är det för privilegier du snackar om egentligen? Får jag högre betyg för att jag är man och vit? Får jag automatiskt jobb pga mitt kön och hudfärg? Snälla tala om för mig vad jag har gått miste om, för inte har jag blivit behandlad annorlunda än någon annan för att vi ser olika ut och har olika könsorgan (med ett undantag, och då inte till min fördel).

Och för att bara informera dig lite om vad privilegium är så är det en lagstadgad rättighet som staten ger ut. Lycka till med att hitta detta som ger fördelar till vita män i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kolonisation och förtryck har långt ifrån varit enbart den vita mannens sysselsättning. Från 1000-talet och framåt handlades det betydligt mer med slavar i mellanöstern än i västeruropa och amerika kombinerat t.ex. Anledningen att vi inte ser populationer av afrikaner i den delen av världen är för att de helt enkelt kastrerades urskillningslöst, och deras medellivslängd var mindre än 5 år efter att de "skeppats" om de ens överlevde resan.

Svarta och bruna människor har förslavat andra svarta och bruna människor långt innan den vita mannen kom in i bilden, och vita människor handlade med vita slavar och koloniserade andra vita befolkningar långt innan de började "outsourca" så att säga. Ordet "slav" härstammar från den östeuropeiska, vita befolkningen, som under antiken blev synonymt med mänskligt handelsgods.

Sist men inte minst är det tack vare europeiska nationer och därmed "den vita mannen" som vi nu lever utan en större global slavhandel, även om den fortfarande pågår flitigt i mellanöstern och delar av sydostasien.

Väldigt offtopic men kände att detta påstående behövde bemötas, bara att plocka bort mitt inlägg om det är opassande.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

jag tror personligen att många har ett hat mot feminister för att ordet är förstört och missbrukat av gudrun schyman anhängare. Schyman anhängarna ska identifieras som extrem feminister/ feminazister. feminister är människor som strävar efter jämställdhet på en normal nivå. identifierar mig själv som feminist till en vissgrad eftersom jämställdhet mellan könen är något som alla borde sträva efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Så du är inte bara för sexism så länge det är emot män utan du tänker i liknande banor kring rasism. Knappast förvånad. Vita har förtryckt andra hudfärger i tusentals år? Är alla andra helt oskyldiga då menar du? För det är bara vita som har förtryckt under historiens gång? Här har du samma tänk som innan, nämligen att det är okej att beskylla folk för något deras förfäder har gjort (eller kanske inte, för hur kan du veta att någon i ett visst släktled faktiskt har förtryckt andra?). Du lägger skuld på folk enbart pga deras hudfärg, det är rasistiskt.

Vem är det egentligen som förvärrar situationen? Varför i hela helvete tror du att nazism och rasism har ökat det senaste?

Vad är det för privilegier du snackar om egentligen? Får jag högre betyg för att jag är man och vit? Får jag automatiskt jobb pga mitt kön och hudfärg? Snälla tala om för mig vad jag har gått miste om, för inte har jag blivit behandlad annorlunda än någon annan för att vi ser olika ut och har olika könsorgan (med ett undantag, och då inte till min fördel).

Och för att bara informera dig lite om vad privilegium är så är det en lagstadgad rättighet som staten ger ut. Lycka till med att hitta detta som ger fördelar till vita män i Sverige.

Grattis, du hittade en uråldrig inaktuell definition av ordet. Gissningsvis googlade du det och tyckte att det var fyndigt.

Om du tror att det inte gör skillnad att en person heter Markus Svensson jämfört med Mohammad Amad när de söker jobb eller bostad så blir det svårt att diskutera med dig, då sitter skygglapparna lite väl hårt.

Sen är det en glidande skala, vissa privilegier är tydligare och lättare att förstå, andra är inte lika uppenbara. Vilket är vad vi diskuterar i den här tråden.

Men statistiken säger att du kommer tjäna mindre pengar och ha lägre pension om du heter Kerstin och är 46årig kvinna jämfört med om du heter Ove och är en 46årig man.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Titta på de som sitter i en bolagsstyrelse idag, det är i väldigt stor utsträckning äldre män som har arbetat långt mer än 40 timmars veckor. Bara gör jämförelsen hur många män respektive kvinnor som tog examen inom relevant område på 60-70 talet så kan jag garantera att könsfördelningen såg väldigt annorlunda ut än idag. Nästa steg är att kolla hur många av dessa som tog examen som sen gick all in på karriär och jobbade 60-80 timmars veckor utan att stanna hemma med barn mm.
Att kvotera in mindre lämpade kvinnor nu bara för att de är kvinnor är ett hån mot alla som jobbat röven av sig för att nå dit de vill och med tanke på hur samhället har förändrats så kommer fördelningen mellan könen åtgärda sig själv med tiden men det händer inte på 1 år som feministerna vill på grund av den enkla anledningen att kvinnorna som gjort den karriärssatsningen fortfarande är grovt underrepresenterade.

Ett annat exempel på att det löser sig bara man låter tiden gå är läkare, det var ett typiskt mansdominerat yrke och är ett välbetalt högstatus yrke. Men bara genom att fler tjejer presterar bra i skolan och kommer in på läkarutbildningen så blev där fler arbetsaktiva kvinnliga läkare än män 2014 (om inte minnet sviker) och den siffran kommer närma sig 60% kvinnor 2030 om inte trenden sviker.

Om det var så så hade inte den kvinliga representationen bland börsnoterade bolags styrelser sjunkit som den gjort de senaste åren (om det inte repat sig sedan jag kollade sist). Det finns även studier som visar att kvinnor har större sannolikhet att rekryteras till högre poster ju fler manliga egenskaper de besitter, vilket talar för en likriktning i rekryteringsprocessen som grundar sig i eftersträvan av homogenitet snarare än kompetens. Om du är intresserad av såväl forsknings- som rättsläget kan jag rekommendera DS 2006:11. I vilket fall får du ha en trevlig kväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yorg:

Nej, faktan går faktiskt inte att tolka åt båda hållen. De enda motargumenten har varit skott från höften om hur deras metod sett ut och ifrågasätta saker som ni inte ens vet om de gjort på de sätt ni förutsätter. Inga motbevis i någon form har presenterats i faktaform. Inga. Alls.

Om jag inte tolkat tråden fel, så har vi kommit fram till att det är en "oförklarig" skillnad mellan män och kvinnor som är relativt låg. Denna skillnad kan man tolka hur man vill, och enbart spekulera i varför det är så. Personligen tror jag det har att göra med hur man är som person, därför tror jag att män har lättare att ta för sig, och går in hårdare på lönesamtal.

Skrivet av Yorg:

Vi har ingen konspiration att sätta kvinnan före mannen i slutändan, vi strävar efter att alla ska ha samma förutsättningar. Uppenbarligen kan man inte vänta ut problemet och man kan heller inte tro att "individen" ska kunna lösa det här när kvinnors åsikter värderas lägre, de får mindre tid att tala utan att bli avbrutna i möten och kvinnor får utstå oproportionerligt hat när de faktiskt uttrycker kontroversiella åsikter. Det här är inte ett individproblem, det är ett samhällsproblem.

Fair enough. Förutsatt att det stämmer så ska det ju självklart inte vara så.

Skrivet av Yorg:

Med det sagt så måste man självklart jobba för att det ska vara samma förutsättningar även i de fallen där män är offren för normer, det är en självklarhet. Men det är INTE ett argument för att man inte ska lyfta de områden där kvinnor lider av rådande normer. Om det här är något man brinner för bör man göra en positiv handling, alltså arbeta för en förändring inom det området, inte klanka ned på andra som försöker få till stånd positiva förändringar inom andra områden. Det är bara kontraproduktivt.

Det är precis det här jag försökt få fram även om jag tror att problemen är uppblåsta till skyarna.
Man ska inte satsa på att män ska få det sämre, utan att alla ska få det lika oavsett kön. Och det är just det man(i alla fall jag) sett överallt, kampanjar för att män har det så bra, det är kvinnornas tur nu. Och är man dessutom en vit man, oj oj, då ligger man risigt till.

Varför ska man lägga fokus på kön överhuvudtaget? Varför ska män behöva bli attackerade och behöva försvara sig?
Tanken är god, men utförandet känns lamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

"Ordet privilegium kan också användas ur ett socialt perspektiv, alltså om grupper i samhället som har större inofficiella rättigheter än andra."

Jag lägger ner nu. Det här går inte. Du missförstår saker med flit, känner dig personligen angripen, svär och använder utropstecken som om det vore någon slags sandlåda. Skärp dig.

Även om jag ägnar mycket tid åt att förklara så kommer du ändå vrida och vinkla på det till förbannelse.

Nej, det är inte konstigt att högerextremism ökar. Anledningen är att det nu höjs röster för att peta ner vita män från särställningen de har i samhället, och det är som jag skrev någonstans en instinkt att vara girig och när saker man aldrig borde haft håller på att tas ifrån en finns det vissa som såklart biter ifrån. Det är logiskt.

Nej, jag tänker inte svara på fler inlägg nu. Du får gärna tro att det är för att jag vet att jag har fel och har slut på argument om du vill, det rör mig inte i ryggen. Jag väljer att göra såhär därför att skall man komma någonstans i en diskussion så måste man åtminstonne vara överens om begreppen, och det är vi inte, långt ifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Grattis, du hittade en uråldrig inaktuell definition av ordet. Gissningsvis googlade du det och tyckte att det var fyndigt.

Oja du menar som feminister gör när dom ska definiera feminism?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Olegh:

@huttala
Kudos, här finns det visst lite ödmjukhet ändå Alla debattörer har ju inte riktigt förmågan att backa märker jag.

Jag går in i det mesta med öppen attityd och tycker att det är kul att diskutera, att slå folk på fingrarna är inte målet med mina diskussioner. Jag vill snarare veta hur andra tänker utan att bli påhoppad, vilket man tyvärr blir rätt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här med saliv och handgripligen försöka hindra någon från att prata känner jag inte igen. Men om det nu görs i syfte att provocera så bevisar man ju bara att man är "testorestonstinn" om man låter sig bli provocerad.

Det är egentligen ingen skillnad på den typen av konfrontation eller andra, om du befinner dig i en situation där någon gapar och skriker så är det sämsta du kan göra att gapa och skrika tillbaka. Behåll lugnet, lyssna, höj inte rösten. Tillslut kommer personen sluta skrika, eftersom det i sig är ett tecken på att man känner sig utsatt och behöver hävda sig, så vill du kunna "föra" samtalet/grälet/diskussionen så är det viktigt att du är oberörd av gap och skrik. Det är inte konstruktivt att gapa och skrika tillbaka, någonsin.

Så du menar att du hade inte instinktivt reagerat om du hade upplevt situationen som direkt hotfull? Lura någon annan.

Det är inte heller särskilt konstruktivt att gapa och skrika om de vill övertyga fler att gå med i tåget. Du vet, en liten kul detalj där.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du läst studien själv. Även efter man försökt förklara en del av löneskillnaderna (som i den här tråden) återstår ju ca 5% som de kallar det "oförklarad" löneskillnad mellan män och kvinnor. Då har det ändå prioriterats kvinnors löner genom flertalet avtalsrörelser de senaste 10 åren. Det betyder att en kvinna i snitt, mycket förenklat, får 17 000kr mindre om året än en man i Sverige om man kikar på snittet. Helt oförklarligt.

Nej men just det, kvinnor har ju inget att gnälla över.

De säger ju (i det jag citerade) att det mycket väl kan vara förklarligt. Men att det inte syns på statistik, som exempelvis kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om jag inte tolkat tråden fel, så har vi kommit fram till att det är en "oförklarig" skillnad mellan män och kvinnor som är relativt låg. Denna skillnad kan man tolka hur man vill, och enbart spekulera i varför det är så. Personligen tror jag det har att göra med hur man är som person, därför tror jag att män har lättare att ta för sig, och går in hårdare på lönesamtal.

En oförklarlig skillnad ja, du kommer aldrig kunna bevisa att det är diskriminering. Men när du kämpat och gjort ditt yttersta för att eliminera alla andra möjliga förklaringar så står du ändå med en skillnad. Det är ingen slump.

Citat:

Fair enough. Förutsatt att det stämmer så ska det ju självklart inte vara så.

Det är precis det här jag försökt få fram även om jag tror att problemen är uppblåsta till skyarna.
Man ska inte satsa på att män ska få det sämre, utan att alla ska få det lika oavsett kön. Och det är just det man(i alla fall jag) sett överallt, kampanjar för att män har det så bra, det är kvinnornas tur nu. Och är man dessutom en vit man, oj oj, då ligger man risigt till.

Varför ska man lägga fokus på kön överhuvudtaget? Varför ska män behöva bli attackerade och behöva försvara sig?
Tanken är god, men utförandet känns lamt.

Tala för dig själv, jag känner mig inte attackerad. Du talar inte för alla män vettu.

Jag ser inte kampen som att män ska få det sämre, kan du ge exempel på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Ordet privilegium kan också användas ur ett socialt perspektiv, alltså om grupper i samhället som har större inofficiella rättigheter än andra."

Jag lägger ner nu. Det här går inte. Du missförstår saker med flit, känner dig personligen angripen, svär och använder utropstecken som om det vore någon slags sandlåda. Skärp dig.

Även om jag ägnar mycket tid åt att förklara så kommer du ändå vrida och vinkla på det till förbannelse.

Nej, det är inte konstigt att högerextremism ökar. Anledningen är att det nu höjs röster för att peta ner vita män från särställningen de har i samhället, och det är som jag skrev någonstans en instinkt att vara girig och när saker man aldrig borde haft håller på att tas ifrån en finns det vissa som såklart biter ifrån. Det är logiskt.

Nej, jag tänker inte svara på fler inlägg nu. Du får gärna tro att det är för att jag vet att jag har fel och har slut på argument om du vill, det rör mig inte i ryggen. Jag väljer att göra såhär därför att skall man komma någonstans i en diskussion så måste man åtminstonne vara överens om begreppen, och det är vi inte, långt ifrån.

Vilka rättigheter är det då? Jag ställer frågor hela tiden som du aldrig besvarar, det är helt och hållet seriösa frågor. Men får man inga svar så utgår jag ifrån att du egentligen inte har några.

Missförstår? Jag tolkar bara det du skriver rent och skärt. Tyvärr Ozzed men du är som en guldgruva i en diskussion som denna, ingen som behöver överdriva något som du säger.

Varför är det en sandlåda för att man använder utropstecken? Svordomar? Var det i ett sammanhang som var en form av pajkastning? Nej, förklara gärna hur det blir en sandlåda av det hela för en sådan sak.

Jaså är det så? Borde inte sexism och rasism ökat mycket mycket mer förr då när männen hade ännu fler rättigheter att inte vara ensamma om? Det om något vore ju logiskt om man tänker enligt dom banorna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yorg:

En oförklarlig skillnad ja, du kommer aldrig kunna bevisa att det är diskriminering. Men när du kämpat och gjort ditt yttersta för att eliminera alla andra möjliga förklaringar så står du ändå med en skillnad. Det är ingen slump.

Precis som du säger kan man inte bevisa att det är könsdiskriminering. Så därför tycker jag att diskussionen om att det diskrimineras är rätt död egentligen.

Skrivet av Yorg:

Tala för dig själv, jag känner mig inte attackerad. Du talar inte för alla män vettu.

Touché.

Skrivet av Yorg:

Jag ser inte kampen som att män ska få det sämre, kan du ge exempel på det?

Det är inte dig jag syftar på utan många andra, vilka det är får de lista ut själv ;). Du är en av få som faktiskt går att diskutera med utan att det spårar ur. Du framhäver dina åsikter på ett bra sätt utan att förolämpa motparten allt för mycket.

Som jag sa tidigare i ett inlägg, jag är inte ute efter att tjafsa, jag är ute efter att diskutera och få reda på hur andra tänker utan att det ska förnedras hit och dit. Konstruktiva diskussioner helt enkelt.