Nanoxia lanserar retroosande tangentbordet Ncore Retro

Permalänk
Melding Plague

Nanoxia lanserar retroosande tangentbordet Ncore Retro

Inspirerat av gamla skrivmaskiner lanserar nu Nanoxia tangentbordet Ncore Retro, en mekanisk modell med cirkelformade tangenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tufft! Undrar hur det är att skriva på? Kul idé i alla fall, utanför boxen.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Är det trådlöst? Ser ingen kabel. Troligen inte, men drömma går ju

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam

Det här gillar jag!
Bra att det är vattentätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Synd att man precis köpt ett nytt tangentbord.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Klockrent köp

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har tittat på massa knappsatser med denna designen och nu kommer en färdig produkt så man slipper krångla.

Synd bara att det ser så modernt ut på vissa ställen.
Retro är superbra, modernt också men att kombinera bägge i samma produkt på detta sättet ser jättelustigt ut.

Permalänk
Medlem

Retro eller skrivmaskinutseende med de runda knapparna, men det ser ändå rangligt och platsigt ut. Se hur tunna knapparna är. Knappast retro-känsla i själva ned-tryckningarna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ratatosk:

Det här gillar jag!
Bra att det är vattentätt.

Allt som har haft med mekaniskt switchar och vattentäthet att göra har varit horribelt att skriva med och de flesta brukar öppna tangentbordet och slita loss gummimattan som sitter i.

Men med det sagt kanske de gjort en bättre implementation av gummit i detta tangentbord så att det faktiskt går att skriva med och inte bara titta på.

Permalänk
Medlem

Ser inte ens ut som det är äkta metall på keycapsen. Är nog bara kromad plast...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ser inte ens ut som det är äkta metall på keycapsen. Är nog bara kromad plast...

No shit, för det priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Vill ha? Ja, men!
1. Sjukt störande att bokstäverna på knapparna inte ligger i linje med varandra! Layouten ser ju för grisig ut.

2. Why oh why gör de inte en modell med träpanel istället för den där blanka svarta ytan som kommer bli smutsigare än en dörrmatta på McDonalds efter 1 veckas spelande. ( seriöst, pallar inte plocka isär alla knappar för att göra rent det så ofta som det kommer krävas för att det ska vara snyggt) Och detta tangentbord köper man ju specifikt för att det ska vara snyggt.

Hade köpt denna på stört om det var en träpanel bakom knapparna istället för blanka svarta flott displayen. Samt att bokstäverna låg snyggt i linje med varandra på knapparna Se exempelvis hur bokstäverna ligger i olika höjd för SDFGH.

Permalänk
Medlem

Det finns retro keycaps att köpa för drygt 300kr per set från kines sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Har tittat på massa knappsatser med denna designen och nu kommer en färdig produkt så man slipper krångla.

Synd bara att det ser så modernt ut på vissa ställen.
Retro är superbra, modernt också men att kombinera bägge i samma produkt på detta sättet ser jättelustigt ut.

Jag ser då inte ett uns av modernitet som sticker ut.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Skön design på denna!
Undrar dock över kvalitetskänslan, och hur smidiga de där keycapsen är vid vanligt användande.
Småsugen att prova

Skrivet av Tazok:

1. Sjukt störande att knapparna inte ligger i linje med varandra! Layouten ser ju för grisig ut.

Konstig sak att störa sig på: typ 99,999% av alla tangentbord - inklusive alla gamla skrivmaskiner - har ju en förskjuten layout! (så kallad "staggered")
Varför är det så extrastörande på detta tangentbord?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inspirerat av gamla skrivmaskiner lanserar nu Nanoxia tangentbordet Ncore Retro, en mekanisk modell med cirkelformade tangenter.

Läs hela artikeln här

Den var snygg! Finns det information om vilket material tangentbordet är gjort av? Speciellt tangenterna, vi hoppas nog alla att det är äkta metall och inte tunn kina plast.

Permalänk
Medlem

Snyggt och kul. ABS-plast med krom på (http://nanoxia-world.com/en/products/keyboards/ncore-retro/), så det "kan" ju vara rätt okej att skriva på också.

Skulle bara ha RGB i varje knapp (eller OLED)

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Snyggt på alla punkter, except! Att dom kände sig tvungna att skända space-tangenten med sitt namn. Annars 9/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är ju onekligen snyggt, funderar på att skaffa ett efter man läst någon recension samt att det kommer med Svensk layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skön design på denna!
Undrar dock över kvalitetskänslan, och hur smidiga de där keycapsen är vid vanligt användande.
Småsugen att prova
Konstig sak att störa sig på: typ 99,999% av alla tangentbord - inklusive alla gamla skrivmaskiner - har ju en förskjuten layout! (så kallad "staggered")
Varför är det så extrastörande på detta tangentbord?

@Roger W My bad, var inte tydlig här ser jag. Syftar på bokstäverna på knapparna. Inte själva placeringarna av knapparna. se på bilden hur bokstäverna QWERTY eller hur SDFGH inte är centrerade på knapparna, ger ett slarvigt intryck för mig i varje fall.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av huttala:

Allt som har haft med mekaniskt switchar och vattentäthet att göra har varit horribelt att skriva med och de flesta brukar öppna tangentbordet och slita loss gummimattan som sitter i.

Men med det sagt kanske de gjort en bättre implementation av gummit i detta tangentbord så att det faktiskt går att skriva med och inte bara titta på.

Aj då!

Det här med att kunna skriva med är ju inte helt oväsentligt i sammanhanget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ratatosk:

Aj då!

Det här med att kunna skriva med är ju inte helt oväsentligt i sammanhanget.

Nej, det är ju en ganska vital egenskap tangentbord bör ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

@Roger W My bad, var inte tydlig här ser jag. Syftar på bokstäverna på knapparna. Inte själva placeringarna av knapparna. se på bilden hur bokstäverna QWERTY eller hur SDFGH inte är centrerade på knapparna, ger ett slarvigt intryck för mig i varje fall.

Ah, jag tror jag ser vad du menar: de har klämt in en liten pil underst på WASD tangenterna som verkar paja "radhöjden" för just de bokstäverna. Störande osnyggt! ... men ingen dealbreaker för mig.
Eller ser du något mer?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ah, jag tror jag ser vad du menar: de har klämt in en liten pil underst på WASD tangenterna som verkar paja "radhöjden" för just de bokstäverna. Störande osnyggt! ... men ingen dealbreaker för mig.
Eller ser du något mer?

Jadå, är ganska många knappar som ligger helt fel. Men ju mer jag tänker på det så ser detta mer ut som en konceptbild och inte en bild på en faktiskt produkt. Bokstäverna/tecknen och diverse ser mer ut som om det lagts till i bildredigering. Och den layout som syns där är inte för svenska maknaden (Tyska marknaden). Så väntar nyfiket på en recension istället där man får se den faktiskt produkten

Permalänk
Medlem

Hittade detta för några veckor sedan: aliexpress, ser ut att kanske vara samma? Magicforce är märket på alla av denna modell jag har sett tidigare. (Ändra "färg" så ser ni rätt modell)

Permalänk
Medlem

Hmm. Billig gimmick.

Äldre skrivmaskinstangentbord skiljer sig egentligen från det här på många punkter, där de är mer lika traditionella datortangentbord än det här.

T.ex. har det här en horisontell Enter-tangent. Det brukar vara ett tecken på ett billigt tangentbord här i Europa där vi använder vertikala Enter-tangenter. Dessutom kom de inte på amerikanska skrivmaskiner iom IBM Selectric III förrän på 80-talet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ser ju knappast vackert ut. Hade varit häftigt med någon slags remake på IBM Model M.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Model M tillverkas fortfarande forresten, med IBMs gamla tillverkningsmaskiner (sista revisionen, den billigaste dock) och med ett annat varumärke: http://www.unicomp.com/

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Misstänker att nanoxia gör en thermaltake här, genom att de kopierar en produkt från en mindre tillverkare. https://datamancer.com/product/the-aviator-keyboard/

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag ser då inte ett uns av modernitet som sticker ut.

Det är ju subjektivt naturligtvis.
Ramen+fötterna i kromat/polerat och typsnittet ser inte alls retro/gammaldags ut i mina ögon.

Googla "typewriter keycaps" så finner du lite andra möjligheter.