Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men nu ser det ju uppenbarligen inte ut så i verkligheten, oberoende av vad du tycker. Vi har svart på vitt att där finns en skillnad gällande löneläget. Uppstår den skillnaden för att män, enligt dig, skriker högst när det gäller löneförhandling osv tyder det ju fortfarande på ett systemfel när det är så pass utstuderat och tydligt.

Det är lätt att tycka som du gör när man befinner sig på "rätt" sida om orättvisan. Att cyniskt begära att de som hamnat på fel sida helt enkelt ska göra något åt det själva löser inte många problem. När problemet gått så pass långt att man måste göra skillnad på mans- och kvinnodominerade yrken i avtalsrörelsen är det ett bevis i sig på att strukturen och systemet behöver en skjuts i rätt riktning.

Sedan skulle det vara intressant att veta om din uppfattning om att löneskillnader uppstår pga att män och kvinnor och olika bra förhandlare baserar sig på någon reell fakta eller om det bara är en tes.

Ja, det är ett systemfel. Men jag ser inte hur männen ska beskyllas för det.

Kan säga att jag bytt branch flera gånger under mitt arbetsliv, även arbetsplatser inom samma branch, då jag tycker jag blivit orättvist behandlat. Istället för att beklaga mig över hur dåligt jag har det gjorde jag något åt saken. Nu vet jag inte om jag är på "rätt" sida om orättvisan, skulle snarare tro att jag ligger i mitten. Men den bild jag fått av företagsvärlden är att kan man, så betalar man så lite som möjligt för sin personal. Vilket jag fått uppleva och har gjort revolt om på tidigare arbetsplatser där man satt lön efter ålder istället för kompetens.

Min uppfattning är 100% vad jag tror, vi skulle ju diskutera det. Och jag lägger upp vad jag tror om de där 4%en som inte går att förklara. Jag går inte in i diskutionen med bilden svart eller vit, jag är snarare grå och vill ha svar från båda sidor för att bilda mig en uppfattning hur det egentligen ligger till.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du vet, man kan även tappa motivation när man inte får vad man förtjänar bara för att man inte skriker lika högt som andra.

Jag har inte sagt något om att skrika. Man ska kunna lägga upp bra argument och diskutera om varför man är värd en högre lön. Passar det inte arbetsgivaren och man är säker på att man förtjänar en högre lön är det ganska lätt att byta jobb, och tom väldigt lätt att byta jobb om man besitter bra kompetens inom sitt yrke och är villig att flytta på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, det är ett systemfel. Men jag ser inte hur männen ska beskyllas för det.

Kan säga att jag bytt branch flera gånger under mitt arbetsliv, även arbetsplatser inom samma branch, då jag tycker jag blivit orättvist behandlat. Istället för att beklaga mig över hur dåligt jag har det gjorde jag något åt saken. Nu vet jag inte om jag är på "rätt" sida om orättvisan, skulle snarare tro att jag ligger i mitten. Men den bild jag fått av företagsvärlden är att kan man, så betalar man så lite som möjligt för sin personal. Vilket jag fått uppleva och har gjort revolt om på tidigare arbetsplatser där man satt lön efter ålder istället för kompetens.

Min uppfattning är 100% vad jag tror, vi skulle ju diskutera det. Och jag lägger upp vad jag tror om de där 4%en som inte går att förklara. Jag går inte in i diskutionen med bilden svart eller vit, jag är snarare grå och vill ha svar från båda sidor för att bilda mig en uppfattning hur det egentligen ligger till.

Tycker inte heller att man behöver beskylla någon. Det viktiga är ju att lösa problemet. Något annat vore inte konstruktivt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tar man inte för sig i företagsvärlden så får man inte högre lön. Skulle arbetsgivare själva få bestämma skulle alla jobba gratis.
Bara för att man är dålig på att förhandla ska inte den som är bra på det straffas.

Sen kan man tycka att det är orättvist, men det är så det fungerar och jag ser verkligen inte hur det skulle bli bättre med reglerade löner på alla arbetsplatser då man helt skulle tappa motivationen till att prestera på jobbet och därmed bli en arbetande zombie.

Menar du män skulle vara i snitt 4.6% bättre på att förhandla lön än kvinnor? Varför i så fall?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker inte heller att man behöver beskylla någon. Det viktiga är ju att lösa problemet. Något annat vore inte konstruktivt.

Tummen upp!
Men nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

Vi är överense om problemet men inte lösningen på problemet. Men jag känner mig rätt nöjd där ändå och är glad över att det inte eskalerade, jag känner iallafall att jag har fått ut något av diskussionen.

Skrivet av Ozzed:

Menar du män skulle vara i snitt 4.6% bättre på att förhandla lön än kvinnor? Varför i så fall?

Jag har skrivit det i flera svar nu.
Jag vet ingenting, jag tror däremot att män är bättre förhandlare än kvinnor rent generellt. Detta tillsammans med att kvinnor verkar vara hemma från jobbet i större utsträckning än män gör att lönen blir sämre.

Allt är inte svart på vitt, kanske är 2 av de där 4 procenten pga diskriminering, och 2% är för att män är bättre på att förhandla och haft bättre närvaro på jobbet?
Kanske inte, vem vet. Om det inte dyker upp ny fakta gällande detta så kan ingen av sidorna säga varken bu eller bä om dessa procentenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tummen upp!
Men nu är vi tillbaka på ruta ett igen.

Vi är överense om problemet men inte lösningen på problemet. Men jag känner mig rätt nöjd där ändå och är glad över att det inte eskalerade, jag känner iallafall att jag har fått ut något av diskussionen.

Jag har skrivit det i flera svar nu.
Jag vet ingenting, jag tror däremot att män är bättre förhandlare än kvinnor rent generellt. Detta tillsammans med att kvinnor verkar vara hemma från jobbet i större utsträckning än män gör att lönen blir sämre.

Allt är inte svart på vitt, kanske är 2 av de där 4 procenten pga diskriminering, och 2% är för att män är bättre på att förhandla och haft bättre närvaro på jobbet?
Kanske inte, vem vet. Om det inte dyker upp ny fakta gällande detta så kan ingen av sidorna säga varken bu eller bä om dessa procentenheter.

Har skummat tråden och aktivt hållit mig borta från att kommentera men tycker mig se en bättre ton i diskussionen och blev väldigt nyfiken på just detta inlägg.

Vad tror du, kan ett djupare begrundande av det fetstilta kanske få dig och andra som inte vill/kan tro på siffran att kanske på något sätt förstå ändå? Du tror att det kanske är så att kvinnor är hemma med barnen oftare och att kvinnor inte tar för sig lika mycket. Kan det bero på att kvinnor förväntas göra så, att de bemöts och behandlas på ett annat sätt? Begrunda detta även med vad själva kvinnokampen under århundranden har kämpat mot/för och resulterat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den skatten skulle ju jämna till olikheten, så att det blir lika. Att få ojämlikheter korrigerade tycker inte jag kan räknas som att bli behandlad olika.

Om man ska ha 10Kr i lön om man har 2 års erfarenhet som elektiker men Lisa har 8Kr och Per har 12Kr, så blir det ju jämlikt om staten tar 2Kr från Per och ger dessa till Lisa. Per blir då fråntagen 2Kr han aldrig borde haft och Lisa får de 2Kr som hon skulle haft. Det är inte att bli behandlad olika på grunf av kön. Att däremot inte göra något alls innebär ju att man behandlar olika.

Du förutsätter att Per och Lisa presterar lika bra. Antalet år inom branschen är inte en bra måttstock på prestation. Att göra individ bedömning är det mest rättvisa då alla har samma förutsättningar för att få bättre lön efter deras prestation. Att påstå att Per inte är förtjänt av dem pga att person X inte får lika mycket är för mig inte en rättvis bedömning.

Sen tyvärr så får man enligt min erfarenhet bättre lön först när man byter jobb än att man är trogen och stannar kvar. Så ett tips till lisa är att söka nytt jobb och kräva mer marknadsmässig

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tjodd:

Har skummat tråden och aktivt hållit mig borta från att kommentera men tycker mig se en bättre ton i diskussionen och blev väldigt nyfiken på just detta inlägg.

Vad tror du, kan ett djupare begrundande av det fetstilta kanske få dig och andra som inte vill/kan tro på siffran att kanske på något sätt förstå ändå?

Jag vill börja med att säga att jag visst tror på siffran. Att det är könsdiskriminering som är orsaken till siffran tror jag inte på däremot.

Skrivet av Tjodd:

Du tror att det kanske är så att kvinnor är hemma med barnen oftare och att kvinnor inte tar för sig lika mycket. Kan det bero på att kvinnor förväntas göra så, att de bemöts och behandlas på ett annat sätt? Begrunda detta även med vad själva kvinnokampen under århundranden har kämpat mot/för och resulterat i.

Jag tror inte att det har att göra med att kvinnor förväntas göra så, det är förbi vår generation. Jag tror kvinnor själva väljer att göra så.
Själva grejen med kvinnokampen är att det känns som man är i mål redan, men att det är mycket "vill ha mer" och att orsakerna till att siffrorna ser ut som dom gör inte har med könsdiskriminering att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag vill börja med att säga att jag visst tror på siffran. Att det är könsdiskriminering som är orsaken till siffran tror jag inte på däremot.

Jag tror inte att det har att göra med att kvinnor förväntas göra så, det är förbi vår generation. Jag tror kvinnor själva väljer att göra så.
Själva grejen med kvinnokampen är att det känns som man är i mål redan, men att det är mycket "vill ha mer" och att orsakerna till att siffrorna ser ut som dom gör inte har med könsdiskriminering att göra.

OK, då vet jag.

Kan säga att jag är på en arbetsplats som aktivt och numera naturligt jobbar med jämnställdhet. Det har krävt och kräver fortfarande jobb för att upprätthålla det. Då menar jag all form av jämnställdhet.
När jag däremot pratar med människor utanför min "krets", eller läser nyheter, på internet osv så inser jag att det inte alls är så jämnställt. Kanske framförallt i attityden och tanken som sipprar ut i kommentarer, skämt och åsikter. Många, lite som du skriver, resonerar att det är tillräckligt jämnt nu, så nu kan vi koppla av och gå vidare i våra liv.
Jag hade nog inte kunnat se detta om det inte vore att min arbetsplats faktiskt är väldigt aktiv på dessa frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men nu läser du den som fan läser bibeln, man kan aldrig med säkerhet säga någonting. Vad man kan göra är att eliminera alla andra mätbara variabler och sedan dra slutsatser ifrån vad man får kvar. Du menar att trots att kvinnor är mer välutbildade i undersökningen så är det risk för att männen är mer kompetenta?

Du tror alltså på fullaste allvar att Mohammad generellt sett har lika lätt att få jobb eller hyreskontrakt som Markus?

Jag menar att det absolut kan vara möjligt, det är väl minst lika möjligt som att det skulle vara diskriminering med tanke på att det står att det inte går att säga varför.

Exempel på hur en med högre utbildning kan vara mindre kompetent: Man A har jobbat/lekt med programmering hela sitt liv och är riktigt bra på att programmera. Man B har gått en treårig högskoleutbildning med programmeringskurser, han är bra på att programmera men har självfallet inte erfarenheten av arbete. Båda sätts på att programmera på samma företag.

Här finns det flera alternativ som skulle ge A högre lön, exempel
Företaget är medvetna om att nyexaminerade oftast inte är jättebra och värderad bevisad kompetens. A får då högre lön trots lägre utbildning.
Företaget kan sätta samma lön och märka att A producerar mer/bättre resultat och A får då högre lönehöjning. A får då högre lön trots lägre utbildning.

Notera att exemplet är gjort för att visa att det även gäller inom ena könsgruppen och bör således även gälla om A och B har olika kön.

Exempel 2 på hur en med högre utbildning kan vara mindre kompetent, utbildningen kanske inte är i ett relevant ämne, eller olika kvalitet på utbildningarna.

Så det finns flera sätt att få situationer när en med högre utbildning är mindre kompetent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du tror alltså på fullaste allvar att Mohammad generellt sett har lika lätt att få jobb eller hyreskontrakt som Markus?

Inte på grund av att han heter Mohammad istället för Markus, nej. Sen är det antagligen svårare för en invandrare att få jobb men det finns ett flertal anledningar till det som är helt och hållet legitima och har inte med rasism att göra.

Permalänk

Feminist är något som verkar vara en trend att alla ska vara, ungefär som att alla jäklar ska vara PK. Är du inte feminist och PK får du inte vara med i klubben där alla andra hänger. Många vet knappt ens vad det innebär att vara feminist.

Själv tycker jag att det bara är segt med feminister för antingen vet de knappt vad det är eller så är de radikalfeminister som twittrar att alla män borde dö och världen skulle se bättre ut med bara kvinnor, allt är männens fel och dom borde överväga att ta självmord för de är såna äckliga as. Något i den stilen.

Att ,man ens kan komma på något som feministisk snöskottning/plogning är ett bra tecken på att detta gått för långt.

Vad är nästa grej, göra om Fredagar till Feminist-Fredag och bara kvinnor får åka buss i Sverige? Alla män tvingas gå och ska straffas för att man råkade födas som man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har skrivit det i flera svar nu.
Jag vet ingenting, jag tror däremot att män är bättre förhandlare än kvinnor rent generellt. Detta tillsammans med att kvinnor verkar vara hemma från jobbet i större utsträckning än män gör att lönen blir sämre.

Allt är inte svart på vitt, kanske är 2 av de där 4 procenten pga diskriminering, och 2% är för att män är bättre på att förhandla och haft bättre närvaro på jobbet?
Kanske inte, vem vet. Om det inte dyker upp ny fakta gällande detta så kan ingen av sidorna säga varken bu eller bä om dessa procentenheter.

Skrivet av Sifear:

Du förutsätter att Per och Lisa presterar lika bra. Antalet år inom branschen är inte en bra måttstock på prestation. Att göra individ bedömning är det mest rättvisa då alla har samma förutsättningar för att få bättre lön efter deras prestation. Att påstå att Per inte är förtjänt av dem pga att person X inte får lika mycket är för mig inte en rättvis bedömning.

Sen tyvärr så får man enligt min erfarenhet bättre lön först när man byter jobb än att man är trogen och stannar kvar. Så ett tips till lisa är att söka nytt jobb och kräva mer marknadsmässig

Den ojusterade löneskillnadem låg på ~12% dE 4.6% Jag pratar om är sådant som man inte vet skälet till. Sjukfrånvaro och sådant är redan inräknat.

Men om det nu bara var 0.5% av lönegapet som berodde på diskriminering så är det illa nog.

Det är också knepigt att slå sig för bröstet och säga att ens kön är bättre förhandlare. Det kan vara så att chefer ger män större förhandlingsutrymme också. DVS man har inte lika villkor vid förhandlingsbordet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Personligen så ogillar jag namnet

Sträva efter något ensidigt som order "Feminism" antyder är ju sinnessjukt.
Sträva efter LOGISK jämnställdhet och inte forcerad fördelning är helt rätt.

Permalänk
Proffsmoddare

Riktig feminism/jämnställdhet tycker jag är positivt och uppmuntrar det till 100%.

Svensk feminism (aka manshat) tycker jag är löjligt, främst då människorna bakom detta verkar tävla i SM i hyckleri, samt klär sig i den tjockaste offerkoftan de hittar såfort de får mothugg. Jag är väldigt vänster i politik för det mesta, men absolut inte här.

Det är tur att dessa människor endast vågar yttra sina åsikter på fb, twitter och svt. I verkligheten ser man dem aldrig.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menar du män skulle vara i snitt 4.6% bättre på att förhandla lön än kvinnor? Varför i så fall?

Varför inte? Eller kan inte män vara bättre på nånting om en smått 4.6%? Är det så? inte vet jag, men det är inget hänga upp sig på. Så små skillnader att det faller inom felmarginalen/slumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Jag menar att det absolut kan vara möjligt, det är väl minst lika möjligt som att det skulle vara diskriminering med tanke på att det står att det inte går att säga varför.

Exempel på hur en med högre utbildning kan vara mindre kompetent: Man A har jobbat/lekt med programmering hela sitt liv och är riktigt bra på att programmera. Man B har gått en treårig högskoleutbildning med programmeringskurser, han är bra på att programmera men har självfallet inte erfarenheten av arbete. Båda sätts på att programmera på samma företag.

Här finns det flera alternativ som skulle ge A högre lön, exempel
Företaget är medvetna om att nyexaminerade oftast inte är jättebra och värderad bevisad kompetens. A får då högre lön trots lägre utbildning.
Företaget kan sätta samma lön och märka att A producerar mer/bättre resultat och A får då högre lönehöjning. A får då högre lön trots lägre utbildning.

Notera att exemplet är gjort för att visa att det även gäller inom ena könsgruppen och bör således även gälla om A och B har olika kön.

Exempel 2 på hur en med högre utbildning kan vara mindre kompetent, utbildningen kanske inte är i ett relevant ämne, eller olika kvalitet på utbildningarna.

Så det finns flera sätt att få situationer när en med högre utbildning är mindre kompetent.

Ok, jag börjar förstå varför det blir onödigt stångande. Ditt exempel kan absolut stämma på två enskilda personer, jag håller helt med. Men det är inget giltigt exempel i det här fallet. Varför inte? Därför att det är ett extremvärde, en satellit eller "ett undantag som bekräftar regeln".

När man gör storskaliga studier så kommer man att stöta på dessa exempel och de kommer vägas in i undersökningen, men eftersom majoriteten av fallen inte är som ditt givna exempel så visar resultaten att det är extremvärden, att det är osannolikt att du skulle stöta på det om du tog två människor på måfå. Tvärt om är det mycket mer sannolikt att den som har mer utbildning kommer att tjäna mer pengar eftersom det är klart vanligare än det omvända.

Jag har redan postat SCB's siffror som visar att i genomsnitt så ger X utbildningen X mer lön så det borde inte vara någon direkt diskussion om just den aspekten, den är faktamässigt bevisad.

Kompetens är däremot en subjektiv uppfattning om någon eller något vilket kan skilja sig stort mellan olika skattare, vilket gör att det är omöjligt att mäta eller ens intressant att mäta eftersom skattarens bedömning inte nödvändigtvis är densamma som arbetsgivarens. Men skulle vi ändå anta att det finns någon faktor vi skulle kalla kompetens så får vi också förutsätta att den är normalfördelad, då finns det inte heller någon anledning att tro att män skulle vara mer kompetenta än kvinnor. Man skulle kunna hävda det motsatta, att kvinnor skulle vara mer kompetenta än män eftersom de har generellt högre grad av utbildning, men återigen, kompetens är subjektivt så jag skulle inte sträcka mig till det.

Statistiskt signifikanta resultat och sannolikhetslära är rätt svåra grejer att få huvudet runt, jag fattar det, men det funkar inte att ge specifika scenarion där den bevisade regeln sätts ur spel. Låt mig demonstrera genom att göra exakt samma sak fast omvänt.

Tänk dig person A (kvinna) som är läkare, har haft sin legitimation i 20 år, varit specialist i 12 år, besökt konferenser, har fler operationer under bältet än någon annan på avdelningen. A ses dock som något envis och jobbig då hon inte riktigt kan släppa saker när hon upplever att hon har rätt. Sen har vi person B (man) med bara 5 års erfarenhet, nyss avklarad specialistutbildning och klart färre operationer bakom sig men med 10% mer i lön. Varför? För att person B talar mer vid möten, ses som en principfast man och upplevs kunnig.

Det här exemplet passar säkerligen in på (minst) två personer på en avdelning nånstans, men jag hittade just på det och det är förmodligen inte talande för alla läkare sammanslaget. Så, det tillför inte den här diskussionen något, det är en historia. Den är framför allt inget argument.

Skrivet av Friterad:

Inte på grund av att han heter Mohammad istället för Markus, nej. Sen är det antagligen svårare för en invandrare att få jobb men det finns ett flertal anledningar till det som är helt och hållet legitima och har inte med rasism att göra.

Okej, så du undviker att svara på frågan och istället insinuerar du saker om invandrare?

Beskriv gärna vilka legitima skäl det finns att invandrare som grupp förbises vid rekryteringar, som inte handlar om rasism då så klart.

Kan du också svara rakt på frågan? Tror du att en person som heter Mohammed har lika lätt som en person som heter Markus att få arbete eller hyreskontrakt i Sverige? Om vi skulle söka 1000 tjänster och 1000 bostäder som de bägge är kvalificerade för.

Skrivet av Silcan:

Varför inte? Eller kan inte män vara bättre på nånting om en smått 4.6%? Är det så? inte vet jag, men det är inget hänga upp sig på. Så små skillnader att det faller inom felmarginalen/slumpen.

Nej det gör den inte, då förstår du inte statistik.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är ett faktum att kvinnor och män gör olika val i livet, så även karriär. Det finns studier som visar på att i fattigare länder såsom indier så strävar de kvinnor som har möjlighet oftare att bli högutbildade inom medicin, ingenjör etc, samtidigt som kvinnor i länder som har det bättre såsom Sverige och Norge så nöjer sig kvinnor ofta med mindre kompetativa branscher. Vissa väljer att tolka statistiken så att den passar in i deras världsbild/agenda. Det är inte alltid träffsäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns en rad grejer man kan göra med fördelningspolitik. Jag skulle t. ex kunna tänka mig en "mansskatt" som täcker upp för det lönegap som inte kan förklaras av de faktorer som nämns ovan.

Skulle inte det bli väldigt fel på de ställen som har lyckats åstadkomma lika lön för kvinnor och män, eller enstaka ställen där kvinnor tjänar mer än män för samma arbete?

Är det rättvis att en man i denna situation får betala en extraskatt samt få samma eller lägre lön som en kvinna, bara för att snittet har annorlunda nivåer?

Och sådanna ställen finns det garranterat. Enstaka personer i min närhet har kunnat höja sin lön med 25-35% bara genom att byta arbetsplats ( samma jobb, samma person, samma kompetens, samma arbetsuppgifter ), så lönenivåerna skiljer ordentligt individuellt beroende på vem din chef är och vilket företag du jobbar på samt deras Policy. Jag har också varit med om kvinnor som har ordentligt högre löner än män i samma roll ( även om jag håller med om att det omvända är vanligare ).

På ett annat företag jag arbetat på verkade de ha satt i system att befodra alla kvinnor som varit mammalediga och återvänder till mellanchefer... Det var nästan löjligt efter 6-7 stycken på rad. Är inte det diskriminerande mot de män som varit hemma på pappaledighet eller som jobbat hårt för att försöka få befodran och göra karriär?

Permalänk
Medlem

Herre gud. När man ser att mansskatt etc är på tapeten så är det ju så jag blir yr. Kvinnor är alltså trötta på sexism, dvs att bli behandlade annorlunda pga sitt kön så vi skall kvotera in dom och ge dem skattefördelar just på grund av sitt kön. Logic is where?

De vita riddarna kan gärna ställa upp på sånthär frivilligt men jag avstår. Ni vettiga som orkar kriga på i denna debatt för riktigt jämnställdhet, kudos. Jag vet hur döfött det är i dagens Svenska samhälle. Jag ger mig dock här.

Permalänk
Medlem

@Christley: Väldigt bra och intressant frågeställning. Lite för sent för mig att komma in i tråden nu, och efter att ha läst första svaret så antar jag att den har spårat ur totalt vid det här laget. Kunde önska att många kunde sluta leka grott människor och dra alla feminister över samma kam som de mest extrema genusfanatikerna. Gjorde man samma sak med alla grupper eller ideologier som många nu gör mot feminismen, d v s att man gör den med mest extrema åsikter i frågan till något slags språkrör för hela rörelsen, så skulle ju ALLT låta helt vansinnigt.

En sak är säkert, feminismen behöver höras för att det ska bli en förändring till riktig jämställdhet. Ingenting händer av sig själv, vilket historien gjort väldigt uppenbart. Ifall sedan flertalet kvinnor som är trötta på sämre löner i samma yrken, att bli antastad, sexualiserad och misshandlade av män till slut får nog och utbrister att "män är jävla svin" så lovar jag att inte börja grina av kränkthet på Flashback. Jag förstår dem, de har all rätt att vara trötta och förbannade. Inte heller tar jag åt mig då jag inte tillhör kategorin som sysslar med ovanstående. Vem som helst förstår väl att det är just dessa svin som de (arga och högljudda rösterna) menar, inte "alla" män, även ifall det säkert finns någon stolle som tror det med.
Tänk på feminismen som politik, där det finns olika idéer (partier) om hur man ska nå samma övergripande mål, jämställdhet och inga orättvisor mellan könen, vilket skulle vara att jämföra med ett välmående välfärdsland. Liksom inom politiken så finns det alltid individer eller grupperingar som rör sig under samma "paraply", men som naturligtvis inte för den sakens skull symboliserar hela ideologin. Att tro det är lika korkat som att svara: "Bert Karlsson" på frågan om vad politik är.

Ofta får jag intrycket av att det är folk som lutar sig åt den politiska högerkanten som gapar mest när "någon feminazi" säger något nedsättande (huga) om en man, medans samma personer inte verkar ha några problem med att sätta typ alla invandrare i samma fack, vilket är en smula ironiskt.

Man kan ju ju säga vad man vill, men män är väl som grupp den absolut största farsoten den här planeten upplevt. Nu är det ju ingenting som säger att inte kvinnor skulle kunna vara lika eländiga som våldtäktsmän, mördare, huliganer, soldater, erövrare, fanatiker, diktatorer etc ifall de fick chansen, men det kanske man kunde störa sig på när och om det någonsin händer?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Okej, så du undviker att svara på frågan och istället insinuerar du saker om invandrare?

Beskriv gärna vilka legitima skäl det finns att invandrare som grupp förbises vid rekryteringar, som inte handlar om rasism då så klart.

Kan du också svara rakt på frågan? Tror du att en person som heter Mohammed har lika lätt som en person som heter Markus att få arbete eller hyreskontrakt i Sverige? Om vi skulle söka 1000 tjänster och 1000 bostäder som de bägge är kvalificerade för.

Jag svarade på frågan fast jag gav inte ett enkelt svar. Vill du ha en enkel diskussion så är jag inte rätt person att prata med.

Kompetens. Har du exempelvis kommit till Sverige från mellanöstern och bott här i något eller några år så har du ett flertal nackdelar gentemot en som är född i Sverige. Språket är inte lika bra, utbildningen hos dessa människor är ofta betydligt lägre pga skolsystemen i deras hemländer osv.

Vi kan ta diskussionen lite längre men det gillar du väl inte, enkla raka svar ska det vara, mycket lättare att stoppa ord i mun på folk då när dom inte fått förklara sig utförligt.

Nej jag kan inte svara rakt på en fråga som kräver såpass mycket information, ett mer utförligt svar krävs, förvånad över att du av alla här inte förstår en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Varför inte? Eller kan inte män vara bättre på nånting om en smått 4.6%? Är det så? inte vet jag, men det är inget hänga upp sig på. Så små skillnader att det faller inom felmarginalen/slumpen.

Nej, gruppen män och gruppen kvinnor är såpass bred att det inte är troligt att alla män är bättre på att förhandla än alla kvinnor. Och om du tycker det så har du förmodligen aldrig varit gift

Skrivet av bergla:

@Ozzed: Det är ett faktum att kvinnor och män gör olika val i livet, så även karriär. Det finns studier som visar på att i fattigare länder såsom indier så strävar de kvinnor som har möjlighet oftare att bli högutbildade inom medicin, ingenjör etc, samtidigt som kvinnor i länder som har det bättre såsom Sverige och Norge så nöjer sig kvinnor ofta med mindre kompetativa branscher. Vissa väljer att tolka statistiken så att den passar in i deras världsbild/agenda. Det är inte alltid träffsäkert.

Ja. Men varför gör könen olika val? Varför är det rimligt att kön skall styra vilka val man gör? Och om så är fallet... Gör man då valen eftersom samhället formats så att det skall bli så? Jag får inte ihop det.

Å ena sidan pratar man sig varm och mysig om individen hit och individen dit.. Men det går tydligen bra att behandla kvinnor som ett kollektiv?

Skrivet av Ixos:

Skulle inte det bli väldigt fel på de ställen som har lyckats åstadkomma lika lön för kvinnor och män, eller enstaka ställen där kvinnor tjänar mer än män för samma arbete?

Är det rättvis att en man i denna situation får betala en extraskatt samt få samma eller lägre lön som en kvinna, bara för att snittet har annorlunda nivåer?

Och sådanna ställen finns det garranterat. Enstaka personer i min närhet har kunnat höja sin lön med 25-35% bara genom att byta arbetsplats ( samma jobb, samma person, samma kompetens, samma arbetsuppgifter ), så lönenivåerna skiljer ordentligt individuellt beroende på vem din chef är och vilket företag du jobbar på samt deras Policy. Jag har också varit med om kvinnor som har ordentligt högre löner än män i samma roll ( även om jag håller med om att det omvända är vanligare ).

På ett annat företag jag arbetat på verkade de ha satt i system att befodra alla kvinnor som varit mammalediga och återvänder till mellanchefer... Det var nästan löjligt efter 6-7 stycken på rad. Är inte det diskriminerande mot de män som varit hemma på pappaledighet eller som jobbat hårt för att försöka få befodran och göra karriär?

Lägg skatten på företagen då. Säg att företagen får betala X procent av sin vinst där X är den oförklarliga löneskillnad som föregående år rådde mellan män och kvinnor. Då skulle antingen kvinnorna få högre lön, eller så skulle männen sluta få orimliga höjningar.

Självklart skulle det slå fel på ett antal ställen. Skatt är ett trubbigt instrument, men det vore bättre än att inte göra något alls, och lägger man skatten på företagen istället för på löntagarna så behöver ingen arbetande individ känna sig orättvist behandlad, utan det blir bara en piska för alla företag att rätta till skillnaderna.

Angående det med mammaledighet så tycker jag att föräldraledigheten skall delas rakt av. Du får 7 månaders ledighet som individ, punkt. På så sätt blir vi av med problemet att mammor ofta tar ut en större del av ledigheten än pappor, vilket är en bidragande orsak till att kvinnor har lägre lön (en del i de procent som har en naturlig förklaring).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

@Christley: Väldigt bra och intressant frågeställning. Lite för sent för mig att komma in i tråden nu, och efter att ha läst första svaret så antar jag att den har spårat ur totalt vid det här laget. Kunde önska att många kunde sluta leka grott människor och dra alla feminister över samma kam som de mest extrema genusfanatikerna. Gjorde man samma sak med alla grupper eller ideologier som många nu gör mot feminismen, d v s att man gör den med mest extrema åsikter i frågan till något slags språkrör för hela rörelsen, så skulle ju ALLT låta helt vansinnigt.

En sak är säkert, feminismen behöver höras för att det ska bli en förändring till riktig jämställdhet. Ingenting händer av sig själv, vilket historien gjort väldigt uppenbart. Ifall sedan flertalet kvinnor som är trötta på sämre löner i samma yrken, att bli antastad, sexualiserad och misshandlade av män till slut får nog och utbrister att "män är jävla svin" så lovar jag att inte börja grina av kränkthet på Flashback. Jag förstår dem, de har all rätt att vara trötta och förbannade. Inte heller tar jag åt mig då jag inte tillhör kategorin som sysslar med ovanstående. Vem som helst förstår väl att det är just dessa svin som de (arga och högljudda rösterna) menar, inte "alla" män, även ifall det säkert finns någon stolle som tror det med.
Tänk på feminismen som politik, där det finns olika idéer (partier) om hur man ska nå samma övergripande mål, jämställdhet och inga orättvisor mellan könen, vilket skulle vara att jämföra med ett välmående välfärdsland. Liksom inom politiken så finns det alltid individer eller grupperingar som rör sig under samma "paraply", men som naturligtvis inte för den sakens skull symboliserar hela ideologin. Att tro det är lika korkat som att svara: "Bert Karlsson" på frågan om vad politik är.

Ofta får jag intrycket av att det är folk som lutar sig åt den politiska högerkanten som gapar mest när "någon feminazi" säger något nedsättande (huga) om en man, medans samma personer inte verkar ha några problem med att sätta typ alla invandrare i samma fack, vilket är en smula ironiskt.

Man kan ju ju säga vad man vill, men män är väl som grupp den absolut största farsoten den här planeten upplevt. Nu är det ju ingenting som säger att inte kvinnor skulle kunna vara lika eländiga som våldtäktsmän, mördare, huliganer, soldater, erövrare, fanatiker, diktatorer etc ifall de fick chansen, men det kanske man kunde störa sig på när och om det någonsin händer?

Väldigt bra!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Feminist är något som verkar vara en trend att alla ska vara, ungefär som att alla jäklar ska vara PK. Är du inte feminist och PK får du inte vara med i klubben där alla andra hänger. Många vet knappt ens vad det innebär att vara feminist.

Själv tycker jag att det bara är segt med feminister för antingen vet de knappt vad det är eller så är de radikalfeminister som twittrar att alla män borde dö och världen skulle se bättre ut med bara kvinnor, allt är männens fel och dom borde överväga att ta självmord för de är såna äckliga as. Något i den stilen.

Att ,man ens kan komma på något som feministisk snöskottning/plogning är ett bra tecken på att detta gått för långt.

Vad är nästa grej, göra om Fredagar till Feminist-Fredag och bara kvinnor får åka buss i Sverige? Alla män tvingas gå och ska straffas för att man råkade födas som man?

Intressant ställningstagande. Vet DU vad det innebär att vara feminist? Hur definierar du dessutom själv "PK"? Är det fel att inte vara (i runda slängar) en mobbare? Av de miljontals feminister det finns, hur många är enligt din definition "radikalfeminister? Kan du nämna fler än tio?
Man kan ju tycka att dem borde utgöra en 40% iallafall, eftersom folk som brukar låta som dig lyfter fram just dessa som "feministernas" företrädare.

Jag håller med om att den feministiska snöskottningen fick mig att skratta högt...det är ju bara att ploga/sanda de förbannade trottoarerna när det kommer snö, har väl inget med feminism att göra. Hade någon medvetet låtit bli att prioritera snöröjning på trottoarerna med anledning av att majoriteten som använder dem är kvinnor hade det varit en feministisk fråga, inte nu.
Resten låter som det gamla vanliga raljerandet och att det snarare är din egen bild av feminism är oerhört skev.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fördelningspolitik brukar det kallas.

Jag är också förespråkare av fördelningspolitik, men inte enbart av pengar utan även arbete. Det finns mängder med extrema insatser staten gör för att folk ska komma in på arbetsmarknaden, ändå lyckas folk inte och många vill ändå ha lika mycket betalt för detta. Det finns mängder med orsaker varför folk inte klarar av att få ett bra jobb, jag är dock skeptisk till att majoriteten bränner hela sin fritid och offrar socialt umgänge etc för att lyckas.

Om vi tar kvinnor så skaffar många av dem barn, visst de får syssla med sånt om de vill, men att lönen blir därefter att de spenderar sin fritid på ej arbetsrelaterade saker är deras eget fel. Väljer de skaffa barn med någon som ej vill hjälpa till, ja inte är det skattebetalarnas fel.
Vi går idag bara emot en tuffare arbetsmarknad där lön sätts efter vad du presterar, i vanliga fall fakturerar. Detta leder till att arbetsgivare inte bryr sig om vilket kön, etnicitet, handikapp etc man har, allt handlar om hur mycket pengar man kan dra in.
Detta blir jätte rättvist, problemet med många kommunala arbetsplatser är att staten styr och marknadsekonomin ej fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lägg skatten på företagen då. Säg att företagen får betala X procent av sin vinst där X är den oförklarliga löneskillnad som föregående år rådde mellan män och kvinnor. Då skulle antingen kvinnorna få högre lön, eller så skulle männen sluta få orimliga höjningar.

Fast hur fungerar det i praktiken?

Låt oss säga att ett mindre företag t.ex. har 3 anställda kvinnliga städerskor och har en manlig VD, men i övrigt perfekt jämnställd personal och lön 50/50)

Behöver företaget rekrytera en till VD som är kvinna, trotts de bara har behov av en VD? Eller höja städerskornas löner till samma som VDns? Eller sparka 1-2 kvinnliga städare och anställa 1-2 män som får jättekass lön för att kompensera den manliga VDns höga lön mot städerskornas?

Inga av alternativen verkar speciellt bra eller rättvisa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är också förespråkare av fördelningspolitik, men inte enbart av pengar utan även arbete. Det finns mängder med extrema insatser staten gör för att folk ska komma in på arbetsmarknaden, ändå lyckas folk inte och många vill ändå ha lika mycket betalt för detta. Det finns mängder med orsaker varför folk inte klarar av att få ett bra jobb, jag är dock skeptisk till att majoriteten bränner hela sin fritid och offrar socialt umgänge etc för att lyckas.

Om vi tar kvinnor så skaffar många av dem barn, visst de får syssla med sånt om de vill, men att lönen blir därefter att de spenderar sin fritid på ej arbetsrelaterade saker är deras eget fel. Väljer de skaffa barn med någon som ej vill hjälpa till, ja inte är det skattebetalarnas fel.
Vi går idag bara emot en tuffare arbetsmarknad där lön sätts efter vad du presterar, i vanliga fall fakturerar. Detta leder till att arbetsgivare inte bryr sig om vilket kön, etnicitet, handikapp etc man har, allt handlar om hur mycket pengar man kan dra in.
Detta blir jätte rättvist, problemet med många kommunala arbetsplatser är att staten styr och marknadsekonomin ej fungerar.

De 4.6% jag pratar om är som sagt en löneskillnad som inte kan förklaras. Den ojusterade löneskillnaden var 12-ish procent... Och i den inräknas att kvinnor i regel tar ut högre föräldraledighet.

Skrivet av Ixos:

Fast hur fungerar det i praktiken?

Låt oss säga att ett mindre företag t.ex. har 3 anställda kvinnliga städerskor och har en manlig VD, men i övrigt perfekt jämnställd personal och lön 50/50)

Behöver företaget rekrytera en till VD som är kvinna, trotts de bara har behov av en VD? Eller höja städerskornas löner till samma som VDns? Eller sparka 1-2 kvinnliga städare och anställa 1-2 män som får jättekass lön för att kompensera den manliga VDns höga lön mot städerskornas?

Inga av alternativen verkar speciellt bra eller rättvisa...

Det företaget du nämner bidrar sannorlikt inte till de 4.6% som jag pratar om. Det de kan göra är att se till att de kvinnliga städarna har marknadsmässiga löner som inte tar hänsyn till kön.

Det jag menar är alltså att alla företag rakt av skall betala 4.6% (som sedan varierar beroende på den faktiska siffran).

Små företag kan givetvis inte göra så mycket för att påverka den siffran, men det kan bli ett incitament att behålla rättvisa om man redan har det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

...
Om vi tar kvinnor så skaffar många av dem barn, visst de får syssla med sånt om de vill, men att lönen blir därefter att de spenderar sin fritid på ej arbetsrelaterade saker är deras eget fel. Väljer de skaffa barn med någon som ej vill hjälpa till, ja inte är det skattebetalarnas fel.

Jag antar att du är medveten om att det i de flesta fall krävs både en man och en kvinna för att skaffa barn. Eftersom det tydligen inte är "skattebetalarnas fel" att kvinnan "väljer" att skaffa barn med någon som är fri att dra när han vill så finns det visst bara kvinnan kvar att skuldbelägga i frågan. Både män och kvinnor har ju rätt till föräldraledigheten, vilket är det enda som vi skattebetalarna bekostar...åt oss själva d v s, eller de som väljer att skaffa barn iallafall. När denna kvinna nu återvänder till arbetet så kan man väl utgå från att hon kommer prestera på precis samma sätt som innan?

Jag är osäker på ifall jag förstod dig rätt i vad du sa, men du har ett väldigt konstigt sätt att säga vad det nu är du menar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiggin:

Jag antar att du är medveten om att det i de flesta fall krävs både en man och en kvinna för att skaffa barn. Eftersom det tydligen inte är "skattebetalarnas fel" att kvinnan "väljer" att skaffa barn med någon som är fri att dra när han vill så finns det visst bara kvinnan kvar att skuldbelägga i frågan. Både män och kvinnor har ju rätt till föräldraledigheten, vilket är det enda som vi skattebetalarna bekostar...åt oss själva d v s, eller de som väljer att skaffa barn iallafall. När denna kvinna nu återvänder till arbetet så kan man väl utgå från att hon kommer prestera på precis samma sätt som innan?

Jag är osäker på ifall jag förstod dig rätt i vad du sa, men du har ett väldigt konstigt sätt att säga vad det nu är du menar.

Det jag syftar på är att om man lägger ner sin fritid på ej arbetsrelaterade saker så lär lönen bli därefter. Vissa tycker att kvinnor ska lönekompenseras på arbetsplatsen för att de på fritiden i högre grad väljer att fokusera på barn.

Det jag förespråkar är såklart barnledighet åt alla, inkl en extra ledighet för oss som ej har barn. Hur föräldrar väljer att ta ut sina ledigheter är deras eget val. Min erfarenhet av män är att de inte alls på något sätt är rädda för att vabba eller så, de får en "dags ledighet" med lön betald av staten. Detsamma gäller det att ta ut barnledighet, det är skönt att komma ifrån jobbet ett tag.

Det finns dock som sagt problem med sjuka barn i fel tider, men då borde det gå att låta en släkting ta hand om barnen.

*edit*
Jag påstår inte att skaffa barn är enkelt, men många jobb är tuffa och det är skönt att ibland göra annat än jobbrelaterade saker. Därför är det inte för arbetsgivare positivt att anställa folk utan barn framför de med, då omväxling i vardagen kan vara positivt. Alltså barn kan ge livslust, framtidshopp, göra personen mindre riskfull etc. Det finns många fördelar med att anställa vuxna som har barn.