Permalänk
Medlem

Java / Javascript ihopblandning

Hej!
Jag tänkte höra om det bara är jag som är lite irriterad över hur Java och javascript blandas ihop? Det mest störande är på arbetsintervjuer då man sökt som javautvecklare och får höra att det handlar om javascript. Det händer väldigt ofta, verkar som de som gör annonserna har väldigt dålig koll på vad det egentligen är för tjänst som det gäller. Har ni några erfarenheter att dela med er av?
En annan rolig sak var när det utannonserades en tjänst som apputvecklare för ios och android och sedan innebar tjänsten att göra en mobilanpassad hemsida

Permalänk
Inaktiv

Det där visar nog bara på ett problem att rekryterare och HR inte riktigt hänger med, du kan söka på "java" i godtycklig jobbsökmotor så förstår du lätt hur illa det är.

Det drabbar inte bara java utan i princip alla teknikjobb. Har arbetat lite på en sökmotor som ska lösa detta men inte riktigt haft tid. Rekryterare har inte alltid koll och det är ofta som bra CV "försvinner".

Permalänk
Medlem

Jag har då inte sett många rekryterare som verkligen jobbat som utvecklare utan tittar man på deras linkedin sidor så är det servitörer, avdankade väktare och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furbel:

Jag har då inte sett många rekryterare som verkligen jobbat som utvecklare utan tittar man på deras linkedin sidor så är det servitörer, avdankade väktare och liknande.

Jo men deras jobb är ju att rekrytera liksom, inte rekrytera utvecklare specifikt utan de kanske rekryterar brevbärare ena dagen, personalvetare andra och systemutvecklare tredje. Däremot borde ju företagen som anlitar dessa rekryterare vara tydliga med vad de är ute efter och också godkänna en annons innan den läggs upp.

Permalänk
Keeper of Traditions

Oftast handlar det nog om att företaget använt helt fel sorts rekryteringsföretag, jag har inte varit med om detta än. De mer teknikorienterade brukar kunna skilja två språk åt iallafall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jahaaa är det därför jag sett folk som söker Java utväcklare som ska skriva Java kod till hemsidor, tänkte bara "är de fortfarande något folk gör!?"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av kallepårymmen:

Jahaaa är det därför jag sett folk som söker Java utväcklare som ska skriva Java kod till hemsidor, tänkte bara "är de fortfarande något folk gör!?"

Skickades från m.sweclockers.com

Iof så används Java faktiskt en del för webben. Finns flera frameworks, t.ex. Spring som är rätt trevligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Jahaaa är det därför jag sett folk som söker Java utväcklare som ska skriva Java kod till hemsidor, tänkte bara "är de fortfarande något folk gör!?"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Iof så används Java faktiskt en del för webben. Finns flera frameworks, t.ex. Spring som är rätt trevligt.

Yup, det används massvis. Ett annat ramverk som växer snabbt är Play Framework

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet